Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:57

Huertecilla: ooh is dat niet die vrouw die in Mahdia berbers fokt? Heb wel vaker gehoord van haar, en een keer een artikel gelezen in een lokaal krantje :) stonden dan foto's bij van haar op een berber en een naar wat ik dacht vaquera zadel.. Heb het vanmiddag even nagevraagd bij een kennis, hij zei dat er in Kairouan idd een beroemde zadelmaker zat, deze is echter 30 jaar geleden overleden en nu wordt het beroep hier vrijwel niet meer uitgeoefend. Zo jammer dat die tradities dan vrijwel verloren gaan.. Nu maken ze nog wel van die mooie pronkdekjes voor over zadels heen, die worden nu echter vaak gewoon over engelse of westerzadels gelegd.

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:15

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:14

lakshmi schreef:
zoiets zie je hier helaas dus weinig meer..

Ik weet niet hoe breed en groot jouw blikveld is.

Tunesië is een gróóót land met een nog véél groter verschil in culturele ontwikkeling tussen een toeristeneiland voor de kust en het binnenland.
De chinese uitbater van een restaurant op Texel heeft weinig kijk op het tuig voor trekpaarden in duitssprekend België en dat is dan nog relatief dichtbij voor hem. Bijvoorbeeld.

Ik weet dat ik hier nu 10 jaar in de bergen woon en over 10 jaar nóg voor mij nieuwe dingen in een vallei verderop ´ontdek´.
Vorige maand was ik voor de Proteccion Civil op een locale ´Feria de Ganado´ van een dorp wat verder in het binnenland en daar stonden verschíllende ambachtslieden die producten aanboden/maakten waarvan de 20 miljoen bewoners van de costas níets weten.

Het Tamazight is daarbij een speciaal geval want geen geschreven taal, hetgeen het areaal van informatie sterk beperkt.
Zoekt en gij zult vinden.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:07

Huertecilla: ik snap wat je bedoet, ik blijf inderdaad ontdekken. Ik ben echter wel al regelmatig in oases als Douz, Ksar Ghilene, Tozeur en Tamerza geweest maar niemand kon mij daar helpen.. Een vriendin van mij, Bedouin hier op bokt, is getrouwd met een bedouinen cavalier uit Douz en ook zij gebruiken engelse zadels. Ook mijn schoonfamilie, die uit het noorden komt en waarvan enkelen paarden trainen en fokken beweren dat die tradities vrijwel uitgestorven zijn helaas. Tunesie is meer verwesterd dan bijv. Marokko en Egypte, waar deze tradities meer in ere worden gehouden.
Maar wat je zegt, zolang je blijft zoeken, is er hoop. Ben wel eens een prachtig zadel tegengekomen in een antiekzaakje, maar dat kost dan gelijk een fortuin en is eigenlijk niet meer te gebruiken. Het heeft toch wel zijn charme ook he, dat er nog wat te ontdekken valt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:24

Beetje problematisch is dat de ´traditionele´ zadels arabische zadels zijn. De verbondenheid met de berbers is daardoor gering.
Het houdt echter ook in dat de zadels over Noord-Afrika weinig verschillen; ze zijn een product van de arabisering.
Een arabisch marokkaans of -egyptisch zadel is niet wezenlijk verschillend van een arabisch tunesisch zadel.
Zie http://www.nileshop.net/store/nileshop_ ... oduct=1022

Het is mij (nog?) niet exáct helder waar de imazighen mee reden voor de arabisering.
Globaal:
- tot pakweg de eerste eeuwen BC geen zadel
- daarna tot de arabisering met een ´a-la-brida´ zonder stijgbeugels
Waarschijnlijk zijn de zadels zoals subsahara bij de Tuareg in gebruik zijn behoorlijk representatief bewaard gebleven voorbeelden
http://www.hamillgallery.com/TUAREG/Tua ... ddle07.JPG

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:29

De berberzadels zijn voor zover ik weet die houten constructies met een deken eronder; niet erg paardenrugvriendelijk. Niet veel anders dan wat er op de drommedarissen wordt gelegd. De arabische zadels maken ze hier wel ongeveer na, maar dan dus door mooi bewerkte dekjes over engelse zadels te leggen. Deze worden meestal zelf gemaakt, of door vrouwlief in elkaar genaaid. Hoofdstellen worden gemaakt van bewerkte stukken stof met glimdraad e.d., en ook borsttuigen. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar een echt lokaal gemaakt zadel ben ik helaas nog niet tegengekomen. In Marokko kan je volgens mij inderdaad wel zadels als je tweede voorbeeld tegenkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:00

lakshmi schreef:
In Marokko kan je volgens mij inderdaad wel zadels als je tweede voorbeeld tegenkomen.

