De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:08

Klopt Mick75, de kinriem hoeft niet altijd in 1 lijn te lopen met de neusriem. Er zit inderdaad wel eens een klein knikje in als je kijkt naar de foto's in voorgaande pagina's.
Al is de neusriem bij een flinke knik vaak te hoog bevestigd..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:09

mick75 schreef:
Ik ben er vandaag niet helemaal bij geloof ik.

Voor zover ik het weet ligt de lage neusriem altijd op het neusbotje, en de kinriem in de kingroeve. Hangt van het paard z'n neus af of het netjes recht loopt of dat de kinriem wat schuin loopt, je ziet ook wel dat de neusriem letterlijk over het bit heen zit. Ook zitten ze relatief los, ze dienen alleen maar om het bit op de plek te houden, niet om dingen aan te snoeren of af te knellen bij mijn weten.

Volgens mij ben je bij hoor. Wat ik bedoelde is dat het riempje dat over de neusrug loopt bij een lage neusriem recht is, omdat het van ringetje tot ringetje loopt, en dat een sperriempje schuin is, omdat het alleen vast zit aan het midden van de hoge neusriem. En dat een sperriempje daardoor anders inwerkt dan een lage neusriem.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:15

Daarin heb je gelijk. Maar het sperriempje heeft als secundair "doel" het bit op de plek gehouden. Dat word tenminste vaak verteld, hoewel ik het zelden zo zie werken. Met een lage neusriem die goed bevestigd is word het flossen van je paard's tanden al een stuk lastiger, en een onrustige hand vrijwel volledig opgevangen. Daarom waren ze tot niet zo heel lang geleden zo populair bij maneges. De sperriem zorgt nergens voor een rustiger bitligging, die is gemaakt om te de mond dicht te knellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:17

mick75 schreef:
De sperriem zorgt nergens voor een rustiger bitligging, die is gemaakt om te de mond dicht te knellen.

Precies. Een sperriempje probeert een lage neusriem na te doen en slaagt daar niet zo goed in :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:40

Interessant om te lezen, ik heb namelijk ook altijd geleerd dat een hannoveraanse neusriem juist veel scherper was en de ademhaling kon bemoeilijken. Dat klopt dan dus toch niet helemaal.

Klopt het dan wel dat een mexicaanse neusriem het neusbeen kan breken? (lijkt me nogal extreem)

Zelf rij ik (die ene keer dat ik ooit rij) altijd met een hoge neusriem. Dus zonder sperriem, die horen er ook niet aan. Je kunt het vergelijken met de S&T neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:47

Dat klopt inderdaad niet. Verder denk ik niet dat je met een Mexicaanse neusriem een neusbot kunt breken, wat wel kan met een mechanische hack met te lange scharen bij een te bruuske ophouding.
Verder is er niks mis met een hoge neusriem, sterker nog, die gebruik ik ook graag maar een sperriem heeft ook wel degelijk een functie, deze is niet bedoeld om een paard de mond dicht te knopen maar meer om een stabiele ligging van het bit in de mond te bewerkstelligen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:00

Alleen werkt de sperriem in de praktijk vaak niet zo. Ten eerste is ie niet zo goed in dat doel als de Hannoveraanse neusriem (te lang, te schuin geplaatst, onkundig en foutief gebruik), ten tweede lijkt bijna niemand de werking van welke neusriem dan ook te begrijpen en heel veel instructeurs, ook op hogere nivo's, leren hun leerlingen dat de sperriem is om de bek dicht te snoeren zodat ze niet met hun tong kunnen gaan spelen tijdens de proef. Voor een stabielere ligging van het bit in combinatie met sperriem kan je beter een D-trens of kneveltrens nemen en de sperriem weglaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:05

Bij een combi neusriem wordt vaak de fout gemaakt dat die te hoog wordt omgedaan. Met een correct aangebrachte sperriem is niks mis maar die wordt vaak te strak vastgemaakt.
IK ben niet voor een D-trens in veel gevallen, deze heeft, hoe miniem ook, een hefboomwerking en dat is lang niet altijd gewenst.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:13

Ik zie liever een D-trens dan een strak aangetrokken sperriem. Bovendien heeft juist de combinatie van een sperriem met een D-trens een goed effect wat betreft het stil laten liggen van het bit.

Maargoed, zoals met vrijwel alles, als het goed gebruikt word is er weinig mis mee, en bij zorgvuldig gebruik kunnen combinatieneusriemen zeker meerwaarde hebben. Alleen het word zovaak verkeerd gebruikt allemaal... En nog veel erger: Zovaak verkeerd aangeleerd aan kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:16

Een sperriem moet je nooit té strak aantrekken maar dat behoeft geen nadere uitleg...
Verder moet je je niet vergissen in de werking van een D-trens. DE ligging van het bit op zich is bij een stabiele ruiterhand wel wat stiller maar onderschat de hefboomwerking niet. Voor leken is een watertrens nog altijd het meest vriendelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:51

XladyX schreef:
en daarnaast; als hij echt zo de ademhaling belemmerd moet je 'm wel héél strak gedaan hebben, wat bij geen enkele neusriem de bedoeling is.

