Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:13

Ik heb aan mijn beide zadels (dressuur- en springzadel) de acavallo beugels hangen. Ik lig er met enige regelmaat af }:0 maar hier echt nog nooit last van gehad...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:23

Niet iedereen hoeft er last van te hebben. Ik zou ze nooit meer kopen nu ik dit allemaal gelezen heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:24

Het is echt een super naar ongeluk TS.
En op zich is het goed om je te realiseren zelfs 'veiligheids'buegels niet helemaal veilig zijn.

Maar eigenlijk bieden deze beugels gewoon 1 extra optie om er uit te raken in een gevaarlijke situatie. Waarbij er dus (blijkbaar) nog genoeg scenario's over blijven om toch te blijven haken.

Ik ben het wel met je eens dat fabrikanten die zo veel geld voor een beugel vragen, best een incident iets serieuze mogen nemen. Je betaald soms bijna het tienvoudige voor dit type beugel. Er zullen vast kleine verbeteringen mogelijk zijn op dit product.

Maar een beugel helemaal veilig krijgen is tegelijk aardig lastig. Want alles wat je meer veilig maakt bij een val. Maakt de beugel juist weer gevaarlijker bij een schrikreactie of bijna val. Dus of deze beugels hierbij nou meteen onveilig of niet deugdelijk zijn. hmmmm

Ik hoor hier die korfjes steeds voorbij komen. Maar het lijkt mij dat je daar net zo gezellig klem in kunt komen te zitten eigenlijk. Gewoon meer stukken waar je bij een gekke draai in vast kunt haken.

En eerlijk? Dit soort waarschuwingen kom je ook tegen van caps en bodyprotectors. Want in een klein percentage van alle ongevallen zullen die het zelfs gevaarlijker maken/ de schade groter. Dat sluit je vrijwel nooit uit. Dat maakt een cap of bodyprotector niet een slecht idee of product.
Alleen moeten die dingen nog braaf aan een bepaalde norm voldoen. En deze beugels opereren in een tamelijk vrij speelveld waarbij je vanalles kunt maken en beweren over je product.
Maar dat is ook zo bij al die 'ademende' peesbeschermers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:28

Rizette schreef:
Niet iedereen hoeft er last van te hebben. Ik zou ze nooit meer kopen nu ik dit allemaal gelezen heb.

Precies, maar ook omdat dus de persoon van dat filmpje wat ik gisteren postte gewoon een 'wij ontkennen alles' teruggehad heeft van Acavallo. Daarmee zou ik niet zo snel meer een produkt van dat merk kopen zelfs. Ik heb alleen bitringen en een bit van het merk, maar als ik het nu weer zou moeten kopen zou ik kijken of er een alternatief is.
Ik weet dat je bij garantie naar de verkopende winkel moet en niet naar de fabrikant. Maar toch vind ik de reactie in deze van de fabrikant onjuist, zeker omdat het niet de eerste keer is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:47

Die reactie van het bedrijf vind ik ook wel bijzonder.

Toch blij dan nu met mijn korf beugeltjes die ik heb.. Die had ik eigenlijk gehaald omdat ik nu af en toe met een gesloten beugelophanging (ring) rondhobbel en dat voelde niet zo veilig zonder korfjes. De 'normale' veiligheidsbeugels hangen nog aan mijn zadel maar misschien in dit geval lekker zo laten.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:31

Ik zag inderdaad ook het filmpje en nu alle reacties hier. Ik was toch altijd bang dat je aan het haakje onderaan bij het voetbed ook kan blijven haken. Imo zijn die ophena's de veiligste, maar ja die zijn dan wel een rib uit je lijf en niet toegelaten op wedstrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:35

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:41

Ja ik denk dat enkel pararuiters ze mogen gebruiken. Ik vind het erg stom maar zie voor dressuur bijvoorbeeld wel een beetje waar ze vandaan komen. Misschien dat ik ze gebruik om volgend jaar mijn jonge paard te gaan inrijden en ze daarna weer verkoop oid

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:48

pol013 schreef:
Ik hoor hier die korfjes steeds voorbij komen. Maar het lijkt mij dat je daar net zo gezellig klem in kunt komen te zitten eigenlijk. Gewoon meer stukken waar je bij een gekke draai in vast kunt haken.

Lijkt mij echt bijzonder lastig, en ik heb veel verschillende stijgbeugels met verschillende korfjes en kapjes gehad. De enige die ik niet gehad heb, zijn van die opklikbare korfjes die je volgens mij als beugelblokjes in "normale" fillis stijgbeugels kan klikken. Die zijn dus niet 1 geheel met de stijgbeugels, en dan kan ik me voorstellen dat je op 1 of andere bizarre manier wellicht een opening kan krijgen...? Maar daarvoor ken ik het product niet goed genoeg.

Nu is natuurlijk niks 100% veilig want er is altijd wel een freak-accident mogelijk op een manier die je niet had kunnen bedenken. Maar ik denk dat je statistisch gezien minder kans op allerlei malfuncties hebt met iets eenvoudigs als een tapadero / korf omdat je dan simpelweg niet te ver door de beugel kan schieten omdat je voet gewoon niet verder kan.

