Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:43

delvira schreef:
ik heb nee gestemd, ten eerste omdat ik vind dat ik dat met mijn paardje op de juiste manier moet leren.
en niet zomaar wat moet gaan doen...

Dus een paard dat bitloos gereden of ingereden wordt is de verkeerde manier? En wij doen zomaar wat?

delvira

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:46

dan heb je dat verkeerd gelezen....... ik zeg niet dat iemand die bitloos inrijdt dit op een verkeerde manier doet... maar aangezien ik er geen ervaring mee heb, wil ik niet zomaar wat doen....
snapt u??

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:47

delvira schreef:
ik heb nee gestemd, ten eerste omdat ik vind dat ik dat met mijn paardje op de juiste manier moet leren.

Je rijd niet bitloos omdat je vind dat je paard het op de juiste manier moet leren en niet zomaar wat moet doen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:48

volgens mij wordt ik verkeerd begrepen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:48

Molfre schreef:
delvira schreef:

Je rijd niet bitloos omdat je vind dat je paard het op de juiste manier moet leren en niet zomaar wat moet doen.

Lijkt mij heel redelijk, zeker als je hebt geleerd correct om te gaan met bit ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:50

precies en aangezien ik geen ervaring heb met bitloos rijden, vind ik dat ik mijzelf daar eerst zelf in moet gaan verdiepen, voordat ik bitloos zou gaan rijden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:50

Ik heb ook geleerd correct om te gaan met een bit en dat doe/kan ik nog steeds, dus waarom is bitloos dan verkeerd en doe je zomaar wat?

"Verkeerd" en "zomaar wat doen" heeft imo niks te maken met bit of bitloos, maar met kennis.

delvira schreef:
precies en aangezien ik geen ervaring heb met bitloos rijden, vind ik dat ik mijzelf daar eerst zelf in moet gaan verdiepen, voordat ik bitloos zou gaan rijden.

Kijk, nu snap ik 'em :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:51

Ik ben het met Delvira eens.
Ik rij ook wel eens bitloos, rondje buiten stappen of zo.
Voor ontspannen stapritjes vind ik het ideaal.
Maar verder als je een paard echt wil trainen, en je bent gewend altijd met bit te rijden.
Dan lijkt het me verstandig om dat zo te blijven doen.
Daarna kan je altijd nog verder zien en eventueel bitloos uitproberen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:53

kijk Molfre uiteindelijk snappen we elkaar, begrijp me dan ook niet verkeerd, als iemand bitloos wil rijden vind ik dat dat moet kunnen ook op wedstrijden. :) :) :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:54

Als het je verstandig lijkt ga ik je niet zeggen het anders te doen, maar mag ik vragen wat jullie zo anders en verschillend vinden aan rijden met bit of bitloos? Ik heb namelijk zowel bij mezelf als bij de paarden die ik omgeschoold heb nooit problemen ervaren en ik rijd nog steeds op dezelfde manier als toen ik nog met bit reed.

Air

Want jezelf ontwikkelen is een slechte zaak? :D
Overigens is er in het rijden geen verschil. Bitloos is geen discipline, maar een optoming.

delvira

als je met bit rijdt moet je ook met een zachte hand rijden... ik hou er ook niet van als ik mensen zie rukken en plukken in een paardenmond.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:56

Idd Air , volgens mij mis ik iets.
Sinds wanneer is het anders? (als we het hebben over een sidepull of kaakgekruiste systemen, hackamore's en andere scherpere optomingen daargelaten) :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

Bitloos is voor mij een manier om ontspannen ritjes te maken.
Maar bitloos dressuur rijden, mis ik de aanleuning.
Dat geldt voor mij persoonlijk, iemand anders kan wel de goede aanleuning vinden met bitloos rijden.
Ik ben een recreatieruiter, mijn paard hoeft helemaal geen sportprestaties te leveren, maar wel goed op haar eigen benen kunnen lopen.
En niet tegen de hand of met de rug weggedrukt.
Dit kan prima met bit zonder rukken/plukken/sjorren, maar gewoon met stille, ontspannen hand en houding.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:00

ja
ik heb de mogelijkheid om bitloos te rijden thuis
en tot het L ook op wedstrijd. Dit heb ik netjes gedaan, zelfs het nederlands kampioenschap als afsluiter :P
Ook nog een paar keer HC gestart maar daarna niet meer.

als de knhs het toestaat om ook verder te mogen officieel dan start ik weer met die merrie!!

