waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:43

Jou zadel mag ook een stuk naar achteren :) Miss is dit ook wel een interessant plaatje:
https://i.ytimg.com/vi/N_avumafIuU/maxresdefault.jpg

Het zadel moet dus achter het schouderblad liggen en dan moet je er nog rekening mee houden dat als het been naar voren word gebracht dat het schouderblad nog wat naar achteren steekt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:50

@CMD, die van jou ligt volgens mij ook te ver naar voor. Strek eens het voorbeen naar voor voordat je opzadelt, dan zie je mooi het schouderblad meebewegen.

@Renee16, hier hetzelfde probleem: leg ik het zoals het hoort, dan schuift het en wordt ze chagrijnig. Meer naar voor dan gaat ze headshaken en zo. Maar ik heb de indruk dat het met mijn vzh zadel beter is, mss dat die naar voor liggende zweetbladen het schuiven wat tegenhouden. Sommige dekjes glijden ook meer/minder dan andere, kan je ook es proberen.

Ik kreeg es de tip van een osteo (tevens eventing amazone) om de singel in te smeren met vet (zadelvet dacht ik) voor het rijden, zodat die blijft liggen, maar heb het nog niet geprobeerd (klinkt niet logisch, ik zou denken dat vet nog meer glijdt).

@Juliakamm, die van jou ligt volgens mij wel goed naar achter, maar is ie niet wat te lang? Lijkt me quasi op de nieren te liggen.

@Joline, die van jou lijkt idd naar achter te kippen, dus dat zou betekenen dat de boom wss te smal is. Maar als ik naar de muurtegels kijk, zou het heel goed kunnen dat de foto gewoon scheef genomen is. :). Dus best es beoordelen in het echt, want mocht ie effectief achteroverkippen, is dat niet comfortabel voor het paard (en ook niet voor je zit, want dan word je in stoelzit gedwongen).
Laatst bijgewerkt door hwn op 28-06-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:52

Dan zou je toch al eigen per definitie een anatomische singel nodig hebben omdat de singelstoten dan ook eigenlijk altijd te ver naar voren liggen om goed in dat "kuiltje" achter de oksel te liggen zoals de meeste paarden dat hebben?

CoreMeltdown

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:55

Amiigo, afgaande op die foto voel ik het schouderblad maar tot iets achter het hoogste punt. In het vervolg dus niet meer enkel op voelen afgaan, maar ook kijken, zoals HWN voorstelt :).

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:56

hwn schreef:
@CMD, die van jou ligt volgens mij ook te ver naar voor. Strek eens het voorbeen naar voor voordat je opzadelt, dan zie je mooi het schouderblad meebewegen.

@Renee16, hier hetzelfde probleem: leg ik het zoals het hoort, dan schuift het en wordt ze chagrijnig. Meer naar voor dan gaat ze headshaken en zo. Maar ik heb de indruk dat het met mijn vzh zadel beter is, mss dat die naar voor liggende zweetbladen het schuiven wat tegenhouden. Sommige dekjes glijden ook meer/minder dan andere, kan je ook es proberen.

Ik kreeg es de tip van een osteo (tevens eventing amazone) om de singel in te smeren met vet (zadelvet dacht ik) voor het rijden, zodat die blijft liggen, maar heb het nog niet geprobeerd (klinkt niet logisch, ik zou denken dat vet nog meer glijdt).

@Juliakamm, die van jou ligt volgens mij wel goed naar achter, maar is ie niet wat te lang? Lijkt me quasi op de nieren te liggen.

@Joline, die van jou lijkt idd naar achter te kippen, dus dat zou betekenen dat de boom wss te smal is. Maar als ik naar de muurtegels kijk, zou het heel goed kunnen dat de foto gewoon scheef genomen is. :). Dus best es beoordelen in het echt, want mocht ie effectief achteroverkippen, is dat niet comfortabel voor het paard (en ook niet voor je zit, want dan word je in stoelzit gedwongen).

Hij is inderdaad iets lang, maar het bontje vertekend ook. Zadelmaker heeft met krijt zijn negende rib (?) getekend en daar lag hij niet op! Hij is 17.5 inch of 18, de volgende wordt een 17.5 of 17 inch!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:58

@Blackrose, bedoel je het niet omgekeerd? Bij mijn merrie liggen de singelstoten altijd te ver naar achter, dus eigenlijk moet ik de singel op haar buik leggen, maar dan glijdt die vanzelf naar voor in dat "kuiltje", en het zadel glijdt mee. Heb trouwens al tig singels geprobeerd, zelfs anatomische/banaan/boogsingel helpt niet of nauwelijks.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:14

