(Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isab123

Re: (Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:53

Dit heeft de verkoopster letterlijk gezegd. Ook dat er maar 5 keer mee gereden was. Mede door de goede staat van het zadel zagen wij ook geen reden om hieraan te twijfelen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:55

Isab123 schreef:
Dit heeft de verkoopster letterlijk gezegd. Ook dat er maar 5 keer mee gereden was. Mede door de goede staat van het zadel zagen wij ook geen reden om hieraan te twijfelen.

Dat van die vijf keer geloof ik wel. Maar dus wel een "nieuw" maar zeker geen jong zadel. Daar heb je iig een punt. Hoe reageerden ze daar dan inhoudelijk op?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:03

Maar als er maar 5 keer meegereden is dan hadden er toch geen nieuwe singelstoten op gehoeven?

Succes net de afwikkeling hiervan, erg vervelend allemaal.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:05

Volgens mij zitten er ook geen nieuwevsingelstoten aan toch?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:07

Van een ruitersportzaak mag je wel verwachten dat als ze een zadel inruilen deze controleren, dus ook het nummer. Imo is dus duidelijk dat de zaak wist hoe oud het zadel was. En wat hier boven gezegd wordt:waarom die nieuwe singelstoten??? Dat bij inruil weinig voor gegeven wordt is normaal en ook dat er voor verkoop meer gevraagd wordt.Feit is dat TS op het oordeel en de worden van de zaak gelooft heeft en met de beschrijving van het zadel echt mocht uitgaan van een " jonge" zadel en niet van 15 jaar...ik zelf zou juridisch advies inwinnen en dan met de baas van de zaak praten. Ook al past het zadel,op die manier blijf je toch altijd een naare nasmaak houden ....

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:23

Wat ik nog steeds niet goed snap:
Is er nou maar 5x mee gereden door de vorige eigenaren, die hem nieuw gekocht hebben óf hebben de vorige eigenaren hem ook gebruikt gekocht en er 5x mee gereden..?
Want in het tweede geval lijkt het me, dat er toch wel slijtageplekken tevoorschijn moeten komen na poetsen met zadelzeep...
Dan is het ook te verklaren waarom de singelstoten vervangen zijn
Het laatste geval lijkt me ook zeker een reden voor ontbinding van de koop

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:38

luxje schreef:
Terug brengen en geld terug is niet zomaar een optie bij een winkel (nogmaals....), ts heeft het zadel bekeken en is akkoord gegaan met de prijs, terwijl ze op dat moment ook het bouwjaar heeft kunnen bekijken...
Bij Divoza kan ze ook een "oud" nieuw zadel treffen voor 100 euro meer, dat zou ik net zo goed niet willen hoor :o
Het is op dit moment haast te hopen dat het zadel opgepoetst is, want dan kun je het op misleiding gooien wellicht...

Maar ze is akkoord gegaan met de prijs voor het zadel op 'valse' voorwendselen. Er werd geïmpliceerd dat het zadel niet heel oud was en daardoor heeft ze het zadel gekocht. Nu blijkt dat het zadel veel ouder is dan dat de ruitersportzaak liet doorschemeren heeft ze recht erop om het zadel te ruilen. Want met een oud zadel is ze niet akkoord gegaan, plus, als ze alles had geweten had ze het zadel niet gekocht. Dit is dwaling en dat staat in het burgelijk wetboek.

Citaat:
Artikel 6: 228 BW
1 Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
c indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
2 De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.

Het wetsartikel uitgelegd in deze situatie.
1
- Er is een overeenkomst tot stand gekomen, de koop van het zadel voor X bedrag.
- Deze overeenkomst zou niet tot stand zijn gekomen bij de juiste voorstelling van zaken, dus als de koper, in dit artikel dwalende genoemd, had geweten dat het zadel uit 2001 kwam.
1a
- De dwaling is te wijten aan de inlichting van de wederpartij. De wederpartij heeft niet gezegd dat het zadel zo oud was.
- In dit geval is het niet redelijk van de wederpartij om aan te nemen dat de koper het zadel had gekocht als ze wel had geweten dat het zadel zo oud was. De wederpartij moest aannemen dat als de koper wel de juiste gegevens had gekregen, de koper het zadel niet had gekocht.
1b
- De wederpartij wist en/of behoorde te weten dat ze de koper moesten inlichten. Daar valt op zich over te discussiëren, maar ik vind zelf dat de wederpartij toch echt wel wist dat ze de koper moesten inlichten.

