zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:02

Olympia96 schreef:
Dat ben ik neem ik aan....
Ik ben het met je eens dat mijn probleem voor een groot deel (maar niet alleen) bij de zadelmaker ligt. Daar kan ik nu niet dieper op in gaan. Aan de andere kant is mijn verhaal geen toevalstreffer en ben ik inmiddels al lang niet meer de enige met problemen met zadels van dit merk. En daarnaast voel ik me -ook door de fabrikant- in de steek gelaten met mijn probleem van € 4000,-.

Het enige wat ik er nog over kwijt wil is dat we het allemaal moeten doen met de kennis die op dit moment beschikbaar is. Iedereen probeert de beste keuze te maken voor het paard en de ruiter. De kennis die we nu hebben kan over een paar jaar alweer achterhaald zijn. En daarbij is het net als in de echte wetenschap; je moet kritisch blijven als consument. Onderzoekers (gekwalificeerd of zelfuitgeroepen) kunnen er ook naast zitten met een theorie die op veel vlakken lijkt te kloppen, maar op een essentieel punt niet. Bepaalde theorieën kunnen na verloop van tijd verworpen worden op basis van voortschrijdend inzicht.

Paarden liegen niet. Pijn is pijn en de oorzaak kan echt bij een zadel liggen. Ook bij zadels van een gerenomeerd merk.

Jouw verhaal staat inderdaad niet op zichzelf.
Maar tegelijkertijd hebben zowel ik als Inge Taffijn geen enkele ontevreden klant. Sterker nog, de één na de ander kan ein-de-lijk zelf pijnvrij rijden, of na zoveel ellende toch een passend zadel voor het paard waar het paard pijnvrij mee kan lopen en meestal een combinatie van beide. En wij zijn al een stuk langer bezig met dit zadelmerk.

De zadelfabrikant kan er niets aan doen dat jij in een model hebt gereden dat voor jouw lijf helemaal niet geschikt is en dan ook nog in een te kleine inchmaat. Iedere ruiter, man of vrouw, krijgt rugproblemen wanneer ze in een te klein zadel rijden. Ongeacht zadelmerk of model.
Ik vind het niet eerlijk om een zadelmerk dan volledig de verdoeming in te spreken terwijl, mits juist aangemeten en aangepast, het juist een merk is waar veel mensen en veel paarden bij gebaat kunnen zijn.
Er zit wel bijzonder veel techniek in het zadel. Daardoor is zijn het geen makkelijke zadels om mee te werken. Het vereist veel inzicht van de zadelmaker, veel zelfstudie, veel tijd en aandacht, veel zelfkritiek, veel oog voor detail.

De pasvorm voor de ruiter (man/vrouw) is echt mijn stokpaardje.
Ik raak er niet over uitgesproken én niet over uitgeleerd.
Ik ben altijd blij als iemand durft te onderkennen dat bepaalde problemen door de pasvorm van het zadel komen. Want hoe je het ook went of keert, meestal wordt het afgedaan als 'je wendt wel aan het zadel' of 'daar moet je maar mee leren omgaan'. Ja ja, totdat je de gevolgen op lange termijn ervaart.
Als iemand fysieke problemen ervaart door het zadel gaat mij dat dan ook echt aan mijn hart. Juist ook als diegene een zadel heeft aangeschaft waarin die fysieke problemen verleden tijd zouden moeten zijn.

Maar ga niet een zadelmerk zwart maken dat juist enorm veel moeite doet om de pasvorm voor de ruiter goed te maken. Ze hebben niet voor niets zoveel verschillende modellen, zoveel verschillende opties. Die komen allemaal voort uit heel uitgebreid onderzoek dat continu doorgevoerd blijft worden. Er is geen andere zadelfabrikant die zoveel onderzoek doet voor de ontwikkeling van zadels en zelfs kleine opties op zadels die details kunnen lijken maar een wereld van verschil kunnen maken.
Je zou de hoeveelheid gipsafdrukken die ze hebben liggen eens moeten zien, het is gewoon indrukwekkend.

