Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bobje26 schreef:Ik blijf het geweldig vinden!
Mocht je ooit een trenshoofdstel met lage neusriem willen maken...
idefix4 schreef:Ik maak ook zelf zadels. Mijn zadel was zo goed gelukt dat ie mee mocht doen aan de competitie in Engeland. Ja, die is er! Helaas was mijn zadel te laat binnen en kon ie daardoor niet mee doen. Ik was een kanshebber.Dus volgend jaar ga ik hem persoonlijk brengen!
idefix4 schreef:Om de randen rond te maken heb ik een speciaal gereedschap in 3 maten. Nr 1 voor boven en nr 2 voor onder. Zo 1 http://www.abbeyengland.com/Store/tabid ... fault.aspx
Dat werkt perfect. Dan verven, naschuren en met een linnen doek opwrijven voor extra glans. En een botje gebruik ik daar ook voor.
Het wordt mooi!
Cambiar schreef:Mooi hoor maar je werkje lijkt heel sterk op mijn eerste ontwerp met anatomisch gevormd kopstuk die ik hIer op bokt en het Franse leder creatie forum plaatste...
Zelfde idee van frontriem en kopstuk...
Ik vind het ook mooi gedaan hoor!
hoefijzer schreef:Cambiar schreef:Mooi hoor maar je werkje lijkt heel sterk op mijn eerste ontwerp met anatomisch gevormd kopstuk die ik hIer op bokt en het Franse leder creatie forum plaatste...
Zelfde idee van frontriem en kopstuk...
Ik vind het ook mooi gedaan hoor!
Ik neem aan dat je je er dan ook van bewust bent dat dit type hoofdstel de zelfde vormentaal heeft als een hele stroming western hoofdstellen waarvan dus ontelbare voorbeelden op internet te vinden zijn?
Van een frans lederbewerkingforum heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. (maar dat ga ik nu wel even googlen) Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit werk van je heb gezien hoor. Ik kijk namelijk in eerste instantie vaak op pinterest (waar anderen al het betere googlewerk voor mij hebben gedaan
) en van daaruit naar verschillende makers om inspiratie op te doen over wat mogelijk is en ik mooi vind.
Maar aangezien jij ervaring hebt met dit type kopstuk ben ik wel heel benieuwd of je dan ook kan zien of ik iets verkeerd heb gedaan. xyzutu2 wees me er helemaal in het begin al op en ze had gelijk: Het hoofdstel komt nu behoorlijk ver naar voren te liggen.
Aanvankelijk vond ik dit niet zo'n probleem, mijn paard zweet bijna niet (of ik laat hem nooit meer echt werken.) dus het hoofdstel lag prima. Maar nu hij in de rui zit heeft hij het ineens toch wel warm en gaat het kopstuk jeuken tegen het oor aan.
Wellicht dat ik hem gewoon niet goed heb gesneden, maar momenteel twijfel ik om er gewoon een rechte onderlegger onder te stikken. Met een normaal kopstuk heeft hij nooit jeuk gehad.
Ik wil inderdaad zo'n halve maan mes op ten duur. Er zit al een essentieel probleem in de scalpels: ze zijn niet scherp genoeg. Zo'n ledermes kan je echt veel scherper slijpen en de kracht die je er op kan zetten is veel effectiever. En daar komt meteen een tweede probleem om de hoek: ik ben niet zo goed in messen slijpenEen hele hoop te leren nog dus.
Wat voor zadel zou je ooit willen maken Cambiar? Ik zat er toevallig vanmorgen nog over na te denken. Ik heb lange tijd alleen met een barebackpad gereden, maar mijn heupen vonden dat niet zo leuk. Zodoende dacht ik ooit dat het wel leuk was zelf een argentijns zadel (recado) te maken. Zo is het hele leerbewerken aan het rollen gekomen. Uiteindelijk besloten toch maar een Ghost te kopen, wat in feite op een recado gebaseerd is, alleen dan voor paarden mét schoft. Het voelt nu een beetje zinloos om er dan nog een zadel naast te maken, maar het lijkt me wel heel leuk om te doen!