Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:13

Wauw het helle topic even snel door gekeken maar wat knap van jullie! Durf er zelf niet echt aan te beginnen:-p

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:16

XxChelsey1xX schreef:
leuk topic! en wat goed van jullie allemaal zeg! zo handig ben ik echt niet :P met kerst krijg ik een nieuw dekje voor de wedstrijden; een kobaltblauwe. nu wil ik hem iets meer 'bling' gaan maken net als mn blouseje. iemand tips?

http://www.ruitersport-stiens.nl/catalo ... ldek-Blauw

Is dit niet iets voor jou dan?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:17

Een wonderpotje zachte schoensmeer:
Afbeelding
Heb slechts 1 dikke laag moeten doen en goed ingewreven met een doek.
Daarna met een ruwe schoenborsel goed ingewreven en dan met een blink borstel.
En dan het hele goedje laten drogen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:18

Blijft het ook goed zitten met rijden? Of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik vind het in elk geval wel een mooi resultaat.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:20

interessant om te lezen hoor. Maar zou het wel handig vinden wanneer iemand een opknap foto laat zien ook erbij te zetten hoe diegene dat heeft gedaan. sommige hebben dat al wel gedaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:24

Ik heb mijn zadel geverfd: [HAR] [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!
Het bruin was niet meer egaal bruin, vooal bij de stijgbeugelriemen, maar ook op de zitting zaten een soort kringen. Ik had al geprobeerd om het in olie te doen zodat de kleur ook wat donkerder werd, maar dat lukte niet. Vandaar dus de leerverf. Mijn neusriem is daar ook mee gedaan :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:25

Blijheid schreef:
Dat is een goeie tip van dat suède! Heb je dat gewoon met die leerverf gedaan?
Op de suède zitting van mijn zadel zit (ondank insprayen) een beetje een vlek van mijn zweetbips :o

De suede is niet meer zacht suede maar voelt eerder aan als zacht bewerkt leer.
Dit was nu een zadel die ik gekocht heb, opgedaan heb en terug verkoop.
Maar moest mijn zadel (exact hetzelfde zadel) nu ook grauw worden zou ik zeker hetzelfde doen!
Ik ben echt super blij met het resultaat! <3

De voor foto van het zadel:
Afbeelding
De na foto van het zadel:
Afbeelding

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:26

Leen_ schreef:
Blijft het ook goed zitten met rijden? Of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik vind het in elk geval wel een mooi resultaat.

Ik ben zeker van wel aangezien suede echt werkt als een spons en de verf opzuigt.
Als je er met een natte doek overgaat gaat de verf niet af dus ik ben zeker dat het mooi blijft :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:28

Ik had verf speciaal voor suede, maar die heeft toch een heel klein beetje afgegeven. Alleen van heel dicht bij te zien, maar was al na 1 keer gebruik. Dus ik ga eens kijken of ik er ook schoensmeer kan overdoen :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:32

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het goed inwrijft en dan met een borstel en nog een borstel en dan laten drogen. Ofwel ligt het aan de soort verf, geen idee :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:38

Ja ik heb het eerst schoongemaakt met zo een suede borstel, zodat de verf er goed in kon trekken en dan de verf, dan nog eens met de suede borstel en dan met een gewone schoenpoets borstel het er soort van in 'duwen' en het heeft toen zo'n 2 dagen gedroogd.
Zal wel aan de verf liggen, mijn zag er steviger uit dan die van jou op het plaatje.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:41

Ja mijne is zo net slappe chocomousse :')
Afbeelding
danette :p

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:58

Wauw! Dat western zadel is echt heel mooi geworden! :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 19:05

2a54z6e45r6r schreef:
Ja mijne is zo net slappe chocomousse :')
[ Afbeelding ]
danette :p

Oh :+ mijn was eerder tandpasta textuur :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Leen_ schreef:
Ik heb zojuist singelstoten besteld, eens kijken of het me lukt om ze er zelf aan te maken. Ik heb er maar 4 besteld, kost me weer 12 euro minder :+ enja die middelste gebruik je toch niet. Het beste op de buitenste 2 plaatsen zetten? En gewaxte draad is toch goed genoeg he?