Dat maakt voor mij met Past mijn zadel? niet dat die informatie vast staat en er niet verder gekeken wordt. We zijn nu bijvoorbeeld met drukmetingen bezig om de pasvorm voor ruiters te bestuderen zoals dat in de wielersport ook gebeurt.
Daarnaast testen we in de praktijk veel verschillende opties uit. Juist ook bij mezelf omdat ik een lijf heb dat al getekend is door het rijden met een ongeschikt zadel. Daar ben ik me in de loop der tijd heel goed bewust van geworden en daardoor ervaar ik heel snel wat het effect is van bepaalde modellen of bepaalde opties. Dat kan dan weer vertaald worden om ook anderen te helpen.

petitparis

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:11

Ik dacht gisteren nog het volgende te posten: "een zadel (matige tot beter merken, zadelmarkt en consoorten buitenbeschouwing gelaten) is maar zo goed als diegene die het aanmeet."

Maar Aimee verwoordt het beter...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:18

Wauw ik wou dat dit aanpassen er was in mijn tijd, toen ik nog fanatiek reed. Ik reed mezelf altijd open aan de voorkant. Altijd het idee gehad dat het zadel me op mijn 'muts' zette met alle gevolgen van dien. Komt misschien ook door de korte benen en de stevige bovenbenen.
Had me geweldig geleken om eens een zadel te hebben waar ik echt fijn en goed inzat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:32

Kom eens bij me langs Suzanne :)

De vorm en lengte van je benen spelen inderdaad ook een belangrijke rol.
Bij het aanmeten van een (Schleese) zadel wordt daar nog wel eens aan voorbij gegaan.

Bedankt Petitparis! :*
Jij hebt het korter en krachtiger verwoord +:)+
Dat geldt overigens voor elk zadelmerk. Een goed aangemeten B-merk past beter dan een slecht aangemeten topmerk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:37

Aimee schreef:
Kom eens bij me langs Suzanne :)

De vorm en lengte van je benen spelen inderdaad ook een belangrijke rol.
Bij het aanmeten van een (Schleese) zadel wordt daar nog wel eens aan voorbij gegaan.

Ik rijd niet meer. :)
Maar mocht ik ooit weer gaan rijden dan houd ik dit zeker in gedachten. Thanks!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:45

Ik volg dit topic al een tijdje en ben wel benieuwd wat jullie denken wat de oorzaak is geweest van mijn stuitproblemen? Mijn stuitbeen (uiterste puntje) begon ineens veel zeer te doen; zo erg dat ik nu alweer 3 jaar mijn paarden niet meer rij.
Ik had als laatste optie een schutte zadel laten aanmeten om het toch nog eens te proberen, 3x mee gereden en toen bleek mijn paard blijvend geblesseerd helaas.

Mocht ik ooit weer gaan starten met rijden, wat raden jullie mij dan aan? En Aimee, wat zijn jouw ervaringen met Schutte? Wel/niet geschikt voor mijn (misschien wel vrouwelijke) problematiek?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:55

ik heb er ook een tijd veel last van gehad, was nadat ik mijn nieuwe zadel 2 maal op een ander paard gebruikt had. Kon bijna niet meer gewoon gaan zitten en tijdens het rijden zelf had ik niks bijzonders gevoeld maar de dagen nadien flakkerde pijn op.
Heb er weken last van gehad ook op mijn paard, maar na een osteo bezoek ging het voorbij. Maar als ik dat andere paard rij heb ik er terug last van, ook als ik het zadel van mijn vriendin gebruik. Dus vermoed dat door de grote bewegingen en het opgooien van dat paard ik iets "blokkeer" en hierdoor mijn stuitje pijnig...

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:34

Ja, dat klinkt wel ook zoals het bij mij is. bij mij hielp alleen bekkenfysio en waren mijn spieren in bekken te strak (plus aanhechting stuit). Had toen net twee jaar een nieuw dressuurzadel. Daarvoor nooit last gehad. Hoop dat het ooit nog over gaat... en als ik weer begin wil ik elk risico bekijken: houding, zadel, maar indd kan de beweging van het paard ook meespelen

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 07:43

Ik sta zelf inmiddels op een wachtlijst bij een man die aan een soort van kinesiologie doet. Alles dus rechtzetten en in balans (ik heb een holle rug en scoliose) daarbij dus nog de pijn in de liezen en heupen etc etc.

Nu heb ik wel een nieuw (naja...2de hands) zadel gekocht. De kieffer inzell. Wel het oudere type met mega wrong.iets wat ik altijd enorm weerde. Het rijdt beter. Ik moet nog compleet mijn balans vinden maar heb eerder spierpijn dan de andere pijn die ik voelde. Mijn paard is trouwens rete blij.die loopt heerlijk en zowaar met helikopter oren te ontspannen. Buigen,wijken alles gaat beter en ik kan makkelijker mijn benen aan houden. Pijnvrij...Nee. maar wel een stapje verder de goede richting op.

