Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:48

Myler heeft mij ook goed geholpen, ben veel rustiger in de hand geworden en veel losser waardoor Palma echt heel erg goed ontspant en daardoor zijn we een heel groot stuk vooruit gegaan de laatste weken.
Ook deed mijn paard ja knikken om onder het werk uit te komen, nu met het myler loopt ze lekker te schuimen en te ontspannen en schud geen ja meer

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:12

Alane schreef:
Een bit is zo scherp als de ruiterhand...

Wat is het einddoel van je training?
optimale communicatie, met de minste hulpen maximaal resultaat.

Een goed passend bit kan daarbij helpen, maar daar hoort een vriendelijke ruiterhand bij.

Als een dik(ker) bit niet paste omdat de mond bijv. te klein is, dan kan het zijn dat je dus wat harder kon trekken/plukken om een reactie te krijgen.
Als de myler goed past, dan zou ik proberen rustiger met mijn hand te zijn, want net zoals je paard aan het bit moet wennen zal ook de ruiter dat moeten.

Ik ben het met je eens dat een bit zo scherp is als de ruiterhand.
Maar mijn paard wilde het bit geeneens aannemen.
Ze kroop wannneer ik de teugels opnam meteen achter het bit weg.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik heb het met verschillend mylers geprobeerd en steeds durfde ze niet eens meer een wending te nemen.
Voor mij dus geen mylers

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:26

hetzusjevan schreef:
Alane schreef:
Een bit is zo scherp als de ruiterhand...

Wat is het einddoel van je training?
optimale communicatie, met de minste hulpen maximaal resultaat.

Een goed passend bit kan daarbij helpen, maar daar hoort een vriendelijke ruiterhand bij.

Als een dik(ker) bit niet paste omdat de mond bijv. te klein is, dan kan het zijn dat je dus wat harder kon trekken/plukken om een reactie te krijgen.
Als de myler goed past, dan zou ik proberen rustiger met mijn hand te zijn, want net zoals je paard aan het bit moet wennen zal ook de ruiter dat moeten.

Ik ben het met je eens dat een bit zo scherp is als de ruiterhand.
Maar mijn paard wilde het bit geeneens aannemen.
Ze kroop wannneer ik de teugels opnam meteen achter het bit weg.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik heb het met verschillend mylers geprobeerd en steeds durfde ze niet eens meer een wending te nemen.
Voor mij dus geen mylers

Nee dan moet je er inderdaad ook niet mee verder gaan, mylers zijn ook niet voor elk paard geschikt het paard van mijn stalgenoot wil hem ook niet aannemen en raakt helemaal in de stress

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:23

Ik heb hem maar terug gebracht. Ik vind dat ik van mezelf kan zeggen dat ik een hele rustige hand heb. Maar als het nodig is om een keer in te grijpen (daarmee bedoel ik niet zijn mond door 2en trekken) moet je wel een ophouding kunnen maken, zonder dat er paniek ontstaat.
Misschien is een dubbelgebroken bitje wel iets voor Tommie? Maar dat zou ik eerst moeten uitproberen. Ik had trouwens mijn mylerbit voor de zekerheid voor het eerst tijdens een priverles uitgeprobeert (tip)!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:28

AnnemiekvM schreef:
Ik heb hem maar terug gebracht. Ik vind dat ik van mezelf kan zeggen dat ik een hele rustige hand heb. Maar als het nodig is om een keer in te grijpen (daarmee bedoel ik niet zijn mond door 2en trekken) moet je wel een ophouding kunnen maken, zonder dat er paniek ontstaat.
Misschien is een dubbelgebroken bitje wel iets voor Tommie? Maar dat zou ik eerst moeten uitproberen. Ik had trouwens mijn mylerbit voor de zekerheid voor het eerst tijdens een priverles uitgeprobeert (tip)!

