Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:20

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:32

Van dit bit wordt beweerd dat het de oplossing is. (door het rubber middenstuk vouwt het bit minder dubbel en daardoor geen knelling op de mondhoeken.)
Ik heb het zelf ook, alleen mijn paard heeft nooit een probleem met wondjes gehad bij andere bitten.
Quote:
Het Flex control bit van Sprenger is enkel gebroken en het middenstuk is bedekt met een zacht en flexibele rubber. Dit rubberen onderdeel beschermt tedere en gevoelige plekjes in de mond. Dit bit word vaak gebruikt bij paarden die snel de mondhoeken kapot hebben, of die tong problemen hebben.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:39

maar weet je wat het is al die bitten zijn mega duur, als je ze nou een gratis kan proberen.
Ik ga nu eerst de ongebroken trens proberen die zijn niet zo duur

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:44

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:47

lizy29 schreef:
Misschien kan dit bedrijf je helpen

http://www.paardenschuur.nl/winkel/bitten/

die hebben me het bit aangeraden wat ik nu heb, de myler en ik ben ook echt van mening dat het een fijn bit is het past mooi in de mond. zeker omdat ze zo weinig ruimte heeft in de mond

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:04

koetjeboe schreef:
Nou bitloos was vandaag geen succes, ze ging rennen nog harder en harder plat door de bochten. geen houden meer aan. zadel zakt scheef, bokken en daar ding ik. resultaat dikke knie

Heb je haar ooit de basics van bitloos rijden aangeleerd?
Dit lijkt me niet zo door je reactie namelijk.
Je kan een paard geen bitloos hoofdstel aandoen en dan verwachten dat hij begrijpt wat hij moet doen (sommige mensen denken dat dit wel zo gaat en dan krijg je natuurlijk oordelen dat je met bitloos niets te zeggen hebt :+ )

Leer haar eerst wijken voor druk en vooral reageren op druk (wat grondwerk kan geen kwaad bij een jong paard)
En probeer dan nog eens bitloos te rijden :)

En anders raad ik inderdaad een happy mouth bitje aan.
Ik heb er zo'n stijve dubbelgebroken, helemaal niet dik en pony loopt er fijn op (maar ze loopt fijner op haar bitloos hoofdstel ;) )

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:40

ze kent wijken voor druk a la parelli, en dan gaat het prima vandaag werd het haar even zwart voor de ogen maar normaal gaat bitloos heel aardig hoor alleen ik mis het gevoel van niks in de hand hebben wat ik met bit wel heb

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:42

maar hier boven een filmpje van mijn rijden dit is van een tijd terug, ik heb geen super stille handen maar zien jullie iets wat de oorzaak is van die kapotte mond

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:11

koetjeboe schreef:
maar hier boven een filmpje van mijn rijden dit is van een tijd terug, ik heb geen super stille handen maar zien jullie iets wat de oorzaak is van die kapotte mond

Even een paar seconden gekeken, maar schimmels hebben vaak een dunner/gevoeliger huidje.
Allerlei bitten kopen zou ik ook niet doen, dat kost een vermogen als je maar 1 paard hebt. Zeker de meer anatomische bitten waar jij naar op zoek bent. Gewoon in je kennissenkring rondvragen of ze iets hebben wat je een weekje mag testen of een oproepje in een FB-groep.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:12

Ja das ook nog wel een optie idd

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:58

Wat ik op het filmmateriaal zie is dat er bij het paard sprake is van een ontzettend onrustige, zoekerige hoofdhouding, ik zie ook wel onrustige ruiterhanden, maar geen trekkerige of rukkerige handen. Niet in de zin dat dát een verklaring zou zijn voor de mondhoek-problemen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:09

Die mening deel ik helemaal met je terpentijn. Hier was ze ook net onder het zadel is is nu rustiger met haar hoofd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:57

Misschien kun je dat sprenger bit proberen van de bitpasser. :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 22:48

