Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:23

Mee eens, Pareltjes.

Bij dit soort zadels als die van TS kun je echt al vanaf de reclamefotos zien dat die nooit goed gaan passen en domweg te slecht van bouw zijn. Die rechtopstaande lepel aan de achterkant? Dat werkt nooit. De langwerpige vorm van de zitting? Werkt ook nooit.

Al die nieuwkomers op de zadelmarkt? Waarom kopen mensen dat toch? Laat zo'n merk zich toch eerst maar 10+ jaren bevestigen als deugend merk.

Ik vind het vooral heel sneu voor TS dat ze erin getuind is. Hoop dat je nog een flink stuk van je geld mag terugkrijgen voor dit wanprodukt.
En daarna snel naar een zadelverkoper met meerdere merken in het assortiment en nooit weer zo'n exotenkneus.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:26

mavantos schreef:
Ik ken geen enkele echt goede zadelmaker hoor. Het lijkt wel alsof het altijd ellende is. Je moet eerst smeken of ze alsjeblieft willen komen, dan betaal je een vermogen en puntje bij paaltje is er altijd wat op aan te merken.

Ik rij nu een aantal maanden op mijn nieuwe paard met het zadel van mijn overleden paard. Lijkt prima te passen met een dunne Winderen pad eronder voor de zekerheid, maar toch nog even een zadelmaker erbij binnenkort... Was er tot op heden nog niet van gekomen ivm omstandigheden. Zal mij benieuwen of ik daarna nog steeds blij ben _O-

Hopelijk lost de zadelmaker het netjes met je op TS.

Die bestaan echt hoor, kundige zadelmakers met goede service. Ik kocht jaren geleden een prachtig maatzadel. Lag als een huis op m’n paard, ook voor mij helemaal custom met extra lange zweetbladen en verstelbare beugelhaak. Na poosje reed ik me telkens stuk op mn linkerzitbeenknobbel. Er zat een kleine bobbel in de zitting; niet te zien maar wel te voelen voor mij. Zadelmaakster heeft m kosteloos terug gestuurd voor reparatie en in de tussentijd mocht ik kosteloos een zadel lenen. Daarna bleef ik me toch helaas stuk rijden. Ik voelde me een zeurpiet maar heb toch contact gezocht met de zadelmaakster. Nadat ze op haar eigen paard met dat type zadel had gereden belde ze direct op want ze snapte precies m’n probleem. Was het meest verkochte zadel maar blijkbaar toch niet geschikt voor alle derrieres. Lang verhaal kort, ik heb een ander zadel nu, zij heeft mijn 1e zadel via haar netwerk verkocht. Rottig dat het 1e zadel mij klachten gaf maar op mijn paard lag het super. En was enorm blij met haar hulp en service

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:34

Lde schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat denk ik inderdaad ook, maar hoor/lees wel vaker negatieve ervaringen betreft dit merk.
Weet niet of het aan het merk zelf ligt of specifieke passers.

De eigenaar van het merk meet ze zelf aan en heeft de zadels ook zelf ontworpen.

Er wordt gezegd dat de zadels van Engelse/Italiaanse makelij zijn, maar van mensen die geen belangen hebben bij het merk wordt weer gezegd dat dat zeer zeker niet zo is.

Al met al is het zeer dubieus.

Goede zadelmaker... ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze met je mee willen denken en naar het comfort van het paard kijken en niet enkel naar de eigen portemonnee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:45

Dees schreef:
Al die nieuwkomers op de zadelmarkt? Waarom kopen mensen dat toch? Laat zo'n merk zich toch eerst maar 10+ jaren bevestigen als deugend merk.

Ik pik deze er even uit. Hoe kan een merk zich bevestigen als niemand het durft te proberen? Waarbij ik zelf dit merk nooit meer zou durven proberen na alle verhalen en foto's.

pluisbeer

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:14

Misschien zelf een kundig iemand erbij inschakelen als ze in februari komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:28

PSvanLot schreef:
Lde schreef:

De eigenaar van het merk meet ze zelf aan en heeft de zadels ook zelf ontworpen.

