Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:31

Cambiar schreef:
Met alle respect, ik heb op advies van Nombrado enkele Engelse zaldi zadels geprobeerd en was geschrokken van die smalle kussens...no way dat deze op de rug van mijn paarden komt.

Volgens mij heb je die niet van/via mij geprobeerd? (die van mij hebben geen smalle kussens in ieder geval!) Kussenkanaal kan een keuze in gemaakt worden bij nieuw bestelde zadels. Zowel smal,medium , breed of extra breed.
Wb de engelse zaldi zadels, wordt er nog gewoon GP mee gereden in SPanje op spaanse paarden.
Het zal dus niet belastend zijn voor de rug.
Overigens wil ik graag de kussens dragend op de rugspier en niet ernaast. Volgens mij een fout die volgens veel gemaakt wordt tegenwoordig. (en die wil ik echt niet op mijn paarden)
Ook in de spaanse zadels is het kussenkanaal gewoon medium....niets zo breed als je tegenwoordig ziet.
alleen zijn de kussens idd groter ivm draagvlak (en andere discipline)
Ik ben regelmatig in spanje te vinden , in verschillende disciplines rijden op barokke paarden. Daar zie ik nauwelijks verschil in beweging met de grotere campera zadels, als de dressuurmodellen bij de paarden.
1 essentieel ding wordt veelal vergeten.....goed rijden.
Een zadel moet passen, en de ruiter passen.
dan begint pas het echte werk...het rijden....
Men kan als ruiter altijd wel het zadel de schuld geven, maar nog altijd is juist rijden het beste gebleken en een fijn passend zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:48

Neen, niet via jou, maar iemand hier in de buurt die Zaldi doet ;)
Dit filmpje zegt aan ene kant niet veel, maar aan andere kant bevat het de hoofdelementen voor het kiezen van het juiste zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=Rf6fP18Le0g

Het heeft allemaal te maken met hoe je wil zitten, met welk doel voor ogen.

De Engelse zadels zijn gemaakt puur voor de dressuurhouding, maar hoeveel bokkers rijden er enkel en alleen dressuur?
Deze zadels zijn helemaal niet zo goed voor polyvalent gebruik, waar af en toe wel eens een buitenritje komt bij kijken. Daarvoor zijn de kussens te smal en daar worden Spaanse type paardes soms erg ongelukkig van. Genoeg gezien rondom mij dat Engelse zadels soms gewoon niet passen (vergelijk maar eens de kussens van Engelse zadels (van jouw site deze foto, Nombrado: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/941601_462984650450067_1260367833_n.png, of Spaanse zadelshttp://img.photobucket.com/albums/v238/Kakaro/Zaldi%20Schooler/Bartzaldi6.jpg
Veel Engelse zadels hebben een te smal tussenkanaal voor Spaanse types paarden, zaldi misschien niet, maar bvb Stübben wel. Zaldi's zullen voor dressuur wel goed zijn qua breedte tussenkanaal want dit zijn ook van origine spaanse zadels en ik merk op ook dat meeste Portugezen die dressuur rijden (zo ook de grootmeester Nuno Oliveira http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8), dat op een Engels zadel doen, maar die mannen hebben een heel duidelijk doel voor ogen: puur dressage. Een balletdanseres doet ook balletschoenen aan om te kunnen zweven en wervelen door de lucht op voor ons schijnbaar lichte voetjes, maar ga met zo'n balletschoenen maar eens wandeltochten maken, je komt al bleitend met voeten vol bleinen terug naar huis.
Zo ook met Engelse zadels, is iets overdreven mijn vergelijk, maar daar komt het op neer. Wil je puur dressuur, of doe je daarnaast nog leuke wandeltochtjes? Wil je rechtop, in starre dressuurhouding zitten op je tuut (dressuur rijden doe je ook geen uren na elkaar), of zit je eerder ontspannen op je zitbeenknobbels (en dat voor eventueel meerdere uren)? Zo ja, kies dan best geen engels zadel, want daar dienen ze niet voor ;), denk hier maar even over na:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-LGVJ8ATH.jpg
Een goed Spaans/Portugees zadel, daar kan je beide kanten mee op.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-12-13 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:07

nombrado schreef:
Wb de engelse zaldi zadels, wordt er nog gewoon GP mee gereden in SPanje op spaanse paarden.