Zelfs als de verkoper zelf niet wist dat het zadel zo oud was heeft TS er recht op om het zadel terug te brengen en haar geld terug te krijgen. Dat staat in lid 1 sub c. Dat is wederzijdse dwaling. Veel bokkers gaven dat namelijk als argument "Misschien wist de verkoper het niet." Dat maakt dus niet uit, want dan mag TS alsnog de overeenkomst nietig maken.
1c
- De wederpartij ging uit van dezelfde veronderstelling als de dwalende, dat het zadel aardig nieuw was. Bij een juiste voorstelling van zaken zouden beide partijen de overeenkomst niet hebben gesloten. Dus als de wederpartij het ook niet wist, maar wij het wel weten de overeenkomst niet had gesloten, is er geen sprake van schuld, maar is de overeenkomst alsnog vernietigbaar.

Lid 2 is in dit geval niet belangrijk, want het gaat niet om een toekomstige omstandigheid. Voorbeeld, je koopt een boot om in Meer A te willen varen. Verkoper verkoopt je die boot. Een week later mag je niet meer in Meer A varen, het is verboden. Je wilt de boot om die reden weer inruilen met dat als reden want nu heb je er niets aan. Helaas, het is een toekomstige omstandigheid dus je mag de boot niet op grond van dwaling inruilen.

Maar goed, TS staat volledig in haar recht, dus ook als de ruitersportzaak niet wil meewerken en het zadel niet willen terugnemen en geen geld terug betalen, dan kan TS stappen ondernemen. Allereerst met een brief of e-mail waarin ze beschrijft aan de hand van het wetsartikel dat zij in haar recht staat. Eventueel vraag je bij het Juridisch Loket om hulp om daarmee te helpen. Meestal schrikken ze erg als ze een formele brief krijgen waarin Juridische termen en wetsartikelen worden gebruikt en uitgelegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:39

Ik weet niet of het klopt (een jurist weet dit vast beter), maar ik dacht gelezen te hebben dat een winkel zich niet mag beperken tot enkel garantie geven of omruilen van eenn nieuw product uit de winkel, maar wel degelijk geld terug moeten geven wanneer jij dit als koper wilt.
Ze doen het uiteraard liever niet en hopen ook dat klanten dit niet weten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:39

je kan aan een zadel toch denk wel zien of het echt maar een paar keer is gebruikt en dus in nieuwstaat of dat het ietsje vaker dan een paar keer is gebruikt en goed schoon gemaakt met zadelzeep en ingevet,dan ziet het er naar mijn idee toch anders uit.
de bovenlaag is van een gebruikt zadel anders dan van een een gloednieuw zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:45

Nouvel schreef:
je kan aan een zadel toch denk wel zien of het echt maar een paar keer is gebruikt en dus in nieuwstaat of dat het ietsje vaker dan een paar keer is gebruikt en goed schoon gemaakt met zadelzeep en ingevet,dan ziet het er naar mijn idee toch anders uit.
de bovenlaag is van een gebruikt zadel anders dan van een een gloednieuw zadel.

Dit inderdaad :j

Dat het zadel van ts maar een keer of 5 gebruikt is geloof ik wel.
Maar ook ik vind het niet netjes als de winkel inderdaad geimpliceerd heeft dat het een jong zadel zou zijn.
Nu heb je zelf ook wel onderzoeksplicht, dus hoe het juridisch allemaal zit zou ik niet weten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:47

Cayenne schreef:
Ik weet niet of het klopt (een jurist weet dit vast beter), maar ik dacht gelezen te hebben dat een winkel zich niet mag beperken tot enkel garantie geven of omruilen van eenn nieuw product uit de winkel, maar wel degelijk geld terug moeten geven wanneer jij dit als koper wilt.

Dat klopt.. Heel veel winkels hanteren dat als je iets ruilt je dus geen geld terug krijgt, maar voor dat geld een waardebon terugkrijgt en dus ander product(en) kan kopen. Dit mag niet, is illegaal. Toch word het door heel veel winkels gedaan en je hebt er niet veel tegenin te brengen. Behalve als je het weet en gewoon terugkomt met een wetboek en ze het haarfijn uitlegt :'). Dan willen ze nog wel eens geld terug geven, maar soms ook niet.

Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen, ook met de wet... Want ze kunnen je van alles maken en de enige manier om je gelijk te krijgen is naar de rechter stappen, wat superduur is en wat je dus niet doet voor iets kleins zoals een waardebon terug krijgen of garantie... En dus kunnen winkels het mooi blijven maken. Hun eigen regeltjes bedenken voor ruilen.

Ik ben geen jurist, maar deed sociaal juridische dienstverlening om jurist te worden, voor mijn ongeval en ik moest stoppen. Veel consumentenkoop gehad. Toch, wil je zeker weten wat je rechten zijn kun je toch het beste het Juridisch Loket bellen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:59

ElineS schreef:
Cayenne schreef:

Dat klopt.. Heel veel winkels hanteren dat als je iets ruilt je dus geen geld terug krijgt, maar voor dat geld een waardebon terugkrijgt en dus ander product(en) kan kopen. Dit mag niet, is illegaal. Toch word het door heel veel winkels gedaan en je hebt er niet veel tegenin te brengen. Behalve als je het weet en gewoon terugkomt met een wetboek en ze het haarfijn uitlegt :'). Dan willen ze nog wel eens geld terug geven, maar soms ook niet.

Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen, ook met de wet... Want ze kunnen je van alles maken en de enige manier om je gelijk te krijgen is naar de rechter stappen, wat superduur is en wat je dus niet doet voor iets kleins zoals een waardebon terug krijgen of garantie... En dus kunnen winkels het mooi blijven maken. Hun eigen regeltjes bedenken voor ruilen.

Ik ben geen jurist, maar deed sociaal juridische dienstverlening om jurist te worden, voor mijn ongeval en ik moest stoppen. Veel consumentenkoop gehad. Toch, wil je zeker weten wat je rechten zijn kun je toch het beste het Juridisch Loket bellen.

Dit is dus NIET zo. Check de site van de autoriteit consument en markt:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... k-product/

Hier staat het volgende in vermeld:

Wat zijn de regels als het product voldoet, maar de consument spijt heeft van zijn aankoop?
Als een product goed functioneert, dan is een verkoper niet verplicht om het product te ruilen of het aankoopbedrag terug te geven. Koop is koop.

De verkoper kan wel als extra service aanbieden het product te ruilen. Of hij kan ook geld terug geven.
Verkopers die deze extra service willen bieden, mogen om de aankoopbon vragen. De verkoper mag zelf bepalen binnen welke termijn producten geruild kunnen worden. Voor verkopen aan de deur, via internet of via de telefoon gelden speciale regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:00

Maar ze heeft niet persé spijt, er is haar onjuiste informatie verschaft. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:07

Het gaat hier idd niet om spijt, maar eerder om dwaling

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:08

KoudbloedKim schreef:
Maar ze heeft niet persé spijt, er is haar onjuiste informatie verschaft. :)

Klopt!! Ik reageerde op het stukje tekst daarboven dat het illegaal zou zijn om geen geld terug te geven als je iets wilt ruilen

Situatie van Ts ligt anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:11

Ah oke, vandaar. :j

Ben erg benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:12

Als een zadel uit 2001 een maand geleden uit het magazijn is gehaald, kan zelfs een verkoper de indruk hebben dat het nieuw is.
Ze hebben geen enkele reden om na te gaan hoe oud een zadel exact is. Ze kijken naar de staat waarin het verkeerd, dat doet de koper gewoonlijk ook.

En wat dat betreft vind ik het ook raar dat iemand valt over een bouwjaar van en zadel. Alle feitelijke nodige info is af te lezen aan het uiterlijk en de pasvorm.
Of er al of niet weinig kilometers op gemaakt is om het zo te zeggen, kun je zien aan een zadel.
Slijtage is af te trekken van de prijs. Ongebruikte jaren niet, lijkt mij.

Er wordt dus niets moedwillig verzwegen ofzo.

