Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:33

xMarizka schreef:
Qua verkeerd om zijn de meningen over verdeeld. Op deze manier ligt de singelstoot wel meer waar hij hoort. Maar ik zal hem op beide manieren passen en op de foto zetten als dat lukt


De reden dat we een banaansingel adviseerde, is omdat je pony een ronde buik heeft.
Wat je dan met een banaansingel krijgt is dat de korte zijde op het smalle gedeelte van de singel groeve ligt en de lange zijde aan de brede kant van de buik en dan de singel op deze manier toch recht ligt.

In het geval dat je paard heel athletisch is gebouwd zal een banaanvormige singel inderdaad andersom gebruikt moeten worden, omdat de singelplek breder is dan de buik/ribben. Kijk nog maar goed naar het plaatje.


Afbeelding

Je pony valt onder het Crescent model en dan zal de langere zijde van een banaansingel naar achteren moeten liggen.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:42

Daphara schreef:
xMarizka schreef:
Qua verkeerd om zijn de meningen over verdeeld. Op deze manier ligt de singelstoot wel meer waar hij hoort. Maar ik zal hem op beide manieren passen en op de foto zetten als dat lukt


De reden dat we een banaansingel adviseerde, is omdat je pony een ronde buik heeft.
Wat je dan met een banaansingel krijgt is dat de korte zijde op het smalle gedeelte van de singel groeve ligt en de lange zijde aan de brede kant van de buik en dan de singel op deze manier toch recht ligt.

In het geval dat je paard heel athletisch is gebouwd zal een banaanvormige singel inderdaad andersom gebruikt moeten worden, omdat de singelplek breder is dan de buik/ribben. Kijk nog maar goed naar het plaatje.


[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Je pony valt onder het Crescent model en dan zal de langere zijde van een banaansingel naar achteren moeten liggen.


Ik was al in twijfel, bedankt!
Zoals ik al zei had niet veel tijd dus niet meer gekeken hoe hij ook alweer moest haha! Maar duidelijk!! +:)+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:37

Afbeelding

Ik voel me een beetje een sukkel, maar ik snap het plaatje helemaal :+

Die rode afbeeldingen van de singels, zitten de voorbenen dan aan de boven of onderkant? Bovenkant toch?

En wat is het verschil tussen asymmetric en crescent?


Afbeelding

Welk model zou mijn paard onder vallen? Z’n singelplek ligt iets verder naar voren dan hoe ik het zadel zou willen hebben. (En hij heeft een buikje)
Ik gebruik nu een rechte neopreen. Leren singel (Harrys horse freefit) heb ik eens geprobeerd, maar dat vond hij toch minder fijn.

miss_lizje

Berichten: 6265
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:50

Eindelijk mijn singel op gemeten. Huidige is van eind gesp tot eind gesp 65 cm. Dus dan zou ik voor een 75 cm moeten gaan zoeken.
Na alle reviews ga ik eens kijken of ik 2de hands een prolite op de kop kan tikken om te proberen.
Las echter wel dat er een narrow en normale versie is. Paard geprobeerd op te meten en ik kom op 20 a 21 cm uit tussen de voorbenen (paard wilde niet stilstaan, die was te veel bezig met uitzoeken wat die rolmaat tussen zijn benen moest).



Vandaag tijdens het longeren had ik trouwens wel even een gedachte/vraag.

Hoe longeert iedereen? Want die longeersingel singels zijn pas echt irritante dingen als je ze vergelijkt met dressuursingels.


Edit: De prolite die ik moet hebben staat toevallig op marktplaats en bod is net geaccepteerd *\o/*

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:53

Ik heb aan de longeersingel áltijd mijn eigen gewone singel zitten.

En het verschil tussen asymmetrisch en crescent is dat de eerste wel "recht" is maar meer ruimte geeft voor de oksel.
en de crescent is een "banaan" die er voor zorgt dat het zadel/de singel niet naar voren schuift.

Overigens ben ik aan het kijken naar goede asymmetrische singels, maar kan er maar weinig vinden

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:36

siskeh schreef:
Ik heb aan de longeersingel áltijd mijn eigen gewone singel zitten.

En het verschil tussen asymmetrisch en crescent is dat de eerste wel "recht" is maar meer ruimte geeft voor de oksel.
en de crescent is een "banaan" die er voor zorgt dat het zadel/de singel niet naar voren schuift.

Overigens ben ik aan het kijken naar goede asymmetrische singels, maar kan er maar weinig vinden


Aha oké, dan zou een banaan singel (crescent) dus misschien beter voor mijn paard zijn? Zodat het zadel niet naar voren getrokken wordt, door z’n singelplek zo vooraan.

