Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sevke schreef:Ik vind eigenlijk ook dat iedereen hier nogal doordraaft! Er wordt zelfs al geroepen dat het schande is dat TS op zo'n "arm bespierd" paard gaat rijden. Sorry, hoor, maar zo slecht ziet dit paard er niet uit. Hebben jullie al eens in de gemiddelde manege rondgekeken? Daar heb ik wel eens wat anders gezien.
sevke schreef:Ik vind eigenlijk ook dat iedereen hier nogal doordraaft! Er wordt zelfs al geroepen dat het schande is dat TS op zo'n "arm bespierd" paard gaat rijden. Sorry, hoor, maar zo slecht ziet dit paard er niet uit. Hebben jullie al eens in de gemiddelde manege rondgekeken? Daar heb ik wel eens wat anders gezien.
TS is begaan met haar paard, voelt zich bekocht door de "zadelpasser", en reageert nog erg netjes op alles wat hier naar haar hoofd gesmeten wordt, vind ik. Wat maak het uit of TS wedstrijden wil gaan rijden of niet? Haar paard en haar goede recht, lijkt mij. Trouwens : hoe kunnen jullie zo vanachter de pc weten dat de wintec niet past? Ik verbaas mij er altijd over hoeveel helderzienden er op bokt zitten.
ontopic : ik zou toch iets met de verkoper proberen regelen. Hij kan je niet zomaar een zadel van 1500 verkopen en dan drie weken later doodleuk zeggen dat een dergelijk zadel tweedehands "niks opbrengt". Dat is toegeven dat hij niet eerlijk is geweest. Met BR is niks mis, dus eigenlijk zou hij het zadel voor een nette prijs moeten inruilen. Dat is mijn mening.
tagger schreef:Hoe zouden die mensen dat doen die voor hun werk tien verschillende paarden per dag rijden?
En dan heb ik het over het opleiden / trainen van sportpaarden.
Ik krijg de indruk dat er een hoop gebrek aan rijkunst wordt weggemoffeld onder de noemer 'slecht passend zadel'
Sinds het beroep "zadelpasser" is uitgevonden, zijn de problemen toegenomen.
Advies: Je hebt een goed zadel, neem een goede instructeur aan ga aan het werk!
tagger schreef:Hoe zouden die mensen dat doen die voor hun werk tien verschillende paarden per dag rijden?
En dan heb ik het over het opleiden / trainen van sportpaarden.
Ik krijg de indruk dat er een hoop gebrek aan rijkunst wordt weggemoffeld onder de noemer 'slecht passend zadel'
Sinds het beroep "zadelpasser" is uitgevonden, zijn de problemen toegenomen.
Advies: Je hebt een goed zadel, neem een goede instructeur aan ga aan het werk!
igor001 schreef:Ohjee Dejavu.. maar dan had ik dit met Tweespan en Fryso.. ik heb na veel heen en weer gezeur een deel van het bedrag terug gekregen. Maar dit zijn echt lastige zaken.
Uiteindelijk heeft Willem van Wijk mij enorm geholpen. Deze man is echt een aanrader! Hoor hier in mijn omgeving ook alleen maar goede verhalen over.
Wat betreft Fugers.. Ben Fugers is wel degelijk een zadelmaker. En ik vindt hem ook heel goed! Het is een wat apparte man, maar ook hij heeft zeker kennis en heeft in het verleden bij mijn paard een hele hoop gewonnen! De enige reden dat ik niet meer klant ben, is omdat hij toentertijd geen passend zadel voor mij had en ik nu bij de leverancier van het nieuwe zadel ben gebleven. Maar Fugers is echt een goede man!
Ts, mijn advies is om een zadelmaker te zoeken waarbij je het zadel enige tijd op proef mag. Willem van Wijk is toevallig ook zo’n zadelmaker.
germie schreef:Nou ik rij al 12 jaar op zadels die ik zelf pas. Met aanpassen en op maat maken slechte ervaringen. Ik heb wel eens een zadel op maat laten maken ( 3 keer). Alle keren een drama. Je koopt een kent en masters en na 5 jaar en nooit opvullen pastie nog perfect, maar fryso zit ik beter op en daarom verkocht. Fryso niet laten checken door zadelmaker. Gewoon zelf gepast. Maar de kennis en kunde nodig voor zadels passen is niet zo moeilijk. In dat opzicht klopt het verhaal van hierboven. Maar bij twijfel altijd een deskundige er bij halen. En dat wil de ts. Maar ik wacht fotos af. Misschien is het een minor issue.
