Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:37

MissMiekjee schreef:
Onder neopreen komen de pezen kokend heet vandaan.

Overdrijven is ook een vak :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:43

Aranel schreef:
Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.

Heb die beschermers ook en heb inderdaad het idee dat deze helemaal niet warm worden. Maar mijn peesbeschermers met neorpeen van BR worden ook niet héél erg warm...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:56

little_king schreef:
Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.
Of denk ik nu gewoon te nuchter? :+

Ze rijden toch ook vooral met lederen beschermers, en daarbij, ze mogen zo succesvol en talentvol zijn maar als ze niet weten hoe het onder de beschermers gaat tijden het rijden hebben ze ook geen reden om geen neopreen beschermers te gebruiken.

Ik wil toch wel steeds iets van bescherming om mijn paard d'r benen omdat het risico op peesscheuren bijvoorbeeld gewoon groter is zonder peesbeschermers, toch? Ik wil me niet voorstellen wat er gebeurt als mijn paard met de achterhoef tegen de pees van het voorbeen tikt zonder beschermers... Of overdrijf ik nu?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:24

Heleen en Tuedelue
Nee hoor ze rijden niet alleen maar met leer, heel veel zelfs niet.
En ja ik weet hoe het op die handelstallen stallen gaat, nee het mag geen geld kosten, maar dat doet die stagiaire ook niet.
Maar die schaar ik niet onder de topsport, daar zet ik een jeroen dubbeldam onder:
http://farm4.staticflickr.com/3771/9913 ... 3119_b.jpg

En die topsportpaarden worden niet even geruild tegen een ander. Daar zijn ze veel te waardevol onder.
En sorry nu doen jullie net of de mensen in de topsport een stelletje domoren en wij hier op bokt alwetend :+
Daar komen ook dieren artsen en fysiotherapeuten en noem maar op.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:29

little_king schreef:
Heleen en Tuedelue
Nee hoor ze rijden niet alleen maar met leer, heel veel zelfs niet.
En ja ik weet hoe het op die handelstallen stallen gaat, nee het mag geen geld kosten, maar dat doet die stagiaire ook niet.
Maar die schaar ik niet onder de topsport, daar zet ik een jeroen dubbeldam onder:
http://farm4.staticflickr.com/3771/9913 ... 3119_b.jpg

En die topsportpaarden worden niet even geruild tegen een ander. Daar zijn ze veel te waardevol onder.
En sorry nu doen jullie net of de mensen in de topsport een stelletje domoren en wij hier op bokt alwetend :+
Daar komen ook dieren artsen en fysiotherapeuten en noem maar op.

Je was me net een slag voor :)
alsof ze paarden van een paar ton zomaar even wegdoen. :n
denk dat ze het vooral per paard aankijken. Dat als het paard niet goed loopt met de
huidige beschermers ze verder kijken naar andere beschermers met ander materiaal/pasvorm.
Denk ik.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 16-12-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:32

Laatst bijgewerkt door little_king op 16-12-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:37

Mee eens, maar nu snap ik eigenlijk wel waarom vanachter gebandageerd wordt en vanvoor peesbeschermers zitten. Strijken kan opgelost worden met bandages maar tikken dus enkel met peesbeschermers...?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:39

Voor tikken helpt inderdaad een bandage maar erg weinig, daarvoor is het te zacht.
Dan heb je iets nodig met een harde buitenkant en een zachte stoot dempende binnenkant, zoals bijvoorbeeld neopreen :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:40

Kunnen peesbeschermers dan niet gevuld worden met fleece? Of wordt dat dan helemaal een hel in combinatie met de harde schaal?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:44

Zou die harde schaal dat ademen al niet voor een groot deel tegen houden? ook al zitten er tegenwoordig bij sommige lucht gaatjes in enz?
Ik heb ook geen idee hoe dat met zand en schuren zit, vochtopname en zwaar worden? Noem maar wat dingen.
Er al vast wel over nagedacht zijn om meerdere varianten te bedenken, voor ieder wat wils.
En denk maar dat fabrikanten mee lezen op diverse fora's om zo weer het gat in de markt te hebben voor de mensen die hun centjes graag kwijt zijn aan het nieuwste :P

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:48

Tuedelue schreef:
Wat betrefd discussie over topruiters. Ik heb toch bij de meeste gezien dat ze zeich er niet druk om maken, en waarom gewoon weg geen tijd. De meeste moeten er hun brood mee verdienen en dat is niet makkelijk in de paardenwereld. Hoe meer paarden in training hoe meer geld op tafel. Die gaan echt geen uren achter de pc zitten en wetenschappelijk onderzoeken doorlezen etc. Daarbij hebben ze zoveel beschermers nodig, dat het wel een duur grapje zou worden. Veel krijgen ze ook gesponsord en daar doe je het dan mee.
Dus kort gezegd veel onwetendheid en geen tijd.