Ik vind die BR banaan singels met bont altijd fijn ogen, maar lijkt dat wel veel ‘stof’ dicht achter de oksel. Misschien moet ik zo’n singel gewoon eens passen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:40

Dispar_Vulgo schreef:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me een beetje een sukkel, maar ik snap het plaatje helemaal :+

Die rode afbeeldingen van de singels, zitten de voorbenen dan aan de boven of onderkant? Bovenkant toch?

En wat is het verschil tussen asymmetric en crescent?


[ [url=m/W3Bwm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model zou mijn paard onder vallen? Z’n singelplek ligt iets verder naar voren dan hoe ik het zadel zou willen hebben. (En hij heeft een buikje)
Ik gebruik nu een rechte neopreen. Leren singel (Harrys horse freefit) heb ik eens geprobeerd, maar dat vond hij toch minder fijn.


De uitstulping van de rode singels moet richting de voorbenen. Zo kun je zien welk model bij de bouw van je paard hoort.

In jou geval denk ik dat als je een andere singel wilt, je het beste voor het model asymmetrisch kunt gaan. Maar dan moet je paard niet dikker worden, want dan zul je richting crescent moeten gaan.

De lengte zoals je die nu hebt tussen de gespen lijkt redelijk, maar mag eventueel ook 5 cm langer, ik zou sowieso niet korter gaan.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:06

Daphara schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me een beetje een sukkel, maar ik snap het plaatje helemaal :+

Die rode afbeeldingen van de singels, zitten de voorbenen dan aan de boven of onderkant? Bovenkant toch?

En wat is het verschil tussen asymmetric en crescent?


[ [url=m/W3Bwm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model zou mijn paard onder vallen? Z’n singelplek ligt iets verder naar voren dan hoe ik het zadel zou willen hebben. (En hij heeft een buikje)
Ik gebruik nu een rechte neopreen. Leren singel (Harrys horse freefit) heb ik eens geprobeerd, maar dat vond hij toch minder fijn.


De uitstulping van de rode singels moet richting de voorbenen. Zo kun je zien welk model bij de bouw van je paard hoort.

In jou geval denk ik dat als je een andere singel wilt, je het beste voor het model asymmetrisch kunt gaan. Maar dan moet je paard niet dikker worden, want dan zul je richting crescent moeten gaan.

De lengte zoals je die nu hebt tussen de gespen lijkt redelijk, maar mag eventueel ook 5 cm langer, ik zou sowieso niet korter gaan.


Ah bedankt voor je uitleg!

Hij is nu aan de dikke kant (maar wordt dikker als ik niet oplet), terwijl hij winters echt netjes slank op gewicht is.
Misschien toch beter een rechte singel (ipv banaan) dus, ook als ik kijk naar de winter maanden..
Daarom is m’n singel nu ook vrij ‘kort’, zodat hij s winters ook mooi past.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2183
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:05

Dispar_Vulgo schreef:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me een beetje een sukkel, maar ik snap het plaatje helemaal :+

Die rode afbeeldingen van de singels, zitten de voorbenen dan aan de boven of onderkant? Bovenkant toch?

En wat is het verschil tussen asymmetric en crescent?


[ [url=m/W3Bwm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model zou mijn paard onder vallen? Z’n singelplek ligt iets verder naar voren dan hoe ik het zadel zou willen hebben. (En hij heeft een buikje)
Ik gebruik nu een rechte neopreen. Leren singel (Harrys horse freefit) heb ik eens geprobeerd, maar dat vond hij toch minder fijn.


Ik zou ook je zadel iets meer achter de schouder leggen. Die lijkt er nu ook wat op te liggen waardoor er nog minder ruimte is achter de voorbenen. En je zadel ligt dan ook beter in balans.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:00

L_Ruiterhuis schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik voel me een beetje een sukkel, maar ik snap het plaatje helemaal :+

Die rode afbeeldingen van de singels, zitten de voorbenen dan aan de boven of onderkant? Bovenkant toch?

En wat is het verschil tussen asymmetric en crescent?


[ [url=m/W3Bwm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk model zou mijn paard onder vallen? Z’n singelplek ligt iets verder naar voren dan hoe ik het zadel zou willen hebben. (En hij heeft een buikje)
Ik gebruik nu een rechte neopreen. Leren singel (Harrys horse freefit) heb ik eens geprobeerd, maar dat vond hij toch minder fijn.


Ik zou ook je zadel iets meer achter de schouder leggen. Die lijkt er nu ook wat op te liggen waardoor er nog minder ruimte is achter de voorbenen. En je zadel ligt dan ook beter in balans.