Er wordt gezegd dat de zadels van Engelse/Italiaanse makelij zijn, maar van mensen die geen belangen hebben bij het merk wordt weer gezegd dat dat zeer zeker niet zo is.

Al met al is het zeer dubieus.

Goede zadelmaker... ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze met je mee willen denken en naar het comfort van het paard kijken en niet enkel naar de eigen portemonnee.

MFSC heeft ook nooit zelf zadels ontworpen, die werden ook gewoon bij reeds bestaande zadelmakers gemaakt.

Zo gaat het waarschijnlijk ook met dit zadel. En of het nu Italiaans of Engels is, dat doet er niet zo veel toe. Het is dan gewoon gerebrand.
Fryso is ook een rebrander.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:34

Dees schreef:
Mee eens, Pareltjes.

Bij dit soort zadels als die van TS kun je echt al vanaf de reclamefotos zien dat die nooit goed gaan passen en domweg te slecht van bouw zijn. Die rechtopstaande lepel aan de achterkant? Dat werkt nooit. De langwerpige vorm van de zitting? Werkt ook nooit.

Ik vind het vooral heel sneu voor TS dat ze erin getuind is. Hoop dat je nog een flink stuk van je geld mag terugkrijgen voor dit wanprodukt.
En daarna snel naar een zadelverkoper met meerdere merken in het assortiment en nooit weer zo'n exotenkneus.

Even los van dit zadel... je zal als nieuw merk wel ergens moeten beginnen. Je wordt nooit een 10+ jaar bevestigd merk als niemand het koopt. Dat is een kip-ei situatie.

edit: zie nu dezelfde opmerking van Rocamor; die had ik over het hoofd gezien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:59

Is prima, maar als koper wil je toch niet het proefkonijn zijn van een onbekende zadelmaker? Waarom zou je je zuurverdiende geld steken in een onbewezen zadel?

Als een nieuw merk echt goed is, lukt het een leverancier ook wel om daar bekende ruiters voor te porren die er langdurig mee gaan rijden. Vaak gratis ;) Goede nieuwe merken komen zo heus wel bovendrijven. De troep niet - die zijn kennelijk afhankelijk van goedgelovige hobbyïsten die "eens wat anders willen".

Er is helemaal geen schande in rijden op een KN, Stübben, Euroriding, Passier.... Oudere merken die aantoonbaar kwaliteit leveren, maar kennelijk enorm uit de mode zijn geraakt. En zo zijn er nog wel meer. De troep vind je altijd onder de nieuwe merken.

Maar goed, bij sommige zadels kun je aan de buitenkant al zien dat het niet deugt. Zo'n rechtopstaande achterkant aan het eind van de kussens... deugt nooit. Bij geen enkel merk.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-01-25 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:03

Maar dan is er toch ook iemand die zegt. "Ik durf het aan om een nieuw merk te kopen en te laten zien..."

Waarom moet dat een bekende ruiter zijn en moet een onbekende ruiter dat niet doen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:06

Omdat de bekende ruiter dat gesponsord gaat doen en de amateur moet ervoor betalen.
Maw: de leverancier investeert in zijn nieuwe product en investeert in de reputatie van zijn product en gaat samenwerken met bekende ruiters om het merk te bevestigen.
Dit geheel in tegenstelling tot snel-snel geld verdienen en maar zien wat voor brokken ervan komen, zoals deze Graziozo verkoopster.

Onbekende ruiters / amateurs die willens en wetens geld neerleggen om andermans proefkonijn te zijn, moeten dat helemaal zelf weten.
Maar vaker zie je dat mensen gewoon in een mooi verkooppraatje zijn getuind en dan met een niet passend, veel te duur zadel zitten. Zoals in dit topic is te lezen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-01-25 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:08

Ah, ik snap waar je heen gaat Dees. dank voor de aanvulling. Op die manier ga ik wel met je mee.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:30

De gedachtengang van sponsor ruiters snap ik inderdaad wel. Dank je wel voor de verduidelijking.