Schleese zadel zou ik zo graag eens proberen maar dan mag ik echt nog wel even paar jaar sparen (wat ik overigens ook ga doen).

Ik merkte alleen nog een kwaal op tijdens het rijden. Dit had ik met mijn andere zadel erger. Mijn voet gaat na een tijdje irriteren. Mijn bal van mijn voet. Vraag mij af of ik dan druk zet op mijn beugels maar geen idee hoe wat waar.

Ik ben ook bezig met mijn eigen houding.train mijn buikspieren,rug,mijn romp en benen. Nu met een nieuw zadel en een paard dat veel ruimer loopt etc heb ik weer genoeg om aan te wennen en mee te oefenen.

Wat een zadel allemaal wel niet doet...of niet doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:13

Goed topic dit!
Ben al vele jaren een tevreden WoW gebruiker en instrukteur en lees hier veel herkenbare dingen .
Hoe belangrijk een zadel is voor paard en ruiter en dat alles valt en staat bij de passer, maar ook zeker bij de instrukteur die bepaalde zit en houdingsproblemen bij de ruiter herkent en terugkoppelen kan naar waarom iets niet lukt of pijn oplevert..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:45

Lienboon schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben wel benieuwd wat jullie denken wat de oorzaak is geweest van mijn stuitproblemen? Mijn stuitbeen (uiterste puntje) begon ineens veel zeer te doen; zo erg dat ik nu alweer 3 jaar mijn paarden niet meer rij.
Ik had als laatste optie een schutte zadel laten aanmeten om het toch nog eens te proberen, 3x mee gereden en toen bleek mijn paard blijvend geblesseerd helaas.

Mocht ik ooit weer gaan starten met rijden, wat raden jullie mij dan aan? En Aimee, wat zijn jouw ervaringen met Schutte? Wel/niet geschikt voor mijn (misschien wel vrouwelijke) problematiek?

Allereerst is het natuurlijk verschrikkelijk dat je zoveel pijn ervaart dat je nu al zo'n tijd helemaal niet meer rijdt.
Wat precies de oorzaak is, kan echter niet beoordeeld worden van achter een computer. Daarvoor moet een grondige analyse gemaakt worden van jou, jouw paard en jouw zadel.

Het probleem van pijn aan het stuitbeen komt wel vaker voor. Wel beduidend minder vaak dan problemen met het schaambeen trouwens. In het algemeen kan ik er twee dingen over zeggen. De eerste mogelijkheid is dat het zadel te veel druk geeft vanuit de lepel. Het bekken wordt te veel voorover gedrukt, het zitvlak is te klein en/of niet vlak genoeg en de lepel is te hoog/bol. De lepel geeft dus druk op het stuitbeen. De andere mogelijkheid is precies andersom. Het stuitbeen vindt te weinig ondersteuning van de lepel, het bekken kantelt daardoor achterover en in het rijden knal je steeds op je stuitbeen.
Of er is nog iets heel anders aan de hand. Ieder mens is immers anders.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:48

Ik zit met het probleem van niet alleen lange dijen, maar ook nog eens ronde. :o Heb ooit een Kieffer Aachen gekocht (aanbevolen door bekende ruiterzaak) waar ik echt niet lekker in zat (voorkantprobleem) tot mijn zadelmaker me er op wees dat ik met mijn bouw helemaal geen recht naar beneden zeweetblad hebben kon. Door mijn knie achter de wrong te forceren, kwam ik dus ook op de voorkant uit, met een holle rug om toch rechtop te blijven.
Ik heb nu een Stubben Scandica en een Zaldi New Kent, beide met iets naar voren gebouwde zweetbladen/wrong, zelfde inchmaat, niet te diep. Probleem opgelost............ Jouw bouw is dus net zo belangrijk voor een passend zadel, als dat het voor je paard is.
Als iemand nog een goede zadelmaker in het Noorden weet? De onze is helaas uit de running. -O-

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:56

Schutte van Zadelatelier Linky! Doet ook andere merken zadels. Dat is echt een vakvrouw (en de rest van haar team ook). Na alle ellende die ik heb meegemaakt ben ik zo blij met haar, de hulp die ze me gegeven heeft, in tijden dat anderen alleen maar aan hun portemonnee dachten, en het zadel dat ik nu van haar heb. Het is echt een aanrader.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:38

Aimee schreef:
Lienboon schreef:

Allereerst is het natuurlijk verschrikkelijk dat je zoveel pijn ervaart dat je nu al zo'n tijd helemaal niet meer rijdt.
Wat precies de oorzaak is, kan echter niet beoordeeld worden van achter een computer. Daarvoor moet een grondige analyse gemaakt worden van jou, jouw paard en jouw zadel.

