Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:20

ChocoBesnier schreef:
Dat denk ik niet Ilsemarie. Mijn paard heeft genoeg rug om een normaal zadel te dragen.
Heb ook nog nooit gehad dat een zadel naar voor schuift.
En ik kan een bananensingel proberen maar ga echt geen aanschaffen aangezien het maar een leenzadel is.
Heb al een bontje gekocht...

Ik vind het eerlijk gezegd alarmerend dat een aangemeten zadel, ook al is het een leenzadel, zo schuift. Dat zegt mij dat het dus niet goed past :n Hoe is jouw eigen gevoel hierover?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:59

MissJ schreef:
ChocoBesnier schreef:
Dat denk ik niet Ilsemarie. Mijn paard heeft genoeg rug om een normaal zadel te dragen.
Heb ook nog nooit gehad dat een zadel naar voor schuift.
En ik kan een bananensingel proberen maar ga echt geen aanschaffen aangezien het maar een leenzadel is.
Heb al een bontje gekocht...

Ik vind het eerlijk gezegd alarmerend dat een aangemeten zadel, ook al is het een leenzadel, zo schuift. Dat zegt mij dat het dus niet goed past :n Hoe is jouw eigen gevoel hierover?

Ja indd. Tijdens het proefrijden schoof het dus niet.
Ik wacht even af. Heb een beetje mijn twijfel natuurlijk. Als dit zadel wel voor mijn paard wordt.
Mijn nieuw zadel is besteld. Die zal worden gemaakt op de maten die ze toen heeft genomen.
Dus hoop dat deze oke zal zijn dan.
Want het leenzadel is op gevoel gepast zeg maar. Boom beetje kleiner gezet. En dat was het eigenlijk.
Maar passen doet hij niet neen. Ik maak morgen foto's voor de fitter. Want ze begrijp ook niet dat het zo gaat. Had ze echt niet verwacht eigenlijk. Anders had ze hem ook niet achtergelaten.
We zoeken een oplossing.
Ik heb wel een fairfax singel in bestelling. Dus hoop deze zo spoedig mogelijk te hebben. En hoop dat deze singel het leenzadel wat meer op zijn plek houdt.
Want verder als ik naar het zadel kijk voor ik rij. Ligt hij prima in balans. Drukt niet aan de schoft. Ligt overal met gelijke druk op haar rug. Genoeg tussenruimte aan schoft en tussen kanaal. Ligt een handbreedte van haar schouder. En niet te ver naar achter.
Vanaf ze in beweging is gaat het fout.

Gelukkig heeft custom no cure no pay service. Dus schuift mijn bestelde zadel hoef ik hem ook niet te nemen.
Dan ga ik gewoon verder op zoek. En dat wordt dan waarschijnlijk een jes/schleese. Budget zal dan wat bijgespaard zijn.
Maar vind het zo raar dat het toch zo moeilijk is een passend zadel te vinden. Want eigenlijk is ze zo moeilijk niet kwa rug. Gewoon een brede en hoge schoft. Voor de rest redelijk standaard.

ChocooPrins

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:15

En voel me ook een beetje een lastige klant. :=
Maar ben wel vastbesloten niet nog eens een niet passend zadel te kopen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:45

ChocoBesnier schreef:
En voel me ook een beetje een lastige klant. :=
Maar ben wel vastbesloten niet nog eens een niet passend zadel te kopen.

Dat is niet lastig :n Juist goed dat je kritisch bent. Jouw paard zal dankbaar zijn.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:05

Gedoe ChocoBesnier! Hier ook nog niet overtuigd 100% tevreden.

Helaas schuift de BR event van mijn bijrijdster ook.. |(

MissJ schreef:
Onder een goed passend zadel moet je in principe geen dikke pads gebruiken, zoals bijvoorbeeld die van Anky, PK of Simileath van Eurostar. Bij een goed passend zadel dient het dekje enkel om zweet en vuil op te nemen. Bontjes en/of extra pads zijn dan helemaal uit den boze. Hoe blij ik ook met mijn pads was, ze zijn allemaal de deur uit.

