Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:14

Nachtlampje schreef:
Zou een naaimachine daar ook niet doorheen komen?

Ja, maar naaimachines die dat kunnen, zijn verschrikkelijk duur.......ik heb ervoor geïnformeerd en viel achterover van de prijs. Ik doe dus alles met de hand, een verschrikkelijke klus dus....maar zoals ik in m'n vorige post in dit topic zei, meer dan de moeite waard!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:56

Cambiar, waarom naai je niet met een kromme naald en els? Als je het toch met de hand doet?
Dan hoef je niet telkens doorheen die vacht te worstelen, maar kan je dichter bij het vel blijven met naald en draad. En dan gewoon met een achtersteek. Ziet er niet altijd even netjes uit, maar is wel super stevig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:21

Ashkerlon schreef:
Cambiar, waarom naai je niet met een kromme naald en els? Als je het toch met de hand doet?
Dan hoef je niet telkens doorheen die vacht te worstelen, maar kan je dichter bij het vel blijven met naald en draad. En dan gewoon met een achtersteek. Ziet er niet altijd even netjes uit, maar is wel super stevig.

Ga je met een kromme naald niet door de vacht?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-11-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:21

Cambiar, zou jij een rendier of schaap onder een malibaud doen?
(ik heb een HO endurance,beetje zelfde type zadel...)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:24

Anoniem

Re: Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:26

Oeh, gaaf.
Is redelijk zelfde soort zadel als de mijne.
Vond je dat fijn? Vel eronder?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:32

Vleeskant bovenaan houden, harige kant onderaan. En dan met je kromme els de gaten voorboren voor je naald en draad. En proberen zo dicht mogelijk bij de huid te blijven. Dus niet doorheen de volledige vacht naaien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:32

Ja dat was heel fijn! Was niet mijn zadel, maar van m'n trainster. Ze had er nieuw meer dan 2000 euro voor betaald, maar ondanks dat de verkoper bleef beweren dat het zadel paste, bleef haar arabiertje drukwonden hebben. Hij wou het zadel dus niet terug nemen en op advies van iemand die endurance reed is ze een rendiervel gaan proberen. Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Ik heb dit dus via haar leren kennen en ben er blij om, want na het zadeldrama is dit dus een vreselijk goeie combi geworden met m'n boomloze startrekk espaniola.
Ook onder de ecuyer ligt hij super, daarom ga ik nu terug de klus aan om een tweede te maken.
Je moet wel beetje geluk hebben met de huid, sommige verharen en andere scheuren. Heb wel geluk met deze die ik nu heb.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-11-13 22:48, in het totaal 4 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:34

Ashkerlon schreef:
Vleeskant bovenaan houden, harige kant onderaan. En dan met je kromme els de gaten voorboren voor je naald en draad. En proberen zo dicht mogelijk bij de huid te blijven. Dus niet doorheen de volledige vacht naaien.

Met de els maak ik idd gaatjes, maar naaide met een rechte naald. Zou die kromme zoveel verschil uitmaken? Indien ja, ben ik je vreselijk dankbaar voor de tip! Ga es proberen ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:49

Kromme naald is een wereld van verschil voor zo'n werkjes. Beste is wel met een achtersteek werken omdat deze het stevigste is. Je kan met een kromme naald geen super kleine steekjes maken, want je moet de kromming van je naald volgen als je hem niet wil breken.
Met een achtersteek kan je de gaatjes toch wat dichter op elkaar krijgen.
Voordeel is ook dat je niet telkens het vel moet omdraaien. Je blijft gewoon op de vleeskant kijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:59

Cambiar schreef:
Eerlijk gezegd, ben tegen bont, maar qua dekje komt er niet anders meer op paard...is beste dat er bestaat voor de rug, schokdemping/ademend vermogen!
:D http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-WMQRQSWV.jpg (is een equiflex endurance)

Nou is een schapenvacht wel iets anders dan bont. Schapen worden diervriendelijk gehouden voor het vlees en daar blijft een vacht van over. Bont wordt van niet diervriendelijk gehouden dieren gemaakt, en die zijn doorgaans alleen gekweekt voor het bont. behalve konijn die kun je ook eten. En zo wie zo is wol iets anders dan bont.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:12

Hm....ik wou dat je gelijk had....rendieren denk ik hebben het nog het beste, maar de foto's die ik zag van lammetjes/schapen, ronduit verschrikkelijk wat ze zo'n lief diertje soms aandoen. Daarom dat ik liefst met rendier werk ook. Nog geen mishandelde rendieren gezien gelukkig....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:12

Ashkerlon schreef:
Kromme naald is een wereld van verschil voor zo'n werkjes. Beste is wel met een achtersteek werken omdat deze het stevigste is. Je kan met een kromme naald geen super kleine steekjes maken, want je moet de kromming van je naald volgen als je hem niet wil breken.
Met een achtersteek kan je de gaatjes toch wat dichter op elkaar krijgen.
Voordeel is ook dat je niet telkens het vel moet omdraaien. Je blijft gewoon op de vleeskant kijken.

Ok, thx!! Ik probeer het even!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:22

Was vandaag bij Jysk en zag dat de rendiervellen daar "in de aanbieding" waren voor 85,=. Waren mooie grote en een mooie dikte naar mijn idee.

Toevallig lagen ze ook bij Leen Bakker en daar waren ze 115,=.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:03

Ik heb nog eentje nodig. Wie is Jysk?
NB: Prachtig onderschrift ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:05

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:46

Jeeminee...had vanfaag dus een echt schapenvel gekocht maar paard is er panisch voor...waren die van jullie er ook bang van?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:50

karev schreef:
Jeeminee...had vanfaag dus een echt schapenvel gekocht maar paard is er panisch voor...waren die van jullie er ook bang van?

Ze moeten idd erg aan de geur wennen in het begin.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:53

Mijn pony's moesten er inderdaad ook aan wennen maar vinden het nu wel prima. Ik vind het trouwens super fijn zo'n schapenvacht onder het zadel. Ik heb er ook nog eentje te koop, wellicht heeft iemand hier er nog wat aan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:54

Echt heftige reactie..snurken..trillende beentjes vluchten..wel 10 cm kleiner worden van schrik :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:40

Dat hoor je wel vaker,gewoon ff aan wennen :j Verbaasd me trouwens wel dat die van mij het niet eens eng vonden in het begin,en die ik heb die meurden Euh nogal in het begin :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:48

Ik ging dr helemaal niet van uit joh. Had ze beide aan de muur geknupt en ineens zakt de ruin van mijn vriendin door de knietjes. Toen vroeg de mijne zich ook af waar de paniek was en deed gezellig mee haha. Maar we oefenen lekker door.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:41

Ja ze vinden de geur erg spannend!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:40

Flink gebruiken zodat er paardengeur aan komt.

zou het helpen om de geur te verminderen door hem in de sneeuw te leggen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:17

O wauw wat mooi!
ik volg even vind die schapenvachten onder het zadel onwijs mooi staan en dus nog functioneel ook....