Heb ik ook gedaan de eerste keer meteen met mijn priveles en dat ging perfect.
Je hebt gelijk dat je hem terug hebt gebracht als het niet werkt moet je niet verder gaan,
misschien kan je een dubbel gebroken bit eerst lenen van iemand om het uit te proberen?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:32

Ik ben juist blij dat ik er niet meteen mee heb gelest omdat hij eerst echt tijd nodig had om te wennen.
Ik kon hierdoor gewoon rustig aan doen, buitenritje maken aan wat langer teugeltje en rustig rijden, zodat hij wat meer gewend was voordat ik meteen hem met een ander bit flink aan het werk zet.

Dat had niet geslaagd geweest

Zeker omdat hij het in het begin eng vond om te kauwe en te slikken en dit na paardagen helemaal over was, dus dit duidelijk even wennen voor hem was.

Het is toch een andere druk dan bij zijn enkelgebroken bit.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:40

gisteren heb ik maar weer eens de myler ingedaan, want op het andere bitje was ze ook niet erg soepel te rijden. De vorige keer liep ze dus echt slecht op de myler.......
Dit keer heb ik het sperriempje er afgehaald en de neusriem heeeeel los. En ze liep er dus dit keer echt stukken beter op....
Ben benieuwd of dat deze week ook zo blijft....
Heeft iemand ook een idee hoe het komt dat ze er zo wel goed op reageerd.....

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:22

Sancho loopt ook al een aantal maanden met een mylerbit.
Hij heeft vrij laag gehemelte, met een gebroken en zelfs nog een dubbelgebroken ging hij aan de loop. Het 'gewone' bit waar hij het beste op reageerde was een ongebroken bit, maar hierbij kreeg ik hem slecht in buiging.
Het mylerbit heeft bij mij uitkomst geboden. Hij neemt het bit nu gewoon aan, zonder zich hierbij te verzetten en knabbelt nu ook niet meer constant geirriteerd op het bit.
Het zijn geen wonderen, maar hiermee kunnen we beide rijtechnisch mee aan de gang Lachen

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:17

ik heb het bit getset maar ik vind het nietb echt verbeetering in zitten wel jammer maar helaas

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:00

dyaco hoevaak heb je nou met dat bit gereden?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:43

ik heb ook een zeer slechte start met dat bit gebit, ben daarna ook weer overgestapt naar mijn oude bitje....
ongeveer 2 maanden later ben ik weer met de myler gaan rijden en op dit moment gaat het wel redelijk goed...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:58

Ik ben er nog steeds super tevreden over.
Het zijn nog steeds de fijnste bitten voor mijn paard. Lachen

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:28

ik heb er denk ik 8 x mee gereden vind het wel jammer hoor maar heb hem weer terug gebracht bij de ruitersportzaak

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:28

ik zou hem ook terug brengen, want om nou 100 euro in de kast te laten liggen.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:31

dyaco schreef:
ik heb er denk ik 8 x mee gereden vind het wel jammer hoor maar heb hem weer terug gebracht bij de ruitersportzaak

Na 8 keer er mee rijden kun je nog niet bepalen of hij het fijn vindt of niet dat heeft meer tijd nodig

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:37

Maar dan kan ze hem niet meer inruilen en weg 65 eurie's en dat is ook zonde.

Ik heb wel ervaren dat ik toch merkte binnen week dat hij het fijn vond (of niet Knipoog ) en ik had 14 dagen de tijd het te retouneren (geloof ik).

