Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:13

ja das weer een andere tak van deze sport..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:23

Ja, dus? Wel een tak waar je zelf mag bepalen wat voor bit je gebruikt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:30

dus ook een S&T ? (nee toch?)
overigens zeg ik niet dat je TAK verkeerd is ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:19

agh joh dit is eindeloos. Jongens merendeel geef ik gelijk over dat je er bepaald mee moet rijden. Het verplichte in de zz vind ik dom. en ik hou der gewoon niet van en vind het klinklare onzin.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:14

Er is in ieder geval voor mij wel iets zinvols uit deze discussie gekomen!
De uitleg van Arabesk (toch?) dat door de scherpere optoming de hulpen aan de kant van de ruiter wel verfijnd worden maar voor het paard gelijk blijven. De ruiter ervaart dus dat met een minder grote of grove hulp het paard goed reageert, maar dat komt dus eigenlijk gewoon doordat de gebruikte optmoning (S&T) scherper inwerkt. Voor het paard is dus geen sprake van verfijning :)* Dank je Arabesk ;)

Daarop volgend vraag ik mij af wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurd. Ik geloof dat men het er hier over het algemeen over eens is dat er al snel naar S&T gegrepen wordt als het Z in zicht komt. Zijn deze ruiters allemaal wel zo fijngevoelig en kundig om met S&T om te gaan? Ik ben bang dat het in de praktijk vaak op neer komt dat de ruiter de hulpen helemaal niet zo veel verfijnd en het paard dus veel grotere en grovere hulpen krijgt dan voorheen met alleen een trens. Maar dat is een beetje offtopic…

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:00

Daan_Ordeal schreef:
Er is in ieder geval voor mij wel iets zinvols uit deze discussie gekomen!
De uitleg van Arabesk (toch?) dat door de scherpere optoming de hulpen aan de kant van de ruiter wel verfijnd worden maar voor het paard gelijk blijven. De ruiter ervaart dus dat met een minder grote of grove hulp het paard goed reageert, maar dat komt dus eigenlijk gewoon doordat de gebruikte optmoning (S&T) scherper inwerkt. Voor het paard is dus geen sprake van verfijning :)* Dank je Arabesk ;)

Daarop volgend vraag ik mij af wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurd. Ik geloof dat men het er hier over het algemeen over eens is dat er al snel naar S&T gegrepen wordt als het Z in zicht komt. Zijn deze ruiters allemaal wel zo fijngevoelig en kundig om met S&T om te gaan? Ik ben bang dat het in de praktijk vaak op neer komt dat de ruiter de hulpen helemaal niet zo veel verfijnd en het paard dus veel grotere en grovere hulpen krijgt dan voorheen met alleen een trens. Maar dat is een beetje offtopic…

das helemaal geen offtopic, het is idd wel waar dat de meeste (domme) ruiters al in de Z denken dat ze de dubbele optoming goed
kunnen beheersen. Laats was er zelfs 1 die nog maar L2 reed en thuis gewoon met S&T reed..Dat vind ik ook onzin,
en dat gaat in koste van het positieve idee van de S&T . Het hoeft geen paardenvermorselaar te wezen,
je kunt het ook goed gebruiken, heel goed zelfs. Ik zie een Anky, Adelinde en Edward heus niet een paard verpesten met zo'n ding.
Sterker nog, ze geven zelfs de lichtste hulpen die je maar kan bedenken (want ja, anders kom je ook niet snel verder met een jury)
..dus dat een S&T dom en onzinnig is heeft een punt , je hoeft het in de Z nog niet te gebruiken, maar in verdere zijn er echt mensen
die deze dubbele optoming nog verfijnder de hulpen kunnen brengen dan met een gewoon eenvoudig trensje ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:11

_Bitje_ schreef:
dus ook een S&T ? (nee toch?)
overigens zeg ik niet dat je TAK verkeerd is ;)

Weet ik eigenlijk geeneens, volgens mij heeft geen een IJslander plek voor 2 bitten. Maar wat ik bedoel te zeggen: ik mag, als recreatieklasseruiter, ook met een stangbit rijden als ik dat wil. Terwijl naar ik meen de KNHS zelfs de kneveltrens verbiedt in de dressuurring. Ook mag ik van de KNHS (en van de SRR, om maar eens een dwarsstraat te noemen) mijn paard niet berijden met het bit waar hij het best op loopt. Want het is te dun 8)7

