Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveDunc

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:41

Ik rijd wel met beenbescherming en hij staat met springschoenen op de wei.. In me les rijd ik met bandages en als ik zelf rijd gewoon met peesbeschermers.. Het schijnt juist zo te zijn dat met bandages rijden beter is dan met peesbeschermers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:14

LoveDunc schreef:
Het schijnt juist zo te zijn dat met bandages rijden beter is dan met peesbeschermers.

Waarom?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:31

inderdaad, waarom? peesjes bieden toch meer bescherming...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:54

merrieveulen schreef:
_Nicky schreef:
Ik rijd meestal romdom in bandages met springschoenen. Ik weet hoe ik ze moet aanleggen en dat ze minimale bescherming bieden. Toen ik gister de bandages af deed, kwamen de benen er vrijwel droog onderuit, terwijl ze er bij mij een stuk natter onder 3-1-beschermers en peesbeschermers uitkomen. Op mijn strijklappen en peesjes zitten kleine krasjes, dus dat is toch een teken dat ik beter met bescherming kan rijden.

bedenk wel dat de beschermer het been dikker maakt, en dat het dus kan dat ze met beschermers wel langs elkaar gaan en zonder niet! Knipoog maar goed, zoals ik al zei, voorkomen is beter dan genezen, ja toch?

Inderdaad, waarom onnodig verwondingen oplopen als het ook voorkomen kon worden? Lachen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:14

als bandages zo slecht zijn zouden al die top ruiters der ook nie mee rijde(anky,marlies enzo..)ik rijd zelf met peesbeschermers en strijlappen.. me paard houd der niks aan over en als je der iets mee kan voorkomen..de paarden in de natuur zijn de paarden van nu niet meer ..in de natuur rijden we der niet op en hoeven ze ook geen piaffe enzo te doen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:29

luffwinny schreef:
als bandages zo slecht zijn zouden al die top ruiters der ook nie mee rijde(anky,marlies enzo..)ik rijd zelf met peesbeschermers en strijlappen.. me paard houd der niks aan over en als je der iets mee kan voorkomen..de paarden in de natuur zijn de paarden van nu niet meer ..in de natuur rijden we der niet op en hoeven ze ook geen piaffe enzo te doen..

precies, en wat denk je van springen? in de natuur gebeurt dat natuurlijk ook weleens, maar dat is toch iets compleet anders. mijn paard heeft in zijn veulentijd een paar draadwondjes opgelopen, en die littekens zitten er nog steeds. ik vind het niet alleen sneu als ze wondjes oplopen, maar het is ook nog eens een lelijk gezicht, die streepjes op zijn witte sokken. ik heb zoiets van: als het goed past, je ermee weet om te gaan, en je paard heeft er geen last van, gebruik het dan. bandages gebruik ik niet, alleen op de trailer. gisteren heb ik een ongeluk gehad met de wagen (zie onderschrift), en vandaag doe ik wel degelijk dikke bandages om bij mijn pony. als ze dan tegen het lamoen stoot wordt de klap beter opgevangen, en doet het minder pijn. ook kan je er wonden mee voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:27

Springschoenen heeft ie om in de wei tegen ijzers aftrappen en voor springles en buitenrit doe ik er dan peesbeschermers en strijklappen bij om. Tijdens het normale rijden of longeren loopt ie met blote benen Knipoog

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:26

Ik doe wel bescherming om, hij tikt zichzelf aan. Heb vroeger wel zonder gereden, maar toen schopte die zn achterbeen helemaal open en die wond is na 3 jaar nog niet weg. Dus nu rijd ik altijd met beschermers en met springen ook met springschoenen. Alleen in de wei staat ie zonder en daar haal ik hem heel vaak met verwondingen aan zn been eruit, maarja wat doe je eraan!

