[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:48

StalBerguil schreef:
goedenavond zeg _/-\o_ _/-\o_
Interressant om te lezen maar wel allemaal happy blijven :D

Wij nemen dat allemaal wel met een korreltje zout hoor. ;)

Ik zou nog wel even willen melden dat absoluut niet tegen bitloos ben! Ik heb genoeg ruitermaatjes die bitloos rijden en zolang zij dit op een veilige manier kunnen en anderen er niet mee in gevaar brengen, maakt het mij niet uit hoe ze rijden. Al is het ondersteboven en achterstevoren!
Wij kunnen daar dan ook over praten als gewone volwassenen en we wisselen dan ook ervaringen uit en tips. Er zijn allicht paarden die niet goed reageren op een bitje. Er zijn dan natuurlijk genoeg mensen die roepen om dan geen bit in te steken. Maar er zijn tientallen bitten en ik heb al gemerkt dat op het eerste zicht een "zacht" bitje, voor je paard heel anders kan aanvoelen. Hetzij door het bit zelf, hetzij door de onkunde van de ruiter. Het is dus meestal een kwestie van het juiste bitje voor je paard zoeken en zelf ook beter te leren rijden.
Er zijn natuurlijk paarden met een afwijking zoals een laag gehemelte en dan kan bitloos wel een oplossing zijn. Maar dan ook weer moet je zoeken wat het beste bij je paard past, ook hier zijn tal van oplossingen. De ene trainer zweert bij dit en de andere bij dat... maar niets is zaligmakend. Zoveel paarden, zoveel voorkeuren en andere manier van trainen.
Ik heb alleen ervaren, jammer genoeg, dat je bitloos een paard niet kan trainen zoals met een bit. Waarom, is hier al genoeg gezegd.

Ods
Forumcoördinator

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:46

Moderatoropmerking:
Hierbij het laatste verzoek om berichten niet persoonlijk te maken, als het jullie niet lukt op een respectvolle manier met elkaar te communiceren hangen we hier een slotje op.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:27

Ik heb een vrij brede, met teddy-vacht onderlegde neusriem aan mijn bitloos.
Maar mijn "juf" zegt, dat de neus heel erg gevoelig is en dat er (soms) harder "inhakt" dan een bit.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:54

mag ik de mod vragen waarom alle deelnemers in dit topic gewaarschuwd worden, waarbij meerdere deelnemers constant argumenteren, hun argumentering duiden, waardoor dit leidt tot een erg interessant en leerzaam topic welk steeds on-topic blijft, en terwijl één deelnemer uit de bocht gaat in deze en daardoor soms lik op stuk krijgt. is dat niet een beetje het kind met het badwater wegspoelen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:35

MidnightPSan schreef:
Verzamelen in b.v. draf, met een bosal doet men door het RONDE neus gedeelte d.m.v. lichte ophoudingen,

Ik verzin niet zomaar wat.

Sevke: Niet alleen ik, sterker nog dat heb ik ook al een paar keer gezegd, ik ben nog maar lerende. Maar genoeg andere ruiters die hun paard goed voor elkaar hebben, bitloos. Ook mensen met een stuk meer ervaring.

Dofuzz: Ik beschuldig niemand van onkunde, doen jullie helemaal zelf. Als je het in 1 van de eerste posts als het hebt over een schuivende sidepull.... Verder heb jij ervaringen mee met kapotte neuzen etc. etc.
Dat komt niet van juist gebruik maar van verkeerd gebruik... dan kan ik ook zo gaan oordelen over met bit rijden, maar dat werkt niet. Je moet uitgaan van juist gebruik. Je kan niet onjuist gebruik vergelijken met juist gebruik. Wil je dan toch dat onjuiste gebruik gaan vergelijken pak er dan ook het onjuiste gebruik van een bit bij.

