Olympia96 schreef:Dat ben ik neem ik aan....
Ik ben het met je eens dat mijn probleem voor een groot deel (maar niet alleen) bij de zadelmaker ligt. Daar kan ik nu niet dieper op in gaan. Aan de andere kant is mijn verhaal geen toevalstreffer en ben ik inmiddels al lang niet meer de enige met problemen met zadels van dit merk. En daarnaast voel ik me -ook door de fabrikant- in de steek gelaten met mijn probleem van € 4000,-.
Het enige wat ik er nog over kwijt wil is dat we het allemaal moeten doen met de kennis die op dit moment beschikbaar is. Iedereen probeert de beste keuze te maken voor het paard en de ruiter. De kennis die we nu hebben kan over een paar jaar alweer achterhaald zijn. En daarbij is het net als in de echte wetenschap; je moet kritisch blijven als consument. Onderzoekers (gekwalificeerd of zelfuitgeroepen) kunnen er ook naast zitten met een theorie die op veel vlakken lijkt te kloppen, maar op een essentieel punt niet. Bepaalde theorieën kunnen na verloop van tijd verworpen worden op basis van voortschrijdend inzicht.
Paarden liegen niet. Pijn is pijn en de oorzaak kan echt bij een zadel liggen. Ook bij zadels van een gerenomeerd merk.
Jouw verhaal staat inderdaad niet op zichzelf.
Maar tegelijkertijd hebben zowel ik als Inge Taffijn geen enkele ontevreden klant. Sterker nog, de één na de ander kan ein-de-lijk zelf pijnvrij rijden, of na zoveel ellende toch een passend zadel voor het paard waar het paard pijnvrij mee kan lopen en meestal een combinatie van beide. En wij zijn al een stuk langer bezig met dit zadelmerk.
De zadelfabrikant kan er niets aan doen dat jij in een model hebt gereden dat voor jouw lijf helemaal niet geschikt is en dan ook nog in een te kleine inchmaat. Iedere ruiter, man of vrouw, krijgt rugproblemen wanneer ze in een te klein zadel rijden. Ongeacht zadelmerk of model.
Ik vind het niet eerlijk om een zadelmerk dan volledig de verdoeming in te spreken terwijl, mits juist aangemeten en aangepast, het juist een merk is waar veel mensen en veel paarden bij gebaat kunnen zijn.
Er zit wel bijzonder veel techniek in het zadel. Daardoor is zijn het geen makkelijke zadels om mee te werken. Het vereist veel inzicht van de zadelmaker, veel zelfstudie, veel tijd en aandacht, veel zelfkritiek, veel oog voor detail.
De pasvorm voor de ruiter (man/vrouw) is echt mijn stokpaardje.
Ik raak er niet over uitgesproken én niet over uitgeleerd.
Ik ben altijd blij als iemand durft te onderkennen dat bepaalde problemen door de pasvorm van het zadel komen. Want hoe je het ook went of keert, meestal wordt het afgedaan als 'je wendt wel aan het zadel' of 'daar moet je maar mee leren omgaan'. Ja ja, totdat je de gevolgen op lange termijn ervaart.
Als iemand fysieke problemen ervaart door het zadel gaat mij dat dan ook echt aan mijn hart. Juist ook als diegene een zadel heeft aangeschaft waarin die fysieke problemen verleden tijd zouden moeten zijn.
Maar ga niet een zadelmerk zwart maken dat juist enorm veel moeite doet om de pasvorm voor de ruiter goed te maken. Ze hebben niet voor niets zoveel verschillende modellen, zoveel verschillende opties. Die komen allemaal voort uit heel uitgebreid onderzoek dat continu doorgevoerd blijft worden. Er is geen andere zadelfabrikant die zoveel onderzoek doet voor de ontwikkeling van zadels en zelfs kleine opties op zadels die details kunnen lijken maar een wereld van verschil kunnen maken.
Je zou de hoeveelheid gipsafdrukken die ze hebben liggen eens moeten zien, het is gewoon indrukwekkend.
Dat maakt voor mij met Past mijn zadel? niet dat die informatie vast staat en er niet verder gekeken wordt. We zijn nu bijvoorbeeld met drukmetingen bezig om de pasvorm voor ruiters te bestuderen zoals dat in de wielersport ook gebeurt.
Daarnaast testen we in de praktijk veel verschillende opties uit. Juist ook bij mezelf omdat ik een lijf heb dat al getekend is door het rijden met een ongeschikt zadel. Daar ben ik me in de loop der tijd heel goed bewust van geworden en daardoor ervaar ik heel snel wat het effect is van bepaalde modellen of bepaalde opties. Dat kan dan weer vertaald worden om ook anderen te helpen.

Heb ooit een Kieffer Aachen gekocht (aanbevolen door bekende ruiterzaak) waar ik echt niet lekker in zat (voorkantprobleem) tot mijn zadelmaker me er op wees dat ik met mijn bouw helemaal geen recht naar beneden zeweetblad hebben kon. Door mijn knie achter de wrong te forceren, kwam ik dus ook op de voorkant uit, met een holle rug om toch rechtop te blijven.