Hoofdstel zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hetty007

Re: Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:06

Wat mooi, prachtig. En die ijsvogels... ben er stil van

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:30

wow! ben ernstig onder de indruk hiervan. Volgens mij kun je een volledige nieuwe trend gaan zetten, na de bling en lak!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:29

haha wie weet :D

Ik vond nog een foto van een naamplaatje wat ik voor aan mijn zadel heb gemaakt die bij het eerste hoofdstel en mijn bordeaux rode zadel past. De letters zijn ook nog uit de losse pols getooled, dus een beetje scheef.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:50

Ik blijf het geweldig vinden!
Mocht je ooit een trenshoofdstel met lage neusriem willen maken... :)

Julia_Boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:54

Gaaf!! Super knap dat je dat zelf kan maken!! _/-\o_

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:24

bobje26 schreef:

hier ook _/-\o_ *D

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:24

Vind die ijsvogels echt prachtig staan op de neus en frontriem. Eens een keer wat anders dan diamantjes :p Vind de kleuren van het leer ook echt mooi!

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:19

Wauw wat kan jij prachtige hoofdstellen maken!! Ze zien er ook niet uit alsof dit je eerste keer is, talent heb je! :D

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:31

Je moet hier gewoon je werk van maken echt zo onwijs mooi! Ik meld me meteen aan hoor haha een heel mooi bruin tuig met paarse bloemen erin dan zo mooi! := Wou dat ik dat kon echt super mooi en heel veel werk! _/-\o_

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:14

Ik vind het vooral heel erg mooi dat je kunst en je hobby combineert en ook je verhaal over de ijsvogel. Heel knap en vooral heel mooi dat je het zo uitwerkt. Echt super.

Ik herken ook wel wat jij zegt over: het voorrecht om op je paard te mogen zitten. En dat je je paard op een respectvolle manier wil 'sieren'. <3

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:53

Mooi hoor maar je werkje lijkt heel sterk op mijn eerste ontwerp met anatomisch gevormd kopstuk die ik hIer op bokt en het Franse leder creatie forum plaatste...
Zelfde idee van frontriem en kopstuk...
Ik vind het ook mooi gedaan hoor!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-04-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:55

Wauw! Wat een talent! Echt super mooi, daar kruipen vast weken in? :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:55

Cambiar schreef:
Mooi hoor maar je werkje lijkt heel sterk op mijn eerste ontwerp met anatomisch gevormd kopstuk....

Great minds think alike :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:02

Ah ja idd... De mogelijkheden zijn beperkt met een hoofdstel ;-). Echt mooi!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:07

bobje26 schreef:

Jij zou er veel plezier van hebben om dit zelf te doen ;-). Bij Boomsma kun je heel wat materiaal vinden! Het is helemaal niet moeilijk maar je moet het gewoon willen doen!
Wat wel een feit is dat er heel wat werk in kruipt. Als je zo iets koopt kost dit redelijk wat aan werkuren maar dat willen mensen dan niet betalen. Daarom, moeilijk is het niet, probeer het zelf eens ;-)! In Nederland geven ze al cursussen voor 300 euro! Is echt geen geld voor zo'n leuke hobby!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:37

idefix4 schreef:
Ik maak ook zelf zadels. Mijn zadel was zo goed gelukt dat ie mee mocht doen aan de competitie in Engeland. Ja, die is er! Helaas was mijn zadel te laat binnen en kon ie daardoor niet mee doen. Ik was een kanshebber. :o Dus volgend jaar ga ik hem persoonlijk brengen!

Waw mijn droom om zadel te maken. Mag ik vragen of je soms foto hebt?
Ik had nog een opmerking. Ik zie dat meeste voor hun precisie werk zo'n scherp mesje gebruiken maar in feite is het beter een halve maan leder snij mes te gebruiken. Mijn leraar zei me dat het not done was om leder met zo'n mesje te snijden alhoewel de verleiding van mij ook groot was om te doen omdat het makkelijker is dan zo'n halve maan mes. Toch kun je met halve maan mes mooier rondingen snijden en riskeer je niet om in dikker vel schuin te beginnen snijden als je aan de rondingen begint, beste mes is Bvb van BlanchArd. Die heb je in grote en ook kleinere maat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:47

idefix4 schreef:
Om de randen rond te maken heb ik een speciaal gereedschap in 3 maten. Nr 1 voor boven en nr 2 voor onder. Zo 1 http://www.abbeyengland.com/Store/tabid ... fault.aspx

Dat werkt perfect. Dan verven, naschuren en met een linnen doek opwrijven voor extra glans. En een botje gebruik ik daar ook voor.