Ik gebruik nu anatomisch gevormde dekjes die perfect blijven liggen. Zal proberen te onthouden er deze week een foto van te maken.

Mijn dunne dekje schoof helaas ook. Die is anatomisch gevormd, maar wel heel slap.

Vandaag ga ik maar eens serieus krijten, want ergens heb ik het idee dat zadel misschien toch naar voren schuift -O-

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:08

Dat zou erg vervelend zijn Idj!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:15

Heb je al eens Kieffer VZ gepast? Ik had een ruin met een mega schoft en breed van voren, en dit zadel heb ik 2e hands via Kraaij gekocht. Was goed aan te passen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 11:23

Het krijtproject werkte niet echt, omdat het krijt niet wilde krijten. Maar ik merkte wel dat ik het zadel eigenlijk ietsje meer naar achteren wilde hebben dan het zadel zelf wilde. Daar komt mijn "naar voren schuiven-gevoel" denk ik ook vandaan.. Maargoed, dekjes schuiven nog wel als ik geen lussen gebruik.

Wdj: Inmiddels heb ik al een zadel gekocht en hoop ik hiermee gered te zijn, toch bedankt voor je reactie.

Voor meelezers: _iDj_ @ [BM] Animo voor clinic zadelevaluatie in het noorden?
Ik hoop dat ik een groepje bij elkaar krijg!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:29

Dekjes horen gewoon te blijven liggen :) Maar ik ben er van overtuigd dat je probleempje op te lossen is, _iDj_ We hebben het er verder per pb over :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:21

Geen idee of het nu erg is dat ik nu weer hier reageer. Maar het ging hier zo mooi over de adaptree etc. :D Dat ik dacht dat ik hier maar het beste kon reageren.
Ik heb zelf ook een paard met een hoge en brede schoft, mijn paard moet een hele hand tussen het kussenkanaal hebben. Nou werd mij ook schleese etc aangeraden met een adap tree.
In elk geval, die adap tree die is toch eigenlijk beter voor ieder paard? Omdat die meer schoudervrijheid geeft, heeft ieder paard daar in principe toch profijt van? Of zie ik dit nu verkeerd.
voor het geval sorry.. dat ik deze reactie plaats terwijl het niet mocht :')

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 11:58

Prima dat je in dit topic die vraag stelt! :)

Ik zou ook denken dat een AdapTree qua constructie beter is dan elke andere boom (en daarnaast voor vrouwen heel interessant). Er bestaan wel meer zadels met flexibele bomen. De langere takken én de gebogen vorm zijn volgens mij uniek. Maar er zijn natuurlijk paarden die minder gevoelig reageren op een zadel en/of een zadel die niet helemaal goed ligt..

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:14

Volgens mij matcht mijn gedachtegang wel met die van jou :)
Mag ik overigens vragen hoe jij aan je zadel bent gekomen? Ben dus nu op zoek en hou met name sites uit het buitenland in de gaten want daar moest ik het waarschijnlijk gaan zoeken zei de zadelmaakster tegen mij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:46

Het is niet echt zo dat het ene paard gevoeliger reageert dan de andere. Het ene paard kan beter compenseren dan de andere en de ene heeft een meer "pleasend" karakter dan de andere :)

De AdapTree is inderdaad uniek in de opbouw (en voor de geïnteresseerden aanstaande vrijdag te zien tijdens de Paard&Lifestyle Masterclass, dus allemaal komen :P ). De boom is dan ook gepatenteerd.
Er zijn ook andere zadelmerken die bomen hebben met gelijksoortige mogelijkheden.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:05

haha die masterclass is vast ver weg, helaas. Zou er absoluut wel meer over willen weten! :D
Jammer genoeg moet ik op zaterdags altijd werken dus kan ik ook niet komen tijdens de clinic die jullie hebben afgesproken na aanleiding van dit topic.
Oke dus er zijn nog wel andere zadels die ook meer schoudervrijheid etc geven. Interessant, dat was ik nog niet tegengekomen.

