Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:Een bit is zo scherp als de ruiterhand...
Wat is het einddoel van je training?
optimale communicatie, met de minste hulpen maximaal resultaat.
Een goed passend bit kan daarbij helpen, maar daar hoort een vriendelijke ruiterhand bij.
Als een dik(ker) bit niet paste omdat de mond bijv. te klein is, dan kan het zijn dat je dus wat harder kon trekken/plukken om een reactie te krijgen.
Als de myler goed past, dan zou ik proberen rustiger met mijn hand te zijn, want net zoals je paard aan het bit moet wennen zal ook de ruiter dat moeten.
hetzusjevan schreef:Alane schreef:Een bit is zo scherp als de ruiterhand...
Wat is het einddoel van je training?
optimale communicatie, met de minste hulpen maximaal resultaat.
Een goed passend bit kan daarbij helpen, maar daar hoort een vriendelijke ruiterhand bij.
Als een dik(ker) bit niet paste omdat de mond bijv. te klein is, dan kan het zijn dat je dus wat harder kon trekken/plukken om een reactie te krijgen.
Als de myler goed past, dan zou ik proberen rustiger met mijn hand te zijn, want net zoals je paard aan het bit moet wennen zal ook de ruiter dat moeten.
Ik ben het met je eens dat een bit zo scherp is als de ruiterhand.
Maar mijn paard wilde het bit geeneens aannemen.
Ze kroop wannneer ik de teugels opnam meteen achter het bit weg.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik heb het met verschillend mylers geprobeerd en steeds durfde ze niet eens meer een wending te nemen.
Voor mij dus geen mylers
AnnemiekvM schreef:Ik heb hem maar terug gebracht. Ik vind dat ik van mezelf kan zeggen dat ik een hele rustige hand heb. Maar als het nodig is om een keer in te grijpen (daarmee bedoel ik niet zijn mond door 2en trekken) moet je wel een ophouding kunnen maken, zonder dat er paniek ontstaat.
Misschien is een dubbelgebroken bitje wel iets voor Tommie? Maar dat zou ik eerst moeten uitproberen. Ik had trouwens mijn mylerbit voor de zekerheid voor het eerst tijdens een priverles uitgeprobeert (tip)!
dyaco schreef:ik heb er denk ik 8 x mee gereden vind het wel jammer hoor maar heb hem weer terug gebracht bij de ruitersportzaak
BlazingBoots schreef:dit is een level 1 wide barrel comfort snaffle toch?
Dit bit werkt met veel druk op de tong, ik kan me voorstellen dat het niet voor elk paard werkt..
Naarmate je omhoog gaat in levels wordt de druk op de tong minder en die op de lagen meer.
Maar zo heb je inderdaad niet veel keuze als dressuurruiter zijnde..
Want je moet (als je een myler wilt) ongeacht je klasse met een beginnersbit (level1) rijden..
gekke_koei schreef:ik wil ze ookgraag proberen, maar om nou een nieuwe aan te schaffenom te testen??
willem heeft maat 14 nodig en merel maat 12... dus kan ze nog niet eens voor beide gebruiken.
willem rijd nu met een correctiebit, waar hij fijn mee loopt. hij is niet zo van de druk op de tong.
merel loopt met ongebroken trens, maar is nog steeds lastig met de mond. die wordt juist weer kriegel van teveel druk op de lagen.
dus welk myler bit zou verstandig zijn... ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik een bit mocht terug brengen na er mee gereden te heben. passen mocht alleen anders kwamen er krassen op.
weet iemand een adresje waar je hem toch kan terug brengen omgeving spijkenisse? want dan wil ik de gok wel wagen....