wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

White_Fella

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:45

ja, zo heeft elk zadel wel zijn horrorverhalen, niet? Voor mij en mijn paard was boomloos echt niks, maar ben ervan overtuigd dat het voor anderen wel kan werken..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:50

Ankie_Boris schreef:
ja, zo heeft elk zadel wel zijn horrorverhalen, niet? Voor mij en mijn paard was boomloos echt niks, maar ben ervan overtuigd dat het voor anderen wel kan werken..

effe offtopic, je hebt wel een ontzettend gaaf paard.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:56

Schangah schreef:
Ankie_Boris schreef:

effe offtopic, je hebt wel een ontzettend gaaf paard.

dankje :o :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 01:21

Heureka schreef:
.... er zijn fysiotherapeuten (voor paarden) die niet echt blij zijn met de WOW...
Toen mij werd aangeraden om een nieuw zadel te kopen, dacht ik daar ook aan. Maar die gedachte was heeeeel snel verdwenen na een gesprekje met de fysio. Niet doen was het advies, korte termijn gaat goed maar langere termijn komen de klachten.

Bij mij was het ook de fysio die een Wow aanrade voor mijn paard. Ik ken ook meerdere paarden die al jaren succesvol en probleemloos gereden worden met een Wow.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:25

Heureka schreef:
.... er zijn fysiotherapeuten (voor paarden) die niet echt blij zijn met de WOW...
Toen mij werd aangeraden om een nieuw zadel te kopen, dacht ik daar ook aan. Maar die gedachte was heeeeel snel verdwenen na een gesprekje met de fysio. Niet doen was het advies, korte termijn gaat goed maar langere termijn komen de klachten.

Het ligt er ook aan bij vrijwel elk zadel wie het aanmeet, zowel wow al wol moet goed worden aangemeten,

daarnaast is het belangrijk om ook als eigenaar de verantwoordelijkheid bij zowel wow als wol regelmatig de zadelmaker langs te laten komen,
mijn paard kreeg een bredere headpleate na 2 maandjes in de wei, als ik zou doorrijden met de toen te smalle tja dan krijg je problemen zowel met wow als wol :j

Ik heb nog nooit horror verhalen gehoord met een goedpassend zadel, geldt weer zoals voor wow als wol :j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:12

Heureka schreef:

Als je 'a' zegt, moet je ook 'b' zeggen... Maar om zomaar iets negatiefs te roepen, zonder het te onderbouwen.... :n, daar houd ik niet van...
Mijn fysio vindt mijn zadel juist geweldig voor mijn paard. Iedere keer als ze komt, is ze versteld van hoe goed zijn rug wel niet is. Voor haar portemonnee zou het thans slimmer zijn om mijn zadel af te kraken, in de hoop dat ik dan een nieuw wolzadel van haar man koop ;)

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:15

Heureka schreef:

Bijzonder. In de opleiding tot paarden osteophatie wordt het WOW zadel juist aangeraden.

Ik ben benieuwd wat er dan op langere termijn niet goed zou gaan. Mijn paarden lopen al zeker 6 jaar met WOW en worden intensief gereden. Ze hebben helemaal geen problemen met het WOW zadel.
Lyster

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:08

Heureka schreef:

Ik heb er inmiddels ervaring mee dat mijn paard in het begin prima liep onder de wow maar op termijn verlies van bespiering kreeg. Ik had een tweedehandszadel overgenomen met een curved tree. Dat is bij 90-95% van de paarden in NL goed passend te maken, maar bij mijn paard bleek dit dus niet te lukken. Inmiddels ligt er een goed passende wow flat tree op en m'n paard is weer blij (en ik ook).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:50

MarChak schreef:
Heureka schreef:

Ik heb er inmiddels ervaring mee dat mijn paard in het begin prima liep onder de wow maar op termijn verlies van bespiering kreeg. Ik had een tweedehandszadel overgenomen met een curved tree. Dat is bij 90-95% van de paarden in NL goed passend te maken, maar bij mijn paard bleek dit dus niet te lukken. Inmiddels ligt er een goed passende wow flat tree op en m'n paard is weer blij (en ik ook).

Ook een wow moet goed passen, maar dat is bij ieder zadel het geval.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:25

Dat het paard bespiering verloor heeft dus in principe niks met het WOW systeem te maken, maar idd met een niet passend zadel. En idd, je hoeft maar net zo'n uitzondering-paard te hebben waar die reguliere boom niet op past..

*gaat nog eens navraag doen hoelang het wachten nog gaat duren op nieuwe zadel*

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:46

Precies, dus ook een Wow moet gewoon goed passen. Best kans dat die betreffende fysio die de wow zadels afraad, net zo'n paard als dat van mij heeft gezien. Tja, dan kun je kort door de bocht zeggen dat het aan het systeem van Wow ligt, of gewoon nuchter denken, goh, het zadel [van wat voor merk dan ook] paste niet goed.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:13

Ankie_Boris schreef:
*gaat nog eens navraag doen hoelang het wachten nog gaat duren op nieuwe zadel*

Bij mij is de levertijd nog steeds hetzelfde(eind deze maand/begin november), laatste bericht was van afgelopen vrijdag........., ik hoop op eerder, :):) ben benieuwd of jou levertijd is veranderd

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:25

Shangah: krijg net een mailtje terug: bestellingen die eind juli zijn gedaan zijn onderweg vanuit Engeland (ik heb wel van Alona)
Ik moet nog zeker 2 weken (of langer) wachten...
Ga mijn wintecje weg doen, ik rij er toch niet meer mee, teveel dukplek op z'n rug steeds ;(
Wordt nog een paar weken longeren voor mij..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:28

Ankie_Boris schreef:
Shangah: krijg net een mailtje terug: bestellingen die eind juli zijn gedaan zijn onderweg vanuit Engeland (ik heb wel van Alona)
Ik moet nog zeker 2 weken (of langer) wachten...
Ga mijn wintecje weg doen, ik rij er toch niet meer mee, teveel dukplek op z'n rug steeds ;(
Wordt nog een paar weken longeren voor mij..

