Opgelicht met een zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:46

Moderatoropmerking:
Willen jullie er wel rekening mee houden dat alle gebruikers ook maar mensen zijn en dat we een gebruiker niet aan of af gaan vallen om keuzes die hij of zij maakt. Dank jullie wel ! :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:57

Ik vind eigenlijk ook dat iedereen hier nogal doordraaft! Er wordt zelfs al geroepen dat het schande is dat TS op zo'n "arm bespierd" paard gaat rijden. Sorry, hoor, maar zo slecht ziet dit paard er niet uit. Hebben jullie al eens in de gemiddelde manege rondgekeken? Daar heb ik wel eens wat anders gezien.
TS is begaan met haar paard, voelt zich bekocht door de "zadelpasser", en reageert nog erg netjes op alles wat hier naar haar hoofd gesmeten wordt, vind ik. Wat maak het uit of TS wedstrijden wil gaan rijden of niet? Haar paard en haar goede recht, lijkt mij. Trouwens : hoe kunnen jullie zo vanachter de pc weten dat de wintec niet past? Ik verbaas mij er altijd over hoeveel helderzienden er op bokt zitten.
ontopic : ik zou toch iets met de verkoper proberen regelen. Hij kan je niet zomaar een zadel van 1500 verkopen en dan drie weken later doodleuk zeggen dat een dergelijk zadel tweedehands "niks opbrengt". Dat is toegeven dat hij niet eerlijk is geweest. Met BR is niks mis, dus eigenlijk zou hij het zadel voor een nette prijs moeten inruilen. Dat is mijn mening.

germie

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:04

Poging 2 met een foon zonder spaties . Maak eens eenfoto van de wintec op jepaard zonder dekjes en vande br. Misschien kunnen bokkers er wat mee.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:09

sevke schreef:
Ik vind eigenlijk ook dat iedereen hier nogal doordraaft! Er wordt zelfs al geroepen dat het schande is dat TS op zo'n "arm bespierd" paard gaat rijden. Sorry, hoor, maar zo slecht ziet dit paard er niet uit. Hebben jullie al eens in de gemiddelde manege rondgekeken? Daar heb ik wel eens wat anders gezien.

Maar omdat er andere paarden zijn die er erger bijlopen dan die van ts mag er niks van gezegd worden? Wat is dat nou weer voor een onzin. En er valt weinig te discussiëren ofja eigenlijk genoeg maar volgens TS zelf is er geconstateerd dat de rug daadwerkelijk een gevoelige rug heeft en dat er nu mee gereden en gedaan worden terwijl dat echt verre weg van slim is.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:20

Hoe zouden die mensen dat doen die voor hun werk tien verschillende paarden per dag rijden?
En dan heb ik het over het opleiden / trainen van sportpaarden.
Ik krijg de indruk dat er een hoop gebrek aan rijkunst wordt weggemoffeld onder de noemer 'slecht passend zadel'
Sinds het beroep "zadelpasser" is uitgevonden, zijn de problemen toegenomen.
Advies: Je hebt een goed zadel, neem een goede instructeur aan ga aan het werk!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:23

sevke schreef:
TS is begaan met haar paard, voelt zich bekocht door de "zadelpasser", en reageert nog erg netjes op alles wat hier naar haar hoofd gesmeten wordt, vind ik. Wat maak het uit of TS wedstrijden wil gaan rijden of niet? Haar paard en haar goede recht, lijkt mij. Trouwens : hoe kunnen jullie zo vanachter de pc weten dat de wintec niet past? Ik verbaas mij er altijd over hoeveel helderzienden er op bokt zitten.
ontopic : ik zou toch iets met de verkoper proberen regelen. Hij kan je niet zomaar een zadel van 1500 verkopen en dan drie weken later doodleuk zeggen dat een dergelijk zadel tweedehands "niks opbrengt". Dat is toegeven dat hij niet eerlijk is geweest. Met BR is niks mis, dus eigenlijk zou hij het zadel voor een nette prijs moeten inruilen. Dat is mijn mening.