Wel bij bitloos blijkbaar... Uit diezelfde bron: "Zodra de neusriem correct op hoogte ligt, wordt de kinriem aangetrokken en wel iets strakker dan bij de hoofdstel met bit."

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:21

suleilitha schreef:
Verder moet je je niet vergissen in de werking van een D-trens. DE ligging van het bit op zich is bij een stabiele ruiterhand wel wat stiller maar onderschat de hefboomwerking niet. Voor leken is een watertrens nog altijd het meest vriendelijk.

Sorry maar dit is echt onzin. Een D-trens heeft geen hefboomwerking. Het is juist een heel vriendelijk bit voor jonge paarden omdat het zo stil ligt en de signalen die je met de teugels geeft daardoor duidelijk doorkomen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:56

Ik rij al vanaf het begin op mijn pony met een lage neusriem en ik vind het eigenlijk heel fijn rijden.
Hij is nu 11 en heeft nog steeds zijn 1e hoofdstel! (met dubbelgebroken bit). Tijd voor een nieuwe ;)

Alle neusriemen die ik tot nu toe hier heb gezien zijn zo smal, die van mij is breder. Bestaan die ook nog?:
http://94.100.114.29/587950001-58800000 ... _2OKD.jpeg

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:59

Dat is de lage neusriem die ik ken, zijn ze nog anders dan? :P

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:00

Bij ons op de manege gebruiken we bij 7 van de 9 paarden nog zo'n neusriem.
Ik vind het zelf handiger dichtmaken dan die andere, maar dat is vooral uit luiheid :o

Ik ben niet zo bekend met neusriemen, en weet de functies ervan niet,
maar vind het zelf, vooral bij een pony, wel leuk staan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:07

Heb zelf een lage neusriem met een dubbelgebroken bit erin en vind het echte de beste combi die ik heb kunnen vinden bij mijn pony.
Mijn papa vind het ook het beste.
Maar natuurlijk moet je kijken naar wat je paard het beste is ,,voor sommige is een lage echt helemaaal niks en vor sommige bv een mexicaans helemaal niks

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:08

Love_Sanne schreef:
Dat is de lage neusriem die ik ken, zijn ze nog anders dan? :P

haha, een aantal blz. terug staan wat foto's van neusriemen die allemaal smal zijn ;)

Ik vind die van mij eigenlijk wel leuk, maar ook omdat ie wit onderlegd is! Die zwarte vind ik zo saai.
Bij pony's vind ik het trouwens ook beter staan dan bij paarden. Maar goed, ik vind het ook vriendelijker.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:26

wit ondergelegd en laag ,, foto !!

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:28

Ik rij er ook mee :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:30

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:09

oh dies leuk !
Heb zo een best brede totaal zwarte van kieffer =)

persoonlijk vind ik dit een superrgave neusriem
( het gaat over de achterste !! )

http://www.schockemoehle.net/shop/image ... rbrown.jpg

Kan ieman dmij misschien de functie van een lage eigenlijk uitleggen want ik ken het wel een beetje maar niet goed genoeg

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:18

poes schreef:
Bij mij hangt die ook vrij los, altijd :j En complete hoofdstellen met lage neusriem vind je toch niet vaak meer, de lage neusriem apart vind je wel, maar toch veel minder als vroeger of verbeeld ik mij dat?

klopt
leveranciers bieden ze soms nog aan maar dan meer de recht toe recht aan
maar ja mooi frontje is zo gevonden

losse lage neusriemen zijn nog goed verkrijgbaar

beide liggen te verstoffen hier in de shop
er is simpel weg te weinig vraag naar

dus leveranciers zullen ook geen bijzondere complete hoofdstellen gaan leveren

Leedebee schreef:
Ik rij al vanaf het begin op mijn pony met een lage neusriem en ik vind het eigenlijk heel fijn rijden.
Hij is nu 11 en heeft nog steeds zijn 1e hoofdstel! (met dubbelgebroken bit). Tijd voor een nieuwe ;)

Alle neusriemen die ik tot nu toe hier heb gezien zijn zo smal, die van mij is breder. Bestaan die ook nog?:
http://94.100.114.29/587950001-58800000 ... _2OKD.jpeg

:D ja die bestaan ook nog 8-)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:32

hier in de buurt zijn ze steeds meer te koop, in elke paardensportwinkel zijn ze tegenwoordig te koop, in hoofdstel of los :j. Nu moet ik wel zeggen dat het hier in de regio veel wordt gebruikt, ook door de grotere stallen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:52

Nathalie84 schreef:
hier in de buurt zijn ze steeds meer te koop, in elke paardensportwinkel zijn ze tegenwoordig te koop, in hoofdstel of los :j. Nu moet ik wel zeggen dat het hier in de regio veel wordt gebruikt, ook door de grotere stallen.

Wij Limbo's worden verstandig :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:23

Nickyu, Epplejeck heeft meerdere complete hoofdstellen met lage neusriem, voor leuke prijsjes. Ook hebben ze los verkrijgbare. Het is een onzinargument dat ze niet of amper verkrijgbaar zijn, ze liggen/ hangen alleen niet vooraan in het schap.