Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:09

Zulke zadels zijn natuurlijk nog wel te koop, er is alleen zoveel vraag naar hoge lepels en enorme wrongen dat er gewoon (bijna?) geen dealers meer zijn.

Als ik kijk naar hoeveel moeite ik heb moeten doen voor een KN, dat is absurd. Terwijl ze gewoon nog steeds gemaakt worden, met de hand, en in oa Oostenrijk nog als warme broodjes over de toonplank gaan. En het KN zadel wat ik nu heb is hetzelfde als 20 jaar geleden, dezelfde opties qua keilkussens en een tussenkanaal dat vergelijkbaar is met de "moderne" zadels die adverteren met een breed tussenkanaal.

Maar mensen kijken ertegenaan als "ouderwets", de dealers stoppen ermee en vervolgens kun je er dus niet meer aankomen waardoor de vraag bijna geheel uitsterft. Jammer want al is er vrijwel niets veranderd in die zadels, ze zitten IMO enorm goed in elkaar...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 12:19

Ja ik weet nog hoeveel moeite jij daarvoor hebt gedaan idd.

Je had er twee versies van: De Wien, zonder wrong, de Wien DL, die had wel wrong en een diepere zit. Ik had dus de gewone Wien want volgens pa was dat een prima zadel en het was onzin om geld uit te geven voor iets meer wrong.
En dan had je ook nog de Lusitano, zelfde model, en die had wel behoorlijke wrongen, en een diepe zit. Althans voor die tijd :+ dat zadel is ouder dan ik ben :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:53

Afbeelding
Afbeelding

Lijkt me hetzelfde zadel? Deze zadels hadden de wrongen alleen onder het zweetblad zitten ipv er op wat wel een verschil is bij de hedendaagse zadels.

Avalanche

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 13:07

Nee, is niet hetzelfde zadel. Zoals ik eerder schreef had je de Wien en de Wien DL. Dit is de Wien DL.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:32

Avalanche schreef:
PSvanLot schreef:
Heb je toevallig een foto van jezelf in je Antares zadel?

Nee helaas, ik ben bijna altijd alleen op stal. Dus heb maar zelden foto's.

Ibbel schreef:
Niet alleen inzicht is veranderd, ook de paarden, doordat de eisen veranderden. Rouwdouw cavaleriepaarden, lompe boerenknollen en tuigers zijn verdrongen door hoog in het bloed staande benenzwaaiers. Met andere ruggen en daarmee behoefte aan andere zadels.

Ja en toch paste mijn Kieffertje zonder wrong prima op mijn Jazz x Ferro merrie.
Dit zadel:

[ [url=m/FjIQya.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/czSfpb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik kwam er leuk mee weg ook. Al ben ik er ook wel vrij regelmatig afgedonderd :o
Maar het was een tof zadel, en ik vind het jammer dat zulke zadels niet meer te koop zijn.

Elisa2 schreef:
M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn

Is dat zo? Vroeger had je de L van levenslang, maar er werd voor mijn gevoel veel strenger gejureerd. Nu ziet de jury dingen door de vingers waar ze vroeger echt niet mee akkoord gingen.

Telefoon ergens aan de kant, video aan en dan er bij gaan staan. Zo opgelost ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:42

Hier juist geen last van een stoelzit, juist het tegenovergestelde. Ik zou willen dat er een zadel was waarin ik wat meer achterover kon zitten met mijn been iets naar voren. Bij mij lag mijn been altijd naar achteren en zat ik op de voorkant zeg maar. Heb nog nooit een dressuurzadel gehad waarin ik dat niet had. Ik zat vroeger op mijn veelzijdigheidszadel beter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 14:47

@ PSvanLot: Ik snap waar je op reageert, maar ik merk dat het wel wat lastig vindt dat je het hele bericht quote. Je kan naar beneden scrollen, dan met je muis het stuk waar je op wilt reageren selecteren en dan op de quote knop erboven klikken. Dan heb je alleen het stuk waar je op wilt reageren :)

Dat gezegd hebbende, weleens geprobeerd, maar hij viel om, en ik word daar na een aantal pogingen zo gefrustreerd van dat ik het opgeef :+
Ik moet met die artrose heupen ook elke keer op en af, en na een paar pogingen doet dat echt gruwelijk zeer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:23

Suzanne F. schreef:
Hier juist geen last van een stoelzit, juist het tegenovergestelde. Ik zou willen dat er een zadel was waarin ik wat meer achterover kon zitten met mijn been iets naar voren. Bij mij lag mijn been altijd naar achteren en zat ik op de voorkant zeg maar. Heb nog nooit een dressuurzadel gehad waarin ik dat niet had. Ik zat vroeger op mijn veelzijdigheidszadel beter.

Jij had waarschijnlijk geen doorsnee lichaam? Volgens mij is het zadel van Edward ook zo ontwikkeld. Dat hij zijn lange benen wat meer kwijt kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:30

Avalanche schreef:
Nee, is niet hetzelfde zadel. Zoals ik eerder schreef had je de Wien en de Wien DL. Dit is de Wien DL.

Ja oke, de DeLuxe had misschien iets meer wrong. Maar de gewone Wien had ook wrong. Een zadel zonder wrong is van de voorkant heel goed te zien. Want dan zit er echt helemaal niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:49

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Jij had waarschijnlijk geen doorsnee lichaam? Volgens mij is het zadel van Edward ook zo ontwikkeld. Dat hij zijn lange benen wat meer kwijt kan.