Heb je alle topics van ts al doorgenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:27

tagger schreef:
Hoe zouden die mensen dat doen die voor hun werk tien verschillende paarden per dag rijden?
Ik krijg de indruk dat er een hoop gebrek aan rijkunst wordt weggemoffeld onder de noemer 'slecht passend zadel'

Lekker argument... Want omdat de kindjes in Afrika honger hebben geef ik mijn kinderen ook maar geen eten... :roll:
Dit paard heeft al een slechte rug, daar moet je voorzichtig mee zijn. Dat ga je niet verder verkloten met een slecht passend zadel. :n
Bij een goede zadelmaker duurt het even voor dat hij kan, omdat ze zo goed zijn, zijn ze zo druk ;) Dus ga lekker grondwerken met je paard, heb geduld en laat het rijden even voor wat het is. Daar zal je paard echt gelukkiger van worden, en jij dan (hopelijk) ook. Denk er goed over na en ga niet over één nacht ijs, zoals je bijvoorbeeld ook doet met de verkoop van je zadel. Dat voorkomt ook spijt van een aankoop zoals deze. Je hebt echt een leuk paard, wees er zuinig op :)

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:32

De "goede zadelpassers " zijn zo druk, omdat een groot deel van de heren ruiters en dames amazones weigert,om zich te verdiepen in paardrijden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:45

tagger schreef:

Op grote stallen hebben ze diverse type zadels liggen en aan de hand van het dier wordt er gekeken met welk zadel ze gaan rijden, eventueel met bontje en andere middelen om de pasvorm nog wat te beïnvloeden. Voor de toppaarden wordt alsnog vaak zadels “passend” gemaakt op dat specifieke dier.

Met het hebben van 1 paard kan je veel makkelijker een mooi passend zadel regelen voor enkel dat dier, waarom genoegen nemen met een redelijk liggend zadel.
Deze schimmel heeft een lastige rug, dus dat niet ieder zadel daar lekker op ligt geloof ik direct.

Zolang het dier scheef in de bespiering zit zou ik nog wel even wachten met een ander zadel aanschaffen of iig incalculeren dat het zadel in korte tijd meerdere malen “aangepast” zal moeten worden.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:46

igor001 schreef:
Ohjee Dejavu.. maar dan had ik dit met Tweespan en Fryso.. ik heb na veel heen en weer gezeur een deel van het bedrag terug gekregen. Maar dit zijn echt lastige zaken.

Uiteindelijk heeft Willem van Wijk mij enorm geholpen. Deze man is echt een aanrader! Hoor hier in mijn omgeving ook alleen maar goede verhalen over.

Wat betreft Fugers.. Ben Fugers is wel degelijk een zadelmaker. En ik vindt hem ook heel goed! Het is een wat apparte man, maar ook hij heeft zeker kennis en heeft in het verleden bij mijn paard een hele hoop gewonnen! De enige reden dat ik niet meer klant ben, is omdat hij toentertijd geen passend zadel voor mij had en ik nu bij de leverancier van het nieuwe zadel ben gebleven. Maar Fugers is echt een goede man!

Ts, mijn advies is om een zadelmaker te zoeken waarbij je het zadel enige tijd op proef mag. Willem van Wijk is toevallig ook zo’n zadelmaker.

Fugers heeft mij ook goed geholpen! Ben benieuwd hoe dit allenaal opgelost wordt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:50

Nou ik rij al 12 jaar op zadels die ik zelf pas. Met aanpassen en op maat maken slechte ervaringen. Ik heb wel eens een zadel op maat laten maken ( 3 keer). Alle keren een drama. Je koopt een kent en masters en na 5 jaar en nooit opvullen pastie nog perfect, maar fryso zit ik beter op en daarom verkocht. Fryso niet laten checken door zadelmaker. Gewoon zelf gepast. Maar de kennis en kunde nodig voor zadels passen is niet zo moeilijk. In dat opzicht klopt het verhaal van hierboven. Maar bij twijfel altijd een deskundige er bij halen. En dat wil de ts. Maar ik wacht fotos af. Misschien is het een minor issue.

