O jee. Ik heb al onder mijn voeten gekregen van de mods. Moet jullie (let op dat ik niet op de man speel
) met zijden handschoentjes aanpakken. Nochtans vond ik dat ik heel wat interessante info heb opgezocht en hier neergepend, maar blijkbaar moet ik een beetje softer zijn in mijn antwoorden en wat meer rekening houden met jullie teergevoelige zieltjes.
Nog een geluk dat mijn eigen zieltje eerder in Dante's Inferno thuishoort, dan tussen de aartsengelen of ik was al in een diepe depressie beland met hetgene wat mij hier al naar het hoofd is gegooid.
Ok, goed dan, here we go :
Citaat:
leg mij dan aub eens uit hoe ik in godsnaam een schouder moet gaan opheffen op een cirkel in galop, zonder een bit of bosal maar met een hoofdstel waarbij ik enkel bovenop of aan de zijkant van de neus kan inwerken, en dat op een dusdanige manier dat deze correctie kan ingeoefend worden zodat ik die ook in de show pen kan gebruiken waardoor ik de suggestie van correctie kan geven en mijn paard daarop reageert.
Tja, HIER ben ik ook erg benieuwd naar
. Ik heb dezelfde vraag al eens -tig bladzijden eerder gesteld, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen van de bitloosrijders.
Citaat:
Sevke: Niet alleen ik, sterker nog dat heb ik ook al een paar keer gezegd, ik ben nog maar lerende. Maar genoeg andere ruiters die hun paard goed voor elkaar hebben, bitloos. Ook mensen met een stuk meer ervaring.
Ook HIER wacht ik nog steeds op de voorbeelden. Boudweg iets beweren is één ding. Met bewijzen komen is iets anders. Ik hoop dat de foto's van de site van jouw lesgeefster niet als voorbeeld worden aangehaald, want ik heb daar geen foto's bespeurd van paarden die mooi over de rug lopen... Ik kan er natuurlijk hebben overgekeken. Ik ben een beetje kippig.
Citaat:
Bij correct gebruik zit een sidepull niet aangesnoerd, en belemmerd daardoor ook geen ademhaling. Dus dat kan niet tegenover juist bitgebruik gezet worden.
Waarom zou je oordelen over bitloos als je het fijne er niet van weet? Met een sidepull kan je prima met aanleuning rijden, waarom niet?
Omdat je dan de ademhaling belemmert. Van zodra je druk zet op de neusriem, voelt het paard dit in zijn ademhaling. Bovendien, zoals Dofuzz al aanhaalde : in het western wordt er niet gereden met "aanleuning".
Citaat:
Als je al in de show pen bent aan beland werk je toch al helemaal via neckreining?
Ja. En dan heb je de snaffle en bit-fase al doorlopen. Geen sidepull meer te bespeuren rond het paard.
Citaat:
Maar met release wordt bedoeld of de druk ervan afgaat als je de druk er af haalt, en dat is bij een goedpassende sidepull het geval. Hetzelfde als bij een goedzittend bit
.
Dit klopt dan weer NIET. De release is bij een bit gewoon veel duidelijker omdat het veel zwaarder is. De enige bitloze optoming met een behoorlijke release is een bosal. Omdat die ook veel zwaarder is, minder strak om de neus zit, niet op de ademhaling werkt en een veel kleiner raakvlak heeft. Bij een sidepull zit het riempje altijd over de neus, met twee vingers speling, dus vrij strak. Dat voelt een paard altijd. Bovendien zijn de teugels zodanig geplaatst (opzij van het hoofd), wat een behoorlijke release ook al in de weg zit.
Citaat:
Dat iemand het bit op 10 verschillende manieren wil kunnen bewegen in de paardenmond zegt niet dat een ander genoeg heeft aan rechts, links en 'druk' op de neus.
Het feit dat iemand bij het rijden, die bovendien zijn paard "goed voor elkaar wil hebben", genoeg heeft aan links en rechts trekken en druk op de neus, getuigt mij niet van erg goed ruiterschap. (niet persoonlijk bedoeld, hoor. Ik bedoel het ook aan anderen die deze mening toegedaan zijn
)
MidnightPSan vat het mooi samen :
Citaat:
sidepull = kinder fiets met zijwieltjes
snaffle = op de fiets naar school
shank bit = tour de france
spadebit = wereld kampioen