Het probleem van pijn aan het stuitbeen komt wel vaker voor. Wel beduidend minder vaak dan problemen met het schaambeen trouwens. In het algemeen kan ik er twee dingen over zeggen. De eerste mogelijkheid is dat het zadel te veel druk geeft vanuit de lepel. Het bekken wordt te veel voorover gedrukt, het zitvlak is te klein en/of niet vlak genoeg en de lepel is te hoog/bol. De lepel geeft dus druk op het stuitbeen. De andere mogelijkheid is precies andersom. Het stuitbeen vindt te weinig ondersteuning van de lepel, het bekken kantelt daardoor achterover en in het rijden knal je steeds op je stuitbeen.
Of er is nog iets heel anders aan de hand. Ieder mens is immers anders.

Dank voor je reactie. Klinkt logisch, ook dat je er weinig over kunt zeggen zonder het te hebben gezien. Ik denk dat ik tegen de tijd dat ik weer wil /kan gaan rijden (ben nu zwanger) nog een keer goed laat kijken naar het zadel, maar ook naar mijn zithouding. Ik heb ook gelezen over een zitanalyse op zo'n electrisch paard... Hopelijk kan ik ooit van mijn nieuwe schutte zadel gaan genieten, die hangt hier mooi te zijn! Ik neem echter ook eens de ideeen mee rondom het schleese zadel die genoemd zijn in dit topic...

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:41

Olympia96 schreef:
Schutte van Zadelatelier Linky! Doet ook andere merken zadels. Dat is echt een vakvrouw (en de rest van haar team ook). Na alle ellende die ik heb meegemaakt ben ik zo blij met haar, de hulp die ze me gegeven heeft, in tijden dat anderen alleen maar aan hun portemonnee dachten, en het zadel dat ik nu van haar heb. Het is echt een aanrader.

Ninon is inderdaad een hele fijne zadelmaakster, ik ben ook erg te spreken over haar. Helaas heb ik maar heel kort van haar zadel mogen genieten. Fijne service, ik heb van haar een thermografiebehandeling voor mijn paard 'cadeau' gekregen in de zoektocht naar een geschikt zadel...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:06

Oh wauw Lienboon dat is bijzonder! Mij heeft ze ook -zonder dat zij zich verplicht hoefde te voelen- geholpen in een tijd dat die andere zadel'maker' mij met rug tegen de muur zette. Zij heeft echt het beste voor met paard én ruiter.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:10

Erg interessant topic! Echt nooit bij na gedacht dat er mannen en vrouwenzadels zouden zijn. Jammer dat hier niet meer aandacht voor is. Mijn idee was altijd : Moet goed zijn voor paard en op de 2e plaats moet je er zelf nog een beetje aangenaam in zitten.

Nou kamp ik zelf al zo'n 10 jaar met (onder)rugpijn. Begonnen na een kanotochtje op de ijsel.. Cesar therapie, manueeltherapeut en chiropractoren verder is het nog altijd af en aan van pijn. Nu na het lezen van dit alles hier ga je je dan toch afvragen in hoeverre de paarden hier geen rol in hebben gespeeld.

Ik heb des tijds bij een verzorgpony jaren met een te groot zadel gereden voor mij dan. Dit Kon ik duidelijk merken toen ik mijn Massimo trail kocht. Leek even beter te zijn. Maar op de dag van vandaag, laatst 2 weken dagelijks gereden met dit zadel, heb ik mijn in mijn knieën, onderrug en hele benen voelen altijd zwaar en vermoeid en stram aan na het rijden. Ik zit voorover, doe ik niet met mijn kentaur.

Volgende week echter verwacht ik mijn kent en master dresage s serie. Mijn beide zadels bleken voor mijn paardje niet goed te zijn, ook last van zijn ruggetje..

Nu werd mij verteld dat een Massimo trail een typische stoelzit had en ik had dus in het nieuwe zadel heel erg het gevoel voorover gegooit te worden. Mij werd dus idd ook gezegt "word wennen voor jou om in zadels te zitten zoals het hoort". Dus ik ben benieuwd hoe het zadel mij en mijn klachten wel of niet gaat helpen.