Maar rijkunst is een belangrijke factor. Tandarts, fysio enzworden vaak er bij gehaald om onkunde te verbloemen.
nessinator schreef:Wat ik zo zie lijkt deze boom te smal: drukt te hoog op de schoft. Harde kussens merkte ik aan mijn eigen Wintec ook:komt door de kou (echt, kussens waren boterzacht na een nachtje in de woonkamer).
Wat betreft de bespiering: aangenomen dat je paard recht stond zie ik wat je bedoelt met scheef bespierd.
Verder wilde ik nog even zeggen TS dat ik het heel goed vind dat je er zo mee bezig bent! Heel erg veel plezier met longeren!
upendo schreef:Wat bij mijn paard het geval was, was dat het zadel werd aangepast op haar rug.
Punt was dat er sprake was van spieratrofie. Dus op het moment dat ik op mijn perfect aangesloten zadel stapte, de spieren niet de kans kregen om groter te worden: spieren zetten uit bij aanspanning. Kijk maar naar je eigen arm als je je spieren spant. Op het moment dat je met je andere hand knijpt op die spierbal en hem dan probeert aan te spannen, dat geeft een vervelend gevoel en je spier krijgt niet meer de ruimte om dikker te worden.
Met andere woorden: in rust lag het zadel prima, maar tijdens het werk kwam er meer gewicht op en konden de spieren niet dikker worden, waardoor ze de kans niet kregen om te groeien.
Het houdt dus het probleem in stand als je zadel niet de ruimte geeft op de rug om die spieren aan te spannen. Dan blijft die hele bovenlijn onbespierd. Ik zie dit terug bij jouw pony.
Wat een fijne en goede keus om een maand lang eens flink aan de slag te gaan met longeren. Dan kan je pony die spieren alvast op gaan bouwen! Wat ik denk ik wel zou proberen is om zo snel mogelijk zwart op wit te krijgen dat dit zadel niet past. Des te langer je wacht, des te kleiner wordt de kans dat je je geld terugkrijgt..
Anoniem schreef:upendo schreef:Wat bij mijn paard het geval was, was dat het zadel werd aangepast op haar rug.
Punt was dat er sprake was van spieratrofie. Dus op het moment dat ik op mijn perfect aangesloten zadel stapte, de spieren niet de kans kregen om groter te worden: spieren zetten uit bij aanspanning. Kijk maar naar je eigen arm als je je spieren spant. Op het moment dat je met je andere hand knijpt op die spierbal en hem dan probeert aan te spannen, dat geeft een vervelend gevoel en je spier krijgt niet meer de ruimte om dikker te worden.
Met andere woorden: in rust lag het zadel prima, maar tijdens het werk kwam er meer gewicht op en konden de spieren niet dikker worden, waardoor ze de kans niet kregen om te groeien.
Het houdt dus het probleem in stand als je zadel niet de ruimte geeft op de rug om die spieren aan te spannen. Dan blijft die hele bovenlijn onbespierd. Ik zie dit terug bij jouw pony.
Wat een fijne en goede keus om een maand lang eens flink aan de slag te gaan met longeren. Dan kan je pony die spieren alvast op gaan bouwen! Wat ik denk ik wel zou proberen is om zo snel mogelijk zwart op wit te krijgen dat dit zadel niet past. Des te langer je wacht, des te kleiner wordt de kans dat je je geld terugkrijgt..
Begrijpelijk je laatste zinnen. Alleen wil ik er nu even geen zadels op hebben. Ook niet om te passen. Even rust nu. De pijn weg laten trekken.
germie schreef:Nou ik rij al 12 jaar op zadels die ik zelf pas. Met aanpassen en op maat maken slechte ervaringen. Ik heb wel eens een zadel op maat laten maken ( 3 keer). Alle keren een drama. Je koopt een kent en masters en na 5 jaar en nooit opvullen pastie nog perfect, maar fryso zit ik beter op en daarom verkocht. Fryso niet laten checken door zadelmaker. Gewoon zelf gepast. Maar de kennis en kunde nodig voor zadels passen is niet zo moeilijk. In dat opzicht klopt het verhaal van hierboven. Maar bij twijfel altijd een deskundige er bij halen. En dat wil de ts. Maar ik wacht fotos af. Misschien is het een minor issue.
Maar rijkunst is een belangrijke factor. Tandarts, fysio enzworden vaak er bij gehaald om onkunde te verbloemen.