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:07

Ik rijd ook altijd met beenbescherming, het is niet veel werk en kan een hoop ellende besparen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:18

ik heb vandaag voor het eerst mijn bandages tijdens het werk gebruikt! normaal alleen op de trailer, maar door een ongelukje gisteren heb ik ze maar even omgedaan voor het geval dát.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:57

Bandage's gebruik ik nooit omdat ook ik gehoord heb dat het de pezen oververhit.
Met rijden moet ik voor wel peeskappen omdoen omdat mijn paard voor een franse stand heeft waardoor zijn benen elkaar nog wel eens willen raken.

Als ze voor het eerst in groepsverband op het land gaan doe ik ook altijd peesbescherming om voor het geval dat, maar als alles echt uitgeraast is gaan ze snel weer af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:42

Boreas schreef:
Bandage's gebruik ik nooit omdat ook ik gehoord heb dat het de pezen oververhit.
Met rijden moet ik voor wel peeskappen omdoen omdat mijn paard voor een franse stand heeft waardoor zijn benen elkaar nog wel eens willen raken.

Als ze voor het eerst in groepsverband op het land gaan doe ik ook altijd peesbescherming om voor het geval dat, maar als alles echt uitgeraast is gaan ze snel weer af.

bandages kúnnen erg warm worden, maar plastic peesjes voeren ook geen warmte af... vooral met onderlappen kunnen bandages warm worden. maar over het algemeen valt dat erg mee, je hoort wel vaker van die spookverhalen. als het echt zo zou zijn zouden er niet zoveel mensen mee rijden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:49

Het gevaar van bandages is, dat veel mensen niet de kunde hebben deze correct om te draaien.
Ze zien foto's van bandages en vinden dat stoer en doen dat wel ff na.

te los, te strak of ongelijkmatig, allemaal zeer slecht.
Daar zit meer gevaar in, dan de hitte.
Want dan zou Anky haar dure paard nooit meer bandageren.

Peesbeschermers zijn makkelijk aan te brengen.
Maar helaas zijn er ook nog mensen die, die aansingelen.
Helemaal niet nodig.
Door de mooie pasvorm, blijven ze al snel op de plek zitten.
Klittebandje vast, zonder trekken en het zit al oke.

uiteraard niet vergeten af te doen, en elke keer goed zuiver maken.
Dan is er niets aan de hand.
Tineke Bartels rijd met training ook elk paard met peesbeschermers en strijklappen
En jazz is nog steeds in goede gezondheid Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:56

Ik rij normaal gesproken met peesbeschermers voor, omdat Amo strijkt. Als ik in setje rij, dan doe ik bandages om. Vind ik zelf geen probleem, helpt ook tegen het strijken en ik weet prima hoe ik ze om moet doen. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:44

runningkawa schreef:
Het gevaar van bandages is, dat veel mensen niet de kunde hebben deze correct om te draaien.
Ze zien foto's van bandages en vinden dat stoer en doen dat wel ff na.

te los, te strak of ongelijkmatig, allemaal zeer slecht.
Daar zit meer gevaar in, dan de hitte.
Want dan zou Anky haar dure paard nooit meer bandageren.

Peesbeschermers zijn makkelijk aan te brengen.
Maar helaas zijn er ook nog mensen die, die aansingelen.
Helemaal niet nodig.
Door de mooie pasvorm, blijven ze al snel op de plek zitten.
Klittebandje vast, zonder trekken en het zit al oke.

uiteraard niet vergeten af te doen, en elke keer goed zuiver maken.
Dan is er niets aan de hand.
Tineke Bartels rijd met training ook elk paard met peesbeschermers en strijklappen
En jazz is nog steeds in goede gezondheid Haha!

precies. ik moet zeggen dat ik gisteren mijn bandages ook niet goed had zitten, maar dat was voor 20 minuten. ik had drie meter bandages om bij mijn kruising shet. we hebben een ongelukje gehad met de wagen, en ik wilde niet dat ze haar benen weer zou stoten als het wel misging. de bandages zaten eromheen als een dikke prop, maar goed dan zou ze haar benen niet zo hard stoten. normaal zijn deze bandages voor mijn paard bedoeld, dus je kan je voorstellen hoe vreselijk het eruit zag, hihi!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:29

Ik doe het meestal om omdat ik het nodig vind. Bij het springen zeker altijd ! En als ik dressuur rij, soms wel en soms niet, als ik veel tijd heb om haar eens op te tutten doe ik ze wel aan, of als ze in de buurt liggen. Maar soms vergeet ik ze gewoon mee te brengen van thuis of liggen ze niet binnen "handbereik" als ik opzadel en dan laat ik ze ook gewoon uit.