Eigenlijk is de gevoeligheid van de ruiterhulpen naar mijn idee een soort vicieuze cirkel. Basisruiters (uit de basissport, dus voor het gemak even tot en met het Z) willen dat een paard in een bepaalde houding loopt, zodat hij er net zo uitziet als de paarden van de toppers. Gevolg: gepluk en gesjor, en dus niet S&T-waardige handen. Het schijnt het doel te zijn om er zoals de topruiters bij te rijden. Nou, dat doe ik ook hoor. Ik heb net zulke mooie kapstokvoetjes als Edward Gal :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:08

Daan_Ordeal schreef:
De uitleg van Arabesk (toch?) dat door de scherpere optoming de hulpen aan de kant van de ruiter wel verfijnd worden maar voor het paard gelijk blijven. De ruiter ervaart dus dat met een minder grote of grove hulp het paard goed reageert, maar dat komt dus eigenlijk gewoon doordat de gebruikte optmoning (S&T) scherper inwerkt. Voor het paard is dus geen sprake van verfijning :)*

Even een quote van mezelf opgezocht in een ander topic, een paar maanden geleden ;) :
JoviBan schreef:
Voor jou voelt het alsof je met de crb hard moet inkomen en dat je met een bit niet hoeft in te komen. Voor jou lijkt dit zo, omdat je met de crb veel druk/kracht moet zetten voordat ze iets voelt en met het bit misschien nauwelijks druk/kracht hoeft te zetten voordat ze iets voelt. Maar voor je paard is het effect natuurlijk hetzelfde: het is jouw bedoeling dat ze iets voelt en reageert. Jij wilt er zelf zo weinig mogelijk aan doen om dat effect te bereiken (veel ruiters noemen dan "fijn en subtiel"), maar het moment en het effect van de inwerking - of dat nou veel of weinig is voor jou, dat maakt niet uit - is voor het paard hetzelfde. Je houdt jezelf dus voor de gek om te denken dat een scherpere optoming (in dit geval het bit ipv bitloos) prettiger is voor het paard omdat jij als ruiter minder hoeft te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 06:59

Zo kan het dus ook:

In tegenstelling tot S&T getuigt dit pas echt van ruitergevoel, rijkunst en respect voor het paard!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:56

Wauw... maar je laatste opmerking vind ik wat dik aangezet hoor JoviBan, net alsof je met s&t per definitie zonder gevoel en respect rijdt ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:53

_Bitje_ schreef:
Ik zie een Anky, Adelinde en Edward heus niet een paard verpesten met zo'n ding.
Sterker nog, ze geven zelfs de lichtste hulpen die je maar kan bedenken (want ja, anders kom je ook niet snel verder met een jury)
..dus dat een S&T dom en onzinnig is heeft een punt , je hoeft het in de Z nog niet te gebruiken, maar in verdere zijn er echt mensen
die deze dubbele optoming nog verfijnder de hulpen kunnen brengen dan met een gewoon eenvoudig trensje ;)

Ben ik niet echt met je eens, want van bijvoorbeeld Anky zijn er toch zat filmpjes op internet te vinden waar ze nou niet bepaald de lichtste hulpen geeft...

Joviban het is heel logisch, stom dat ik zelf nooit tot die conclusie ben gekomen :o?
Dat filmpje is mooi :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:22

Joviban:heel leuk filmpje hoor,super knap,maar ik zie een en al taktfout,gebrek aan lengtebuiging en communicatiestoornissen.
Helaas zien we dit ook vaak wanneer iemand wel met bit rijdt,maar dit als 'grote' voorbeeld nemen vind ik niet verstandig.
Wel heel super als je zo kunt rijden natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:28

Daarin verschillen wij dan van mening, hestejente.
Ik vind het niet bepaald getuigen van respect voor je paard wanneer je zoveel ijzerwerk in z'n mond dauwt om daarmee ("fijn en subtiel"?? te 'communiceren en samenwerken'. Echt respectloos vind ik dat.
Ik snap dan ook niet dat mensen dat kunnen en willen met hun paard. :n

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:33

hestejente schreef:
Weet ik eigenlijk geeneens, volgens mij heeft geen een IJslander plek voor 2 bitten. Maar wat ik bedoel te zeggen: ik mag, als recreatieklasseruiter, ook met een stangbit rijden als ik dat wil. Terwijl naar ik meen de KNHS zelfs de kneveltrens verbiedt in de dressuurring. Ook mag ik van de KNHS (en van de SRR, om maar eens een dwarsstraat te noemen) mijn paard niet berijden met het bit waar hij het best op loopt. Want het is te dun 8)7