Ik heb al jaren een Brandt zadel waar ik erg tevreden mee ben :j dus ik zal ook niet heel snel overstappen naar wat anders maar ik snap ook dat als je je draai niet kan vinden in wat je al hebt dat je dan wat meer rond gaat kijken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:31

Wat is eigenlijk de beweegreden van mensen om naar een zadelmaker te gaan die slechts 1 merk verkoopt? Dan beperk je je toch bij voorbaat enorm in de pasvorm voor je paard en jezelf.

Ik zou zelf nooit snel kiezen voor een op maat gemaakt zadel (of je moet echt een paard met een heel bijzonder moeilijke rug kopen, maar eigenlijk laat ik dat paard dan daarop al staan). Liever een zadelmaker met een heel arsenaal aan verschillende merken en type productie zadels, zodat je kan proefrijden met het zadel of dat het ook daadwerkelijk wordt. Of je paard daar fijn onder loopt en of jijzelf ook daadwerkelijk lekker in zit.

Nou heb ik ook geen verstand dus van op maat gemaakte zadels, in hoeverre dat echt volledig op maat is gemaakt, of een "custom" set aan halffabricaten die aan elkaar gezet worden. Maar voor mij klinkt 4000 euro voor een op echt op maat gemaakt zadel ook wel als "to good to be true" Een kwalitatief goed productie zadel van een A-merk kost al dat of meer. Als het dan om unieke op maat gemaakte exemplaren gaat, kan dat nooit voor dezelfde kwaliteit voor die prijs.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:36

Als ik voor mezelf spreek en vertel hoe ik bij dit zadel ben uitgekomen.

Ik heb zelf een bekken probleem, zo ook mijn zusje. Mijn zusje is 21 jaar en heeft al artrose in het bekken. Als je dan zoekt naar anatomisch prettige zadels voor vrouwen en zadels die door fysios zou worden aangeraden kom je uit bij Graziozo.

Zelf had ik wat merken in mijn hoofd zoals Zaldi, Sella en Kinglsey. Ik heb hiervoor Sella’s gehad en die waren voor mijn paarden fantastisch, maar voor mijn bekken net niet helemaal. Zaldi werd mij aangeraden vanwege het Iberische ras dat ik heb (PRE’s) en Kinglsey’s vind ik zelf wel erg prettig zitten.

Toch was ik helemaal enthousiast over het fysio verhaal en dacht ik oprecht goed te doen voor mij en mijn paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:46

oji schreef:
Wat is eigenlijk de beweegreden van mensen om naar een zadelmaker te gaan die slechts 1 merk verkoopt? Dan beperk je je toch bij voorbaat enorm in de pasvorm voor je paard en jezelf.

Ik zou zelf nooit snel kiezen voor een op maat gemaakt zadel (of je moet echt een paard met een heel bijzonder moeilijke rug kopen, maar eigenlijk laat ik dat paard dan daarop al staan). Liever een zadelmaker met een heel arsenaal aan verschillende merken en type productie zadels, zodat je kan proefrijden met het zadel of dat het ook daadwerkelijk wordt. Of je paard daar fijn onder loopt en of jijzelf ook daadwerkelijk lekker in zit.

Nou heb ik ook geen verstand dus van op maat gemaakte zadels, in hoeverre dat echt volledig op maat is gemaakt, of een "custom" set aan halffabricaten die aan elkaar gezet worden. Maar voor mij klinkt 4000 euro voor een op echt op maat gemaakt zadel ook wel als "to good to be true" Een kwalitatief goed productie zadel van een A-merk kost al dat of meer. Als het dan om unieke op maat gemaakte exemplaren gaat, kan dat nooit voor dezelfde kwaliteit voor die prijs.