Dan ben je niet afhankelijk van dingen die open gaan, los gaan, omkantelen of wat dan ook. Want je voet kan gewoon niet zo ver in de beugel dat je vast komt.

Natuurlijk moet je dan nog wel opletten dat de korfjes rondom goed vastzitten.
Dat er geen gaten in zitten die zo groot zijn dat je daar in kan met je laars of schoen.
Dat je geen schoenen aan doet die zo breed zijn dat ze vast klemmen in de beugels.
Dat er niet iets kapot is waardoor ze minder veilig worden.

Maar als ik dan kijk naar iets als deze beugels (ik heb ze in het bruin liggen voor mezelf en zwart voor die kleine) en daar jaren heel fijn mee gereden): https://goedhard.nl/product/etrical-beugel-type-1/

Dan is dat gegoten uit 1 geheel. Volledig dicht. Het geheel is helemaal glad.
Gewoon een prettige rubber grip er in.

Je moet echt wel enorm je best doen om hiermee 1 van die ongelukken te krijgen die je wel hoort van andere types stijgbeugels.

Ik vind het zelf alleen super jammer dat de beugelophanging niet gedraaid is.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-03-25 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:49

Waidida schreef:
Ik zag inderdaad ook het filmpje en nu alle reacties hier. Ik was toch altijd bang dat je aan het haakje onderaan bij het voetbed ook kan blijven haken. Imo zijn die ophena's de veiligste, maar ja die zijn dan wel een rib uit je lijf en niet toegelaten op wedstrijden.

Diverse merken hebben een kleiner haakje.
Alsnog kun je daar achter blijven, maar de kans word alweer kleiner.

Even als voorbeeld de Br Lavorne
https://hypostore.nl/br-stijgbeugels-lavarone.html

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:59

DuoPenotti schreef:
Waidida schreef:

En die klappen de andere kant op open, wat ik juist gevaarlijker vond. Dan moet voet al omhoog om eruit te komen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:04

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:

En die klappen de andere kant op open, wat ik juist gevaarlijker vond. Dan moet voet al omhoog om eruit te komen

Ik vermoed als je daar met je gewicht op dat onderste gedeelte komt hij ook wel open gaat.
Dat gaat zo licht.

Daar ben ik dan weer niet bang voor.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:09

Ohh dus de mensen blijven hangen achter dat opstaande stukje waar je voet normaal gezien nog stabiliteit krijgt? Dat heb ik in mijn veiligheidsbeugels van Horka inderdaad ook. Pff nooit bij stil gestaan bij aanschaf.

Ik heb nu die korfjes van compositi. Had daarvan nog die plastic beugels liggen van mijn vorige zadel en die korfjes erbij kopen was dus snel geregeld. Zitten wel grote gaten in voor eventueel ergens aan blijven hangen denk ik? Maar het is ook gewoon gemaakt van dun plastic dus ik denk dat het in zo'n geval gewoon zou breken. Maar het voelt stevig genoeg dat je voet in ieder geval niet naar voor kan. Het voetbed van plastic puntjes geeft me ook veel meer stabiliteit dan die rubberen blokjes. Niet zoveel als die metalen beugels maar daar lees je dus ook weer van alles over..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:21

Je zou idd ondertussen bijna niet meer weten wat je kiezen moet..
Ik heb bow balance beugels liggen in mn kast ooit gekocht.. maar zijn ook niet echt veiligheids beugels..
Dan nog die normale beugels met halve zijkant met een rubber stukje ( naam even kwijt…)
En ergens nog compositi rubber beugels met grip( geen veiligheids aspect).
Twijfel ook waar ik mijn jonkie tzt mee moet gaan inrijden..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:27

Wat ik zo nu snel zie ik dat de beugels met een flexibele zijkant, dus geen scharnier, geen opstaand randje of puntjes hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:35

Ja dat vind ik ook een veel beter alternatief :j

Maar dan moet die flexibele zijkant natuurlijk wel flexibel genoeg zijn, en ook ver genoeg naar onderen nog flexibel zijn zodat niet de onderkant nog stevig is en je daar nog vastgeklemd kan raken terwijl de bovenkant wel open wil......

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:37

Ik las op instagram (nav het virale filmpje) dat die van jin stirrup wel echt goed zouden zijn, die hebben dus een rubberen buitenkant. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik ze nog nooit in het echt heb kunnen voelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:51

pmarena schreef:
pol013 schreef:

Lijkt mij echt bijzonder lastig, en ik heb veel verschillende stijgbeugels met verschillende korfjes en kapjes gehad. De enige die ik niet gehad heb, zijn van die opklikbare korfjes die je volgens mij als beugelblokjes in "normale" fillis stijgbeugels kan klikken. Die zijn dus niet 1 geheel met de stijgbeugels, en dan kan ik me voorstellen dat je op 1 of andere bizarre manier wellicht een opening kan krijgen...? Maar daarvoor ken ik het product niet goed genoeg.

Ik denk dat je ook aardig je best moet doen om je voet bewust klem te krijgen op de manier waarop TS klem kwam te zitten in deze beugels.
Dus ik denk dat het heel moeilijk in te schatten is. Maar alles wat rond is kun je achter blijven haken denk ik.

