Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:57

Fitzroy schreef:
Schangah schreef:
De micklem is door de FEI goedgekeurd voor dressuur.

en bij de toegestane hoofdstellen bij de knhs staat ook een model met gecombineerde keel/neusriem (ook in Stang en trens uitvoering). Volgens mij valt het hoofdstel daar onder.

Wat bij de FEI is goedgekeurd wil niet automatisch zeggen dat dit ook voor de KNHS geldt.

Idd is de inwerking daadwerkelijk anders en is het geen gecombineerde keel/neusriem. Ik heb even de plaatjes uit het reglement erbij gepakt en het lijkt op geen van de afgebeelde hoofdstellen.
Omdat de inwerking anders is, moet de KNHS hier iets van vinden. Vooralsnog zou ik iemand uitsluiten met dit hoofdstel omdat deze niet in de reglementen is opgenomen en dus de diervriendelijke werking nog niet officieel goedgekeurd. (ja, dan ben ik maar het zeikerige jurylid ;) )

Volgens de video op youtube krijg je pas inwerking op de neus op het moment dat je de extra bitclipjes bevestig aan de neusriem. Je neemt dan druk op de tong weg van het bit. Misschien kan je toch beter eerst even het filmpje met de uitleg bekijken. :) Het hoofdstel is door de FEI goedgekeurd zonder het gebruik van die bitclipjes volgens mij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:12

Volgens mij lees je niet, Schangah. De KNHS moet het goedkeuren, daar gaat het om. ;)
Het filmpje heb ik al gezien, maar doet niet terzake. Het hoofdstel wordt gewoon niet genoemd in het dressuurreglement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:07

Zo bijzonder is het hoofdstel toch niet? Alleen de neusriem is anders, kan ook vallen onder modebeeld, het werkt niet meer in, zal wellicht prettiger zitten voor het paard. Kan mij niet voorstellen dat het hoofdstel niet op wedstrijden mag.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:00

Fitzroy schreef:
Volgens mij lees je niet, Schangah. De KNHS moet het goedkeuren, daar gaat het om. ;)
Het filmpje heb ik al gezien, maar doet niet terzake. Het hoofdstel wordt gewoon niet genoemd in het dressuurreglement.

Pardon, je geeft zelf aan niet het gehele topic door te willen lezen. Graag dit topic vriendelijk houden aub.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:14

Ik heb vandaag een les lange teugelen van Piet Bakker gehad en hij was wel onder de indruk van het hoofdstel. Hij vond het een slim ontwerp dat het bit mooi stabiel liet liggen. Ik moest van hem alleen het bit nog een gat laten zakken en nu zit echt het hele hoofdstel dus op het laatste gaatje. Als je een paard hebt met een wat grover hoofd, heb je dus al snel een full nodig!

Afbeelding
Meer foto's in het topic over de les.

minkie

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:00

Ik heb wel het idee dat de neusriem te laag zit.....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:11

minkie schreef:

Zit hij ook, maar als ik hem hoger doe, zit de neusriem te strak en wordt het bit raar de mondhoed in getrokken. Ik zou heel graag een full proberen en dan gaat deze de verkoop in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:46

Schangah schreef:
Pardon, je geeft zelf aan niet het gehele topic door te willen lezen. Graag dit topic vriendelijk houden aub.

Ik stel gewoon een reele vraag waarop ik nog geen goed antwoord heb gezien. Of heeft de KNHS al toestemming gegeven? Dat is alles wat ik wil weten. ;)
Wat 'men' vindt hier in het topic of wat de FEI vindt maakt niet zoveel uit als je het over officiele wedstrijden hebt.
Dus stel ik die concrete vraag, maar blijkbaar is daar nog geen antwoord op.

Neemt niet weg dat ik het een mooi concept vind. Maar als je er geen wedstrijden mee mag rijden is het geen optie voor mij (en ik denk ook voor anderen).
Stel dat je de hele week met dit hoofdstel rijdt en je moet op wedstrijd ineens met een ander hoofdstel rijden, daar word je paard dan ook niet blij van.

Ik bedoel dit absoluut niet onvriendelijk, begrijp me niet verkeerd, maar het hoofdstel is voor zover ik het nu kan zien niet toegestaan.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:05

@Fitzroy: jij bent toch jurylid? Weet jij op basis waarvan het KNHS reglementen wijzigt? Kan ik bv zelf een verzoek indienen om het hoofdstel op te nemen in de lijst toegestane hoofdstellen en of is handiger als de firma Horseware dat verzoek bij de KNHS indient? Ik kan me zo voorstellen dat dat voor Horseware ook wel interessant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:09

Mrijn schreef:
minkie schreef:

Zit hij ook, maar als ik hem hoger doe, zit de neusriem te strak en wordt het bit raar de mondhoed in getrokken. Ik zou heel graag een full proberen en dan gaat deze de verkoop in.