Ik weet niet of dat een ijkpunt is. Er zijn zoveel ruiters die meer oog voor hun ego hebben dan het welzijn van hun paard.
Als ik Google op foto's van de Zaldi onderzijdes dan vind ik de kussens zo smal en bol. Dat kan toch niet fijn zijn?
Wat bedoel je over het verschil van de beweging tussen een gewoon zadel en een campera?

Mooie vergelijking over de balletdanser :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:51

16Denters schreef:
*Geen idee of het hier een goede vraag is*

Hoe weet je of je zadel te lang is of goed ligt?
Ik bedoel echter alleen de lengte, lees veel over ribben/wervels maar ik kom er nou niet echt achter hoe ik bij mijn pony de maximale inchmaat kan bepalen. Misschien dat er iemand een soort mini-handleiding of how-to kan maken voor mij?

Green Distance heeft eens uitgelegd hoe je dat moet doen. Ik heb het geprobeerd op mijn paard, maar was nog niet volledig correct volgens haar, best haar eens mailen:

http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-JQIDMR44.jpg

Die plek kan je opmeten en dan vergelijken met de lengte waarover het zadel draagt.
Soms lijken zadels te lang, maar de kussens dragen niet tot helemaal achteraan, maar wippen een beetje omhoog zoals hier:http://img.photobucket.com/albums/v238/Kakaro/AE.jpg.
Dan (wel lastig om te zien) moet je wellicht kijken tot waar het zadel draagt als er een ruiter op zit. Ik zie dat ook heel moeilijk, als je twijfelt vraag je best een goede zadelpasser om advies.

Thx Lente ;-)

Olympia96

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:11

Waaaah! OMG! Dat eerste plaatje is écht niet goed!!! Zover mag een zadel echt niet liggen aan de achterkant.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:17

16Denters schreef:
*Geen idee of het hier een goede vraag is*

Hoe weet je of je zadel te lang is of goed ligt?
Ik bedoel echter alleen de lengte, lees veel over ribben/wervels maar ik kom er nou niet echt achter hoe ik bij mijn pony de maximale inchmaat kan bepalen. Misschien dat er iemand een soort mini-handleiding of how-to kan maken voor mij?

De inchmaat is de maat voor je eigen kont/ bovenbenen. na die bepaald te hebben zoek je een type zadel wat op je paard past met die inchmaat. Dit wel tot op zekere hoogte, want iemand met bijvoorbeeld inchmaat 18,5 zal niet goed uitkomen op een kort paard.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:29

Ik vind dat Emma_s_girl gelijk heeft.
Het maakt niet uit waar het zadel vandaan komt zolang hij goed ligt op je paard.
Wat betreft dat zadels van het land waar het paard vandaan komt gemaakt zijn voor de paarden ben ik het niet mee eens.
Dit dacht in namelijk ook maar dat is de grootste fout die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.
Nu heb ik een passend engels zadel op mijn PRE en hij heeft nergens last van.
Dus engelse zadels kunnen wel degelijk beter zijn voor een PRE dan een spaans zadel.
Natuurlijk heb ik niet alle spaanse zadels geprobeerd dus er zullen vast wel zadels zijn die wel goed kunnen liggen, daarom ben ik ook heel benieuwd wie dat wel heeft. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:37

Lente76 schreef:
nombrado schreef:

Ik weet niet of dat een ijkpunt is. Er zijn zoveel ruiters die meer oog voor hun ego hebben dan het welzijn van hun paard.
Als ik Google op foto's van de Zaldi onderzijdes dan vind ik de kussens zo smal en bol. Dat kan toch niet fijn zijn?
Wat bedoel je over het verschil van de beweging tussen een gewoon zadel en een campera?