Maar rijkunst is een belangrijke factor. Tandarts, fysio enzworden vaak er bij gehaald om onkunde te verbloemen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:18

germie schreef:
Nou ik rij al 12 jaar op zadels die ik zelf pas. Met aanpassen en op maat maken slechte ervaringen. Ik heb wel eens een zadel op maat laten maken ( 3 keer). Alle keren een drama. Je koopt een kent en masters en na 5 jaar en nooit opvullen pastie nog perfect, maar fryso zit ik beter op en daarom verkocht. Fryso niet laten checken door zadelmaker. Gewoon zelf gepast. Maar de kennis en kunde nodig voor zadels passen is niet zo moeilijk. In dat opzicht klopt het verhaal van hierboven. Maar bij twijfel altijd een deskundige er bij halen. En dat wil de ts. Maar ik wacht fotos af. Misschien is het een minor issue.

Maar rijkunst is een belangrijke factor. Tandarts, fysio enzworden vaak er bij gehaald om onkunde te verbloemen.

Die laatste zin dus!

Ik merk dat je wel probeert dus ik ga even heel kort die overcompensatie die ik een tijd geleden aanhaalde (en genegeerd werd) proberen uitleggen. Ik ben geen kenner, laat dat duidelijk zijn.

Bij jou zie je dat er eerder spieren af die rug zijn gegaan dan erbij, in ieder geval zeker geen sterke verbetering. Dat kan komen door een slecht passend zadel, maar nog meer komt dat door een te weinig onderbouwde training; spieren moeten rust hebben.

DUS: Als je traint, beschadig je doelbewust de spieren een heel klein beetje. Het lichaam gaat in de rustperiode die schade aan de spieren herstellen en voor de zekerheid nog net wat meer spier voorzien om de volgende keer bij dezelfde belasting geen schade op te lopen = 'overcompensatie'.

Als je die spieren niet lang genoeg rust geeft, ga je dus weer schade aanbrengen op het moment dat ze net weer hersteld zijn (en nog niet dat beetje extra hebben opgebouwd) OF zelfs in de fase dat de spier nog niet volledig hersteld is. Op die manier ben je dus eigenlijk spieren aan het afbreken ipv opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:38

Hoi allemaal.
Van sommige reacties hier word ik oprecht verdrietig. Jullie kunnen door jullie beeldscherm niet zien hoeveel ik voor dit paard over heb. Hoe ik met mijn paardje omga. Ik hoor nog vaak dat mijn paardje mazzel heeft met mij, van andere stalgenoten. Daar word ik blij van. Van deze reacties dus niet. Maar dat terzijde.
Ik heb foto's gemaakt met die wintec. En nog eens zelf kritisch gekeken. Maar ik vind hem niet denderend liggen. Ikzelf niet. Bij de kussens niet, en waar het dikkere begint bij de schouders niet. Ook foto's gemaakt van het paard zelf en van de schouder bespiering.
Vervolgens kwam ik die Amerikaanse meneer vandaag weer tegen op stal. Ik heb gevraagd of hij mij wilde helpen met dubbele lijnen. En dat wilde hij.
Paardlief heeft moeite met longeren. Dat gaan we aanpakken. Om de dag longeren. En tussen die dagen vrij, of met lange lijnen erachter lopend over het terrein of bospad. In stap.
Komende maand word er niet gereden. We gaan spieren kweken. Met dubbele lijnen. Het is nu over met kwakzalven. Het schiet niet op. De Amerikaanse meneer wil mij helpen. Hij zegt dat we dit nu vaker moeten doen. En dat het dan een heel ander paard zal worden, ook qua uiterlijk mbt de bespiering. Ze begrijpt volgens hem het longeren niet goed genoeg, ze heeft niet de juiste scholing gehad. Maar ze leert snel, zei hij. Dit komt volgens hem goed.
Dit gaan we een maand volhouden. En over een maand gaan wij inladen en naar country mill. Daar gaan we een zadel op maat laten maken. Op papier laten zetten dat dit BR zadel niet past. En geld terugeisen.
Zo gaan we het aanpakken. Strand: met een barebackpad, aan de hand of zonder zadel.