Ik denk dat je op die tijd wel wat moet kunnen zeggen of het echt wat is of niet. Zal per paard ook verschillend zijn.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:33

Ik had idd 8 dagen om het te kunnen terug brengen heb daarom ook elke dag gereden wat ikm normaal eigenlijk niet doe maar vind het idd zonden als ik weing verschil merkte om in hoop van zegen maar het bit tekopen dat het over een week beter word ...en in prenciepe liep hoij ook niet slecht op zijn K&K bit maar ik dacht he ik wil het beste voor mijn paardje

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:29

Ondertussen rijd ik nu al weer een paar weken op het mylerbit en nu is mijn ervaring dan ook wel positief. Ze pakt het bit niet vast en steekt nog maar zelden haar hoofd in de lucht. Over het algemeen blijft ze lekker ontspannen...En ze schuimt er ook ontzettend op..
Zo zie je maar weer hoe het kan wisselen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:56

BlazingBoots schreef:
dit is een level 1 wide barrel comfort snaffle toch?
Dit bit werkt met veel druk op de tong, ik kan me voorstellen dat het niet voor elk paard werkt..
Naarmate je omhoog gaat in levels wordt de druk op de tong minder en die op de lagen meer.

Maar zo heb je inderdaad niet veel keuze als dressuurruiter zijnde..
Want je moet (als je een myler wilt) ongeacht je klasse met een beginnersbit (level1) rijden..

Ja ik vind het ook jammer dat je niet met een mag rijden die wat meer tongvrijheid geeft. Als je wedstrijden wil rijden heeft de KNHS een beperkte bittenkeuze.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:27

Die van mij loopt ook lekkerder als je de neusriem en sperriem niet zo strak doet met de myler bit.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:06

Dat doe ik ook bij de myler en dat scheelt inderdaad....Ik heb zelfs een tijdje geen sperriempje omgedaan en dat ging ook heel goed en schuimen dat ze deed.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:42

Ja, ik heb ook tijden met alleen een hoge neusriem gereden, ging nog beter!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:04

ik wil ze ookgraag proberen, maar om nou een nieuwe aan te schaffenom te testen??
willem heeft maat 14 nodig en merel maat 12... dus kan ze nog niet eens voor beide gebruiken.
willem rijd nu met een correctiebit, waar hij fijn mee loopt. hij is niet zo van de druk op de tong.

merel loopt met ongebroken trens, maar is nog steeds lastig met de mond. die wordt juist weer kriegel van teveel druk op de lagen.

dus welk myler bit zou verstandig zijn... ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik een bit mocht terug brengen na er mee gereden te heben. passen mocht alleen anders kwamen er krassen op.

weet iemand een adresje waar je hem toch kan terug brengen omgeving spijkenisse? want dan wil ik de gok wel wagen....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:26

Als je ook wedstrijden zou willen rijden mag je alleen met de Level 1 rijden.
Ik heb nu de Myler Comfort Snaffle Wide Barrel level 1 met Bustrensringen.
Mijn paard heeft maat 12 / 12,5 de standaard maat Myler is 5", als je die meet tussen de ringen kom je op 13,3 mm hij valt dus vrij ruim.
Meende eerst dat ik dat maar niets vond, maar bij nader inzien past het bit prima.

Ik heb hem besteld bij The Oregon Trail tack Store in Westerbork.
Mocht hem 10 dagen proberen, als ik daarna zou besluiten hem toch niet te willen kreeg ik 95% van het aankoopbedrag (was 85,- euro) weer terug.

Het bit bevalt mij prima.

aquatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:44

gekke_koei schreef:
ik wil ze ookgraag proberen, maar om nou een nieuwe aan te schaffenom te testen??
willem heeft maat 14 nodig en merel maat 12... dus kan ze nog niet eens voor beide gebruiken.
willem rijd nu met een correctiebit, waar hij fijn mee loopt. hij is niet zo van de druk op de tong.

merel loopt met ongebroken trens, maar is nog steeds lastig met de mond. die wordt juist weer kriegel van teveel druk op de lagen.

dus welk myler bit zou verstandig zijn... ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik een bit mocht terug brengen na er mee gereden te heben. passen mocht alleen anders kwamen er krassen op.

weet iemand een adresje waar je hem toch kan terug brengen omgeving spijkenisse? want dan wil ik de gok wel wagen....

Hyporama of Mr Ed