Mooie vergelijking over de balletdanser :j

Geen idee hoe of waar je bolle kussens hebt gezien? maar mijn zadels , kussens vormen de rug van het paard. (en de ruggen van mijn paarden zijn echt plat en gespierd.)
Mijn eik punt is nog altijd de ruggen van de paarden. De spieren horen iets te zien te zijn bij de rug, los, ontwikkeld en geen drukpunten. De kussens dragen op de rugspieren en naast de wervels.
Neem je de kussens te breed? dan zullen er nauwelijks rugspieren ontwikkelingen plaats vinden en het paard moeilijker de rug goed kunnen loslaten in de beweging.
Nogmaals. Het kussenkanaal kan smal of breder besteld worden. (volgens mij is dat wel bij elk zadel)
vroeger was het zo, bij een smalle boom, werd er een smaller kussenkanaal gemaakt. en bij een brede boommaat breder kussenkanaal.
De ontwikkelingen van de ruggen en spieren van de paarden is de maatstaf en meetpunt. Daaraan kan je zien of je paard in staat is onder het zadel te ontwikkelen. Of dit nu spaans of dressuur is doet er niet toe. Dat heeft niets met ego te maken. (ook niet bij de spanjaarden, die houden idem competities waarbij hun paard juist moet bewegen.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:40

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:41

loversyl schreef:
Het maakt niet uit waar het zadel vandaan komt zolang hij goed ligt op je paard.
Wat betreft dat zadels van het land waar het paard vandaan komt gemaakt zijn voor de paarden ben ik het niet mee eens.
Dit dacht in namelijk ook maar dat is de grootste fout die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.
Dus engelse zadels kunnen wel degelijk beter zijn voor een PRE dan een spaans zadel.
Natuurlijk heb ik niet alle spaanse zadels geprobeerd dus er zullen vast wel zadels zijn die wel goed kunnen liggen, daarom ben ik ook heel benieuwd wie dat wel heeft. :)

Ik zeg niet dat alle spaanse zadels goed zijn voor alle spaanse paarden. Het moet ook passen é?
Jouw zadel paste niet, dat is duidelijk!
Bvb een zaldi schooler, 57 cm lang, leg ik die op mijn korte PRE en die komt tot aan haar achterste.
Binnen Spaans/Portugees heb je ook oneindig veel keuze.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:42

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

Ik zou van deze rug bij mijn paarden niet blij worden. ;(
Nauwelijks spieren rond de rug (kan zijn door te breed dragende kussens naast de rugspier)

Hoe kan jij dat nu zien vanop een halve foto? Ik zeg ook niet dat dit een ideale rug is! Daar gaat het hier niet over!
Dit paard, was toen nog niet bereden op dat moment, waarom zou ik anders haar rug opmeten? Dus...door breed dragende kussens is geen sprake. Wat een dom antwoord _O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:43

Cambiar schreef:
Ik zeg niet dat alle spaanse zadels goed zijn voor alle spaanse paarden. Het moet ook passen é?
Jouw zadel paste niet, dat is duidelijk!
Bvb een zaldi schooler, 57 cm lang, leg ik die op mijn korte PRE en die komt tot aan haar achterste.
Binnen Spaans/Portugees heb je ook oneindig veel keuze.

die heb je ook in korte en zeer korte versies.
Het is jammer, dat sommige zaldi verkopers deze info niet hebben. (of de klanten verkeerd informeren)
Alleen de oude versies niet (en die zijn zeker ouder dan 7 jaar)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:44

Ja dat denk ik ook daarom zei ik ook dat ik heel benieuwd ben wie wel een passend spaans zadel heeft.
Ik denk echt wel dat er zadels zijn die goed zullen passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:45

Cambiar schreef:
Nauwelijks spieren rond de rug (kan zijn door te breed dragende kussens naast de rugspier)

Hoe kan jij dat nu zien vanop een halve foto? Ik zeg ook niet dat dit een ideale rug is! Daar gaat het hier niet over!
Dit paard, was toen nog niet bereden op dat moment, waarom zou ik anders haar rug opmeten? Dus...door breed dragende kussens is geen sprake. Wat een dom antwoord _O-[/quote]

dan zou ik op dit paard , zo op de foto, zeker geen breed dragende kussens nemen met een breed kussenkanaal.
6 cm kussenkanaal is prima voor dit paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:47

loversyl schreef:
Ja dat denk ik ook daarom zei ik ook dat ik heel benieuwd ben wie wel een passend spaans zadel heeft.
Ik denk echt wel dat er zadels zijn die goed zullen passen.