Ja dat geef ik ook in m’n eerste post aan. Het zadel lijkt iets naar voren te schuiven doordat de singelplek naar voren ligt?
Als ik m’n zadel meer naar achter leg, hangen de singelstoten niet meer recht naar beneden naar de singelplek.
Bekent dit dat ik toch beter een ander model singel kan kiezen?

L_Ruiterhuis

Berichten: 2183
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:14

Je zou de singel kunnen proberen wat hiervoor werd aangeraden. Maar je singelstoten kruislings gebruiken kan ook helpen tegen naar voor schuiven. Net zoals het verplaatsen van je singelstoten en het gebruik van een zacht soort gel anti slip matje rechtstreeks op de rug. Vaak is er niet 1 oplossing tegen naar voren schuiven maar een combinatie van verschillende oplossingen kunnen het vaak wel goed verhelpen.

xLiez

Berichten: 1900
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:00

Dit is de 60cm kieffer. Nou heb ik gisteren bij kramer 1 besteld in 60cm wel iets andere vorm. Maar nu twijfel ik, er is geen 65cm anders had ik die gedaan. 70 cm komt bijna onder mijn zadel vrees ik..
Deze heb ik besteld in 60cm; https://m.kramer.nl/SALE/Paard/Zadels-t ... .60..DB%3e

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:33

Deze ligt al een stuk minder in de oksel dan je andere singel, maar ik persoonlijk zou wel voor de 70 cm gaan, deze is namelijk nog te kort.

xLiez

Berichten: 1900
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:14

Daphara schreef:
Deze ligt al een stuk minder in de oksel dan je andere singel, maar ik persoonlijk zou wel voor de 70 cm gaan, deze is namelijk nog te kort.


Ja ik wacht even tot die binnen is, want 60cm verschilt nog wel eens. Misschien valt hij wel langer! En anders stuur ik deze terug en bestel ik 70cm.

Hannanas
Berichten: 13051
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:24

En toch kijken voor een kleiner dekje, zodat je singel meer ruimte krijgt

Prince

Berichten: 2454
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:36

xLiez schreef:
Dit is de 60cm kieffer. Nou heb ik gisteren bij kramer 1 besteld in 60cm wel iets andere vorm. Maar nu twijfel ik, er is geen 65cm anders had ik die gedaan. 70 cm komt bijna onder mijn zadel vrees ik..
Deze heb ik besteld in 60cm; https://m.kramer.nl/SALE/Paard/Zadels-t ... .60..DB%3e

[ [url=m/JbjbB1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die ziet er mooi uit !! Heel licht maanvormig. Ik heb ook een pony die crescent nodig heeft, maar heel licht. Ik heb nu een maansingel van kerbl en die zit op de achterste singel stoot een gaatje strakker dan op de voorste. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

xLiez

Berichten: 1900
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:46

Hannanas schreef:
En toch kijken voor een kleiner dekje, zodat je singel meer ruimte krijgt


Ja dat kan dus niet haha. Ik heb een paar cob dekjes maar dan is hij aan de achterkant te kort en steekt het zweetblad net over de rand.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:53

Een singel mag best op het dekje komen.

maitestar23

Berichten: 661
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:06


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:20


V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:08

maitestar23 schreef:
Ik heb inmiddels de anatomische singel van Horka en dat bevalt echt super!
Zadel ligt echt superstabiel en de singel is heerlijk zacht.

https://www.agradi.nl/horka-singel-anatomic-dressuur-zwart-zilver-70.htm



Ik heb deze sinds kort ook! (80cm) Erg fijne singel idd! Heb er door omstandigheden nog maar 1x mee gereden maar hij lag wel erg goed en kwaliteit is wel erg fijn voor die prijs :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:41

Ik heb hier trouwens nog geen foto van mijn singel geplaatst.

Duke heeft een asymmetrische Rossner Comfort van 85 cm. Deze foto is van april, toen waren we nog hard bezig hem weer op gewicht te krijgen, want hij was afgelopen winter flink afgevallen. Vandaar dat de singel aan de lange kant lijkt. Inmiddels zit die alweer beter.


Afbeelding

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:39

Is die rossner comfort niet een banaan singel?

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:46

Hoe zit het precies qua maat met een Prolite gevormde singel oid? Kies je gewoon de normale maat van ook een rechte singel of een maat groter?

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:52

Drico schreef:
Hoe zit het precies qua maat met een Prolite gevormde singel oid? Kies je gewoon de normale maat van ook een rechte singel of een maat groter?


Ik had altijd een mattes anatomical maat 70, die was echt te kort geworden


Afbeelding

Nu de horka dressuur singel (zelfde vorm als prolite) in maat 80


Afbeelding