Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:15

Gewoon starten zonder bit. Eerst een doktersverklaring krijgen en deze toesturen aan KNHS.

Catcherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:24

Een vriendin van mij heeft dat ook gehad met haar paardje..
Ik zal eens navragen hoe ze het opgelost heeft!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:05

Ninx schreef:
Gewoon starten zonder bit. Eerst een doktersverklaring krijgen en deze toesturen aan KNHS.

Doktersverklaring?

Bitloos is gewoon toegestaan als TS dat zou willen

AnniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:07

Cheminee schreef:
Net even de website van de knhs geraadpleegd.
Ongebroken bitten met tongboog hoeven niet meer geadviseerd te worden.. daar mag ik namelijk niet mee starten [ [url=m/0CuVzr.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W25W3e.png]Afbeelding[/url] ]

En zoals ik het begrijp mag de Sprenger flexcontrole dus ook niet en daar ging mijn voorkeur op dit moment naar uit |(

Als je goed kijkt staat boven de plaatjes van de toegestane bitten dat de bitten in principe van metaal zijn, maar dat ze ook gebruikt mogen worden indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed. Dan neem ik aan dat de Sprenger flexcontrole gewoon toegestaan is!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 11:08

@nibbit & bind bitloos starten op dit niveau is geen probleem en ik ga het ook zeker even proberen nu ik van mijn kaakgekruist hoofdstel een sidepull gemaakt heb. Vandaag even testen <<)
Maar het probleem gaat straks weer een probleem worden zodra ik het m2 uit ben en dan zit ik toch weer in de zoektocht.

@anniqueB ik ga even een belletje wagen naar de knhs!

@lisafalco

Ik ga zeker mijn paard even laten controleren! Dierenarts belt mij zo terug!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:13

Cinnepin schreef:
Vooral je eerste zinnen gaan mijn haren van rechtop staan.....ookal krijg je les van een gp ruiter dat geeft geen garantie dat je te niet te streng in de mond kan zijn. Hoevaak zie je wel geen getrek en gesjor in de grandprix wedstrijden??? Dat is dus echt onzin.

Ik ben van mening dat een deel toch echt aan de ruiterhand ligt. En ja als alle bitjes zijn mondhoeken kapot maken moet je toch bitloos gaan, jammer dat je dan niet op wedstrijd kan toch? Welzijn paard is belangrijker?

Heel vaak ligt het aan de ruiterhand maar dit kun je niet concluderen als je het paard en de ruiter niet gezien hebt. Bovendien was het probleem er al toen ze het paard kocht. Dus het kan ontstaan zijn door de ruiterhand maar door de kwetsbare / fragiele huid en mogelijk al gevoeligheid voor wondjes kan het probleem blijven voortbestaan, ook als de huidige ruiter wel een fijne ruiterhand heeft. Mijn nekharen gaan recht overeind staan bij dit soort ongenuanceerde reacties.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 11:21

Haha bedankt @nadina

Ik ben ervan bewust dat als je Iets op bokt zet dat je zulke reacties kan krijgen.

Gelukkig krijg ik veel nuttige informatie waar ik zeker wat mee ga doen.. de paar r.otte berichtjes daar lees ik lekker overheen. Ik weet waaraan ik rijtechnisch moet werken. Maar als ik niet aan zijn mondje kan zitten dan wordt het soms toch best lastig. Want hoe je het wend of keert. Ondersteuning moet je hem geven.. en zelfs dat gaat niet! Dus ik denk dat een ander bitje zeker verlichting kan geven!!

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:53

Cheminee schreef:
Ygritte schreef:
Misschien denk ik te simpel ( :o ), maar als hij op een dun stangetje geen mondhoek-problemen heeft maar dan zijn tong over het bit gooit en dus ongemak bij druk op de tong laat zien: is een dun stangetje met tongboog geen optie?