Die gedachtegang had ik ook, koop niet bij leveranciers met slechts 1 merk. Maar dan denk ik aan Daaleman. Superbetrouwbaar adres om een goed zadel te kopen. Ook voor Hulsebos (in de goede tijd!) gold dat. Of zij van Schutte, duur maar prima.

Daaleman is de enige trouwens die de zadels echt zelf bouwt, de rest van NL koopt ze elders in en past ze aan. Een goed zadel hoeft dus niet duurder te zijn van een van Daaleman.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:47

Grappig dat iedereen daar dan weer anders mee omgaat. Ik heb zelf aangeboren HD en inmiddels ook een kunstheup. Voor mij is dat juist een reden om dus echt niet voor een zadel te kiezen waar ik op kan proefrijden. Maar goed, off topic :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:50

We hebben wel proef gereden hè! Echter was dat dan niet het uiteindelijke zadel. Maar gaf een ‘indicatie’.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:50

oji schreef:
Grappig dat iedereen daar dan weer anders mee omgaat. Ik heb zelf aangeboren HD en inmiddels ook een kunstheup. Voor mij is dat juist een reden om dus echt niet voor een zadel te kiezen waar ik op kan proefrijden. Maar goed, off topic :o

Nu ben ik overigens wel heel benieuwd wat voor zadel jij hebt met jouw heup!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:51

Ik heb mijn zadel toen de tijd tweedehands gekocht en dat gaat nu dus ook al weer jaren mee en kan nu ook aangepast worden voor mijn nieuwe paard.

Ik denk dat het ook een beetje in wat vind je zelf fijn en waar heb je zelf ervaring mee. Persoonlijk ben ik best heel merk vast en zal ik dus als er tzt toch een nieuw zadel moet komen omdat de pony uit het zadel groeit zal ik eerst bij mijn huidige merk kijken voor ik elders zal gaan kijken

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:54

En dan blijkt dus hoever de uiteindelijke configuratie anders kan liggen en zitten van het proefmodel. Dat zou dus precies mijn angst zijn.
Toen ik een jaar geleden een nieuw Prestige zadel kocht, heb ik proefgereden (en een maand op proef gekregen van de zadelmaker om echt goed uit te proberen) op een bruine. Zat perfect! Heel lang getwijfeld, want ik wou eigenlijk een zwarte of ik het aandurfde om hetzelfde zadel in zwart te laten bestellen, of dat al niet verschil zou maken. Toch zwart besteld en zit gelukkig volledig identiek!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:06

ynskek schreef:
Maar dan is er toch ook iemand die zegt. "Ik durf het aan om een nieuw merk te kopen en te laten zien..."

Waarom moet dat een bekende ruiter zijn en moet een onbekende ruiter dat niet doen?

Ik kan je vertellen dat een bekende ruiter die zadels veelal echt niet zelf koopt hoor. Die krijgen ze gewoon om te promoten of te testen. Zo gaat dat bij veel sporten hoor. Het is naïef om te denken dat het niet gebeurt. En je hebt dan wel de mogelijkheid voor als het echt niet bevalt om het ook niet te gebruiken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:10

Zelf heb ik ook een Graziozo en gelukkig geen problemen, ik ben juist bij ze uitgekomen nadat mijn vorige, toch erg goed bekend staande zadelmaker mij liet zitten met een niet passend zadel. Dat zadel schoof alle kanten op en men was niet eens meer bereid er naar te kijken.

Het merk bestond toen al een aantal jaar, ik was echt niet de eerste met dit zadel en de berichten waren vrijwel allemaal positief.
Waarom bij iemand die maar een merk verkoopt? De dealers van Daaleman, Sella, KM, Schutte, Brandt en noem er nog maar een hele hoop verkopen alleen maar hun eigen merk. Dus zo vreemd is dat niet. Het is veel lastiger iemand te vinden met verschilde merken in het assortiment.