Nee korte forse bovenbenen. Bij mij werken die wrongen dus niet. Daar zit ik met mijn knie tegenaan ipv het bovenbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:56

Begrijpelijk, zo is het wel weer duidelijk dat een zadel bij het paard en de ruiter moeten passen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 18:15

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Ja oke, de DeLuxe had misschien iets meer wrong. Maar de gewone Wien had ook wrong. Een zadel zonder wrong is van de voorkant heel goed te zien. Want dan zit er echt helemaal niks.

Er zat ook niks, want ding had geen wrong :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:52

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

En je punt is????

Wat maakt het uit of een zadel van 20-15 jaar terug iets wrong had of niet? Het heeft toch niets met de stelling van dit topic te maken, maar imo puur met gelijk willen hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 11:13

Het mijne is nu 45 jaar oud :) ik overdreef niet toen ik zei dat het een stuk ouder was dan ik ben :D En natuurlijk heeft het daarmee te maken :D

Het gaat me in dit topic om de extreme blocks die de helft van het zweetblad in beslag nemen, de hoge lepel waardoor het bekken van de ruiter in een onnatuurlijke positie gedrukt wordt, en je de onderrug effectief vastzet. Waardoor die kuit dus ook zo naar achter gaat, want érgens moet het lijf dat opvangen.

Daar had je ook bij de Kieffer Lusitano (die met de meeste wrong) geen last van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:17

Die kieffer die jij hebt geplaatst is oud, maar eerder 33 jaar oud dan 45 jaar oud

Dat kussen past niet bij de eerdere modellen.

Maak eens een duidelijke foto van je kussenhaak, daar staat het op :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 11:25

Ik zal eens een foto maken maar zadel ligt bij mijn ouders dus zul je even op moeten wachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:26

Ja ik ben benieuwd, vind zoiets altijd leuk om te achterhalen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 11:29

Is ook leuk hoor. Die van mij had ook nog gewoon 2 singelstoten in het midden zitten. Later was de voorste stoot verplaatsbaar, en de achterste was vast.
Die point billets (waar de voorste stoot aan de voorboom zit) is van veel later.

Maar die Prestige van jou toen, wat een wereldzadel was dat! Ik wilde zo graag een Prestige, maar mocht niet van mijn ouders want dat k*tzadel van mij ging maar niet kapot. Die Doge zat echt geweldig, ik heb er bij een vriendin eens op gezeten. Voor die tijd was het best veel wrong, maar ik vond de zit wel heel open. Ik heb later nog wel een Top Dressage gehad, ook echt super fijn zadel. Paard liep er ook heerlijk onder. Ik heb het idee dat ze nu dieper zijn en meer wrong hebben als toen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:41

De doge van nu is absoluut niet meer de doge van toen.
Wereld van verschil in de diepte en wrong.

Ik had eerder een Ainsley.
Maar ging proefrijden op een paard en daar lag die Doge op en heb toen besloten dat ik die ook wilde.
Vriendin reed vaak met mijn ainsly op haar paard omdat die goed paste, dus toen verkocht

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 11:44

Zie, dan ben ik niet de enige die het ziet :o Dat ding van jou was echt werelds <3

De Top Dressage van toen was ook fijn. Wel tweedehands gekocht want nieuw was hij te duur :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:48

Daphara schreef:
En je punt is????

Wat maakt het uit of een zadel van 20-15 jaar terug iets wrong had of niet? Het heeft toch niets met de stelling van dit topic te maken, maar imo puur met gelijk willen hebben.

Nee het gaat er om dat weinig wrong niet hetzelfde is als geen wrong. En wellicht had het zadel van Ava geen wrong, maar ik ben dan ook wel benieuwd naar een foto want ik ken geen enkele Kieffer zonder wrong. Ook die van 40 jaar geleden niet.

Ter vergelijking, hebben ooit een handgemaakt Nederlands zadel gehad wat geen wrong had. Dat ziet er dan zo uit van de voorkant.

Afbeelding

Lijkt me belangrijk om de verschillen goed te duiden in een zadel discussie topic. ;-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:31

Ik denk dat die kieffer idd iets wrong had. nu zullen we dat plat noemen. maar is idd niet helemaal.

vergelijkbaar met deze
Deze is van 2004 of 2005. In 2006 kwam dat rode logo. Voor 2004 had je dat hoekige logo.
Ik vermoed zelf gezien de kussens dat die van Avanlanche een paar jaar ouder is dan deze maar ook niet uit (eind) 80.
Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 12:43

Klopt idd DP :)

Als we nu weer naar het onderwerp terug kunnen, zou ik dat waarderen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:45

Het is toch ontopic? Vergelijkingen in wrongen van vroeger en nu vind ik best kloppend.

Je haalt er zelf bij dat die van jou geen wrong had, dat hij 45 jaar oud is en ouder dan jou. Dat klopt toch niet?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 12:49

Elisa2 schreef:
Lijkt me belangrijk om de verschillen goed te duiden in een zadel discussie topic.

In een topic over enorme blocks gaat het niet over weinig of geen wrong :) dat lijkt me geen raketwetenschap. Dus nee, het is in dit geval totaal irrelevant.

DuoPenotti schreef:
Het is toch ontopic? Vergelijkingen in wrongen van vroeger en nu vind ik best kloppend.

Vergelijking vroeger en nu absoluut :) vergelijkingen vroeger en iets vroeger dan dat, weinig of geen absoluut niet. Ik heb helemaal geen problemen met wrongen, ik heb problemen met
Avalanche schreef:
........... de extreme blocks die de helft van het zweetblad in beslag nemen, de hoge lepel waardoor het bekken van de ruiter in een onnatuurlijke positie gedrukt wordt, en je de onderrug effectief vastzet. Waardoor die kuit dus ook zo naar achter gaat, want érgens moet het lijf dat opvangen.

Daar had je ook bij de Kieffer Lusitano (die met de meeste wrong) geen last van.