Wat betreft die harde kussens, dat was met oog op die wintec. De BR heeft heerlijk zachte kussens. Niet te zacht.
Ik zal hieronder foto's plaatsen, maar komende maand komt er geen zadel op. Longeren, longeren en nog eens longeren. Dit gaan we aanpakken, dit gaat goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:46

Goed bezig! Met hulp van die meneer komt het vast goed, dan is je paard hersteld, goed gespierd en als je dan een goede zadelmaker laat komen zal je vast iets passends vinden. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:50

De fotos van achter zijn niet helemaal vanuit het midden genomen. Dit lukte niet helemaal. Maar hierbij de foto's.

*knip*
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 15-05-18 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:07

Wat ik zo zie lijkt deze boom te smal: drukt te hoog op de schoft. Harde kussens merkte ik aan mijn eigen Wintec ook:komt door de kou (echt, kussens waren boterzacht na een nachtje in de woonkamer).
Wat betreft de bespiering: aangenomen dat je paard recht stond zie ik wat je bedoelt met scheef bespierd.

Verder wilde ik nog even zeggen TS dat ik het heel goed vind dat je er zo mee bezig bent! Heel erg veel plezier met longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:10

nessinator schreef:
Wat ik zo zie lijkt deze boom te smal: drukt te hoog op de schoft. Harde kussens merkte ik aan mijn eigen Wintec ook:komt door de kou (echt, kussens waren boterzacht na een nachtje in de woonkamer).
Wat betreft de bespiering: aangenomen dat je paard recht stond zie ik wat je bedoelt met scheef bespierd.

Verder wilde ik nog even zeggen TS dat ik het heel goed vind dat je er zo mee bezig bent! Heel erg veel plezier met longeren!

Te smal is het zeker niet. Hoe kan iets, wat te smal is, op de schoft drukken, aan de hand van de foto's die je ziet??

Te wijd, bedenk eens als er nog een ruiter op gaat zitten.

TS, goede keuze, jouw paard heeft geen makkelijke rug om te zadelen, zou lekker spieren kweken aan de hand, en dan je geld uitgeven aan een passend zadel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:16

Harde kussens bij Wintec is niet erg, door de lichaamswarmte zijn ze zacht voordat je er op stapt, had ik ook bij Wintec.
De boom lijkt bovenaan niet lekker bij de schoft. Daar heeft Wintec nog kussen zitten wat sommige zadels niet hebben. De bovenkant schoft lijkt zo vrij genoeg (is iets minder dan 'standaard', maar dat heeft mijn paard ook bij elk zadel en toch geen klachten. ). Maar ik ben bang dat de kussens van de wintec niet mooi het model van je paard volgen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:18

Nou TS dit is een fijn bericht om te horen! Wat je paardje nodig heeft enog in juiste volgorde. Succes met trainen en hopelijk krijgt ze snel wat meer bespiering en komen jullie er helemaal uit!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:21

Wat bij mijn paard het geval was, was dat het zadel werd aangepast op haar rug.
Punt was dat er sprake was van spieratrofie. Dus op het moment dat ik op mijn perfect aangesloten zadel stapte, de spieren niet de kans kregen om groter te worden: spieren zetten uit bij aanspanning. Kijk maar naar je eigen arm als je je spieren spant. Op het moment dat je met je andere hand knijpt op die spierbal en hem dan probeert aan te spannen, dat geeft een vervelend gevoel en je spier krijgt niet meer de ruimte om dikker te worden.

Met andere woorden: in rust lag het zadel prima, maar tijdens het werk kwam er meer gewicht op en konden de spieren niet dikker worden, waardoor ze de kans niet kregen om te groeien.
Het houdt dus het probleem in stand als je zadel niet de ruimte geeft op de rug om die spieren aan te spannen. Dan blijft die hele bovenlijn onbespierd. Ik zie dit terug bij jouw pony.