De meest zadelpassers bij ons in de buurt met andere merken verkopen met name wintec, bates etc en daar had ik geen belangstelling voor.
Daarnaast vind ik het fijn niet maanden te hoeven wachten op een zadelmaker tot deze een keer in de buurt komt. Graziozo werkt met routes en komt zeker twee keer in de maand mijn kant op.
En ik had geluk, mijn zadel was er met 4 weken.

Mijn ervaring met maatwerk is dat dit eigenlijk een standaard zadel is met verschillende opties, het raamwerk blijft gelijk, maar je kan een ander zweetblad krijgen, verschillende wrongen en natuurlijk de zit die in 17” tot 18” verkrijgbaar is. Naast nog wat dingen zoals kleur, stiksels etc.
Als je dus proefrijd is er niet zo heel veel verschil met het uiteindelijke zadel. Zo’n sprong in het diepe is het niet. Die van mij had alleen een andere kleur en was een half inch groter.

Wat mij wel opvalt, ik weet niet of het hier ook te geval is, dat zadelmerken populair worden en ten onder gaan aan hun eigen succes. Omdat er zoveel aanvragen, verzoeken en klanten zijn wordt het teveel voor de eenpitter en dat gaat soms ten koste van de kwaliteit.

Nogmaals, ik heb geen problemen met mijn zadel en ze is altijd netjes gekomen voor onderhoud etc.
Toen het zadel afgeleverd werd was er ook iets fout gegaan en dat werd binnen twee weken opgelost.

Ik hoop alleen voor jullie dat het opgelost wordt want ik weet er alles van als een zadelmaker het niet op wenst te lossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:12

In dit geval ziet de zadelmaker het probleem niet eens :=

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:19

Dees schreef:
Omdat de bekende ruiter dat gesponsord gaat doen en de amateur moet ervoor betalen.
Maw: de leverancier investeert in zijn nieuwe product en investeert in de reputatie van zijn product en gaat samenwerken met bekende ruiters om het merk te bevestigen.
Dit geheel in tegenstelling tot snel-snel geld verdienen en maar zien wat voor brokken ervan komen, zoals deze Graziozo verkoopster.

Onbekende ruiters / amateurs die willens en wetens geld neerleggen om andermans proefkonijn te zijn, moeten dat helemaal zelf weten.
Maar vaker zie je dat mensen gewoon in een mooi verkooppraatje zijn getuind en dan met een niet passend, veel te duur zadel zitten. Zoals in dit topic is te lezen.

Om hier eventjes op terug te komen.

Mensen kopen ook nieuwe merken omdat er bv veel ambasadeurs zijn van dat merk. En als je dan om ervaringen vraagt je juist die ambasadeurs krijgt die dat merk aan je gaan aanraden. Dus je krijgt geen 100% eerlijk antwoord en komt dan in situaties zoals deze terecht. Want, heel leuk er staat niet altijd bij of iemand ambasadeur is. Of, ze zeggen het niet. Ambasadeur en sponsorruiters zijn bijna hetzelfde dacht ik. Maar als sponsor ga je toch ook nooit iets slechts zeggen over het merk dat je sponsort?

Ik hoop dat je zadelmaker een degelijke oplossing gaat bieden TS zadel terug, aangezien je geen vertrouwen meer hebt in dat merk, of je helpen dat zadel te verkopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:24

Als een sponsor ruiter voor langere tijd zelf met zo'n zadel rijdt, op zijn eigen dieren... geeft dat een meer betrouwbaar beeld dan het verkoopprast van een leverancier zonder zon sponsorruiter.

Maar dan nog, mijn aanbeveling voor zadelkopers is vooral: koop geen experimenten, koop gewoon zadels die zich al meerdere jaren bewezen hebben als goede zadels.

Dan vallen de misbaksel als de Graziozo in dit topic vanzelf al af.