Bij correct gebruik zit een sidepull niet aangesnoerd, en belemmerd daardoor ook geen ademhaling. Dus dat kan niet tegenover juist bitgebruik gezet worden.
Het bit is zwaarder dus het heeft release? Hierbij wordt dan vergeten dat een bit altijd in de mond zit, het paard voelt hem altijd zitten. Daarnaast is een paardenmond klein omdat de tong er ook nog in zit.
Dat is dan dus naar jullie eigen zeggen alsnog geen release :n
Maar met release wordt bedoeld of de druk ervan afgaat als je de druk er af haalt, en dat is bij een goedpassende sidepull het geval. Hetzelfde als bij een goedzittend bit.

Dat het jarenlang op een bepaalde manier gedaan is zegt niets over of het niet op een andere manier kan.
Dat iemand het bit op 10 verschillende manieren wil kunnen bewegen in de paardenmond zegt niet dat een ander genoeg heeft aan rechts, links en 'druk' op de neus.
Ik heb alleen aanleuning nodig, aanleuning om o.a. te kunnen rechtrichten.
Of ik die aanleuning nou op het bit heb of op de neus maakt niks uit, met beide kan ik de schouders verplaatsen.
Met aanleuning hoef je niet in de mond te zitten, je maakt namelijk meer gebruik van je teugels, door die te verplaatsen en aan te leggen etc.

Dana82: Kijken, kijken, maar niet lezen.
Blijkbaar heb je posts van mij en andere bitloze ruiters ook overgeslagen. Erg jammer.
Zoals je kan lezen zijn er ook bitloze ruiters die hun paard goed voor elkaar willen hebben. Het is alleen jammer dat dat niet gelezen of niet geloofd wordt.

Het ergste is nog dat de bitloze ruiters die goed bezig zijn beschuldigd worden van liegen. Want nee, IK doe het niet zo en zus en zo doet het ook niet zo, dus dan kan het ook niet zo.
Maar blijkbaar gebeurt het onmogelijke toch. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:46

@air: bewijs dan eens dat je 'niet zomaar wat verzint'. En begin dan eens wat jij verstaat onder 'het paard goed voor elkaar hebben'. Want jij schrijft dat jij aanleuning nodig hebt om recht te kunnen richten, maar voor zover ik weet is het juist niet de bedoeling om met een bitloze optoming te rijden met aanleuning!
En ik heb op de site van je instructrice gekeken. En wat zij daar laat zien is niet wat ik versta onder een paard goed voor elkaar hebben. Ik zie daar vooral foto's van paarden die op de voorhand duiken en/of over de buitenschouder weglopen.

En natuurlijk is er wel een release met een bit. Want op het moment dat je loslaat is de druk onmiddelijk weg. En in tegenstelling tot wat jij beweert is dat bij veel bitloze optomingen juist niet het geval. Behalve bij de bosal wellicht.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:57

"Zoals je kan lezen zijn er ook bitloze ruiterds die hun paard goed voor elkaar willen hebben"

Je zegt het goed, vele bitloze ruiters proberen het juist te doen en ze willen hun paard goed hebben. Ik zoek naar voorbeelden van bitloze ruiters die het niet alleen willen bereiken maar wel al degelijk bereikt hebben. Ik wil zoveel met pijn paard kunnen. Maar tussen willen en kunnen ligt nog een groot verschil.
Ik heb de indruk dat jij ook niet goed leest. Ik schrijf namelijk dat ik verschillende vrienden heb die bitloos rijden en dat wij over bitloos of niet heel gewone en leerzame gesprekken hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:13

Wendy schreef:
@air: bewijs dan eens dat je 'niet zomaar wat verzint'. En begin dan eens wat jij verstaat onder 'het paard goed voor elkaar hebben'. Want jij schrijft dat jij aanleuning nodig hebt om recht te kunnen richten, maar voor zover ik weet is het juist niet de bedoeling om met een bitloze optoming te rijden met aanleuning!
En ik heb op de site van je instructrice gekeken. En wat zij daar laat zien is niet wat ik versta onder een paard goed voor elkaar hebben. Ik zie daar vooral foto's van paarden die op de voorhand duiken en/of over de buitenschouder weglopen.

En natuurlijk is er wel een release met een bit. Want op het moment dat je loslaat is de druk onmiddelijk weg. En in tegenstelling tot wat jij beweert is dat bij veel bitloze optomingen juist niet het geval. Behalve bij de bosal wellicht.