Ik lees hier al een tijdje mee en vind het een interessant topic. Ik heb jarenlang gedoe gehad met het vinden van een passend zadel voor mijn merrie, die, rondgeribd is, weinig schoft heeft, singelgroeve gruwelijk ver vooraan heeft. Uiteindelijk terechtgekomen bij dit Hulseboszadel, waarmee ik heel erg blij ben. Dit zadel blijft in principe goed liggen en schuift niet naar voren, tenzij .. mijn paard verandert in haar bespiering, zoals nu het geval is omdat ze een veulen aan de voet heeft. Vandaar nu ook een bontje, anders schuift het zadel nu wel naar voren. Ik vraag me alleen af of het zadel zo goed ligt of dat het nog verder naar achteren moet? Komt het dan niet te ver achterop te liggen? Het zadel is 17,5 inch en het paard heeft een vrij korte rug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:18

Murosch ik zou als ik jou waskijken naar een banaansingel.
Hij licht wel n volle hand te ver naar voren namelijk.

Breng het voorbeen omhoog een laat dan iemand voelen.
Verder lijkt hij opzich prima te liggen.
Maar daarvoor zou ik moeten voelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:29

Er zit al een banaansingel aan maralyn. Hij ligt inderdaad mooi op haar rug, druk is goed verdeeld, kussens sluiten netjes aan, voorkussens ook, ruggegraat ligt vrij en de voorboom past ook goed. Denk je niet dat wanneer hij nog verder naar achteren wordt gelegd, hij te ver op achter komt qua lendenwervel? Ik betwijfel ook echt of hij dan wel blijft liggen eigenlijk gezien de vorm van haar rug/buik :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:31

Voor hij zijn laatste rib voorbij komt beb je een cm of 4 verder. Zover mag hij naar achteren.

Op welke manier zitten de singelstoten aan het zadel?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:45

Met het YI-systeem.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:45

Wat bij buikige paarden en bij paarden die de singelgroeve ver naar voren hebben veel beter werkt dan een banaan is een sterk anatomische singel.
Deze vorm:
Afbeelding

Sinds ik bij uris een singel in deze vorm had is het zadel geen mm meer naar voren geschoven :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:36

Inderdaad hwn, ik bedoel ook te zeggen dat de singelstoten meestal te ver naar achteren liggen.

Ik heb overigens verschillende producenten van zadels in hun filmpjes horen zeggen dat hun zadels op een dusdanige manier schoudervrijheid geven dat de schouders onder het zadel in kan schuiven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:47

Liselot schreef:
Wat bij buikige paarden en bij paarden die de singelgroeve ver naar voren hebben veel beter werkt dan een banaan is een sterk anatomische singel.
Deze vorm:
[ Afbeelding ]

Sinds ik bij uris een singel in deze vorm had is het zadel geen mm meer naar voren geschoven :)

Nadeel, op de fairfax varianten na dan, dat ze zonder elastiek zelden te vinden zijn voor spring/ vz zadels.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:57

_black_rose_ schreef:
Inderdaad hwn, ik bedoel ook te zeggen dat de singelstoten meestal te ver naar achteren liggen.

Ik heb overigens verschillende producenten van zadels in hun filmpjes horen zeggen dat hun zadels op een dusdanige manier schoudervrijheid geven dat de schouders onder het zadel in kan schuiven.

Dit kreeg ik ook te horen van mijn zadelmaker. Het is niet erg dat de voorkant iets op de schouder ligt, want daar drukt/steunt het zadel niet. Doordat de singel verdergaat achter zitbij dit zadel.

Echter als ik mijn eigen foto zie, ik dit bijna in haar nek terwijl ze achter nog ruimte heeft.. Dit kan niet de bedoeling zijn.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:39

Ik heb nog eens goed gekeken vandaag, zadel had inderdaad de neiging iets achterover te gaan liggen. Nu heb ik er zo'n correctie pad onder liggen omdat mijn paard scheef bespierd was, de vullingen er uitgehaald en nu ligt het zadel mooi recht.

Murosch; ik vind je zadel netjes liggen, alleen singel lijkt erg niet echt prettig te zitten. Behoorlijk ver naar voren. Zoals Liselot al zei, misschien zo'n anatomische singel proberen. Ik heb er zelf ook een (overigens geen fairfax) en ben er zeer over te spreken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:40

renee16 schreef:
_black_rose_ schreef:

Dit kreeg ik ook te horen van mijn zadelmaker. Het is niet erg dat de voorkant iets op de schouder ligt, want daar drukt/steunt het zadel niet. Doordat de singel verdergaat achter zitbij dit zadel.

Echter als ik mijn eigen foto zie, ik dit bijna in haar nek terwijl ze achter nog ruimte heeft.. Dit kan niet de bedoeling zijn.