ik heb er hier 3 liggen, spaanse campera, die prima passen
en 4 dressuur zadels, die ook prima passen. (voordeel van een thermoplastische boom)

alle zadels kan ik evt. gebruiken op 3 van mijn paarden. (de andere is nog te jong, en dus in ontwikkeling en een smaller zadel nodig , daar rijd ik nu met jou oude zadel mee :D ) Maar die moet binnen 1 jaar ook wat breder

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:49

loversyl schreef:

Er is ook niet maar 1 Spaans paard. Voor de Doma Vaquera worden heel veel Hispanoarabs gebruikt (kruising PRE X Arabier) en Tres Sangres (kruising Engels volbloed X PRE x Arabier). En laten die laatste nu vaak behoorlijk smalle en lange paarden zijn :).

Dus je kan idd zeker niet zeggen; Ik heb een PRE, dus een Spaans paard, dus een Spaans zadel met de goede boommaat past. Zou wel makkelijk zijn geweest....:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:53

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

Dit paard, was toen nog niet bereden op dat moment, waarom zou ik anders haar rug opmeten? Dus...door breed dragende kussens is geen sprake. Wat een dom antwoord _O-

dan zou ik op dit paard , zo op de foto, zeker geen breed dragende kussens nemen met een breed kussenkanaal.
6 cm kussenkanaal is prima voor dit paard.[/quote]

Ik hoef geen advies van jou ;) .

Zeker niet van iemand die een paard durft te oordelen van een halve foto _O- Jij weet niet eens hoe de rug van mijn paard er toen uitzag! Breed dragende kussens waren wel goed voor haar! Ze heeft namelijk een enorm platte rug.
Dit is het paard, komt recht uit de pyreneeën waar ze inderdaad geen training gekregen heeft!
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-OAHQYQLX.jpg
Dit is een foto van haar (toen nog onbereden) rug.
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-EPEB3B6Y.jpg

En jij zou daar zo'n engels zadel op poefen? Pff... deze merrie is toch wel een ideale kandidaat voor een kort spaans/portugees zadeltje met platte, breder dragende kussens.
Of mijn paard nu een goede of slechte bouw heeft, daar hoef ik geen commentaar op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:00

Olympia96 schreef:
Waaaah! OMG! Dat eerste plaatje is écht niet goed!!! Zover mag een zadel echt niet liggen aan de achterkant.

Ik zette er al bij: het was nog niet helemaal juist gemeten.
Maar...zoveel verkeerd heb ik ook niet gemeten, want dit korte zadel van 48 cm lang, kwam al voorbij de streep :D :
Voor alle duidelijkheid: dit zadel pastte dus totaal NIET:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8HXG3HQ.jpg
De plaats waar het zadel mag dragen was misschien paar mm te ruim gerekend, maar dat kan jij niet met het oog zo zien en zéker niet vanop een halve foto :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-12-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:00

Cambiar schreef:
Dit is het paard, komt recht uit de pyreneeën waar ze inderdaad geen training gekregen heeft!

En jij zou daar zo'n engels zadel op poefen? Pff... deze merrie is toch wel een ideale kandidaat voor een kort spaans/portugees zadeltje met platte, breder dragende kussens.
Of mijn paard nu een goede of slechte bouw heeft, daar hoef ik geen commentaar op.

ja, ik zou op jou paard een engels zadel leggen, en daarna gaan rijden om spieren te trainen.
ik heb het niet over slechte bouw gehad bij jou paard.
wel over nauwelijks spieren (en die moet je trainen)
Maar het is maar net wat je natuurlijk wilt met je paard.. maar eigenlijk geld in alle disciplines dat dressuur altijd de basis is. (danser, maar geen balletdanser) dit als behoud van je paard om ons als ruiter te kunnen mee laten liften

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:03

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

ja, ik zou op jou paard een engels zadel leggen, en daarna gaan rijden om spieren te trainen.
ik heb het niet over slechte bouw gehad bij jou paard.
wel over nauwelijks spieren (en die moet je trainen)
Maar het is maar net wat je natuurlijk wilt met je paard.. maar eigenlijk geld in alle disciplines dat dressuur altijd de basis is. (danser, maar geen balletdanser) dit als behoud van je paard om ons als ruiter te kunnen mee laten liften

