welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:00

Je komt met zo'n bit streng door. Niet omdat je er aan hangt maar omdat dat bit dat zo doorgeeft.
Dan is de ophouding misschien wel klein, voor het paard is die streng, anders zou hij er niet op afremmen.

Dat bij houden hoort dus anders, dit is verbloemen en het paard word er niet sterker (sterker in achterhand, bedoel niet mond) van en krijgt er ook niet meer balans van.
Inderdaad, de galop nog niet doen behalve aan de longe. Ook daar met goede begeleiding, anders schiet het nog niet op.
Maar dat zijn de antwoorden die ts niet wil.
Die wil een ander bit, klaar.
Prima moet ze doen, maar als dat paard dan over een poosje kats kreupel loopt van scheef te zijn krijg ik erg de neiging om te zeggen, told you so.

Zinzi_jewel

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:10

Snap ik dat dit rijtechnisch en vanaf de grond opgelost moet worden !
TS zal dit ook wel snappen
Maar als je constant sterk moet zijn aan de voorkant is een iets zwaarder bit geen probleem Imo
Als je dan duidelijk kan maken met een kleine ophouding dat je graag wilt remmen rustig bewegen
Van blijven racen wordt ie ook niet beter van achter .
Hij moet kalm draven en kalm galopperen
De kans krijgen van achter naar voren te gaan lopen ...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:12

Het gaat ook niks oplossen hier op door te gaan.

Er is door meerdere mensen (goed) advies gegeven, meerderen hebben hun ervaring gedeeld, ts besluit hier wel of niet iets mee te doen. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:16

Zinzi_jewel schreef:
Maar als je constant sterk moet zijn aan de voorkant is een iets zwaarder bit geen probleem Imo
Als je dan duidelijk kan maken met een kleine ophouding dat je graag wilt remmen rustig bewegen

Maar dat sterk maken moet je nog helemaal niet onder de man in galop doen.
En zulk paard krijg je echt wel terug als je die op een volte zet die je sluit, want die kan geen pirouette galopperen :+

De enige oplossing aan de voorkant sterk is los laten.
Hij is toch wel sterker. Ja even niet met een scherp bit omdat het hem zeer doet, tot hij dat gewend is en daar weer door rent omdat hij nog steeds de balans en kracht mist.

@Juut je hebt gelijk.
Maar ik vind het zo zonde van de tinker. En dan staat er dadelijk weer een in de boeken, tinkers hebben harde monden en zijn sterk. Terwijl dat gewoon niet zo is.
Maar je hebt gelijk, moet me niet druk maken om een paard van een ander en haar aan laten modderen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:20

Gini schreef:
laurapathuis schreef:
vreselijk soms... en ook telkens te moeten herhalen... misschien dat we dat inderdaad een keer kunnen proberen :D vandaag ook gereden zelfs met een hengst in de andere bak ze was erg rustig en de eerste keer galop ging ook goed maar toen ik de tweede keer weer wou aangalopperen ging het weer mis en zat er geen rem op...

Weet je wat je dan eigenlijk had moeten doen? Na die eerste galop het paard uitgebreid belonen en gaan uitstappen. Einde training.

_/-\o_

Begrijpen hoe een paard leert. Heel boeiend als je dat pad volgt, en je krijgt een meewerkend en braaf paard.

Tinkers zijn in wezen heel brave paarden, maar je moet hun kracht niet willen meten. Dat verlies je. Je moet slimmer zijn, hun medewerking zien te krijgen, compagnons worden, en dan doen ze alles voor je.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:29

bruintje123 schreef:
Niet letterlijk nee.
Maar om de tips die ze gehad heeft.
Ze blijken zeer geheim te zijn zo goed :')
Jammer dat ze dat niet wil delen zodat andere er ook van opsteken.
Ook jammer dat de pb-ers dat niet openbaar doen.
Of bestaan ze niet, dat kan ook nog.

Om vervolgens te horen dat dat echt niet de oplossing is en ze het rijtechnisch moet oplossen zeker, ik zou het ook wel weten als ik TS was

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:37

Zinzi_jewel schreef:

Maar waarschijnlijk kan het paard niet kalm blijven, juist door dat gebrek aan balans. En als dit de oorzaak is dan gaat een bit daar helemaal 0,0 aan veranderen.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 22:17

bruintje123 schreef:
Niet letterlijk nee.
Maar om de tips die ze gehad heeft.
Ze blijken zeer geheim te zijn zo goed :')
Jammer dat ze dat niet wil delen zodat andere er ook van opsteken.
Ook jammer dat de pb-ers dat niet openbaar doen.
Of bestaan ze niet, dat kan ook nog.

