nut van een sperriempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: nut van een sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:55

Ik scheer daarmee niet over 1 kam, zeg alleen wat ik er van vind
En dat ik het geen vergelijk vind
Zeg nergens dat jij dat niet mag vinden

Ik walg in 99 van de honderd keer van de slof en dat doe ik niet bij een sperriempje
Maar dat is dus mijn mening

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:58

misschien was slof ook wel weer een beetje een groffe vergelijking, ik had beter hulpteugel kunnen zeggen ofzo, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. (denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:03

Ik begrijp wel wat je bedoeld
Bij verkeerd gebruik en het verstoppen van je eigen rijkunsten zijn al die dingen uit den boze
Een paard geeft alleen maar aan wat jij hem geeft.

terug te komen op de sperriem
Een paard opent zijn mond, gooit de tong over het bit om te zeggen, hey baasje er is wat verkeerd.
Snoer je het dan dicht neem je zijn stem af en lost het probleem niet op maar je verstopt het alleen.

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:10

dat bedoel ik Haha! en ik vraag me dus af hoeveel paarden niet kunnen zeggen: er is wat verkeerd... meestal misschien niet eens express de mond gesnoerd, maar gewoon omdat men niet beter weet dan met een aangesnoerde sperriem te rijden... er zou wat meer aandacht aan besteed moeten worden, want door zoiets kleins kunnen heel veel paarden verpest worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:11

Nou ja, als ik de gemiddelde dressuurfoto zie, zie ik bijna altijd een paard met spanning op de mondhoeken..
Het commentaar (als het paard in het krulletje loopt) is dan toch vaak "oh, wat loopt ie mooi"...
Dat is dan wel met dank aan de neus/sperriem Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:12

Maar daarom zei ik ook eerder, je kunt ook beter de mensen erop wijzen hoe het hoort te zitten, dan gaan schreeuwen, neusriem moet maar weg.
Met dat te zeggen, daar heb je niks aan, omdat een neusriem op wedstrijden al verplicht is.
Leer dan mensen dat er minimaal 2 rechtopstaande vingers tussen horen, dan is de neusriem geen martelwerktuig en de sperriem ook niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:16

sorry, maar als we het dan over de slof gaan hebben? Een slof is ook een goed hulpmiddel, MITS HET GOED GEBRUIKT WORD. Het feit is, dat het in 99 van de 100x gebruikt word voor een paard dat te snel is of niet aan de teugel wil. Huppa, slofje eraan, flink die teugel aantrekken en TADA!! Paard loopt in de krul! Missie volbracht, kijk eens hoe mooi mijn paard loopt!
Maakt dat een slof slecht? Nee, in mijn ogen niet, want het is nog steeds een goed hulpmiddel in mijn ogen, voor paarden die een steuntje in de rug nodig hebben, om ze 1 of 2 keer te laten zien wat de bedoeling is ofzo (geen idee, ik acht mijzelf niet zo goed als ruiter dat ik vind dat ik er een slof aan mag hangen, maar er zijn er genoeg die het in mijn ogen best kunnen doen).
Ja, en om even terug te komen op dat van een paar pagina's terug. Ik heb twee lessen gereden zonder neusriem, omdat die van mij kapot was. Op les brak deze aan de onderkant dus toen hebben we zonder gereden. Ik kan niet zeggen dat mijn paard anders liep zonder neusriem.
Maar weet je wat ik nu wel zo grappig vind.. Er zegt hier iemand "Mijn paard liep zonder neusriem beter, dus doe ik deze er niet meer aan" HOEZEE, roept iedereen anti-sperriem, die heeft het door!!
Maar als iemand hier gaat roepen "hij loopt minder zonder neusriem, ondanks dat het ding niet strak zit" dan gaan er allemaal vingertjes: zie je wel, dat ding zorgt er alleen maar voor dat het paard de druk niet kan tegengaan met rijden!.
En dat is erg tegenstrijdig in mijn ogen...

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:26

@ runningkawa: idd mensen leren op een goede manier de neusriem te gebruiken, en erop wijzen wat het allemaal kan aanrichten (die neus is idd nou eenmaal verplicht bij dressuur)
@ secridible: voel je niet aangevallen omdat wij de slof slecht vinden, ten eerste is dat onze mening, ten tweede of topic, het was gewoon een vergelijking... en dat zinnetje snap ik niet, heb je hem er wel goed neergezet: hij loopt minder zonder neusriem, ondanks dat het ding niet straks zit.. ik snap de zin niet, misschien lees ik hem verkeerd ofzo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:36

ja, daar is mijn gebrek weer Tong uitsteken ik moest um ook weer drie keer overlezen, maar het is inderdaad niet erg duidelijk wat ik zeg.
Ik bedoel dus dat je hebt geprobeerd hoe hij zonder neuriem loopt, maar dat is beduidend minder als met neusriem.
Ondanks dat die neusriem niet strak zit loopt hij dus toch beter met. Duidelijker zo?

