voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:45

@ Samyo: Heb jij een barefoot met vps? Ik denk dat daar ook al een flink verschil in zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:51

Misterylady: wel gaaf dat jij een manege hebt gevonden waar ze boomloze zadels hebben! Daar zou je bij mijn oude manege toch niet mee aan moeten komen geloof ik... Al vond ik dat ze daar sowieso niet goed naar de zadels keken. Er was een paardje dat zelfs al duidelijk pijn had wanneer je de rug borstelde, laat staan hoe dat met ruiter & zadel moet zijn geweest...
Ik weet niet of boomloos daar de oplossing was geweest hoor. Maar je beperken tot boomzadels vind ik vrij kortzichtig.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Ik heb maandag voor de eerste keer op een barefoot zadel gereden (western) en ik moet zeggen daty het veel beter zit dan het dressuur zadel van men verozrgpony (men kont doet dan altijd pijn). Het enige probleem dat ik met de barefoot heb is dat mijn knieën na het rijden pijn doen en dat ik enorm bons tijdens de galop waardoor ik rugpijn krijg én men verzorg pony hinder.
Met het dressuur zadel bons ik ook een beetje in de galop, maar een stuk minder.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:45

@Safiera: volgens mij was dat noodgedwongen ;)
Ze hadden een haflinger als lespaard en die was erg rond en gezond :D
Paste niks anders op. Maar deze haflinger is inmiddels weg en het zadel is -gelukkig- gebleven. Het ligt nu op een fjord.

@Aprella: waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ik zat de eerste keer ook erg te wiebelen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:46

Toen ik na de winterstop weer ging rijden hobbelde ik ook heel erg, verloor ik mn beugels etc etc :P

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:48

nja maar het is niet zo tof voor et paardje want ze heeft er last van :( In de galop valt ze soms terug in draf omdat ik haar hinder...

maar wat ik me nu afvraag... moet er niet onder elk westernzadel zo'n dekentje? Ik vond het vreemd dat ik met een gewoon dekje moest rijden :s

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:28

@Aprella: er hoort wel een speciale pad onder met inlages.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:51

Misterylady schreef:
@Safiera: volgens mij was dat noodgedwongen ;)
Ze hadden een haflinger als lespaard en die was erg rond en gezond :D
Paste niks anders op. Maar deze haflinger is inmiddels weg en het zadel is -gelukkig- gebleven. Het ligt nu op een fjord.

Maar dan wel goed dat ze het doen. Want er zijn ook andere oplossingen, trekpaard-modellen of zo... Zie je niet snel -ik nog nooit- een boomloos op een manege. Het zou de 'hokjesgeest' van menig manegeruiter ook verbreden :j Eigenlijk zouden ze op maneges naast rij- en poetslessen ook zadel-zaken moeten behandelen in de lessen. Wanneer je dan een verzorg of eigen paard krijgt kom je beter beslagen ten ijs.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:32

bij ons op de manege kun je ofwel op haflingers ofwel op shetlanders rijden. één van de haflingers heeft een boomloos zadel (ik denk BF, maar ik ben niet zeker)
en alle shetlanders dragen BF's
ik zelf vind dat boomloos zadel super makkelijk zitten, maar anderen vinden het dan weer verschrikkelijk.
nou ja de pony zelf kan daar ook wel mee te maken hebben, dat is een super slome, maar ik vind hem wel leuk. :) nu ja smaken verschillen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:58

even een waarschuwing voor alle mensen die van plan zijn een barefoot aan te schaffen en nog niet alles in handen hebben gehad: Ik heb nu ruim een jaar met een vpsloze barefoot gereden met vpsinlages = veels te dun. Verkoopster van mijn 2ehands zadel vertelde me dat het zeer zeker vpsloze inlages waren, maar ik kreeg vandaag een pad binnen met échte vpsloze inlages = 100 keer zo dik. Goed nagaan of je dus goede inlages hebt, want mijn paard is dan een rondgeribte dikkerd die daar niet zo'n last van heeft, maar als je een spichtiger paardje hebt kan dat denk ik toch flink last veroorzaken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:22

Oei , dat is wel op zijn zachtst gezegd "jammer" inderdaad :o

Voor een zadel zonder VPS is 1 setje met stevige "ouderwetse" inlages vaak nog vrij dun , ik verkocht daarom ook graag de dubbeldikke inlages voor meer zekerheid en bescherming.... zodat de ruggengraat makkelijker / betrouwbaarder vrij van druk gehouden werd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:23

Heb nu ook dubbele gelukkig :3 Maar wat baalde ik ontzettend dat die vrouw niet eerlijk tegen me is geweest of zelf erg dom...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:25

Mja , misschien ligt daar nog een stukje verantwoordelijkheid voor mij ook , dat ik wellicht via de site beter moet informeren welke verschillende mogelijkheden er allemaal zijn qua zadels en pads , wat er in de loop der jaren voor veranderingen en gevolgen daarvan zijn geweest......maar het is nu al zo'n veels te uitgebreid rommeltje zo veel pagina's als de site heeft :P

kikienyoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:29

Slofje schreef:
Toen ik na de winterstop weer ging rijden hobbelde ik ook heel erg, verloor ik mn beugels etc etc :P

daar heb ik ook zo`n last van gehad.
ik kon totaal niet meer rijden..
echt valend gewoon! ;(