Wat betreft het effect voor paardlief Kon ik wel huilen dat bijde zadels me ooit voor "correct passend" zijn versleten.. Heb het dier nog nooit zo ontspannen en losjes mee gemaakt.

Maar weet iemand wat over de wel of niet geschiktheid van de kent en master voor vrouwen? Massimo duidelijk niet geschikt..

Daarnaast mocht ik in welzijn voor mijn paard niet kleiner als een 17". Ik heb dus juist altijd het probleem dat zadels me te groot zijn met m'n maatje 32-34. En moeten zacht zijn anders kont pijn, weer verkrampen enzo.. Erg lastig allemaal hoor! Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:15

Lienboon schreef:
Dank voor je reactie. Klinkt logisch, ook dat je er weinig over kunt zeggen zonder het te hebben gezien. Ik denk dat ik tegen de tijd dat ik weer wil /kan gaan rijden (ben nu zwanger) nog een keer goed laat kijken naar het zadel, maar ook naar mijn zithouding. Ik heb ook gelezen over een zitanalyse op zo'n electrisch paard... Hopelijk kan ik ooit van mijn nieuwe schutte zadel gaan genieten, die hangt hier mooi te zijn! Ik neem echter ook eens de ideeen mee rondom het schleese zadel die genoemd zijn in dit topic...

+:)+
Uiteindelijk gaat het om de drie eenheid. Het paard, de ruiter en het zadel zijn niet los van elkaar te zien.
Als je de houding en zit van de ruiter onder de loep neemt, dan moet ook de pasvorm van het zadel meegenomen worden. Tegelijkertijd moeten de eigenschappen van het paard bestudeerd worden.
Daarom gaat deel I van de serie over zadelpasvorm van de ruiter ook over balans. Het gaat om de gezamenlijke balans, het punt waar paard en ruiter elkaar uit balanceren.

Om het dicht bij mezelf te houden, geef ik een persoonlijk voorbeeld:
Ik heb zelf een zadel waar ik fantastisch in zit. Ik ga zitten en dan zit ik, niets dat me nog uit balans haalt zonder dat ik in een bepaalde houding gedwongen wordt. Ik kan pijnvrij rijden en stap pijnvrij af. Alle yoga die ik doe heeft nu daadwerkelijk effect, waar het voorheen met andere zadels elke dag voelde als opnieuw beginnen (met name lies en psoas).
Mijn eigen paarden die ik met dit zadel gereden heb, hadden het zwaartepunt redelijk ver naar voren. Het zadel ook, dus we konden elkaar mooi uitbalanceren. Het zadel is aanpasbaar in de boom en in combinatie met het aanpassen van de wolvulling paste het zadel super fijn op mijn paarden.
Nu rijd ik een paard van derden die totaal anders gebouwd is, namelijk met het zwaartepunt veel verder naar achteren. Mijn zadel kon qua boom en kussens wel weer aangepast worden aan het paard, dat paste wat dat betreft prima. Maar ik zat telkens ergens tussen haar oren. Lag dat aan mij? Lag dat aan het paard (niet heel erg braaf)? Nou test ik een zadel met gelijksoortige eigenschappen qua vormgeving, maar met het zwaartepunt meer naar achteren. Met mijn eigen paarden kon ik daar niet pijnvrij in rijden, maar met deze dame balanceren we elkaar nu uit.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:24

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:36

woeliej schreef:
Wat betreft het effect voor paardlief Kon ik wel huilen dat bijde zadels me ooit voor "correct passend" zijn versleten.. Heb het dier nog nooit zo ontspannen en losjes mee gemaakt.

Daarnaast mocht ik in welzijn voor mijn paard niet kleiner als een 17". Ik heb dus juist altijd het probleem dat zadels me te groot zijn met m'n maatje 32-34. En moeten zacht zijn anders kont pijn, weer verkrampen enzo.. Erg lastig allemaal hoor! Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken

Ik pik dit stukje even uit je bericht :)

Als het zadel voor jou niet passend is, past het ook niet op je paard ;)
Een zadel waar jij niet comfortabel, in de loodlijn en pijnvrij in kan zitten, kan dus ook niet als passend voor jouw paard verkocht worden.