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:40

jaaaah nu snap ik hem Haha!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:59

Misschien moeten we een nieuw topic beginnen over hulpteugels... je raad het al, daar ben ik ook tegen want een goede ruiter zou elk paard zonder moeten kunnen rijden. Mits hij/zij de tijd krijgt dit paard ook nieuw "op te leiden" en de "nieuwe" hulpen te leren... Uitzondering: beginners die nog niet in balans zitten, dan kan het denk ik hulpzaam zijn de pony een Wiener teugel eraan te doen, maar ook weer onder voorwaardes...
(sorry, is gewoon mijn mening..)
@ Cer: Die spanning op de mondhoeken, is dat dan niet gewoon aan de ruiter te verwijten?

De meeeste paarden die in de krul lopen, lopen naar mijn mening ook achter de teugel. Ik was op Jumping Amsterdam en kon wel huilen hoe ik daar die "top-ruiters" zag rijden... (nee, ik was daar niet om ruiters te bekijken maar voor een projekt van school)
En gister las ik de paardenkrant en als ik daar dan al die toppaarden achter de teugel zie lopen..., ne bedankt, heeft hier dan wel eens iemand zich beziggehouden met de eigenlijke regels? Dus hoe een paard Hoort te lopen?

Ik denk dat als je paard met sperriem beter loopt, dat er toch een fout zit in de africhting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:06

Over hulpteugels staat al genoeg denk ik Knipoog

Wat ik wel es zie is dat door de sperriem het bit tegen de mondhoeken gedrukt wordt. Dan krijg je 'valse druk' imo en is het paard minder licht aan de hulp.

Vwb die spanning, ja zeker dat dat door de ruiter komt. Maar als je de mond dichthoudt met een neusriem valt dat niet zo op Knipoog

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:09

helemaal mee eens Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:11

Ik heb wel een foto van paard met spanning op de mondhoeken én een sperriem om én nog een martingaal ook, in het "heetst van de strijd" tijdens het aanrijden op een hindernis. Hij kijkt er ook vreselijk ongelukkig bij, heeft het duidelijk echt slecht en niet naar z'n zin Ach gut Maar ik weet niet of "men" het aankan als ik die foto hier plaats?

Met longeren maak ik de lijn overigens meestal vast aan het bit én de neusriem (als ik met enkele lijn werk tenminste). Wat is daar de mening over?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:12

Ik weet niet wat je wilt aantonen met die foto Verward

Over dat andere, wat 'de mening' is weet ik niet, wel wat 'mijn' mening is Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:13

ja ik ben ook eerlijk ik had mijn sperriempje veelste strak zitten.
Ook omdat er iemand zei het moet strakker,en dat was een deskundig persoon uhhum.
Nou ik heb hem nu weer 2 gaatjes losser en mijn paard loopt sinds dien op 2 vingers.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:14

Cer schreef:
Ik weet niet wat je wilt aantonen met die foto Verward

Over dat andere, wat 'de mening' is weet ik niet, wel wat 'mijn' mening is Ja

Aantonen? Dat er wel degelijk "grijs" is Haha!

De... Jullie... Jouw... Whatever.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:17

Ik rij zelf niet meer met een speriempje.
Mijn pony gooit het hoofd omhoog en zegt dan bekijk het maar en ik vind zelf dat ze daarin gelijk heeft Tong uitsteken

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:19

@ moniek: bedankt voor je eerlijke antwoord...
@Margreet: met longeren is al echt super, ik geloof dat dat echt zelden voorkomt.
Persoonlijk longeer ik liever met kaptoom. De reden hiervoor is dat ik dan op de neus inwerk en niet in de mond, waarin ik bij het rijden met bit fijne hulpen wil geven. Op een gegeven moment kan dat ook wel met bit, maar daarvoor moet je paard al best ver zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:24

Ik heb het notabene "afgekeken" van Lammert Haanstra en ik vast niet alleen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:34

Nieuwe naam: 'longeerhulpstukriempje' Pling

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:36

whahahahaha *LOL*

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:30

9 juni wordt er in Kootwijkerbroek een bitloos-wedstrijd gehouden... heb ik net gevonden, heel goed initiatief... (dus geen sperriempjes... Lachen

www.bitloosdressuur.tk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:41

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:07

99 % van de mensen (ruiters/gebruikers) heeft geen flauw benul waarom welke neusriem gebruikt wordt, hoe die gebruikt dienen te worden, hoe bevestigd enz...

Alleen die 2 vingers er tussen murven is niet voldoende.. ook los kan juist zorgen voor een heftiger inwerking dan een gaatje of 2 te strak.. en dat heeft dan weer niets te doen met wel of niet de mond kunnen openen..

dan lees is ik hier een hoop vooroordelen... er zit een verschil tussen juist gebruik, verkeerd gebruik en misbruik...
de vraag in dit topic is, de nut van de sperriem... Om de functies een engelse, zweedse neusriem en een hanoveraanse neusriem te combineren. Niets meer en niets minder.