Dus of korfjes met een gesloten beugel nou écht veiliger zijn dan dit soort beugels waar je 'maar' aan 3 kanten klem kunt komen te zitten.... Ik weet het echt niet. Als ziet dat volledig gesloten ding er dan wel aardig 'haakproof' uit.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-03-25 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:51

pmarena schreef:
Ja dat vind ik ook een veel beter alternatief :j

Maar dan moet die flexibele zijkant natuurlijk wel flexibel genoeg zijn, en ook ver genoeg naar onderen nog flexibel zijn zodat niet de onderkant nog stevig is en je daar nog vastgeklemd kan raken terwijl de bovenkant wel open wil......

Met je eens :j

Die zou ik dan echt eerst in de hand willen hebben.
Eens voelen hoe makkelijk en hoe ver naar onder het nog flexibel is.

Ik vind dan ook die van BR wel een fijne in prijs.
Als ik die eens tegen kom ga ik voelen. Kom alleen niet zoveel in de ruitersportzaak, niet goed voor de knip :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:53

Hier Flex on Safe on, die zijn dicht, maar 1 kant is rubber en gaan aan de onderkant open. Zit een knopje waar het rubber overheen zit, dus tijdens het rijden heb je gewoon een dichte beugel, maar je trekt hem er ook makkelijk vanaf..

Afbeelding
Zo zien ze er uit als ze open zijn
Afbeelding

Helemaal veilig zal het nooit zijn, maar over de Flex on's is behoorlijk goed nagedacht denk ik..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:57

DP: Ja ik denk dat het ook een beperkte "sweet spot" is qua materiaal.

Het moet over de gehele lengte soepel genoeg zijn dat er zeg maar geen zijkant is op het moment van een val.
Maar toch ook nog stevig genoeg dat je wel de beugel weer terug kan vinden als je die kwijtraakt in volle galop.

Vanwege dat laatste wil ik zelf altijd wel héél erg graag een gedraaide ophanging. Dat scheelt enorm.

Maar dan nog zit ik met het stukje je bent een zeikerd of je bent het niet :=
En hou ik er ook rekening mee dat de afbreekkans een heel stuk hoger is bij een beugel die een structurele zijkant mist.

Daphne: die ziet er ook leuk uit inderdaad +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:02

Die kans zal hoger zijn.
1 van de redenen waarom ik niet meer met de kwik-outs van mij rij, die zijn ondertussen 25 jaar.
Ik zie er niets aan, hoor daarvan ook niet van afbreken, maar toch... Metaalmoeheid?

Zo heeft er ooit een bericht gestaan over een afgebroken free jump...

maar komt dat vaker voor of dikke pech?
Of heeft zo'n beugel al eens een harde tik tegen de bakrand gehad oid?

In die zin, beter niet meer paardrijden, al heb ik mijn NAH opgelopen op de grond...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:04

pmarena schreef:
En hou ik er ook rekening mee dat de afbreekkans een heel stuk hoger is bij een beugel die een structurele zijkant mist.

Oja dit zie je natuurlijk ook steeds regelmatiger gebeuren nu er zoveel veiligheidsbeugels op de markt zijn. Je gewicht komt toch volledig op dat ene stuk van de beugel te staan en dat gaat op korte of lange termijn ook niet altijd goed.

Ingewikkeld dit eigenlijk als je er overna gaat denken. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:09

Ja al het gewicht komt natuurlijk op dat ene hoekje, dat zit je in principe constant naar beneden te trappen / wringen met je lichaamsgewicht en alle hotsen en knotsen tijdens het paardrijden.

Zelfs gewone stijgbeugels breken wel eens natuurlijk. Inderdaad dan hebben ze misschien toch een keer een lelijke klap gemaakt, hard op bestrating gevallen ofzo. Of achter staldeur of hek of iets blijven hangen terwijl paardlief dan nog even extra hard doorloopt omdat die natuurlijk schrikt.

Dan zie je er zo op het oog niks aan maar kan de structurele integriteit toch aangetast zijn. Dat er hele kleine haarscheurjes zijn ontstaan ofzo. Of wat denk je van luchtbelletjes in het metaal...? Als zo'n belletje net op de verkeerde plek zit dan is dat een zwak punt natuurlijk....

Ik weet dat het zeikerig is en dat je niet àlles kan voorkomen, maargoed als je het benoemt en je er van bewust bent dan kan je kiezen of het nou heel lastig is om een in jouw situatie wellicht / waarschijnlijk veiligere optie te kiezen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:11

Waidida schreef:
Ja ik denk dat enkel pararuiters ze mogen gebruiken. Ik vind het erg stom maar zie voor dressuur bijvoorbeeld wel een beetje waar ze vandaan komen. Misschien dat ik ze gebruik om volgend jaar mijn jonge paard te gaan inrijden en ze daarna weer verkoop oid

Mocht je ( of iemand anders ) interesse hebben in de ophena beugels. Ik heb een set te koop.

Ik ben para ruiter en mag ermee rijden, maar voor mij blijken ze niet geschikt.