Die topruiters/hun paarden staan toch ook onder begeleiding van een dierenarts (teamveterinair oid) die hun eventueel wel van dit soort informatie op de hoogte brengt en adviseert?

Ik denk ook dat het een kwestie van risico's afwegen is: misschien valt het inderdaad wel mee t.o.v. het risico op tikken/peesklap.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:00

Volgens mij is de meest gemaakte fout simpelweg dat mensen hun peesbeschermers uitzoeken op of ze bij het setje passen, ipv pasvorm en ze te strak vastdoen. Met een goede pasvorm, kun je ze heel losjes omdoen en heb je geen oververhitting. Wat voor materiaal je ze ook van maakt, als je ze strak omdoet, stopt de doorbloeding en gaan je pezen naar de klote.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:47

Heleennn schreef:
MissMiekjee schreef:
Onder neopreen komen de pezen kokend heet vandaan.

Overdrijven is ook een vak :')

Oei, ik ging iets teveel in mijn verhaal op :o , het punt wat ik wilde maken is dat ze er naar mijn ervaring erg nat en warm onderuit komen natuurlijk :).

_iDj_ schreef:
Tuedelue schreef:
Wat betrefd discussie over topruiters. Ik heb toch bij de meeste gezien dat ze zeich er niet druk om maken, en waarom gewoon weg geen tijd. De meeste moeten er hun brood mee verdienen en dat is niet makkelijk in de paardenwereld. Hoe meer paarden in training hoe meer geld op tafel. Die gaan echt geen uren achter de pc zitten en wetenschappelijk onderzoeken doorlezen etc. Daarbij hebben ze zoveel beschermers nodig, dat het wel een duur grapje zou worden. Veel krijgen ze ook gesponsord en daar doe je het dan mee.
Dus kort gezegd veel onwetendheid en geen tijd.

Die topruiters/hun paarden staan toch ook onder begeleiding van een dierenarts (teamveterinair oid) die hun eventueel wel van dit soort informatie op de hoogte brengt en adviseert?

Ik denk ook dat het een kwestie van risico's afwegen is: misschien valt het inderdaad wel mee t.o.v. het risico op tikken/peesklap.

Zeker weten, die dierenartsen zijn heel kundig. De toppaarden gaan 1 keer in de zoveel tijd of na een zware wedstrijd even langs de dierenarts voor een "APK" , peesscan, buigproefje, en behandelen waar nodig. Kan ook met pezen. Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus deze paarden krijgen regelmatig controles en behandelingen, dat een peesbeschermer daar echt geen invloed op heeft :).
Topruiters hebben echt een goed management en gaan liever een keer teveel dan te weinig naar de dierenarts.

Heleennn schreef:
Ik wil toch wel steeds iets van bescherming om mijn paard d'r benen omdat het risico op peesscheuren bijvoorbeeld gewoon groter is zonder peesbeschermers, toch? Ik wil me niet voorstellen wat er gebeurt als mijn paard met de achterhoef tegen de pees van het voorbeen tikt zonder beschermers... Of overdrijf ik nu?

Daarom zijn we op zoek naar de meest optimale bescherming :).

little_king schreef:
http://horses.nl/fotos/training-imke-sc ... -oortveld/
Imke, heerlijk mens.
En als er iemand kennis heeft, maar ook gewoon nuchter met 2 voetjes op aarde zijn het Imke en haar moeder wel.

Dus laat je niet gek maken door een bokt.nl :+

Imke past ook de bescherming aan per paard, zij rijdt ook veel met bandages, maar ook gewoon met peesbeschermers. Zij willen dat het paard optimaal gaat lopen, en dat is bij ieder paard verschillend. Sommige paarden doen het gewoon beter op peesbeschermers dan andere, en dat is bij de toppers niet anders :). Ik ben het wel met je eens, dat zij veel kennis heeft en heel nuchter daarin blijft :).

oji schreef:
Volgens mij is de meest gemaakte fout simpelweg dat mensen hun peesbeschermers uitzoeken op of ze bij het setje passen, ipv pasvorm en ze te strak vastdoen. Met een goede pasvorm, kun je ze heel losjes omdoen en heb je geen oververhitting. Wat voor materiaal je ze ook van maakt, als je ze strak omdoet, stopt de doorbloeding en gaan je pezen naar de klote.