Het is wel leuk dat je aangeeft dat voor jou zadels vaak te groot zijn. Het gaat dan puur en alleen nog om de inchmaat. Meestal is het andersom; vrouwen die in een te klein zadel rijden. Ze komen dan te veel achterop de lepel te zitten, het zadel klapt daardoor met verhoogde druk op het achterste gedeelte van het zadeldraagvlak bij het paard. Het gevolg is dat het paard pijnpunten krijgt. Niet alleen aan de achterkant, maar ook aan de voorkant omdat het zadel op deze manier naar voren geduwd wordt. Het lijkt dan alsof het zadel brugt als je alleen kijkt naar de pijnpunten van het paard. Maar het zadel kan voor het paard best passend zijn, de pasvorm voor de ruiter is gewoon niet goed.
Met te grote zadels qua inchmaat (let op, elk ander detail wordt hierin dus buiten beschouwing gelaten!) doet zich echter vaak een vergelijkbaar probleem voor. De amazone vindt geen stabiel balanspunt in het zadel, daardoor schuift ze door het zadel heen. Dat eindigt ergens waar ze tegen gehouden wordt, door de lepel of door de voorkant van de boom. Op die punten ontstaat dan verhoogde druk voor het paard. Er is dan dus geen gelijkmatige drukverdeling meer, maar piekbelasting. Ondertussen moet de amazone zich behoorlijk inspannen in een poging om in positie te blijven. Dat leidt tot verkramping van spieren en banden, met alle gevolgen van dien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:59

en daarom is leren rijden zonder zadel zo goed. Dan leer je zonder enig steun in je eigen balans te blijven. Als je daarna een zadel zou gaan passen, voel je meteen wat goed ligt voor jou of wat niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:13

Klopt als een bus wat je beschrijft. Ik verzuip in de 17,5 Massimo en paard heeft inderdaad achter op zijn rug last. Zit ook continue te zoeken naar hoe ik in het zadel kan zitten. Wat dan dus neer komt op kont naar achter steken om steun te vinden en zo dus weer voorover zitten.. Uhh ja.. Heel charming, ik weet. Helaas was ook de boom te groot voor het paardje dus zakte sowieso wel over zijn schoft. Klopte helaas niet zoveel van.. In mijn 16,5" kentaur zit ik wel veel netter en minder pijnlijk, op zere kont na dan, zacht is hij niet. Maar die is voor het arme dier al helemaal niet te doen blijkt achteraf. Daar baal ik wel van want die het ik speciaal voor dit paard nieuw aangeschaft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:41

Helemaal als je zadel naar voren zakt (en dus de boom te wijd is) klopt het middelpunt van je zadel helemaal niet meer, en ben je continue aan het zoeken in je zit.
Leren voelen wat er voor jou het prettigste zit is 1 van de belangrijkste dingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:53

woeliej schreef:
Klopt als een bus wat je beschrijft. Ik verzuip in de 17,5 Massimo en paard heeft inderdaad achter op zijn rug last. Zit ook continue te zoeken naar hoe ik in het zadel kan zitten. Wat dan dus neer komt op kont naar achter steken om steun te vinden en zo dus weer voorover zitten.. Uhh ja.. Heel charming, ik weet. Helaas was ook de boom te groot voor het paardje dus zakte sowieso wel over zijn schoft. Klopte helaas niet zoveel van.. In mijn 16,5" kentaur zit ik wel veel netter en minder pijnlijk, op zere kont na dan, zacht is hij niet. Maar die is voor het arme dier al helemaal niet te doen blijkt achteraf. Daar baal ik wel van want die het ik speciaal voor dit paard nieuw aangeschaft

Charming of niet, het is heel belangrijk om dit soort problemen met je zadelmaker te bespreken.
Ik merk vaak dat vrouwen zich niet zo durven uit te spreken. Zeker als het gaat om doorrijden aan de voorkant, liesproblemen (vaak zelfs met enorme abcessen tot gevolg), constante blaasontsteking met bijkomende gevolgen. Je ziet echt vaak een slaak van opluchting als ik dan zelf over dergelijke gevoelige onderwerpen begin. Alsof een last van de schouders afvalt: eindelijk iemand die het begrijpt en waarmee dit besproken kan worden.

De zere kont hoeft niet perse te komen doordat het zadel niet zacht is. Een wat harder zadel geeft vaak meer stabiliteit en balans. Maar als jij met je zitbeenknobbels op de rand van het zitvlak zit, of zelfs net ernaast, dan voelt dat absoluut niet prettig. Doorrijden op de zitbeenknobbels komt daar ook meestal uit voort.

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:08

Heb sinds 'n paar weken een dressuurzadel van Zadelatelier Schutte. Ik ben er zo blij mee. Ze nemen ruim de tijd voor het aanpassen voor zowel paard als ruiter en zijn zeer vakkundig. Echt een aanrader!