Oke, maar jij had een speciale kleur, die van mij is gewoon zwart.
Wat is dan de totale levertijd voor die van jou?

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:25

gewoon hetzelfde geloof ik hoor. 10 tot 12 weken...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:33

Heureka schreef:

Was die fysio niet in de war met Cair? De naamgeving Cair en Flair klinkt wel erg gelijk. Van Cair heb ik wel gehoord dat dat lang niet altijd een succes is, maar zelf geen ervaring mee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:34

Cair wordt met lagere tempraturen hard, dus misschien heeft deze fysio idd flair met cair verwisseld.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:05

Het verschil tussen flair en care is groot. Care kussens zijn niet aangepast aan de behoefte van paard en ruiter. Flair is 4 kussens die afgesteld worden terwijl de ruiter te paard is. Dit komt best precies. als de lucht niet goed is afgesteld kun je moeilijker doorzitten, je paard is niet voor het been, rugpijn tijdens en ná het rijden. Rugpijn tijdens het rijden heeft ook vaak te maken met een onjuiste houding te paard.
WOW heeft een aantal standaard kussens, echter er zijn ook speciale kussens te maken bijv. 1 inch naar voren gebouwde kussens waardoor de zit 1 inch verder terug komt, bijv. bij paard die overgevoelig is bij de trapezius of een paard met lange rug, een paard met smalle, lang doorlopende schoft. De achterkussens kunnen 1 inch hoger, bijv. voor paard met hoge schoft waardoor conventionele zadels achterover liggen en vaak veel te hard worden opgevuld achter om het zadel in balans te krijgen. Een standaard WOW past op 80% van de paarden, de overige 20% kan een speciaal zadel voor gebouwd worden die dus ook weer te wijzigen is als het paard van bespiering veranderd. Lucht in de kussens is onafhankelijk van de weersomstandigheden, De lucht kan er niet uit omdat de pijpjes geseald worden met gel. Soms raakt een kussen lek, dat is garantie. De prijs van een WOW varieert van 2500 tot 2650 euro momenteel.
Groet
Lyster

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:02

Lyster, die silliconenvet die in de buisjes gestopt wordt, werd er vroeger niet in gedaan. Ik heb 2 zadels met Flair liggen, waar dus geen silliconengel voor de stopjes zit. Lekkage hebben de zadels verder ook niet.

Cair is een schuim, Flair is echt een luchtballon om het zo maar te zeggen. Dati s een groot verschil. Flair vind ik fijner. Maar toch zijn er nog altijd paarden die lekkerder lopen met een wol zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 06:53

Dat niet alleen, maar wat voor een slechte ervaringen heb je gehoord?
Aan alleen zo'n opmerking hebben ze hier niets.

Mooi vond ik ze ook niet. Maar nu wel. Zal wel komen door de positieve dingen die ik bij mijn paard zie sinds ie het zadel heeft.
(losse rug, meer zin om te werken)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:13

Ik geloof dat ik een van de weinige ben die ze wel mooi vind :o :D Zou ook niet het conventional blad meer willen mocht ik ooit nog een 2e wow moeten/willen aanschaffen.
Niet alleen voor het mooie, maar het leer is zoveel soepeler/fijner.

En Wow zadel met conventional blad zit qua uiterlijk toch niet echt meer verschil met de wol zadels?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:31

Lelijk zijn ze inderdaad. Maar ik wil graag weten wat voor slechte verhalen je gehoord hebt.

Kijk, ik heb bij een aantal mensen gezien dath et zadel snel slijt. Dat zou ik wel jammer vinden, want je betaalt echt veel voor zo'n zadel.
Ik heb er zelf op gereden, en mijn houding was er gewoon slechter op dan bij andere zadels. Dit ligt niet aan de Flair, want ik heb zelf 2 zadels met Flair. Het kan wennen zijn, of toch net een ander zweetblad of andere zit. Maar ik heb het zadel uiteindelijk vanwege te veel twijfels niet gekocht.
Dit zijn eigen ervaringen, dus geen verhalen e.d.
Ik ben nu dus ook wel heel benieuwd naar jouw verhalen timmie2010.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:48

Ik heb het zadel in het begin ook vervloekt :+
Ik kon er echt niet op rijden en had het idee dat ik een beginner was.
Moet er wel bij zeggen dat dat mede kwam omdat mijn paard heel sensibel was, nét ingereden en reageerde op de lucht.
Na een tijd met foam-kussens te hebben gereden, was lucht daarna geen probleem meer.

Maar... aangezien het concept zo goed is heb ik toch door gezet, en nu kan ik er wel op zitten :D

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:14

Ik heb inmiddels mijn zadel ruim 4 jaar en de slijtage valt echt mee. Je ziet wel de normale gebruikerssporen op het zweetblad maar niets buitensporigs tot nu toe.

Bij de conventional zal dit nog minder zijn vermoed ik omdat dit wat stugger en dikker leer is.

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:26

Een super zadel ik heb hem nu bijna 2 jaar voor mijn schimmel en wil geen andere meer!
-Slijtage valt mee zeker niet meer dan met een normaal zadel!
- hij zit echt heerlijk!
- en ik ben al 3 keer van boom verwisseld door de ontwikkeling van spieren..
- mijn merrie is heel gevoelig en is echt verbeterd met dit zadel!!

enigste nadeel is dat je alleen vaste inchen hebt.. dus je kan of 17 of 18 nemen maar een 17,5 is er niet.. dats wel jammer..