Klopt als een bus :). Pasvorm is heel belangrijk, maar is ook direct aan het materiaal verbonden. Paarden met bijzonder beenwerk hebben bijvoorbeeld meer baat bij memory foam, omdat dat zich vormt naar het been. Paarden met correct droog beenwerk zouden het gewoon goed kunnen doen onder de meest gangbare pasvorm.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:22

Daar kan ik me wel in vinden dat de top ruiter per paard beter kijkt wat goed is.
Die heeft daar toch wat beter de middelen voor.
Maar de top ruiter die bij voorbaat neopreen afschrijft of zelfs beweerd dat dat de reden is van een peesblessure? dat vind ik juist meer voor de niet top. En fabrikanten die er graag in mee gaan want dat is goed voor de business.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:03

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:37

Ik gebruik Equifit peesbeschermers met T-foam, dit is luchtdoorlatend en warmte regulerend. Wel duur maar ze werken goed!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:47

Weet iemand hoe de pasvorm van Dalmar is ten opzichte van die normale en de promax van br? Die van mij heeft altijd schuurplekjes op de kogel. Bij de HH ook.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:28

Hallo,

Ik heb kentaur lederen peesbeschermers met wol of neopreen. Je kan de vulling eruit halen om te wassen.
Nu in de winter, gebruik ik de wollen voering( enkel tijdens springen, voor de rest rij ik altijd zonder). Maar ik de zomer dacht ik ze gewoon zonder vulling aan te doen... Dus het neopreen er niet ik te zetten. Gaat dat? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:59

Ik denk dat je dan wondjes en schuurplekken krijgt. Er zit niet voor niets altijd een dempend materiaal in.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:30

Starbreeze schreef:
Weet iemand hoe de pasvorm van Dalmar is ten opzichte van die normale en de promax van br? Die van mij heeft altijd schuurplekjes op de kogel. Bij de HH ook.

Pasvorm van Dalmar is prima, al hoor ik wel meer mensen die ook schuurplekken krijgen van de Dalmars... Als je ze kan lenen om uit te proberen zou dat fijn zijn, anders zou ik het risico niet nemen.

Jientis schreef:
Hallo,

Ik heb kentaur lederen peesbeschermers met wol of neopreen. Je kan de vulling eruit halen om te wassen.
Nu in de winter, gebruik ik de wollen voering( enkel tijdens springen, voor de rest rij ik altijd zonder). Maar ik de zomer dacht ik ze gewoon zonder vulling aan te doen... Dus het neopreen er niet ik te zetten. Gaat dat? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?

Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is uitproberen. Ook kun je even de pasvorm bekijken zonder vulling, of er harde randjes aanzitten, of ze schuren, etc.
Ik denk zelf dat ze daar niet voor gemaakt zijn, en dat de pasvorm dan niet helemaal lekker meer is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:20

Jientis schreef:
Hallo,

Dat is heel ruw. Haal maar eens de stof eruit. Het zit gewoon met klittenband vast

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:25

@missmiekje, thx voor de info. Misschien zijn bontgevoerde beter voor mijn paard en aangezien die en de Dalmars allebei vrij prijzig zijn wil ik na 3 sets miskopen wel iets goeds nu :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:32

Ik heb altijd de Tri-zone allsports gebruikt voor mijn vorige paard. Dat zijn echt de eerste en enige peeskappen die ik heb gebruikt waaronder de benen helemaal cool blijven. Voor mijn huidige pony gebruik ik niets. Deze kappen passen niet en ik koop pas nieuwe als ik echt het idee heb dat ze ze nodig heeft. Een paard zonder ijzers dat in balans loopt zal zichzelf niet zo snel aantikken (hoop ik :o )

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:31

Lauura schreef:
Jientis schreef:
Hallo,

Dat is heel ruw. Haal maar eens de stof eruit. Het zit gewoon met klittenband vast

Hey,

Heb ik gedaan en valt heel goed mee. Het is bijna allemaal zacht leer op 1 strookje klittenband na maar wel de hele zachte kant van de klittenband...

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:50

Mrijn schreef:
Ik heb altijd de Tri-zone allsports gebruikt voor mijn vorige paard. Dat zijn echt de eerste en enige peeskappen die ik heb gebruikt waaronder de benen helemaal cool blijven. Voor mijn huidige pony gebruik ik niets. Deze kappen passen niet en ik koop pas nieuwe als ik echt het idee heb dat ze ze nodig heeft. Een paard zonder ijzers dat in balans loopt zal zichzelf niet zo snel aantikken (hoop ik :o )

Daar heb ik ook naar zitten kijken. Beschermen deze ook wel voldoende bij springen?