Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:49

Millanka schreef:
Om even mee te gaan in de discussie, ik heb wel het idee dat mijn paard de bitloze versie een stuk prettiger vind dan het bit, ook voor het wondje :) Ik heb hem eerlijk gezegt nog nooit zo lekker zien briesen en zien ontspannen. Het is voor ons de prettige omkeer geweest, en voor mij duidelijk dat mijn paard dit verkiest boven een bit, wondje of geen wondje. Het heeft voor ons ook deuren geopend, we longeren nu met touwhalster i.p.v. bit en in de bak kunnen we nu ook lekker bitloos rijden :)

Maar het was wel het wondje wat hem ZO deed gruwelen van het bit, normaal doet ie een stuk minder moeilijk met bit indoen ;) En daarnaast heeft hij van vroeger natuurlijk de nodige slechte ervaringen met het bit gehad.

Dus voor ons is het nu duidelijk, dat bit komt er zo min mogelijk in :D (Alleen met buiten rijden voorlopig nog wel.)

+:)+

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:01

Mijn paard doet gewoon zijn mond open zodra ik het bit voor zijn mond heb zeg maar raak geen tanden aan etc..

verder doet een bit geloof ik geen pijn hoor, ja als je gaat trekken etc.

Amigo20

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:36

ik houd bij mijn pony altijd het bit voor zijn mond, dan doet hij zijn mond gelijk open, ik hoef niet tegen zijn tanden te duwen of het bit tegen zijn lip aam te houden enz. ik denk dat het bit niet zo hee pijnlijk is zolang je er op de juiste manier mee omgaat, want volgens mij kan je ook de neus van je paard breken als je de neusriem te laag doet en veelste hard trekt, dus volgens mij maakt het niet echt uit of je nu met of zonder bit rijd, sommige paarden reageren niet goed op bitoos en sommige wel, ligt maar net aan het paard en de ruiter, alleen wat mij niet zo fijn lijkt voor paarden en pony's is een stang en trens hoofdstel, dan zitten er dus 2 bitten in zijn mond, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel een beetje pijnlijk(verbeter me even als ik het fout heb over stang en trens want heb er geen ervaring mee)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:46

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 02:08

Mijn paard heeft met allebei geen problemen.
Rijd in de bak met een bit, en als ik naar buiten ga met hackamore.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:25

Maartje1990 schreef:
voor die mensen die de moeite willen nemen

http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... rijden.php

Links kun je nog verder kijken als je geïnteresseerd bent :)

Niet om het een of ander...maar een paard hoeft niet te wennen aan bitloze optoming??? Kan me geen enkel veulen herinneren dat zonder meer een halster accepteerde...om te beginnen

Het is echt niet zo dat ik tégen bitloos ben, rijd zelf een manege paard op neckrope. Maar bij dit paard kan dat, daar heeft hij zijn voorkeur liggen. De voorkeur van mijn bijrijdhaflinger ligt toch echt ergens anders. En ja, ik heb het geprobeerd. Meerdere malen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:59

Juut schreef:
Niet om het een of ander...maar een paard hoeft niet te wennen aan bitloze optoming??? Kan me geen enkel veulen herinneren dat zonder meer een halster accepteerde...om te beginnen

.

Ik denk dat ze daar bedoelen dat ze het bit hebben gewoon in de mond dat ze daar aan moeten wennen, niet zozeer het gebruik ervan. Imo veulentje dat ik van geboorte af aan heb verzorgt accepteerde 't halster prima.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:01

De veulens die ik verzorgd heb ook...na een beste rodeoronde om het halster af te werpen. Nu hadden deze veulens ook niet meteen na geboorte een halster om, maar pas na enkele weken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:03

Ik had er met dat veulentje totaal geen problemen mee (shetlander) En dat was wel iets van 3 dagen na de geboorte. En het lopen aan het halster hebben we eerst gedaan dmv een touw om de buik van de moeder... en daarna pas zelf in de hand nemen. geen idee of dat een verschil maakte :+ Maar beestje had er echt geen enkel probleem tegen