is dit nou zo n moeilijke rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:04

aan de zadelmaker (oxer in dit geval) de taak om dat op een correcte wijze dus onderbouwd duidelijk te maken. maar niet met een zadel erop gooien wat niet helemaal past en daarbij volhouden dat het goed past. overigens is ie daar goed in hoor... (eigen ervaring)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:07

1500 euro heb ik uitgegeven aan een volgens de zadelmaker passend zadel. maar ik had dus eentje van 3000 moeten nemen? beetje raar hoor. en zo dramatisch is de rug van mijn paard niet. en wie zegt dat ik dan maar een goedkoop zadel pak als het niet past? misschien rijd ik dan wel een tijdje niet om te sparen?? ik vind het een beleding voor veel mensen die het beste voor hun paard willen maar met iets minder geld een passend zadel kopen waar hun paardje ook lekker onder loopt zonder pijn

ilse86

Re: is dit nou zo n moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:10

je moet er ook een beetje geluk mee hebben hoor. ik heb de rug van mijn paard laten opmeten. aan de hand daarvan is de zadelmaker gaan zoeken. zadelmaker heeft twee weken gezocht,maar niks kunnen vinden. later kwam ik zelf de kieffer tegen. die is t uiteindelijk geworden

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:18

frankiej schreef:
aan de zadelmaker (oxer in dit geval) de taak om dat op een correcte wijze dus onderbouwd duidelijk te maken. maar niet met een zadel erop gooien wat niet helemaal past en daarbij volhouden dat het goed past. overigens is ie daar goed in hoor... (eigen ervaring)

Huiswerk voor de TS: Oxer even bellen, verhaal toelichten en zorgen dat ze het direct oplossen.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:19

Een goede zadelmaker past het nieuwe zadel aan zodat het perfect ligt op een paard. Na een aantal weken komt hij dan terug om het zadel, na het inzakken van de wol, weer bij te vullen.
Het is dus niet andersom dat het zadel na een poosje wel gaat passen. Het moet meteen passen en ook blijven liggen tijdens het rijden. Dat je paard scheve/ongelijke schouders heeft hoeft geen probleem te zijn. De zadelmaker kan er rekening mee houden bij het vullen van de kussens.
Zelf heb ik goede ervaringen met Massimo zadels en Herman van de Country Mill in Nijkerk. En met Corry Stoker uit Dronten. Niet naast de deur voor jou, helaas.
Laat je door je zadelmaker geen kat in de zak verkopen. Het is zijn taak het zadel aan het paard aan te passen!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:20

frankiej: ik heb hem vandaag gesproken en hij zegt het zadel moet nog wat zakken en vormen, hij komt dus niet langs..1500 euro heb ik met liefde uitgegeven aan een zadel wat volgens hem past en nu heb ik toch weer mn twijfels.. ik bel hem van de week nog een keertje op.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:21

Oxer geeft helaas geen geld terug garantie Oline...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:22

Stubben of Passier, probeer dat maar eens. Grote kans dat die prima liggen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:23

dus ik ben genoodzaakt een zadel bij hem te nemen maarja hij vindt dat dit goed ligt? dus wat kan ik dan doen? nog een keer bellen? en zeggen dat het niet zo is? maar dat heb ik vandaag gedaan en hij zegt het moet wat vormen en zakken..dan ligt het helemaal goed..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:23

passier vanavond van iemand gepast, lag echt dramatisch. klapperde heel erg.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:24

Ik zou hem morgen bellen want je gaat misschien excuses krijgen dat ie nu niet wat heeft liggen voor jou, ts.
Heldere afspraken maken, zeggen dat het zadel niet goed ligt op het paard en dat je een ander zadel wilt. Zadel ligt OF goed OF niet goed. En anders even langs gaan in de winkel MET zadel.

rosja1 schreef:
frankiej: ik heb hem vandaag gesproken en hij zegt het zadel moet nog wat zakken en vormen, hij komt dus niet langs..1500 euro heb ik met liefde uitgegeven aan een zadel wat volgens hem past en nu heb ik toch weer mn twijfels.. ik bel hem van de week nog een keertje op.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:41

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:43

ik krijg de foto s niet op internet, misschien weet iemand hier hoe ik dat moet doen? dan zijn de foto s duidelijker..

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:46

rosja1 schreef:
passier vanavond van iemand gepast, lag echt dramatisch. klapperde heel erg.

Kan zijn dat je een verkeerde maat hebt geprobeerd.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:06

je hebt een berichtje op hyves... dan zet ik hem hier wel ff neer.
idd is het voorzover de foto te zien is, daar al beter. naar mijn idee heb je het ook wat verder naar achter liggen. waarom eigenlijk zonder beugels?

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:13

de beugels zitten onder het zweetblad;). maar het is echt al beter gaan zitten na een paar dagen erop te hebben gezeten. ik zie het nu ook op de foto

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:48

Lastig zien zo op die foto, maar naar mijn gevoel dient het zadel nog wat verder naar achteren te liggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:03

Een nieuw zadel heeft tijd nodig, de zit moet zich nog gaan vormen naar jou.
Plus dat een nieuw zadel vaak wat stugger is.
De kussen moeten zich ook nog beter gaan vormen, ze worden na verloop van tijd wat platter/steviger zeg maar.
Het is natuurlijk wel zo dat ook bij een nieuw zadel dat deze niet mag knellen of het paard in de weg zitten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:08

het moet wel vormen naar de TS, idd. Maar dat heeft niks met het paard te maken. Dat is alleen het zitvlak.
het zadel moet direct perfect liggen. Inzakken/vormen moet wel iets gebeuren, maar het moet direct goed liggen. Je koopt toch ook geen schoenen waarvan je hoopt dat ze op den duur wel goed gaan zitten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:38

Ilse86 dat geef ik ook aan in mijn berichtje.
Vaak zie je wel dat na de nodige rij-uren dat een zadel wat meer is gaan zakken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:58

Zadel gaat idd meer zakken, dat komt omdat de lucht die tussen de wol zit na x aantal keren rijden ahw eruit geperst wordt en daarom moet het zadel na die uren nog ff nagekeken worden vwb bijvullen. Maar hoe dan ook, zadel dient wel meteen goed te liggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:02

meggiemeg. weet ik. heb ik ook met mijn zadel gehad. die lag in eerste instantie perfect. later ging ie toch schuiven door he inzakken. heb m nu laten opvullen, maar t is alweer ingezakt. ik ga divoza ff bellen, want hij zakt elke keer veel te snel in. heb dus t idee dat ze m niet goed genoeg bijvullen elke keer :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:10

op verzoek van TS hierbij de laatste foto:

Afbeelding

niet onverstandig denk ik om een foto te maken van het paard in z'n geheel, dan krijgen wij een duidelijker beeld over de ligging. wellicht dat het nog iets naar achter kan, maar het mag ook weer niet te ver naar achter liggen.
mail hem maar, dan zet ik hem er wel op

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:17

Blijf erbij dat het zadel verder naar achteren moet. Als ik nu denkbeeldig een lijn trek van de boompunt (kun je redelijk bepalen ook al zie je ze niet) naar beneden, zouden deze nu hoogstwaarschijnlijk op de schouders liggen en ze moeten erachter liggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:32

daar schuift mijn zadel nu ook naartoe. voorin zit veel vulling en achterin ook. alleen in het midden is ie zacht.