Waarom zou je oordelen over bitloos als je het fijne er niet van weet? Met een sidepull kan je prima met aanleuning rijden, waarom niet?
Met een hackamore e.a. moet je dat inderdaad niet doen, niet fijn voor het paard.

Paard loopt in een 50-50 verhouding en de andere foto laat geloof ik een schoudervoor zien, geen volte of wending, daarbij kijk je niet rechtuit.
Zeggen dat zij een paard niet voor elkaar kan krijgen is onzin, daarvoor heeft ze echt teveel 'probleem'paarden weer er bovenop geholpen :)
Maar dat kun je ook lezen.

Waar schrijf ik dat die release niet weg is? Staat er toch? Maar dat werkt hetzelfde bij een sidepull.
Er zijn inderdaad kaakgekruiste en kingekruiste hoofdstellen waarbij de release inderdaad helaas niet goed is, maar er zitten gelukkig ook wat tussen die wel een goede release hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:25

Dana82 schreef:
"Zoals je kan lezen zijn er ook bitloze ruiterds die hun paard goed voor elkaar willen hebben"

Je zegt het goed, vele bitloze ruiters proberen het juist te doen en ze willen hun paard goed hebben. Ik zoek naar voorbeelden van bitloze ruiters die het niet alleen willen bereiken maar wel al degelijk bereikt hebben. Ik wil zoveel met pijn paard kunnen. Maar tussen willen en kunnen ligt nog een groot verschil.
Ik heb de indruk dat jij ook niet goed leest. Ik schrijf namelijk dat ik verschillende vrienden heb die bitloos rijden en dat wij over bitloos of niet heel gewone en leerzame gesprekken hebben.

Ik heb het ook zonder willen geschreven hoor :)
Ik kan toch aardig zeggen dat mijn verzorgpaard aan het eind van de 3 maand goed was. Verticaal en horizontaal aan balans, goed aan de hulpen en daardoor een mooie nageeflijkheid.
Ook de paarden van mijn instructise worden allemaal bitloos gereden en zijn prima aan de hulpen en in balans.

En, waarom ook niet. Ik voel geen verschil tussen met bit en zonder bit, het gaat beide prima en het paard staat gewoon aan de hulpen.

Wat moet ik met dat laatste? Beweer toch niet dat je dat niet hebt? :=

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:31

Air schreef:
Wendy schreef:

Waarom zou je oordelen over bitloos als je het fijne er niet van weet? Met een sidepull kan je prima met aanleuning rijden, waarom niet?
Met een hackamore e.a. moet je dat inderdaad niet doen, niet fijn voor het paard.

Paard loopt in een 50-50 verhouding en de andere foto laat geloof ik een schoudervoor zien, geen volte of wending, daarbij kijk je niet rechtuit.
Zeggen dat zij een paard niet voor elkaar kan krijgen is onzin, daarvoor heeft ze echt teveel 'probleem'paarden weer er bovenop geholpen :)
Maar dat kun je ook lezen.

Waar schrijf ik dat die release niet weg is? Staat er toch? Maar dat werkt hetzelfde bij een sidepull.
Er zijn inderdaad kaakgekruiste en kingekruiste hoofdstellen waarbij de release inderdaad helaas niet goed is, maar er zitten gelukkig ook wat tussen die wel een goede release hebben.

Zijn we het erover eens dat we hier op het western forum zitten?
zijn we het er dan ook over eens dat met aanleuning rijden niet western maar "klassiek" is?

leg mij dan aub eens uit hoe ik in godsnaam een schouder moet gaan opheffen op een cirkel in galop, zonder een bit of bosal maar met een hoofdstel waarbij ik enkel bovenop of aan de zijkant van de neus kan inwerken, en dat op een dusdanige manier dat deze correctie kan ingeoefend worden zodat ik die ook in de show pen kan gebruiken waardoor ik de suggestie van correctie kan geven en mijn paard daarop reageert. (ik moet met witte zijden handschoentjes schrijven vanwege waarschuwing van de mod. ik schijn op de man te spelen en niet op de bal)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:40

ik rij bitloos en ben er zeer tevreden over!!! *\o/*
mijn pony reageert er ook super op!!!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:08

Leren en trainen vergt tijd, en een volgorde;

sidepull = kinder fiets met zijwieltjes

snaffle = op de fiets naar school

shank bit = tour de france

spadebit = wereld kampioen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:32

Dofuzz, mij is hier toch echt verteld dat de basis in de western ook met aanleuning gaat ;)
En daarmee kan je de schouders verzetten.