Kan moeilijk alle bitten aanschaffen. En ben bang dat hij te weinig ruimte heeft voor een tongboog. Maar inderdaad deze optie ga ik ook voorleggen bij de bitfitter

dan je ook een tonglepel nemen dan.
Je kan ze gewoon uitproberen, wassen en weer terugbrengen
ZOlang ze de winkel weer inkunnen is er niets aan de hand

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:57

Een tonglepel staat voor mijn synoniem met dierenmishandeling en mag van mij per direct uit de handel worden gehaald. :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:10

Babootje schreef:
Een tonglepel staat voor mijn synoniem met dierenmishandeling en mag van mij per direct uit de handel worden gehaald. :(

Ik wil net zeggen. :\

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:31

magda_90 schreef:
Babootje schreef:

Ik wil net zeggen. :\

ja ik vind het ook niet alles, maar u never know wat andere mensen er van denken.
en over wat wassen ging over de bitten

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:59

bit boter van Effol!
Het beschermt de mondhoeken en is voor de gevoelige huid. Ook zorgt het voor een fijnere ligging van de bit waardoor het paard tevreden is en minder zijn tong boven t bit doet. En het heeft een appel smaak!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 12-07-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Promotie uit bericht gehaald

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:03

Ik ben bekend met effol en dat werkt averechts.. toch bedankt :):)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:19

Cheminee schreef:
Ik ben bekend met effol en dat werkt averechts.. toch bedankt :):)

Ik heb ook zo-een die het bit niet te lekker moet vinden. Die gaat er enorm op schuimen (vlokken vlogen in het rond) en enorm rommelen met het bit. Geen succes ook. Heb het niet gebruikt voor problemen in de mond, maar gewoon omdat het me aangenaam leek.

Wij rijden nu in de rondte met een dubbelgebroken K&K ultra dynamic sensogan (maat 11,5) want ook mijn paard heeft een heel klein mondje. Na het inrijden konden we naar een nog wat zachter bit. Hij had geen aanleuningsproblemen maar toch loopt hij op dit bit nog een stuk fijner (en stiller met het hoofd).
Als het paard rommelig is met dubbelgebroken kun je ook de enkel gebroken versie uit proberen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:45

Ts als je de oplossing gevonden hebt, zou je het dan nog met ons willen delen? Best benieuwd wat jouw probleem gaat oplossen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:16

Ik hoop snel iets te vinden en uiteraard deel ik het!! Bitfitter antwoord niet Oo mijn mail :(

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:24

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 16:05

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:49

Ging het goed met de sidepull?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:03

Aan welke kant zit het wondje? Of aan beide kanten?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 08:21

_maaike_D schreef:
Aan welke kant zit het wondje? Of aan beide kanten?

Afwisselend maar voornamelijk rechts

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 08:21

Leila_Lover schreef:
Ging het goed met de sidepull?

Er kwam wat tussen dus dat wordt vandaag testen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:36

Heb je deze al eens bekeken? Stübben Golden Wings, voor paarden die makkelijk alles open hebben :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:59

Maakte bij mijn vorige paard geen verschil.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 12:47

Ik heb vandaag de dierenarts gesproken..
Zalfjes raad hij af. Heef toch geen nut want ze likken het eraf.

Ik ga het eerst proberen met de bitfitter die aangeraden wordt door mijn DA. Wanda heet ze.
Zij gaat hem even goed bekijken.

De dierenarts raadde aan om hem te laten behandelen door de DA. Dan snijden ze het wondje eruit en hechten ze die weer mooi dicht zodat geen dikke litteken bobbel blijft zitten. Want door die bobbel scheurt hij waarschijnlijk steeds open. Daarna kan ik dan samen met Wanda op zoek naar een perfecte bit en daarna lekker verder trainen.. helaas ligt hij er wel 8 weken uit na de "operatie". Iets om dus over na te denken. Maar eerst een afspraak maken! Misschien zegt Wanda wel dat het helemaal niet nodig is!