Zoú kúnnen, maar je hebt meer kans, en dan nog een kleine, in Mali/Niger.

Overigens is hout als zadel op zích niets onvriendelijk voor de paardenrug. ´De grote drie´ pre-engels zijn hout en leer-over-hout.
Als maat en vorm passen bij de rug is dat helemaal +:)+
Het is alleen door moderne supervezels overtroffen wat betreft lichtheid - vormstijfheid. Het voordeel van hout is dat elke goede timmerman het paardpassend kan maken. In de lijnzaad-olie en er gebeurt niets meer mee.
Dunne laag ´vulspul´ onder de panelen en klaar. Kan je er voor de leuk een mooi dek overheen mikken, maar nódig is dat niet.

Lokaal gemaakte houten zadelboom, lokaal stuk wolvilt en lokaal liefdevol genaaide sierdeken = lokaal zadel :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:29

In Mali inderdaad zeker :)
Volgens mij doen ze het inderdaad precies zoals jij beschrijft, heb wel eens op zo'n zadel gezeten maar echt comfortabel was het helaas niet. Het was zoiets: http://farm3.static.flickr.com/2372/208 ... fb3350.jpg Dit is alleen de dromedaris versie ;) weet niet of het me nou zo aantrekt voor het dagelijks gebruik.. Daarnaast moet je dus iemand zien te vinden die het zadel op maat kan maken, en dat zal hier niet makkelijk zijn.. Er is maar weinig kennis van de anatomie van het paard en de meeste paarden worden dan ook met slecht passende zadels gereden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:44

En moet het een Berberzadel zijn? Want ik denk dat je op jouw paarden (even in je profiel gespiekt) gewoon een Iberische zadel of iets als een Malibaud kan leggen zonder problemen. Die kan je tweedehands via e-bay aanschaffen (of nieuw bij bv. Hue&Hott, en die hebben een super verzendservice), en voor even veel weer verkopen mocht het dan toch niet passen. Die zadels houden hun waarde goed en er zijn altijd kopers voor. Wel een trage manier van werken, maar als dat niet stoort..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:15

Nee hoor, hoeft geen berber of arabisch zadel te zijn.. Moet gewoon iets comfortabels zijn geschikt voor lange ritten :) de keus is dus groot! En het moet dus flexibel zijn, later weer verkopen wordt lastig aangezien het meenemen nogal een gedoe is, hier moet ook altijd weer belasting worden betaald en de locals leggen niet zoveel geld neer voor een zadel. Hue&Hott ziet er idd interessant uit :) heb ook al meer naar verschillende iberische zadels gekeken, spreekt me zeker ook aan :j die malibaud ziet er goed uit :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:32

lakshmi schreef:
NeeEn het moet dus flexibel zijn, later weer verkopen wordt lastig aangezien het meenemen nogal een gedoe is,

´Flexibel´ geeft geen makkelijker passen.
Staat al ergens in het topic. Idem wat de minst kritische zadels zijn.

Wel/geen anatomische kennis is in NL ook geen punt bij verkopen/maken/kopen van zadels ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:46

Vanmiddag stiekem foto gemaakt van vriend met zijn paard 8-) Hij is hier aan het afzadelen, Malibaud met Mattes schapendekje en met de beugels zowaar opgebonden, goed zo :D http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=UQI8XRUY
Er is dus toch wat blijven hangen van onze gesprekken over al dan niet rijden, want voorheen was ik de enige die er af en toe eens een zadel op legde. Ik stel ook vast dat hij dus kan opzadelen zonder dat ik in de buurt ben hehe :Y)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:28

Huertecilla schreef:
caj2008 schreef:
maar toch worden er dekjes verkocht voor zulke zadels.

en worden ook boomloze zadels verkocht ;)

Klopt, en dat is maar goed ook ;)

Ik heb nu toch een fijn zadel voor zowel [***] als mij kunnen vinden, het is een oude Torsion van een stalgenootje geworden :) [***] loopt er fijn onder, voor zover het moet passen past het en ik zit er ook fijn op. Het maak-mn-eigen-zadel project is bij deze dan ook wat voor de langere termijn geworden :)