Dat klopt natuurlijk totaal niet. Waarom zou het zadel niet drukken als het op de schouder ligt? Een zadel dat op de schouder ligt zet een paard op de rem (want het klemt). Daardoor gaat alle beweging verloren en het paard vast komt te zitten in z'n hele lijf en in een verkeerde houding loopt. Ik zou maar eens op zoek gaan naar iemand die verstand van zaken heeft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:27

bruintje123 schreef:
Liselot schreef:
Deze vorm:
[ Afbeelding ]

Nadeel, op de fairfax varianten na dan, dat ze zonder elastiek zelden te vinden zijn voor spring/ vz zadels.

Als het elastiek maar goed stug is kan elastiek in een singel geen kwaad hoor :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:56

Jolinw, heb je dan wel eerst gekeken of het zadel niet gewoon te smal is?
Want je kunt hem dan wel optisch rechtleggen maar dan gaat de bespiering uiteindelijk wel gewoon kapot.

De enige singel die bij mijn paard de boel op zijn plek houdt is de black country anantomische singel (geen elastiek).

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:29

Amiigo schreef:
Jou zadel mag ook een stuk naar achteren :) Miss is dit ook wel een interessant plaatje:
https://i.ytimg.com/vi/N_avumafIuU/maxresdefault.jpg

Het zadel moet dus achter het schouderblad liggen en dan moet je er nog rekening mee houden dat als het been naar voren word gebracht dat het schouderblad nog wat naar achteren steekt.

Bedankt voor dit plaatje, heeft me een mooi inzicht gegeven van waar de schouder loopt :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:59

Sizzle schreef:
Je moet dat soort dingen eigenlijk niet van een foto willen beoordelen.
Sommige zadels hebben nog ruim 5 cm kussen aan de voorkant van het kopijzer zitten en vz-zadels hebben vaak een naar achter gestoken kopijzer die veel meer vrijheid geeft dan een recht dressuur ijzer.

Als je bij bovenstaande foto een lijntje naar beneden trekt vanaf de zadelpin (die zit aan de voorkant van het kopijzer door het leer) dan heeft de schouder meer dan genoeg ruimte.

Je moet gewoon voelen, dat geeft duidelijke informatie.

Dit. Altijd knap hoe mensen van een foto een zadel kunnen beoordelen zonder te voelen. Vanaf een foto kan je niet zien wat er onder het zadel gebeurt (dit moet je voelen!) en ook niet wat het in beweging doet.

Daarnaast, zadels worden wel verder naar voren gelegd dan nodig is maar dit kom ik lang niet zoveel tegen als zadels waarin een verkeerde boomvorm voor het paard zit. Dus bv banaanboom op een rechte rug.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:03

Dapnik schreef:
Sizzle schreef:
Je moet dat soort dingen eigenlijk niet van een foto willen beoordelen.
Sommige zadels hebben nog ruim 5 cm kussen aan de voorkant van het kopijzer zitten en vz-zadels hebben vaak een naar achter gestoken kopijzer die veel meer vrijheid geeft dan een recht dressuur ijzer.

Als je bij bovenstaande foto een lijntje naar beneden trekt vanaf de zadelpin (die zit aan de voorkant van het kopijzer door het leer) dan heeft de schouder meer dan genoeg ruimte.

Je moet gewoon voelen, dat geeft duidelijke informatie.

Dit. Altijd knap hoe mensen van een foto een zadel kunnen beoordelen zonder te voelen. Vanaf een foto kan je niet zien wat er onder het zadel gebeurt (dit moet je voelen!) en ook niet wat het in beweging doet.

Daarnaast, zadels worden wel verder naar voren gelegd dan nodig is maar dit kom ik lang niet zoveel tegen als zadels waarin een verkeerde boomvorm voor het paard zit. Dus bv banaanboom op een rechte rug.

Dit topic gaat niet over of een zadel past, maar of het te ver naar voren ligt.
In de meeste gevallen kan dat wel degelijk beoordeelt worden vanaf een foto

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:38

Inderdaad.
Wat wij wel kunnen zien is of een zadel achter of voor over kiept.

Volgens mij stuur ik ook dat je in de meeste gevallen moet voelen.

Jammer dat dát niet gelezen wordt.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:51

Ik heb niet elk bericht gelezen van de 8 pagina's, ik zeg ook niet dat je niks kunt zien aan een foto. Ik voeg alleen toe dat ik in de praktijk vaker tegen andere problemen aanloop dan zadels die te ver naar voren liggen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:58

Maar dat is zeker een feit.
Holle zadels op rechte ruggen.. moet je voelen..
Rechte zadels op holle ruggen...kun je ook niet zien.

Bruggende zadels of zadels die van achteren oo komen kun je zien. Zowel van foto (mits juist genomen) als in het echt. Echter als je gaat voelen... komt de waarheid volledig aan het licht!

Maar het meest waardeloze is... als je een boom hebt die echt tot op de mm past en je zadelmaker vult ongebalanseerd op.

Ook dat zie je niet... voel je wel...