Eigenlijk is de gevoeligheid van de ruiterhulpen naar mijn idee een soort vicieuze cirkel. Basisruiters (uit de basissport, dus voor het gemak even tot en met het Z) willen dat een paard in een bepaalde houding loopt, zodat hij er net zo uitziet als de paarden van de toppers. Gevolg: gepluk en gesjor, en dus niet S&T-waardige handen. Het schijnt het doel te zijn om er zoals de topruiters bij te rijden. Nou, dat doe ik ook hoor. Ik heb net zulke mooie kapstokvoetjes als Edward Gal :Y)

Nee hoor, een kneveltrens is gewoon toegestaan. Eerst de reglementen bekijken voor je iets beweerd he ;)
Als de KNHS en de SRR jouw bit te dun vinden, is daar een reden voor he. Hoe dunner hoe scherper, dat weet jij ook.
Verder ben ik het niet met je eens. Voordat je super met een S&T kan rijden, moet je daar ook mee oefenen. Ook bij de GP ruiters ging het niet in 1x perfect hoor. Maar om er in de L2 al mee te beginnen vind ik ook onzin. Ik ga pas mijn hoofdstel bestellen als ik ongeveer 5 winstpunten in de M2 heb. Omdat Döbert niet zo snel is met leveren, ben ik dan alweer 2/3 maanden verder voor ik hem kan gebruiken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:39

Snoekiej ik begrijp het niet, waarom ga je dan alvast een S&T hoofdstel bestellen? Kun je de Z oefeningen niet op alleen een trens rijden? Waarom niet eerst met het bit dat je nu gebruikt in de Z verder rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:43

@Snoekiej, voor jou even een quote van deze webpagina wat je reactie op hestejente betreft: http://www.bitloospaardrijden.info/reglementen.htm

Volgens artikel 144 punt 7 dient het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen minimaal 1,0 cm dik te zijn. Uit onderzoek van Brokx Sport - in opdracht van Sprenger; zie ook Onderzoek Sprenger - is echter gebleken dat de gemiddelde ruimte (en dan spreken zij over gemiddelden, dus paarden van 1.80 meter, tot mini-shetlanders) in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is. Dit betekent dus dat voor paarden en pony's met een ruimte van minder dan 1,0 cm in hun mond, met een veel te dik bit in lopen!
En je kunt je nu vast wel voorstellen wat zich in de "hogere" dressuur afspeelt, met stangen van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens. Met deze veel te dikke bitten kan een paard, of hij nou wel of geen dikke tong heeft, totaal geen slikbeweging meer maken en wordt bovendien de tong volledig afgekneld en gekneveld.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:52

joviban:grappig filmpje maar vind je zelf echt dat daar een blij paard rondloopt????zoveel spanning!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:05

@ Daan_Ordeal, Ik bestel hem dan alvast, zodat ik hem iig in huis heb als ik 10 winstpunten in de M2 heb. Zodra mijn instructrice vind dat we ermee kunnen gaan oefenen, doen we dat (alleen onder begeleiding). Ik wil er liever de tijd voor nemen dan gelijk erin en starten maar. Als Vorstin niet fijn loopt op een S&T, dan start ik haar gewoon op een trens. Maar aangezien haar moeder (die ik overigens niet gereden heb, maar van mijn instructrice was) ook fijner liep op een S&T, verwacht ik dat niet.

@ Joviban, dat kan ik me voorstellen. Maar dan alsnog, hoeveel paarden hebben nou een mond waar een trens van minder dan 10mm in moet? Bij kleine pony's kan ik het me nog voorstellen, maar ik neem aan dat jij daar niet op rijdt :+
De meeste stangen zijn overigens 18mm dik, niet 22. Met een onderlegtrens wordt het dan wel dik, maar er is genoeg variatie in diktes, dus je kunt ook een dunnere combinatie nemen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:11

Snoekiej, dat is dus precies wat oa in dit topic besproken wordt; het Z komt in zicht dus wordt er gelijk een S&T hoofdstel aangeschaft. En waarom?? Om het maar alvast te proberen, om er aan te wennen. Ik begrijp het gewoon niet :? Loop je nu dan tegen problemen aan waarvan je verwacht dat je die met S&T op kan lossen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:14

drupke, dat paard kijkt geconcentreerd, betekent niet dat ie niet blij is. Spanning zie ik ook niet meer dan bij andere Z-paarden..