Als onze bak super goed licht, dus op z'n "lichtst" dan doe ik NOOIT m'n bescherming aan, waarom: in een dressuurproef is het toch ook niet toegestaan ? dus ja, af en toe trainen zonder, is denk ik niet slecht.

Maar onze bak is dikwijls heeeeeeeeeeeeeeel modderig, of wel heeeeeeeeeeeel droog en zwaar, en dan doe ik ze altijd aan ! Want dan is er veel meer kans dat ze eens struikelen of eens iets anders gek doen !

Maar springen zowiezo altijd Lachen ! Moet toch wel iets meer steun geven op dat 1ne beentje dat alles opvangt na de sprong denk ik dan...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:05

peesjes geven minimale steun. ze beschermen alleen tegen klappen van buitenaf, wat bij de landing nog weleens kan voorkomen, of bij de afzet, of bij het verkorten van de galop.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:51

Ik doe na een peesblessure altijd peesbeschermers om, liever wat meer poespas dan weer een aangetikt been...
Bandages eigenlijk nooit...

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:18

Achter heeft Jimmy ( mijn paard ) altijd strijklappen om omdat hij daar af en toe aantikt.
Mijn shetlanders ( Sjors en Lotje ) hebben altijd voor peesbeschermers aan omdat ze voor weleens onhandig willen lopen. Verder eigenlijk nooit iets.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:02

Allen met springen heb ik peesbeschermers om, verder loopt hij gewoon lekker kaal rond

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:33

Bij het springen peesbeschermers en tijdens het transport transportbeschermers, maar verder gebruik ik ook nooit beenbescherming...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:44

AstraGirlie schreef:
Ik doe na een peesblessure altijd peesbeschermers om, liever wat meer poespas dan weer een aangetikt been...

Hoe vaak heb jij dan een paard met een peesblessure??? Is jouw paard zo lomp of doe jij rare dingen?
In al die jaren dat ik mijn paard nu heb, nooit met iets om de benen gereden, ook nooit iets aan pezen gehad of een blessure die voorkomen had kunnen worden door bandage of peesje (welgeteld 2x blessure gehad in meer dan 10 jaar, waarvan eentje een glijpartij in de paddock was). En ja, ik besef heus wel dat ik geluk heb met mijn paard, niet ieder paard is zo degelijk gebouwd, maar dan nog. Om mij heen zie ik ook niet zo vaak peesblessures, niet bij de blote-benen-paarden en ook niet bij de bescherming-paarden.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:13

ikke schreef:
Ik heb niet eens zooi om rond benen te doen. En waarom zou ik ook, hij let zelf maar op waar ie z'n pootjes laat, daar is ie echt oud en wijs genoeg voor.

Vind ik maar een domme opmerking? Als je gaat springen en je paard er niet ervaren in is en verkeerd uitkomt of dergelijke... struikel ik ook nog soms over mijn eigen voeten Bloos

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:40

ik draag of peesbeschermers of bandages . echt nooit zonder Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:41

marahorse schreef:
ikke schreef:
Ik heb niet eens zooi om rond benen te doen. En waarom zou ik ook, hij let zelf maar op waar ie z'n pootjes laat, daar is ie echt oud en wijs genoeg voor.

Vind ik maar een domme opmerking? Als je gaat springen en je paard er niet ervaren in is en verkeerd uitkomt of dergelijke... struikel ik ook nog soms over mijn eigen voeten Bloos

inderdaad, er zijn nou eenmaal paarden die zichzelf aantikken. ik heb er nooit problemen mee gehad maar mijn paard weet soms ook niet waar zijn benen zitten, dus... bovendien vraag je met rijden meer van een paard dan je denkt, zéker met springen.