Het wordt mooi!

Nog een tip: om leder heel mooi rond te polieren gebruik ik een heel klein poliermachientje. Kun je soms tweedehands op de kop tikken. Met fijn schuurpapier op...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:07

Cambiar schreef:
Mooi hoor maar je werkje lijkt heel sterk op mijn eerste ontwerp met anatomisch gevormd kopstuk die ik hIer op bokt en het Franse leder creatie forum plaatste...

Ik neem aan dat je je er dan ook van bewust bent dat dit type hoofdstel de zelfde vormentaal heeft als een hele stroming western hoofdstellen waarvan dus ontelbare voorbeelden op internet te vinden zijn?
Van een frans lederbewerkingforum heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. (maar dat ga ik nu wel even googlen :') ) Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit werk van je heb gezien hoor. Ik kijk namelijk in eerste instantie vaak op pinterest (waar anderen al het betere googlewerk voor mij hebben gedaan :D ) en van daaruit naar verschillende makers om inspiratie op te doen over wat mogelijk is en ik mooi vind.

Maar aangezien jij ervaring hebt met dit type kopstuk ben ik wel heel benieuwd of je dan ook kan zien of ik iets verkeerd heb gedaan. xyzutu2 wees me er helemaal in het begin al op en ze had gelijk: Het hoofdstel komt nu behoorlijk ver naar voren te liggen.
Aanvankelijk vond ik dit niet zo'n probleem, mijn paard zweet bijna niet (of ik laat hem nooit meer echt werken. :Y) ) dus het hoofdstel lag prima. Maar nu hij in de rui zit heeft hij het ineens toch wel warm en gaat het kopstuk jeuken tegen het oor aan.
Wellicht dat ik hem gewoon niet goed heb gesneden, maar momenteel twijfel ik om er gewoon een rechte onderlegger onder te stikken. Met een normaal kopstuk heeft hij nooit jeuk gehad.

Ik wil inderdaad zo'n halve maan mes op ten duur. Er zit al een essentieel probleem in de scalpels: ze zijn niet scherp genoeg. Zo'n ledermes kan je echt veel scherper slijpen en de kracht die je er op kan zetten is veel effectiever. En daar komt meteen een tweede probleem om de hoek: ik ben niet zo goed in messen slijpen :o Een hele hoop te leren nog dus.

Wat voor zadel zou je ooit willen maken Cambiar? Ik zat er toevallig vanmorgen nog over na te denken. Ik heb lange tijd alleen met een barebackpad gereden, maar mijn heupen vonden dat niet zo leuk. Zodoende dacht ik ooit dat het wel leuk was zelf een argentijns zadel (recado) te maken. Zo is het hele leerbewerken aan het rollen gekomen. Uiteindelijk besloten toch maar een Ghost te kopen, wat in feite op een recado gebaseerd is, alleen dan voor paarden mét schoft. Het voelt nu een beetje zinloos om er dan nog een zadel naast te maken, maar het lijkt me wel heel leuk om te doen!

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:19

Gaaf! Echt heel mooi! Als je ooit zin hebt om een hoofdstel te maken... :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:38

hoefijzer schreef:
Cambiar schreef:

Ik neem aan dat je je er dan ook van bewust bent dat dit type hoofdstel de zelfde vormentaal heeft als een hele stroming western hoofdstellen waarvan dus ontelbare voorbeelden op internet te vinden zijn?
Van een frans lederbewerkingforum heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. (maar dat ga ik nu wel even googlen :') ) Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit werk van je heb gezien hoor. Ik kijk namelijk in eerste instantie vaak op pinterest (waar anderen al het betere googlewerk voor mij hebben gedaan :D ) en van daaruit naar verschillende makers om inspiratie op te doen over wat mogelijk is en ik mooi vind.

Maar aangezien jij ervaring hebt met dit type kopstuk ben ik wel heel benieuwd of je dan ook kan zien of ik iets verkeerd heb gedaan. xyzutu2 wees me er helemaal in het begin al op en ze had gelijk: Het hoofdstel komt nu behoorlijk ver naar voren te liggen.
Aanvankelijk vond ik dit niet zo'n probleem, mijn paard zweet bijna niet (of ik laat hem nooit meer echt werken. :Y) ) dus het hoofdstel lag prima. Maar nu hij in de rui zit heeft hij het ineens toch wel warm en gaat het kopstuk jeuken tegen het oor aan.
Wellicht dat ik hem gewoon niet goed heb gesneden, maar momenteel twijfel ik om er gewoon een rechte onderlegger onder te stikken. Met een normaal kopstuk heeft hij nooit jeuk gehad.