tips over het bit ja en eventueel andere bitten en hoe zij (hetzelfde probleem als mij) hebben opgelost.. ben geen pennymeisje die dit zomaar gaat verzinnen hoor dus die opmerking is onnodig. de meesten reageren omdat deze topic nu zo overspoeld is met reacties dat ze het via pb doen wat veel duidelijker en makkelijker bij houden is ;)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 22:19

1 van de mailtjes die ik heb ontvangen:

Hee,

Ik heb geen zin om in het topic te reageren, want ik vind dat je topic inmiddels ondergesneeuwd is geraakt door mensen die met off-topic advies komen. Ik heb gelezen tot pagina 3, dus weet niet of je inmiddels al betere antwoorden hebt gekregen.

Bij een paard dat erg sterk is, kan het helpen om een scherper bit te proberen. Dat doe ik nu met mijn paard ook. Mijn bitfitter legt het als volgt uit: Als jouw paard niet direct respect heeft voor een ophouding met een slap bitje, dan ben je vaak te laat met de strengere hulp (grotere ophouding) en wordt het een trekwedstrijdje. Met een scherper bit kan de correctie duidelijker doorkomen en is daardoor wel op tijd. Daardoor is het getrek uiteindelijk minder en kan je weer met zachte hand gaan rijden. Bij zowel een pelham (zou niet met pelham riempjes gaan rijden), als pessoa als de ophaaltrens kan je 2 teugels bevestigen. Zo kan je altijd rijden met een gewoon bit zonder hefboomwerking / druk achter de oren OF je rijdt met het scherpere bit. In het begin zou ik gewoon alleen op 1 teugel rijden met het scherpe bit als ik jou was. Ga dus niet 2 bitten in de mond doen, want dat is niet nodig (je kan je scherpe bit dubbel gebruiken).

Sowieso raad ik je aan om een bitfitter langs te laten komen. Dat kost je wel wat, maar die kan vaak gelijk al zien of je paard een bepaalde druk wel of niet kan hebben. De mijne bijvoorbeeld vindt een pessoa met keelriempje vreselijk, want ze wil die druk onder dr kin niet hebben. En op nog een aantal andere bitten reageert ze gelijk boos of overgevoelig. De mijne loopt het fijnst op een ophaaltrens (als ik een scherp bit wil).
Het nadeel van een bitfitter is dat je alleen bitten in de bak mag testen met de bitfitter erbij (tenzij je toevallig een bitfitter in je kennissenkring hebt zitten). Als je paard daar ook ervandoor gaat is dat prima. De mijne gaat vooral aan de ren op buitenrit, dus ik was erg blij dat een vriendin van me bitfitter is. We hebben de bitjes tijdens meerdere buitenritten getest.

Een aantal pointers mocht je toch zelf liever gaan uitproberen:
- Kies voor dubbelgebroken of voor niet gebroken. Een enkelgebroken bit klemt de tong af, de meeste paarden vinden dit niet erg grappig. Een enkelgebroken bit is onvriendelijker dan een dubbelgebroken of ongebroken bit.
- Een pessoa en pelham bit MOET MOET MOET gebruikt worden in combinatie met een kinketting. Anders heb je niks aan de hefboomwerking.
- Geef je paard de mogelijkheid om pijn aan te geven. Doe dus geen sperriem om en laat de neusriem losjes. Als je paard het bit echt a-relaxed vindt, dan zal ze haar tong over het bit heen gooien of haar mond open doen. Als je een sperriem gebruikt, kan je dit niet meer zien en zou je doorrijden met een niet-passend bit.

Verder zijn er nog allerlei variaties met bitten die rollertjes hebben zodat het paard het bit minder goed kan vastpakken, tong boog, geen tong boog, anatomisch gevormd of niet. Juist daarom raad ik je aan om een bitfitter langs te laten komen, want die weet precies wat de werking is van elk van die extra hulpmiddeltjes.

Het lukt heus wel om daarna weer over te gaan op een slapper bit. Zorg er wel voor dat je paard dan echt goed luistert op het scherpe bit (ook bij een lichte hulp). Ga daarna eens met dubbele teugels aan de gang en als je dan vervolgens voor wedstrijden echt op een slap bit wilt rijden, kies dan voor een bit dat qua mondstuk hetzelfde is als het scherpe bit (dus ook bijvoorbeeld dubbelgebroken en een bustrens als je scherpe bit dat ook was).

Nja, dat waren mijn tips. Ik heb vroeger alleen maar paarden op pelhams, pessoa's, ophaaltrensen gereden en het is me menig keer gelukt het paard te leren dat een slapper bit ook ho is. Meestal is het dus ook een rijtechnisch probleem, maar je moet wel een correctie kunnen geven wanneer nodig die ook echt binnen komt.

Succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:27

Wat een onjuistheden staan daarin vertelt zeg. :=

Pessoa MOET met kinketting? Het is een ophaalbit daar gebruik je juist geen kinketting bij want je wilt de ophaalwerking... Dat een paard protesteert op die combinatie is dan ook niet abnormaal.

De pelham heeft op de bovenste ring nog steeds hefboomwerking. Pessoa niet en bij de ophaaltrens hangt het van het type bit af.

Het notenkraker effect waar op gedoeld wordt is ook al veel nauwkeuriger beschreven/achterhaald.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Jammer dat je dit soort onwaarheden aanneemt. :=

Over de adviezen van die bitfitter nog maar te zwijgen. -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:32

Maar het klopt wel dat een pelham niet icm een sperriem gebruikt mag worden, toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:32

Dat klopt ja.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:34

laurapathuis schreef:
Mijn bitfitter legt het als volgt uit: Als jouw paard niet direct respect heeft voor een ophouding met een slap bitje, dan ben je vaak te laat met de strengere hulp (grotere ophouding) en wordt het een trekwedstrijdje. Met een scherper bit kan de correctie duidelijker doorkomen en is daardoor wel op tijd. Daardoor is het getrek uiteindelijk minder en kan je weer met zachte hand gaan rijden.

Zou een bitfitter bij mij met zo een verhaal aankomen kon die gelijk weer vertrekken. Omdat mijn timing niet goed is en te laat doorkomt zou mijn paard een scherper bit nodig hebben.
Nee, ik moet werken aan mijn timing en leren eerder in te grijpen.
Je blijft maar schrijven dat je paard volledig nagekeken is en dat geloof ik ook zo maar wie heeft jouw kunnen onder de loep genomen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:54

nuscaniels schreef:
laurapathuis schreef:
Mijn bitfitter legt het als volgt uit: Als jouw paard niet direct respect heeft voor een ophouding met een slap bitje, dan ben je vaak te laat met de strengere hulp (grotere ophouding) en wordt het een trekwedstrijdje. Met een scherper bit kan de correctie duidelijker doorkomen en is daardoor wel op tijd. Daardoor is het getrek uiteindelijk minder en kan je weer met zachte hand gaan rijden.

Zou een bitfitter bij mij met zo een verhaal aankomen kon die gelijk weer vertrekken. Omdat mijn timing niet goed is en te laat doorkomt zou mijn paard een scherper bit nodig hebben.
Nee, ik moet werken aan mijn timing en leren eerder in te grijpen.
Je blijft maar schrijven dat je paard volledig nagekeken is en dat geloof ik ook zo maar wie heeft jouw kunnen onder de loep genomen.

Inderdaad.
TS: dit was ook de reden van mijn vraag HOE je het balansprobleem aanpakt.

Ik vind ook dat was die bitfitter voorstelde kul is.
Precies hetzelfde als mijn voorgangers.
Onwaarheden.

En helemaal met het verhaal van TS erbij dat hij het aan de longe ook nog zo presteert.
En de laatste reactie met 2 maal aangalopperen waarbij de eerste x alleen gelukt was, en ipv stoppen nog een x doen.
Vraag ik mij oprecht af, en echt ts, dit is echt niet op jou af te vallen, hoe kundig je eigenlijk bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:02

Zulke bitfitter mag de naam niet dragen.
Die ging hier direct het erf af.
Jammer dat zulke mensen wel als professioneel gezien worden en het nog geloofd word ook.

Timing moet je leren.
Als je die nog niet hebt is het erg oneerlijk hem dan maar aan te pakken terwijl je zelf onduidelijk was.
Dit paard is een perfecte leermeester. Maar leer wel luisteren naar hem.

En inderdaad stukje galop goed is belonen en klaar. Morgen weer een dag.
Leren doe je in kleine positieve stapjes.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:39

De oplossing zit niet in een ander bit maar rijtechnisch. Ik ben vooral een meelezer maar ik krijg de kriebels als mensen stang en trens enz gaan aanraden vooral zonder gezien te hebben hoe jullie rijden. Ga terug naar de basis met een goede instructeur.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 00:34

Even kleine aanvulling het is natuurlijk wel van belang dat het bit wat je nu gebruikt goed past. Misschien een bitfitter laten kijken hoewel je daar ook goed het kaf vanhet koren moet scheiden vindt het een beetje een mode iets op het moment.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:50

Kinke schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Maar waarschijnlijk kan het paard niet kalm blijven, juist door dat gebrek aan balans. En als dit de oorzaak is dan gaat een bit daar helemaal 0,0 aan veranderen.