Wat het grootste probleem namelijk is met boomzadels bij paarden met een singelplaats voor de schouder, is dat de hele boom zo op de schouder getrokken wordt. Dat lijkt ook te gebeuren bij het zadel op de merrie met het bolle buukske wat je pas gepost hebt HC?
Mij lijkt dat ook niet echt prettig voor het paard?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:42

Afbeelding

Afbeelding

kwam nog wat zadel tegen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:51

caj2008 schreef:
kwam nog wat zadel tegen

Prachtig :+:
Ook voor gewoon in de woonkamer :D

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:55

Ja idd ik weer niet wat er in die koker zit maar er zou best een bosje bloemen in kunnen :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:30

caj2008 schreef:
Ja idd ik weer niet wat er in die koker zit maar er zou best een bosje bloemen in kunnen :P

Op de foto zit er een pistool in (en aan de andere kant van het paard zit er nog een), maar een bosje bloemen kan er prima in, al heb je daar op je paard niets aan.
Je kunt er ook flesjes drinken in doen. Je hoeft bijvoorbeeld niet veel fantasie te hebben om in de pistoolhouder op de foto een (ondersteboven) precies passend 500mL flesje van Dubbelfrisss te zien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 08:05

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:50

oomens schreef:
caj2008 schreef:

Op de foto zit er een pistool in (en aan de andere kant van het paard zit er nog een), maar een bosje bloemen kan er prima in, al heb je daar op je paard niets aan.
Je kunt er ook flesjes drinken in doen. Je hoeft bijvoorbeeld niet veel fantasie te hebben om in de pistoolhouder op de foto een (ondersteboven) precies passend .

Zoals Bandida opmerkt doe ik dat al jaren ;)

Hier op dít topic al eerder geplaatst: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEXBGN3W-1.jpg

Áls je er pistolen in doet, horen die wel andersom. Je moet ze namelijk kruislings kunnen trekken, dat is veel makkelijker. Voorbeeldje ´experimentele archeologie´ ;)

Wat de drinkfleshouder betreft; die is er ook in uitvoering daarvoor bedoéld. Je kan ze op ebay zó vinden:
http://cgi.ebay.co.uk/LEATHER-HORSE-SAD ... 53dd9762b0

Verder heb ik een oude hoefijzer-tas voor draadtang, klein reparatiemateriaal, soms mobiel etc, aan het zadel: http://cgi.ebay.co.uk/AUST-LIGHT-HORSE- ... 4ceb91c78a

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:18

Ik zit er over na te denken om een australian stock zadel te kopen voor mijn paard. Maar ik vroeg mij af of iemand weet of deze ook te koop zijn voor de slankere sport paarden. Ik heb een AES van bijna 175, hij is smal gebouwd met een redelijke schoft.
Heeft iemand een goed adres voor stock zadels? En heeft er iemand ervaring met dit zadel?
http://www.horsemanoutfitter.nl/horsema ... gory_id=13

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:20

die heb ik echt een super zadel
maar ik heb de breedste boom voor mijn tinker
ze hebben twee breedtematen
ik zou ze even bellen als ik jou was wat hun er over zeggen ik durf het je niet te zeggen

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:38

hallo allemaal, leuk topic, ik haak even aan.

Wat een prachtige zadels allemaal zeg!

Ik heb zojuist wat zadels gepast, misschien horen die ook wel in dit topic. Een freeform, een trekker en een ghost zadel. Nou, vooral die laatste vond ik zo heerlijk zitten! Ik dacht dat dat juist niets werd, omdat ik het zadel er niet zo mooi uit vind zien en mensen zeggen dat je er niet stevig mee zit, maar ik vond juist dat zadel het lekkerste zitten! Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Pareltje2 op 27-10-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:41

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:49

dank je Francis, ga ik daar even posten!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:02

martina1 schreef:
Ik zit er over na te denken om een australian stock zadel te kopen voor mijn paard. Maar ik vroeg mij af of iemand weet of deze ook te koop zijn voor de slankere sport paarden.

Die bestaan zeker, in Australië toch. Ik heb daar in de Snowy Mountains alleen maar smalle paarden gezien. Volbloeden, kruising volbloeden, en kruising brumbies (pony-maat), allemaal wat wij pezig zouden noemen ;)