Ik neem meerdere bitten mee.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:12

vandaag de bitfitter erbij gehad en het was bijzonder verhelderend.
Kiki heeft een rare mond, weinig ruimte, hele dikke naar binnen gekeerde lippen dikke tong laag gehemelte. en heel smal idd maar 11,5
het probleem met elk dubbel gebroken bit is dat haar lippen die naar binnen zitten het midden stukje van het bit al raken en zo beschadigd raken, als het bit wat te groot is en ik haal mijn rechter teugel van de hals dan gaat het bit zo ver door de mond dat het midden stukje van het bit in haar mondhoek komt en daar door gaat het kapot. heb nu een sprenger duo ongebroken D trens mee gekregen om te proberen. dit ga ik over ruim een week doen. eerst laten hele ik ben benieuwd

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:24

Super dat er zo'n duidelijk verhaal uit is gekomen!
Nu maar hopen dat dit de oplossing is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:33

Ja hoop het ook, maar ik mocht dit bit rustig proberen een paar keer dus dat scheeld weer

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:31

Had even geen zin om het hele topic door te lezen, dus weet niet of deze vraag al gesteld is.

Hoe zacht ben je zelf met je handen, TS? Als het bit niet te klein is, bestaat de kans dat je je handen niet stil genoeg hebt en daarmee het bit "klemt". Probeer je in dat geval bewust(er) te worden van je eigen handelen en regelmatig heel bewust te ontspannen. Eventueel zou je een keer een goede instructie kunnen vragen, waarbij men veel aandacht aan de (hand- en lichaams)houding van de ruiter besteedt. Ontspanning is meestal het codewoord! ;)
Een tip van toen ik als klein meisje les kreeg: houdt de teugels vast alsof je een spons met een beetje water in handen hebt. Er mag geen druppel uitkomen als je de spons vast hebt. ;)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:06

Fijn zeg, dat je nu ook meer weet over haar mond! Succes!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 09:13

Ik heb zitten twijvelen om te gaan. Door de val loop ik erg slecht. Heb nog steeds een goede dikke knie. Maar ben toch blij dat ik ben geweest

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:20

Hopelijk helpt het ts! Ik wil melden dat ik ook de oplossingheb gevonden in een Beris ongebroken bustrens. Zeer zacht en flexibel. Bij mij sindsdien geen wondjes meer!

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:21

misschien kan je elke dag wat v vaseline smeren op de plekjes

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:27

Het stadium van de vasaline zijn we allang voorbij.

vandaag heeft vriendin van me kiki gereden omdat ik na de laatste val nog niet op de been ben.
maar kiki had weer de mond kapot. Contact gehad met de bitfitter maar die raad aan langer te wachten als het eenmaal heel is. Afgesproken
Begin april pas een nieuwe poging te doen. Volgens haar is de huid wel dicht maar nog erg kwetsbaar. Dus we zullen zien hoe het zal gaan dan. Ze liep wel lekker op dit bit. Schuimde voor het eerst ook een beetje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:30

Hier ook sinds een tijdje een ongebroken watertrensje. Mijn pony loopt praktisch op niets fijn (hackamore was nog het mooiste, maar fijn dressuurrijden doe je daar niet mee). Toen zag ik van trust een ongebroken flexi bit. Niet heel goedkoop maar heerlijk zacht materiaal. Ongebroken was zowat het enige wat er nog niet in had gelegen en wonder boven wonder loopt hij hier aardig fijn om. Myler viel mee maar te pittig voor em. Overigens hier geen kapotte mondhoeken maar een rare tong

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:54

Ongebroken lijkt toch de oplossing te zijn. En inderdaad minimaal 1 maand geen bit in, ook al is het voor het zicht genezen onderhuids is het dan nog niet helemaal genezen.. Ik heb zelfs 2 maanden bitloos gereden, nu is het helemaal weg.