Je kunt gewoon contact opnemen met de verkoper en vragen wat er precies aan de hand is en vragen wat de mogelijkheden zijn als je het terug wilt brengen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:15

Als je het topic even geheel doorleest zie je dat ongebruikte jaren weldegelijk een slechte invloed kunnen hebben op de kunststof boom van een KN.
Ook als je het zadel door wilt verkopen is leeftijd weldegelijk van belang, een ouder zadel, hoe nieuw hij er ook uit ziet is gewoon minder waard

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:19

Ik ben nu pas aan het teruglezen. Liselot. Ik zie ondertussen ook dat de winkel ook hetzelfde heeft gezegd als ik.

Dank voor de extra info.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:27

Plus dat er een uniek serienummer in staat waaruit je ook een jaartal kunt opmaken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:35

Liselot schreef:
Als je het topic even geheel doorleest zie je dat ongebruikte jaren weldegelijk een slechte invloed kunnen hebben op de kunststof boom van een KN.
Ook als je het zadel door wilt verkopen is leeftijd weldegelijk van belang, een ouder zadel, hoe nieuw hij er ook uit ziet is gewoon minder waard

Ik zou anders heel graag een heel oud dameszadel wllen kopen hoor,en er nu mee voor willen betalen dan het oorspronkelijk gekost heeft. Bij een zadel gaat het er echt over of het goed past, en ts heeft aangegeven dat haar paard een hoge schoft heeft en dat er daardoor moeilijk een passend zadel voor te vinden is.Beste meid, ga nou eens plezier hebben met je paard, want time is money! En aan de winkel: zadel(mits onbeschadigd) gewoonterugnemen en geld terug, want hier schiet niemand iets mee op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:37

Liselot schreef:
Nu heb je zelf ook wel onderzoeksplicht.

Het hele topic gelezen en maar één persoon die begint over de onderzoeksplicht van TS, toch bijzonder :j
Want daarin heeft ze dus totaal verzaakt. Als de ruitersportzaak haar het hele bedrag teruggeeft, dan vind ik dat héél schappelijk. Want juist omdat ze blijkbaar totaal geen onderzoek gedaan heeft vooraf, maar daar mee is begonnen na de aanschaf, maakt dat haar positie niet heel sterk is.
Ook lees ik nergens dat gezegd zou zijn dat het een bijna nieuw zadel zou zijn, alleen dat het ingeruild is en nauwelijks gebruikt. Dat is alleen door TS anders geïnterpreteerd....
Natuurlijk heeft ze in verhouding teveel betaald, maar in essentie is een tweedehands product gewoon waard wat de gek ervoor geeft he...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:39

Cayenne schreef:
Plus dat er een uniek serienummer in staat waaruit je ook een jaartal kunt opmaken.

Maar dan kan een winkel ook zeggen dat ts zelf ook naar het nr had kunnen kijken..
Ik zou eerder kijken naar opgelapt (nieuwe singelstoten, slijtplekken verdoezeld) en oud of amper gebruikt en oud.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:40

Dat ligt er aan of er verzaakt is.. Als klant mag je nl. ook verwachten dat de winkel verstand van zaken heeft. De verhoudingen liggen dan nl. heel anders dan er tussen twee consumenten een koop plaatst vindt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:51

Wendy schreef:
Liselot schreef:
Nu heb je zelf ook wel onderzoeksplicht.

Het hele topic gelezen en maar één persoon die begint over de onderzoeksplicht van TS, toch bijzonder :j
Want daarin heeft ze dus totaal verzaakt. Als de ruitersportzaak haar het hele bedrag teruggeeft, dan vind ik dat héél schappelijk. Want juist omdat ze blijkbaar totaal geen onderzoek gedaan heeft vooraf, maar daar mee is begonnen na de aanschaf, maakt dat haar positie niet heel sterk is.
Ook lees ik nergens dat gezegd zou zijn dat het een bijna nieuw zadel zou zijn, alleen dat het ingeruild is en nauwelijks gebruikt. Dat is alleen door TS anders geïnterpreteerd....
Natuurlijk heeft ze in verhouding teveel betaald, maar in essentie is een tweedehands product gewoon waard wat de gek ervoor geeft he...

Er is alleen onderzoeksplicht als er geen sprake is van een consumentenkoop. In dit geval heeft de verkoper mededelingsplicht. Je moet er namelijk vanuit gaan dat de verkoper de professional is en de koper een leek.