Maar wie zegt dat ik dat niet doe :D ? Daar gaat het hier toch niet over??? Neen, op dat paard moet je geen Engels zadel leggen. Ik zoek even het plaatje op, maar de bolle kussens duwden in de rug.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:05

Ik blijf me verbazen over het feit dat Nombrado blíjft doorgaan met zogenaamd passende adviezen geven terwijl ze alleen maar foto's of verhalen voorgeschoteld krijgt. Zo ook nu weer over die onbespierde rug, terwijl het om een ongetraind paard blijkt te gaan. Een goede zadelmaker vraagt en luistert, kan z'n verhaal onderbouwen met wetenschappelijke kennis en geeft op basis daarvan advies. Ik schaar Nombrado echt niet in de categorie goede zadelmakers.

Eerst het anti-korte kussen betoog en nu weer het niet te brede tussenkanaal. Áls je écht verstand hebt van paarden en zadels, dan weet je hoe je moet meten en kan de uitkomst bést een kort zadel met een breed tussenkanaal zijn.

Het hele topic is naar z'n grootje vanwege de Zaldi promo. Bovendien scherm je altijd met jouw enorm bespierde grand prix paarden (volgens jou kunnen ze de oefeningen doen maar dat zie je niet vanaf de foto) die prima lopen onder lange zadels met smalle tussenkanalen (even overdreven gesteld). En het enige wat ik zie op jouw foto's zijn kleddervette paarden met lange zadels waar ik niet blij van word. Dat in combinatie met 0,0 (wetenschappelijke) onderbouwing van wat jij zegt, maakt dat ik me mateloos stoor aan opnieuw een vervuild topic. Is er een topic over zadels, dan kom jij áltijd binnenvallen.

Daarnaast wind ik me er ook over op, omdat er zoveel onwetendheid is op zadelgebied dat ik bang ben dat lezers jouw praatjes ook nog zullen geloven.

Zo.... Ik moest dit ei even kwijt. Jammer dat dit topic haar doel voorbij is geschoten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:10

Cambiar schreef:
Olympia96 schreef:

Ik zette er al bij: het was nog niet helemaal juist gemeten.
Maar...zoveel verkeerd heb ik ook niet gemeten, want dit korte zadel van 48 cm lang, kwam al voorbij de streep :D :
Voor alle duidelijkheid: dit zadel pastte dus totaal NIET:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8HXG3HQ.jpg
De plaats waar het zadel mag dragen was misschien paar mm te ruim gerekend, maar dat kan jij niet met het oog zo zien en zéker niet vanop een halve foto :D

Nou nou... Ik kan op die foto wél zien dat jij de achterste streep te ver naar achter hebt gezet (niet een paar mm, maar een paar cm). En als het al geen goede foto is om uit te leggen wat je bedoelt, dan zou ik 'm dus niet geplaatst hebben.

48 cm is helemaal niet zoooo kort. Draagvlak bij mijn merrie (vooropgesteld dat je weet hoe je moet meten) is 43 cm. Dat is pas kort.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:16

Ik zou nog de lengte van de kussens van mijn zadels meten, dus hier even opnieuw mijn rijtje.

Paard 1; PRE hengst 1,63m
Merk; JC
Model; Quantum
Type; dressuur
Ich; 17,5
Draagvlag; 45 cm
Boomaat 33
Verstelbaar/ aanpasbaar; alleen door goede zadelmaker
Kamer; geschikt voor lage t/m normale schoft

Paard 2 ; PRE merrie, 1,62m
Merk JC
Model; Saphir
Type; dressuur
Inchmaat; 17,5
Draagvlak; 45 cm
Boommaat 35

Paard 3, PRE hengst 1,60m zelfs kort voor een PRE, dus heel kort paard..
Merk; JC
Model; Saphir (oude type met gouden merkje)
Type; dressuur
Inchmaat; 17,5
Draagvlak; 44 cm
Boommaat 33

Paard 4 PRE merrie 1.69m, voor een PRE langgeleind
Merk; Equestor
Model; Levada
Type; dressuur
Inchmaat; 17,5, maar deze valt ruim
Draagvlak; 48 cm
Boommaat 32,5
Kamer; geschikt voor normale tot hoge schoft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:18

barokke paarden hebben een barokke skelet.
Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:20

Wat wil je daar mee zeggen?