Als je al in de show pen bent aan beland werk je toch al helemaal via neckreining? Wat is dan het probleem.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:11

Air schreef:
Dofuzz, mij is hier toch echt verteld dat de basis in de western ook met aanleuning gaat ;)
En daarmee kan je de schouders verzetten.

Als je al in de show pen bent aan beland werk je toch al helemaal via neckreining? Wat is dan het probleem.

western, my dear, werkt NIET op aanleuning. western werkt als volgt : je vraagt tot wanneer je de gevraagde respons krijgt en dan gooi je alle druk weg. daarvan leert het paard. je vraagt in western NOOIT aanlening want onze paarden mogen niet leunen op het bit maar moeten net weggaan van die druk. ik weet dus niet wie jouw wijs gemaakt heeft dat basiswestern met aanleuning werkt, maar het is zeker geen top NRHA trainer want niemand in dat circuit laat zijn paard leunen op de hand, wel integendeel!

als ik jouw stelling goed begrijp valt een paard nooit over zijn schouder als je neckreined??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:13

MidnightPSan schreef:
Leren en trainen vergt tijd, en een volgorde;

Haha zo kan je het ook omschrijven. :D
maar wel een kern van waarheid denk ik.
Ik heb een multibridle besteld, zeer benieuwd.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:50

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:54

Die ja, alleen dan de neppert. :o

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:55

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:00

Was dat aan mij gericht?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:39

dofuzz schreef:
western, my dear, werkt NIET op aanleuning. western werkt als volgt : je vraagt tot wanneer je de gevraagde respons krijgt en dan gooi je alle druk weg. daarvan leert het paard. je vraagt in western NOOIT aanlening want onze paarden mogen niet leunen op het bit maar moeten net weggaan van die druk. ik weet dus niet wie jouw wijs gemaakt heeft dat basiswestern met aanleuning werkt, maar het is zeker geen top NRHA trainer want niemand in dat circuit laat zijn paard leunen op de hand, wel integendeel!

als ik jouw stelling goed begrijp valt een paard nooit over zijn schouder als je neckreined??

Hier moet ik toch even reageren. :D
Aanleuning is absoluut niet, dat "het paard leunt op het bit"of "laat zijn paard leunen op de hand"

Aanleuning is, een licht contact houden met de mond.

Een heleboel mensen denken, dat je het paard de hele tijd moet vasthouden bij de dressuur, maar dat is dus echt niet de bedoeling, ook daar moet het paard licht op de hand zijn, net zo goed dat western rijden niet alleen maar een los teugeltje is.
Als je bekijkt dat bijv een shank een behoorlijke inwerking heeft en dan heb je door het gewicht van de teugels wel degelijk een lichte aanleuning.

Ik heb zelf maar weinig ervaring met bitloos (weleens met een Dr Cook gereden), maar kan er zeker in meegaan, dat je met een bit je paard toch fijngevoeliger kan laten reageren op je hulpen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:47

@moonfish13, nee, dit zijn twee voorbeelden van ''western''(cutting)maar een is western en die andere,niet echt.(foto alleen gebruikt als voorbeeld,niet ivm persoon,(mod's)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:01

ik bedoel met aanleuning (al dan niet licht) contact. het woord aanLEUNing zegt het zelf.
als jij het gewicht van de loshanfende teugel aanleuning vindt, kan ik me daar wat bij voorstellen maar zo zie ik het niet