Niet als het leren singelstoten zijn. Gebruik dan gewaxt garen, liefst zadelmakersgaren. Anders gaat het snijden in je leer en gaat het eerder kapot.

Vwb je eerdere vraag: sowieso brospen, priem of els, naalden en garen, en verder ligt het er maar net aan wat je wil doen. Je verzamelt in de loop der tijd ook spullen :+ Een schaafje is fijn om te hebben, verder een tangetje en iets om de randjes van je leer mee glad te maken. Wat ik ook veel gebruik is een magneet (anders raak ik m'n naalden steeds kwijt :+ ) en ehm... zwarte nagellak :o Om kleine randjes van zwartgeverfd leer bij te werken.

Edit: ik weet niet meer wanneer en wat ik voor het laatst ook weer gepost had hier, dit is in elk geval een knutsel van de afgelopen paar dagen: [UK] [ART] 2 voorbrenghoofdstellen -> 1 trenshoofdstel

En afgelopen zomer heb ik dit zadel
Afbeelding

omgebouwd naar dit (inclusief nieuwe singelstootophanging, vandaar dat ik er nu op kom)
Afbeelding

Ben d'r wel tevreden over :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:25

Niet echt opknappen maar is ook voor paard en is ook in leder.
Ik heb een oude vlechtriem losgemaakt en gevlochten om een nylon kern en dan afgewerkt met leer om 2 sidepull ringen aan elke kant te bevestigen.
Maar ben vergeten de smalle stroken leer te schuren of terug ruw te maken voor ik ze kan kleuren.
Stomme fout want nu lukt het me niet om ze in de kleur te krijgen die ik wil.
Heb je een tip om alsnog de kleur of verf van deze stroken te krijgen (ze zitten dus al verwerkt in mn neusriem...
Foto's komen zo

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:36

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:14

Wat knap gemaakt! Ik weet niet hoe je 't zou kunnen kleuren nu nog eigenlijk. Welke kleur had je 't willen maken?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:25

Bedankt! Op de foto is de ene kantnog niet volledig genaaid. En is nat omdat ik mn verf die niet bleef hangen af gespoeld heb.
Ik wil hem graag in het donker bruin van mn zadel zelf die hierbove staat. Dus niet zoals de zitting. Heb namelijk het hoofdstel die bij dit zadel hoort gekocht maar wil er een bitloos van maken:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:36

Wil je de neusriem persé in dezelfde kleur als de rest van het hoofdstel? Ik vind een neusriem in een andere kleur juist wel leuk. En dan past hij denk ik ook goed bij de zitting. Maak je er een frontriem bij in dezelfde stijl :)

Edit: o, op de foto lijkt de neusriem lichter, en wat roder. Is het een groot kleurverschil?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:46

Een front riem zit er al aan en vindk best goed.
Wel het kleur scheelt toch wel wat. Op de foto is de neusriem nat dus vertekent wel wat. Maar hij is gewoon naturel bruin droog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:50

Is het geverfd leer? Anders zou je 'm een paar keer in de olie kunnen zetten zodat hij donkerder wordt. En dan hopen dat hij dezelfde kleur wordt als de rest :=

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:01

Een stukje wel. Maar dat kan ik eraf schuren. Welke olie moet je daarvoor gebruiken?
Kan je het achteraf dan nog verven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:04

Ik weet eigenlijk niet of je het daarna nog kunt verven. Ik denk dat je het dan eerst heel rigoreus moet ontvetten. Qua olie kun je gewone leerolie gebruiken, of neatsfoot olie. Ik heb gehoord dat leer soms wat groenig kan uitslaan als je Rapide gebruikt maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:51

even een vraagje hier. Ik wil een stuk elastiek aan een stuk leer naaien. Kan dit met een leernaald van de divoza? en heb ik daar speciaal draad voor nodig of is bijvoorbeeld draad die je gebruikt tijdens het vlechten van je paard ook goed?