Wat een fijne en goede keus om een maand lang eens flink aan de slag te gaan met longeren. Dan kan je pony die spieren alvast op gaan bouwen! Wat ik denk ik wel zou proberen is om zo snel mogelijk zwart op wit te krijgen dat dit zadel niet past. Des te langer je wacht, des te kleiner wordt de kans dat je je geld terugkrijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:28

upendo schreef:
Punt was dat er sprake was van spieratrofie. Dus op het moment dat ik op mijn perfect aangesloten zadel stapte, de spieren niet de kans kregen om groter te worden: spieren zetten uit bij aanspanning. Kijk maar naar je eigen arm als je je spieren spant. Op het moment dat je met je andere hand knijpt op die spierbal en hem dan probeert aan te spannen, dat geeft een vervelend gevoel en je spier krijgt niet meer de ruimte om dikker te worden.

Met andere woorden: in rust lag het zadel prima, maar tijdens het werk kwam er meer gewicht op en konden de spieren niet dikker worden, waardoor ze de kans niet kregen om te groeien.
Het houdt dus het probleem in stand als je zadel niet de ruimte geeft op de rug om die spieren aan te spannen. Dan blijft die hele bovenlijn onbespierd. Ik zie dit terug bij jouw pony.

Wat een fijne en goede keus om een maand lang eens flink aan de slag te gaan met longeren. Dan kan je pony die spieren alvast op gaan bouwen! Wat ik denk ik wel zou proberen is om zo snel mogelijk zwart op wit te krijgen dat dit zadel niet past. Des te langer je wacht, des te kleiner wordt de kans dat je je geld terugkrijgt..

Begrijpelijk je laatste zinnen. Alleen wil ik er nu even geen zadels op hebben. Ook niet om te passen. Even rust nu. De pijn weg laten trekken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:25

Fijn dat je hulp hebt (die meneer is geen Amerikaan overigens, maar dat terzijde), gun je pony wel meer tijd, een maand om spieren te kweken is weinig. Verder viel me op dat je pony erg stijf en strak is in haar lijf en geen lengte buiging heeft bij het longeren. Misschien heb je wel gezien dat je pony telkens naar buiten keek i.p.v. een beetje naar binnen? Voor haar zou het qua ruggebruik goed zijn als ze lager loopt met haar hoofd en met haar neus voor de loodlijn. Dan rekt ze haar rug spieren op en maakt ze haar rug boller i.p.v. hol zoals nu. Het kan ook een stukje onbalans zijn, waardoor ze graag hard gaat. Maar goed, het eerste stapje is gezet. Ik denk wel dat een fysio oid veel kan betekenen voor je pony...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:30

Wat je zadel betreft, stel de zadelmaker in gebreken, met een termijn het op te lossen. En vervolg verdere stappen. Ga zo snel mogelijk langs bij het juridisch loket over de te bewandelen wegen en nogelijkheden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:47

Anoniem schreef:
upendo schreef:

Begrijpelijk je laatste zinnen. Alleen wil ik er nu even geen zadels op hebben. Ook niet om te passen. Even rust nu. De pijn weg laten trekken.

Ik heb niet gezegd dat je het zadel daarvoor op je paard moet hebben. :)
Ik sluit me aan bij nicje. En ik zou je aanraden om dit door je vader te laten oplossen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:51

germie schreef:

Dit vind ik echt geklets. Niet iedereen wordt als een toptalent geboren tenslotte, we moeten ergens beginnen? Ja, ik maak dus ook fouten. Ook rijtechnisch. En ja ik heb 2x per week les, dus er wordt aan gewerkt! Ondertussen maak ik gebruik van ieder half jaar een zadelcontrole, iedere 3 maanden een fysio en jaarlijks tandartsbezoek ter ondersteuning en het vroegtijdig misschien knelpunten ontdekken. Waarom? Omdat ik vind dat ik dat mijn paard verplicht ben, ik wil op haar rug zitten tenslotte en vraag best wat van haar?! Ik vind dat dus absoluut geen onkunde verbloemen, maar gewoon 'onderhoud' aan je paard. Want de bouw/gewicht/spieren veranderen van mijn paard, dus hoe kan het dan in hemelsnaam dat je je zadel dan niet aan hoeft te passen? Mijn vorige zadel was ze echt uitgegroeid, was te krap geworden dus nu een boommaat groter. En hoezo een tandarts erbij om onkunde te verbloemen? Als een paard haken aan het gebit heeft, maakt het niet veel uit hoe goed je ook kan rijden??