Cambiar schreef:Met alle respect, ik heb op advies van Nombrado enkele Engelse zaldi zadels geprobeerd en was geschrokken van die smalle kussens...no way dat deze op de rug van mijn paarden komt.
Volgens mij heb je die niet van/via mij geprobeerd? (die van mij hebben geen smalle kussens in ieder geval!) Kussenkanaal kan een keuze in gemaakt worden bij nieuw bestelde zadels. Zowel smal,medium , breed of extra breed.
Wb de engelse zaldi zadels, wordt er nog gewoon GP mee gereden in SPanje op spaanse paarden.
Het zal dus niet belastend zijn voor de rug.
Overigens wil ik graag de kussens dragend op de rugspier en niet ernaast. Volgens mij een fout die volgens veel gemaakt wordt tegenwoordig. (en die wil ik echt niet op mijn paarden)
Ook in de spaanse zadels is het kussenkanaal gewoon medium....niets zo breed als je tegenwoordig ziet.
alleen zijn de kussens idd groter ivm draagvlak (en andere discipline)
Ik ben regelmatig in spanje te vinden , in verschillende disciplines rijden op barokke paarden. Daar zie ik nauwelijks verschil in beweging met de grotere campera zadels, als de dressuurmodellen bij de paarden.
1 essentieel ding wordt veelal vergeten.....goed rijden.
Een zadel moet passen, en de ruiter passen.
dan begint pas het echte werk...het rijden....
Men kan als ruiter altijd wel het zadel de schuld geven, maar nog altijd is juist rijden het beste gebleken en een fijn passend zadel.