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:38

@pmarena, ik zou t fijn vinden als er bij sommige dingen centimeters bijstonden, dan kun je het ook zelf nachecken. Zoals hoeveel cm de maat 1 van een virginia rose is bijvoorbeeld, of dus hoe dik de vpsloze pads en de vpspads zijn :) Misschien is dat een idee? Daarnaast had zij t zadel gekocht op zo'n stand tijdens een event, dus vind niet dat t deels jouw schuld is ofzo..
Ohja, een vraagje.. vroeger bestonden er een soort uitsteeksels achter de zadels die de flanken beschermden tegen zadeltassen, maar toen ik de pagina opvroeg bestond hij helaas niet meer.. bestaan die nog of zijn die nergens meer te koop"?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:27

pmarena schreef:
Mja , misschien ligt daar nog een stukje verantwoordelijkheid voor mij ook , dat ik wellicht via de site beter moet informeren welke verschillende mogelijkheden er allemaal zijn qua zadels en pads , wat er in de loop der jaren voor veranderingen en gevolgen daarvan zijn geweest......maar het is nu al zo'n veels te uitgebreid rommeltje zo veel pagina's als de site heeft :P

mag ik heel eerlijk zijn dat je het nu ook geod voor elkaar hebt :)
het is ook een stukje verantwoordelijkheid van de ruiters zelf, je gooit ook niet elk willekeurig boomzadel op een paard.
het idee van slofje vind ik wel erg leuk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:05

weet iemand btw van welk schuim de inlages van barefoot zijn gemaakt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:35

Slofje schreef:
@pmarena, ik zou t fijn vinden als er bij sommige dingen centimeters bijstonden, dan kun je het ook zelf nachecken. Zoals hoeveel cm de maat 1 van een virginia rose is bijvoorbeeld, of dus hoe dik de vpsloze pads en de vpspads zijn :) Misschien is dat een idee? Daarnaast had zij t zadel gekocht op zo'n stand tijdens een event, dus vind niet dat t deels jouw schuld is ofzo..
Ohja, een vraagje.. vroeger bestonden er een soort uitsteeksels achter de zadels die de flanken beschermden tegen zadeltassen, maar toen ik de pagina opvroeg bestond hij helaas niet meer.. bestaan die nog of zijn die nergens meer te koop"?

Van de zadels staan de maten gewoon op de site ? :)

http://www.boomloosrijden.nl/matentabel.htm

Wat betreft de diktes van de pads , dat is een beetje moeilijk om te zeggen eigenlijk , de inlages zijn namelijk even dik :P
Alleen de structuur van de inlages is anders , de VPS inlages knijp je veel makkelijker samen tussen duim en wijsvinger.

Ik denk dat je de Trekking-pads bedoelde , de Physio-pad maar dan met een extra dekje erachter voor onder dubbele zadeltassen ?

Deze zijn nog wel leverbaar hoor , maar omdat ik geen voorstander ben van de Physiopad heb ik deze ook niet op de site gezet , en dus ook niet de versie met dat extra dekje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:39

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:40

joh :o nog nooit op die matentabel gekeken. Ik vind mijn vpsloze inlages (de enkele) toch echt dikker dan de vpsinlages.. Waarom ben je geen voorstander van physiopad? (heb je toevallig een link van die paduitbreiders?)
Vandaag trouwens voor het eerst met de goede inlages gereden, joh.. hard zadel, verbaasd paard, maar veel ruimte bij die rug! xd
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 15-04-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:44

Er staat een loei van een link naar de matentabel bovenaan de SHOP-pagina hoor , al jaren :P

Physiopad : gewoon weer vanwege de Sympanova onderkant die kan irriteren , dan nog de achterkant dat bont , dus een materiaalovergang onder het zadel , kan ook problemen geven.

Dan het losse "dekje" met inlages dat met klittenband vast zit aan het zadelvormige dekje , en de kans erg aanwezig dat mensen die er scheef op plakken.... ik vind het al met al een veels te ingewikkeld dekje voor een veels te hoge prijs :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:56

Ik zat eerst na de winterstop ook weer vreselijk op mijn zadel, en dat is nog steeds niet helemaal hersteld, maar het wordt langzaam beter. :=

Maar ik zat vorige week op een dressuurzadel met wrongen en al die zooi, en ik had meteen rugpijn. Dat heb ik met mijn lieve Barefootje niet. <3

2009 midden in de zomer, ik reed toen alweer een tijdje:
http://img85.imageshack.us/img85/5446/julix.jpg

2010 in de zomer, ook na een tijdje trainen:
http://94.100.120.53/1170100001-1170150 ... _WkzB.jpeg

2011 na de winterstop. Toch een stuk minder netjes. :=
http://img832.imageshack.us/img832/8391/15660864.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/_Im3s ... tkYs/4.jpg

Dus het is elk jaar weer een beetje wennen na de lange winterstop. :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:40

@ Pmarena: stel, je hebt (zoals wij) een vps-zadel, maar moet nieuwe inlages kopen. Welke raad je dan aan? De inlages die in de grandeurpad (wel 2e hands, dus ik weet niet zeker of het origineel was) zaten zijn te dun.

Heb de boel nog niet uitgezocht, dus nog geen idee wat er nu in zit. Het voelde als een dun laagje vilt of zo toen ik er op drukte :? Ik lees veel positieve berichten over die 'luchtige' inlages, maar zijn deze niet te dun? Feit is wel dat de ruiter relatief groot/zwaar is voor de pony. Heeft dat er nog mee te maken?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:11

voorzover ik weet zijn tijdens drukmetingen de dunne inlages er het beste uitgekomen onder een vps zadel:P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:40

Ja maar als de ruggegraat niet vrij blijft... Het zou ook best kunnen dat we nu die dunne vps-inlages hebben.