MissMiekjee schreef:Onder neopreen komen de pezen kokend heet vandaan.
Overdrijven is ook een vak
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aranel schreef:Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.
little_king schreef:Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.
Of denk ik nu gewoon te nuchter?

little_king schreef:Heleen en Tuedelue
Nee hoor ze rijden niet alleen maar met leer, heel veel zelfs niet.
En ja ik weet hoe het op die handelstallen stallen gaat, nee het mag geen geld kosten, maar dat doet die stagiaire ook niet.
Maar die schaar ik niet onder de topsport, daar zet ik een jeroen dubbeldam onder:
http://farm4.staticflickr.com/3771/9913 ... 3119_b.jpg
En die topsportpaarden worden niet even geruild tegen een ander. Daar zijn ze veel te waardevol onder.
En sorry nu doen jullie net of de mensen in de topsport een stelletje domoren en wij hier op bokt alwetend
Daar komen ook dieren artsen en fysiotherapeuten en noem maar op.

Tuedelue schreef:Wat betrefd discussie over topruiters. Ik heb toch bij de meeste gezien dat ze zeich er niet druk om maken, en waarom gewoon weg geen tijd. De meeste moeten er hun brood mee verdienen en dat is niet makkelijk in de paardenwereld. Hoe meer paarden in training hoe meer geld op tafel. Die gaan echt geen uren achter de pc zitten en wetenschappelijk onderzoeken doorlezen etc. Daarbij hebben ze zoveel beschermers nodig, dat het wel een duur grapje zou worden. Veel krijgen ze ook gesponsord en daar doe je het dan mee.
Dus kort gezegd veel onwetendheid en geen tijd.
Heleennn schreef:MissMiekjee schreef:Onder neopreen komen de pezen kokend heet vandaan.
Overdrijven is ook een vak
, het punt wat ik wilde maken is dat ze er naar mijn ervaring erg nat en warm onderuit komen natuurlijk
. _iDj_ schreef:Tuedelue schreef:Wat betrefd discussie over topruiters. Ik heb toch bij de meeste gezien dat ze zeich er niet druk om maken, en waarom gewoon weg geen tijd. De meeste moeten er hun brood mee verdienen en dat is niet makkelijk in de paardenwereld. Hoe meer paarden in training hoe meer geld op tafel. Die gaan echt geen uren achter de pc zitten en wetenschappelijk onderzoeken doorlezen etc. Daarbij hebben ze zoveel beschermers nodig, dat het wel een duur grapje zou worden. Veel krijgen ze ook gesponsord en daar doe je het dan mee.
Dus kort gezegd veel onwetendheid en geen tijd.
Die topruiters/hun paarden staan toch ook onder begeleiding van een dierenarts (teamveterinair oid) die hun eventueel wel van dit soort informatie op de hoogte brengt en adviseert?
Ik denk ook dat het een kwestie van risico's afwegen is: misschien valt het inderdaad wel mee t.o.v. het risico op tikken/peesklap.
. Heleennn schreef:Ik wil toch wel steeds iets van bescherming om mijn paard d'r benen omdat het risico op peesscheuren bijvoorbeeld gewoon groter is zonder peesbeschermers, toch? Ik wil me niet voorstellen wat er gebeurt als mijn paard met de achterhoef tegen de pees van het voorbeen tikt zonder beschermers... Of overdrijf ik nu?
. little_king schreef:http://horses.nl/fotos/training-imke-sc ... -oortveld/
Imke, heerlijk mens.
En als er iemand kennis heeft, maar ook gewoon nuchter met 2 voetjes op aarde zijn het Imke en haar moeder wel.
Dus laat je niet gek maken door een bokt.nl
. Ik ben het wel met je eens, dat zij veel kennis heeft en heel nuchter daarin blijft
.oji schreef:Volgens mij is de meest gemaakte fout simpelweg dat mensen hun peesbeschermers uitzoeken op of ze bij het setje passen, ipv pasvorm en ze te strak vastdoen. Met een goede pasvorm, kun je ze heel losjes omdoen en heb je geen oververhitting. Wat voor materiaal je ze ook van maakt, als je ze strak omdoet, stopt de doorbloeding en gaan je pezen naar de klote.
. Pasvorm is heel belangrijk, maar is ook direct aan het materiaal verbonden. Paarden met bijzonder beenwerk hebben bijvoorbeeld meer baat bij memory foam, omdat dat zich vormt naar het been. Paarden met correct droog beenwerk zouden het gewoon goed kunnen doen onder de meest gangbare pasvorm. 
Starbreeze schreef:Weet iemand hoe de pasvorm van Dalmar is ten opzichte van die normale en de promax van br? Die van mij heeft altijd schuurplekjes op de kogel. Bij de HH ook.
Jientis schreef:Hallo,
Ik heb kentaur lederen peesbeschermers met wol of neopreen. Je kan de vulling eruit halen om te wassen.
Nu in de winter, gebruik ik de wollen voering( enkel tijdens springen, voor de rest rij ik altijd zonder). Maar ik de zomer dacht ik ze gewoon zonder vulling aan te doen... Dus het neopreen er niet ik te zetten. Gaat dat? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?
Jientis schreef:Hallo,
Ik heb kentaur lederen peesbeschermers met wol of neopreen. Je kan de vulling eruit halen om te wassen.
Nu in de winter, gebruik ik de wollen voering( enkel tijdens springen, voor de rest rij ik altijd zonder). Maar ik de zomer dacht ik ze gewoon zonder vulling aan te doen... Dus het neopreen er niet ik te zetten. Gaat dat? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?
) Lauura schreef:Jientis schreef:Hallo,
Dat is heel ruw. Haal maar eens de stof eruit. Het zit gewoon met klittenband vast
Mrijn schreef:Ik heb altijd de Tri-zone allsports gebruikt voor mijn vorige paard. Dat zijn echt de eerste en enige peeskappen die ik heb gebruikt waaronder de benen helemaal cool blijven. Voor mijn huidige pony gebruik ik niets. Deze kappen passen niet en ik koop pas nieuwe als ik echt het idee heb dat ze ze nodig heeft. Een paard zonder ijzers dat in balans loopt zal zichzelf niet zo snel aantikken (hoop ik)