En inderdaad over dat compenseren heb je gelijk ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:08

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:26

Ik heb vooral naar Duitsland gekeken, omdat het verschepen vanuit Amerika behoorlijk duur kan zijn (en de zadels vaak ook duurder zijn). Ik heb ebay.nl ebay.com ebay.de en http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/ in de gaten gehouden. Heb ook wel eens op een Belgische site gekeken, maar daar kwam ik nooit zo veel Schleese/JES Ride tegen. Die laatste stonden het vaakst zadels op. Verder wilde ik inderdaad ook een AdapTree (en liever niet al te oud), daarom heb ik alleen gekeken naar zadels met een "s" of "e" in het serienummer. Op advies van de zadelmaker heb ik naar het model Heike Kemmer / Flamenco gezocht. Daarnaast altijd gevraagd naar de lengte van het zweetblad, type kussens die er onder zitten en of er extra verlengde beugelriemhaken aan zaten. Heeft de zadelmaker jou een bepaald model geadviseerd?

Andere merken bomen zijn als ik het goed heb vooral DK en Hennig, toch?

Baal dat ik niet naar de masterclass kan! :(

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:07

Oke bedankt voor je reactie :D !
Dat over die serienummer wist ik nog niet, maar inderdaad wel een belangrijk punt. Ik heb zelf bij de zadelmaakster een Jes ride mambo getest. Deze zat erg fijn en mijn paard liep er ook echt super onder. Verder hebben ze niet echt een bepaald model aangeraden, vooral korte modellen zijn voor mijn paard belangrijk i.v.m zijn korte rug.
Volgens mij wel ook Peter Horobin heeft een adap tree in 2 modellen zadel zitten, alleen zit hij in Australië. Kleine kans dat daarvan zadels zijn te vinden hier en in omgevende landen :+.

edit; typfoutje

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:14

Horobin heeft geen AdapTree. Wel een vergelijkbare boom, net als Hennig, DK en ESF.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:32

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:50

Ja, dat klopt. Er zitten echter wel kleine verschillen tussen de bomen die daar gebruikt worden en de bomen die in de huidige nieuwe Schleese en JES zadels zitten. Tenzij Peter nu ineens de bomen inkoopt bij Jochen. Dat was niet het geval, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dat nog steeds niet zo is. Maar goed, doet er verder niet toe. Want Horobin is hier niet verkrijgbaar.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:58

Oke dat wist ik niet, heb ook pas sinds vorige week überhaupt gehoord over de adap tree :+.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:59

De aankoop van een tweedehands Schleese of JES zadel is trouwens veel minder eenvoudig dan het lijkt.
Er bestaan van die zadels namelijk geen gestandaardiseerde modellen. Elk zadel dat de werkplaats uitkomt, is voor een bepaald paard en een bepaalde ruiter op maat gemaakt. Vervolgens worden ze ook nog eens ter plekke aan het specifieke paard aangepast.
Als je een tweedehands zadel koopt, koop je dus een zadel dat niet op jou en niet op jouw paard is aangemeten. Nu zijn de zadels qua headplate en kussenkanaal heel goed aanpasbaar, waardoor de zadelmaker het waarschijnlijk goed aan jouw paard aan kan passen. Maar dat is niet per definitie het geval en ook sterk afhankelijk van de verdere specificaties.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:16

Klopt, dat had mijn zadelmaakster ook al verteld. Ik houd alle tweedehands sites in de gaten en zodra ik iets vindt waarvan ik denk ja basis dingen (zoals lengte van de kussens, breedte kussenkanaal) etc kloppen . Stuur ik een link door naar mijn zadelmaakster die vervolgens ook nog even goed kijkt of het wel op mijn paard gaat passen en/of pasbaar te maken is en of het voor mij geschikt is.
Ik heb jammer genoeg niet het geld om een nieuwe te kopen.
Verder wil ik me voorlopig ook nog niet binden aan een schleese of JES zadel. Ik wil alle mogelijke opties bekijken. Maar helaas zijn dat er ook maar heel weinig..