Ik heb wel nog een vraagje.. Wie weet waarom er twee bitten nodig zijn voor die 'verfijning', in plaats van gewoon één bit met twee teugels (bv een pelham)?
Het effect is hetzelfde lijkt me, alleen heeft een paard bij S&T zijn mond twee keer zo vol..

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:15

Ik moet zeggen dat ik ook niet begrijp dat iedereen er gelijk s en t in wil doen???ik heb er nu twee in de z2 lopen en nationaal en allemaal op trens.Ik vind dat als het fijn gaat je er niets aan moet veranderen.
en op nationaal nivo lopen er wel wel meer op trensje.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:18

[quote="MysticTinker"]drupke, dat paard kijkt geconcentreerd, betekent niet dat ie niet blij is. Spanning zie ik ook niet meer dan bij andere Z-paarden..

ja daaaag das niet echt concentratie...als een paard aangaloppeerd in een schouderbinnenwaarts doet ie dat niet omdat ie zo lekker aan het opletten is,maar hij wil zich ontrekken.En hij loopt ook niet echt lekker ontspannen door zn lijf he?en dat snukkende rechterhandje van zn amazone zal ie ook wel lekker vinden!maar het is wel knap dat je zo al de trukken kan rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:27

drupke schreef:
ja daaaag das niet echt concentratie...als een paard aangaloppeerd in een schouderbinnenwaarts doet ie dat niet omdat ie zo lekker aan het opletten is,maar hij wil zich ontrekken.

Misschien geeft de amazone gewoon per ongeluk verkeerde hulpen? Ik ken de amazone en het paard niet.. maar grote kans dat ze normaal altijd met bit rijden, en alleen voor deze show eens met touwhalster rijden. En als je ineens moet omschakelen dan is dat gewoon even wennen. Miscommunicatie, dat heeft niets te maken met concentratie :)
Ik vind het knap dat de amazone het wel aandurft zonder bit :j De meeste dressuurruiters zouden dat nóóit durven van wat ik zo hoor om me heen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:47

Snoekiej, bij zijn vorige eigenaar had mijn paard een standaard bit, en toen probeerde hij steeds zijn mond open te doen, tong kwam eruit, kortom, ellende. Sinds hij de myler heeft is hij rustig, het bit past namelijk in zijn mond. Ik had eerst een myler (zelfde model) van iemand geleend, en die had met haar paard hetzelfde verhaal: paard loopt niet fijn op standaard trens.

Verder mag je de bovenste knevel niet vastzetten ;) De KNHS ziet de kneveltrens ten onrechte als onvriendelijk bit.

MysticTinker schreef:
Ik heb wel nog een vraagje.. Wie weet waarom er twee bitten nodig zijn voor die 'verfijning', in plaats van gewoon één bit met twee teugels (bv een pelham)?
Het effect is hetzelfde lijkt me, alleen heeft een paard bij S&T zijn mond twee keer zo vol..

Nee, dat is het niet. Een dressuurstang is ongebroken, en een onderlegtrens is in de regel gebroken. Wanneer je dat met een pelham vergelijkt rijst meteen de vraag: gebroken of ongebroken? Een gebroken bit met hefboomwerking vind ik zo'n beetje het ergste wat je een paard in de mond kunt stoppen, en met een ongebroken bit kun je minder duidelijk onafhankelijk links en rechts hulpen geven. Dus wat voor pelham je ook kiest, het zal altijd anders zijn dan de standaard stang en trens.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:43

Weet je wat ik nou het meest bijzondere vind? Het is een oneindige discussie over wat wel en wat niet goed is voor een paard, en wat het meest natuurlijke is.

Volgens mij he.. Hoor je van nature helemaal niet op een paard te zitten. Het zijn dieren, die lekker met z'n allen een gezellig paardenbestaan moeten leven.
Dus eigenlijk moet je helemaal niet op z'n rug gaan zitten, en hem lastig vallen met allerlei kunstjes.

Toch???

Even heel erg kort door de bocht misschien, maar feitelijk gezien is het zo. Iedereen heeft z'n eigen manieren om zo'n wild beest te 'temmen'. Want dat is wat we doen, ik heb nog nooit een paard gezien wat zich aan een mens heeft aangeboden om op zijn rug te mogen klimmen er er vervolgens rondjes mee te gaan lopen op het tempo dat de mens wil.