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:50

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:11

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:54

O jee. Ik heb al onder mijn voeten gekregen van de mods. Moet jullie (let op dat ik niet op de man speel :o ) met zijden handschoentjes aanpakken. Nochtans vond ik dat ik heel wat interessante info heb opgezocht en hier neergepend, maar blijkbaar moet ik een beetje softer zijn in mijn antwoorden en wat meer rekening houden met jullie teergevoelige zieltjes.
Nog een geluk dat mijn eigen zieltje eerder in Dante's Inferno thuishoort, dan tussen de aartsengelen of ik was al in een diepe depressie beland met hetgene wat mij hier al naar het hoofd is gegooid.
Ok, goed dan, here we go :

Citaat:
leg mij dan aub eens uit hoe ik in godsnaam een schouder moet gaan opheffen op een cirkel in galop, zonder een bit of bosal maar met een hoofdstel waarbij ik enkel bovenop of aan de zijkant van de neus kan inwerken, en dat op een dusdanige manier dat deze correctie kan ingeoefend worden zodat ik die ook in de show pen kan gebruiken waardoor ik de suggestie van correctie kan geven en mijn paard daarop reageert.

Tja, HIER ben ik ook erg benieuwd naar :j . Ik heb dezelfde vraag al eens -tig bladzijden eerder gesteld, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen van de bitloosrijders.

Citaat:
Sevke: Niet alleen ik, sterker nog dat heb ik ook al een paar keer gezegd, ik ben nog maar lerende. Maar genoeg andere ruiters die hun paard goed voor elkaar hebben, bitloos. Ook mensen met een stuk meer ervaring.

Ook HIER wacht ik nog steeds op de voorbeelden. Boudweg iets beweren is één ding. Met bewijzen komen is iets anders. Ik hoop dat de foto's van de site van jouw lesgeefster niet als voorbeeld worden aangehaald, want ik heb daar geen foto's bespeurd van paarden die mooi over de rug lopen... Ik kan er natuurlijk hebben overgekeken. Ik ben een beetje kippig. B-)

Citaat:
Bij correct gebruik zit een sidepull niet aangesnoerd, en belemmerd daardoor ook geen ademhaling. Dus dat kan niet tegenover juist bitgebruik gezet worden.

Omdat je dan de ademhaling belemmert. Van zodra je druk zet op de neusriem, voelt het paard dit in zijn ademhaling. Bovendien, zoals Dofuzz al aanhaalde : in het western wordt er niet gereden met "aanleuning".

Citaat:
Als je al in de show pen bent aan beland werk je toch al helemaal via neckreining?

Ja. En dan heb je de snaffle en bit-fase al doorlopen. Geen sidepull meer te bespeuren rond het paard.

Citaat:
Maar met release wordt bedoeld of de druk ervan afgaat als je de druk er af haalt, en dat is bij een goedpassende sidepull het geval. Hetzelfde als bij een goedzittend bit
.

Dit klopt dan weer NIET. De release is bij een bit gewoon veel duidelijker omdat het veel zwaarder is. De enige bitloze optoming met een behoorlijke release is een bosal. Omdat die ook veel zwaarder is, minder strak om de neus zit, niet op de ademhaling werkt en een veel kleiner raakvlak heeft. Bij een sidepull zit het riempje altijd over de neus, met twee vingers speling, dus vrij strak. Dat voelt een paard altijd. Bovendien zijn de teugels zodanig geplaatst (opzij van het hoofd), wat een behoorlijke release ook al in de weg zit.

Citaat:
Dat iemand het bit op 10 verschillende manieren wil kunnen bewegen in de paardenmond zegt niet dat een ander genoeg heeft aan rechts, links en 'druk' op de neus.

Het feit dat iemand bij het rijden, die bovendien zijn paard "goed voor elkaar wil hebben", genoeg heeft aan links en rechts trekken en druk op de neus, getuigt mij niet van erg goed ruiterschap. (niet persoonlijk bedoeld, hoor. Ik bedoel het ook aan anderen die deze mening toegedaan zijn Y;( )

MidnightPSan vat het mooi samen :

Citaat:

_/-\o_ :j