Ik wil inderdaad zo'n halve maan mes op ten duur. Er zit al een essentieel probleem in de scalpels: ze zijn niet scherp genoeg. Zo'n ledermes kan je echt veel scherper slijpen en de kracht die je er op kan zetten is veel effectiever. En daar komt meteen een tweede probleem om de hoek: ik ben niet zo goed in messen slijpen :o Een hele hoop te leren nog dus.

Wat voor zadel zou je ooit willen maken Cambiar? Ik zat er toevallig vanmorgen nog over na te denken. Ik heb lange tijd alleen met een barebackpad gereden, maar mijn heupen vonden dat niet zo leuk. Zodoende dacht ik ooit dat het wel leuk was zelf een argentijns zadel (recado) te maken. Zo is het hele leerbewerken aan het rollen gekomen. Uiteindelijk besloten toch maar een Ghost te kopen, wat in feite op een recado gebaseerd is, alleen dan voor paarden mét schoft. Het voelt nu een beetje zinloos om er dan nog een zadel naast te maken, maar het lijkt me wel heel leuk om te doen!

Heyheyhey...Zo tof om te praten met mensen met zelfde passie.
Zo te zien hebben we bijna echt krek dezelfde smaak. Zowel van design als van zadels! Ik vind jouw hoofdstel echt waanzinnig mooi. Zo toevallig kocht ik onlangs burgundy leather eb zie nu dat jij het verft in die kleur. Ik was echt super verrast toen ik het zag.
Ja inderdaad, je zal me niet geloven maar het was een Argentijns zadel. Heb paar keren gaan rijden met zo'n zadel in de criollo ranch, eentje gekocht maar door persoonlijke toestanden alles stopgezet.
Ik nam gisteren weer eens leer in handen en toevallig zie ik jou topic waardoor ik waanzinnig veel zin heb om te herbeginnen ;-).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:48

Ik zou graag foto zien dichter bij oor genomen. Zie het niet zo goed met de manen.
Enige dat ik op te merken had is dat het iets te hoekig is en idd iets te dicht bij de oortjes komen die erg gevoelig zijn.

Ik naaide er een kussen onder, kussenleder met stukje mousse in. Ik ben overgegaan op een iets fijner en nog meer voorgevormd oorstukje. Ofwel 1 stuk ofwel aanpasbaar in 2 delen. Op mijn dressuur technische bitloze hoofdstellen gebruik ik een gewoon hoofdriempje maar daar schuif ik een afneembaar hoofdstukje -kussentje op. Dit ivm zo licht mogelijk op deze gevoelige plek achter oor en zo min mogelijk zweet.
Dit is nog redelijk breed hoofdstukje van micklem bridle maar die heeft geen keelriem dus andere categorie dan jouw hoofdstukje.Helemaal herwerkt aan de hand van patroontje op hoofd van mijn merrie:
Ik heb al gezocht naar foto's maar die staan nog op mijn vriend zijn computer. Stuur ik je ze op als ik ze heb?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-04-16 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:55

Mijn idee was, haha hou je vast, om op basis van recado soort verbeterd bareback pad te maken. Had allerlei plannen die ik beetje in de lazy mountain gerealiseerd zag. Zo voorgevormd stuk in de zitting voor wat smallere zit en viltlagen voor de drukverdeling. Niets concreet maar speel nog altijd met idee om iets te maken voor mezelf. Vooral de wilde look van de recado ben ik gek van en dat missen die boomloze versie's. Dat zijn brave teddy versie's. Probleem van de recado is dat ik in stoelzit zat en ik wou versie maken waarmee ik zowel wandelingen kan mee doen als wat academische dressuur.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:49

http://myalbum.com/album/w6YUDT4vYtIV
Dit was mijn recado. Helaas te lang. Dit moet het worden qua looks maar korter en liefst minder stoelzit. Beetje kruising tussen Malibaud en Iberica pad qua zitting.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:52

Hoofdstel die ver naar voor komt liggen ligt vooral aan de lengte van de frontriem... maar idd ook aan de kromming en vormgeving van het hoofdstukje. Sorry als mijn tekst wat ongestructureerd is maar doe alles via smartphone op klein scherm. Helaas kan ik mijn tekst niet wissen en meer structureren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:51