Ik ben wel van mening dat je niet zomaar op elk paard zonder bit moet stappen. Ik rijd veel verschillende paarden, van mezelf en van klanten. De een met bit, de ander zonder. En sommigen ook afwisselend.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:05

Ik wil in de toekomst wel graag correct bitloos leren rijden, maar kan het zelf nu nog niet.
Paard is wel goed te sturen, maar kan hem nog niet correct rijden. We zijn eerst nog met zoveel dingen bezig. Maar met de rambo mc bridle kan het altijd wel in de toekomst.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:11

mika11 schreef:
Ik ben een recreatieruiter, mijn paard hoeft helemaal geen sportprestaties te leveren, maar wel goed op haar eigen benen kunnen lopen.
Dit kan prima met bit zonder rukken/plukken/sjorren, maar gewoon met stille, ontspannen hand en houding.

ben het hier mee eens

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:12

Wat moet je er mee eens zijn? Kan idd. prima met bit, maar kan ook prima zonder bit. Ik zie er geen reden toe om iets wat nutteloos is te gebruiken..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

delvira schreef:
mika11 schreef:

ben het hier mee eens

En zonder bit kan dat ook, ook dit heeft niks te maken met wel of geen bit gebruiken. Ik ben nog steeds van mening dat (uitzonderingen daar gelaten) ieder paard bitloos gereden kan worden en excuses dus altijd alleen maar een persoonlijke keus van de ruiter zijn.

Air schreef:
Wat moet je er mee eens zijn? Kan idd. prima met bit, maar kan ook prima zonder bit. Ik zie er geen reden toe om iets wat nutteloos is te gebruiken..

Dit dus!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:40

Het zijn ook persoonlijke redenen.
Waarom zou ik excuses moeten zoeken dat ik niet bitloos rijd. :+
Voor mij voegt het niks toe, behalve soms de stapritjes bitloos.
Maar verder hoeft het van mij niet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:49

Air schreef:
Want jezelf ontwikkelen is een slechte zaak? :D
Overigens is er in het rijden geen verschil. Bitloos is geen discipline, maar een optoming.

Dat vind ik een mooie uitspraak en ben het er roerend mee eens. Maar, dan geld voor iedere optoming ook; niet iedere optoming is voor ieder paard geschikt. Kijk wat het beste bij jezelf en bij je paard past. Maar durf eens iets te proberen, wellicht loopt jouw paard wel heel prettig op een sidepull of wat dan ook. En, zoals ik in een eerdere post al zei, kan het afwisselen van bit naar bitloos (en vice versa, vergeet dat niet!) geen kwaad om je eigen rijkunsten eens kritisch onder de loep te nemen. Als jouw paard opeens de kop omhoog steekt bij het rijden zonder bit of enorm scheef word met bit, wat gaat er dan mis? Bitloos is niet noodzakelijk vriendelijker, ook niet onvriendelijker. Bovendien heb je ook bitloos verschil; een neckrope, een hackamore, een kingekruist hoofdstel, een kaptoom; werelden van verschil!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:53

en ik denk dat het een inderdaad niet beter of slechter is dan het andere....

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:03

Air schreef:

helemaal met je eens Air!

Ik denk ook dat veel mensen denken dat een bit veiliger is, kom vaak mensen tegen als ik aan het rijden ben die vragen of het niet gevaarlijk is zonder bit, al helemaal als ik met m'n pony voor de kar ben zonder bit..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:13

Ik heb vroeger serieus de vraag gekregen hoe ik dr aan de teugel reed zonder bit _O-
Gewoon harder sleuren :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:24

Maar het verschil is dat mensen die met bit rijden, niemand hun mening probeert op te dringen om het precies zo te doen.
Desnoods met enge filmpjes van gebroken paardenneuzen door bitloos hoofdstel, totaal scheef gereden paarden etc, om maar te laten zien hoe slecht iets is.
Ook niet sarcastich doen, ook niet zichzelf maar op de borst slaan omdat je het zo goed doet.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die met bit rijdt, het goed doet, want dat is niet zo helaas.
Maar dat geld voor bitloos rijden ook zo.

Als iemand bitloos wil rijden, daar is niks mis mee. Alleen maar mooi als iemand daar goed mee kan rijden.
En dat geldt andersom ook zo, ik snap niet waarom mensen die bitloos rijden het zo proberen op te dringen.
Helemaal als die mensen ook nog tegen stallen, dekens, hoefijzers zijn. :D