waarom kan ze dat de ene keer wel en de andere keer niet? ze heeft soms een hele mooie en rustige galop.. dan is ze ook vrij kalm en lekker te rijden, stap ik er de volgende dag op is ze ook rustig denk ik van ze is rustig we gaan het even weer proberen raced ze de hele bak rond niet naar mij willen luisteren en de hele tijd maar sjorren in de mond gaat ook niks helpen dus dit probeer ik al niet meer

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:52

fransje23 schreef:
Maar het klopt wel dat een pelham niet icm een sperriem gebruikt mag worden, toch?

dat was ik (mocht ik het bit gaan aanschaffen) ook zeker niet van plan, ben zelf al niet zo'n fan van een sperriem dus die haal ik er altijd al af :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:56

@Magda_90

vind je antwoord ook niet bepaald aardig ;) het gaat ook niet om de hele tijd dat als ik haar aan de longe pak dat ze alleen racen wil in het begin is ze erg rustig hebben we alles bij langs gegaan etc.. dus hoe kundig ik dan ook ben laat haar rustig uitstappen en is ze klaar, doe ik het later op de week nog een keer heeft ze totaal geen aandacht erbij net alsof ze het eigenlijks niks aan vind, galoppeerd ze aan en na de tweede bocht rent ze ervandoor waardoor ik haar steeds korter pak dus kortere voltes moet gaan lopen waardoor ze dan afremt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:21

Dus nu geef je eindelijk zelf toe dat je je paard aan het overtrainen bent...
Dag 1: alles gaat goed.
Dag 2: paard doet "moeilijk".
Dan kun je toch zelf wel bedenken dat je paard de eerste training nog niet verwerkt heeft of fysiek niet gerecupereerd is waardoor ze de 2de niet aankan...
Als jij een dag goed sport en de volgende dag spierpijn hebt dan gaat het sporten de tweede dag ook een pak minder goed gaan.
Dat bedoelde ik dus met: verdiep je in trainingsleer!!!

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 10:37

maximuss schreef:
Dus nu geef je eindelijk zelf toe dat je je paard aan het overtrainen bent...
Dag 1: alles gaat goed.
Dag 2: paard doet "moeilijk".
Dan kun je toch zelf wel bedenken dat je paard de eerste training nog niet verwerkt heeft of fysiek niet gerecupereerd is waardoor ze de 2de niet aankan...
Als jij een dag goed sport en de volgende dag spierpijn hebt dan gaat het sporten de tweede dag ook een pak minder goed gaan.
Dat bedoelde ik dus met: verdiep je in trainingsleer!!!

als we zwaar hebben getraind zit er altijd een rustdag tussen ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:54

Dan komt jouw idee van zwaar niet overeen met het hare... Leer luisteren naar je paard!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:04

Soms moet je een paard even ergens doorheen kunnen werken .
Het is geen 3 jarige .
Bovendien kan ik ook niet tegen mijn baas zeggen
Hey ben nog moe van gister
Vandaag doe ik lekker niets .
Want ben overtraind .
Gewoon werken en miss een treetje trager is niks mis mee

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:12

Maar hoe je ergens doorheen moet trainen moet je wel ervaren voor zijn.
En vergelijken met een baas is natuurlijk een beetje raar, jij kan verstandelijk redeneren, een paard natuurlijk niet.

Bij harde training kun je overigens beter de dag er op wel rijden en rustig uitdraven.
En de dag daarna pas stil zetten.

De vraag waarom kan hij het de ene keer wel netjes en de andere keer niet.
Dat is aan jou om uit te vogelen, dat kan meerdere redenen hebben.
De linker en de rechterhand is vaak al een verschil.
Bij een paard die rechtsom moeite heeft begin ik rechtsom, dan heeft hij daar nog de meeste energie voor. Want word hij moe kan hij het moeilijker vol houden en juist daarom gaan racen.
Bij paarden die galop moeilijk vinden maak ik die niet eerst in draf al te moe. Even goed aan het been zetten en dan als snel de galop, ook weer om ze niet al te moe te hebben.
daarna lekker nog uitdraven.
En zo zijn er tal van dingen te bedenken waarom een paard doet wat hij doet, maar het heeft altijd een reden.
Belangrijkste ben het "verzet" voor. Dus stop eerder dan dat hij "stout" gaat zijn. En dan komt de ervaring weer om de hoek kijken. Dat moet je aanvoelen.
En soms is dat al na 15 minuutjes, soms na een half uurtje.
Want altijd stoppen dat het voor het paard nog positief is.

En dat is het leuke van paarden trainen, uitvogelen hoe je hem het beste kunt trainen op een manier die echt een lange termijn oplossing bied.