Ja idd zo zit hij niet goed, maar kan je niet ruilen?? Ik vind het een prachtig hoofdstel, het geeft het hoofd een chique uitstraling.

Heb je hem al als kaptoom gebruikt om mee te longeren? Ben benieuwd of het hoofdstel dan ook goed blijft zitten en niet gaat draaien, hoe sterk is de neusriem, want er zit geen kettinkje in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:11

Mrijn schreef:
@Fitzroy: jij bent toch jurylid? Weet jij op basis waarvan het KNHS reglementen wijzigt? Kan ik bv zelf een verzoek indienen om het hoofdstel op te nemen in de lijst toegestane hoofdstellen en of is handiger als de firma Horseware dat verzoek bij de KNHS indient? Ik kan me zo voorstellen dat dat voor Horseware ook wel interessant is.

Zelf even een mailtje sturen met de vraag kan nooit kwaad....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:05

russel schreef:
Ja idd zo zit hij niet goed, maar kan je niet ruilen?? Ik vind het een prachtig hoofdstel, het geeft het hoofd een chique uitstraling.

Heb je hem al als kaptoom gebruikt om mee te longeren? Ben benieuwd of het hoofdstel dan ook goed blijft zitten en niet gaat draaien, hoe sterk is de neusriem, want er zit geen kettinkje in.

Hij is speciaal voor mij in Ierland besteld dus ruilen gaat niet. Ik ga hem maar verkopen en een grotere terug kopen. Longeren ging echt prima. Hoofdstel blijft keurig liggen en Sien reageerde ook heel ontspannen. Is mijn hoofdstel niets voor jou?

Als iemand overweegt dit hoofdstel te kopen: ik verkoop mijn zo goed als nieuwe zwarte Multi maat SC (Cobb) of wil hen graag ruilen tegen een full.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:15

Ik weet zeker dat ik full nodig heb, mijn paard heeft een klein stevig koppie met een stevige kaakpartij, sommige full hoofstellen zijn zelfs aan de krappe kant. Ierland heeft misschien veel volbloedjes, de Irish hunters??

Mijn geld zit nu in een flinke berg zand... :D :D Zadeltje nog fijn?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:06

Wat vraag je ervoor?? en heb je nog wat duidelijker foto's?

Mrijn schreef:
russel schreef:

Hij is speciaal voor mij in Ierland besteld dus ruilen gaat niet. Ik ga hem maar verkopen en een grotere terug kopen. Longeren ging echt prima. Hoofdstel blijft keurig liggen en Sien reageerde ook heel ontspannen. Is mijn hoofdstel niets voor jou?

Als iemand overweegt dit hoofdstel te kopen: ik verkoop mijn zo goed als nieuwe zwarte Multi maat SC (Cobb) of wil hen graag ruilen tegen een full.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:39

mrijn, wil je voor mij het hoofdstel opmeten en dan vooral maximale neusomtrek, kortste en langste stand van bit tot bit en lengte keelriem? vind het een heel gaaf hoofdstel maar weet niet welke maat ik moet hebben voor mijn Tink
alfast bedankt
als iemand maat full heeft wil die het hoofdstel dan ook opmeten?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:49

volgens mij stonden de maten een pagina (of misschien 2) terug al erin, met ook de maximale en minimale maten..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:36

Mijn hoofdstel is inmiddels verkocht en na mijn vakantie naar Suriname (ik vertrek morgen) bestel ik een full.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:39

Maten zoals ik ze op dit moment heb staan HIER (<-klik)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:55

Wat een super interessant model! Ik ga het zo eens allemaal doornemen. Zou het iig graag een keer uitproberen :j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:33

nienke07 schreef:
Maten zoals ik ze op dit moment heb staan HIER (<-klik)

Nienke, is het ook mogelijk om onderdelen in te wisselen?
Want mijn paard is precies een slag apart.

Ik heb een AV die sowieso al tussen maatje pony en cob inzit. Na een beetje meetwerk, heb ik ontdekt dat de maten van pony het best overeen komen met de maten van zijn huidige hoofdstel (die paars-zwarte Marylot, herinner je die niet meer? :) ) maar de pony-frontriem is sowieso te klein voor hem.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:39

Precious, hoe vergelijk jij de maten qua neusriem etc?
Ik vind dat erg lastig.
Als ik zo meet zou mijn pony Cob ook moet passen, alleen heeft ze normaal altijd overal maat pony in. Dus lijkt me een ponymaat beter. Al zit ik ook wel beetje met de frontriemmaat.
Maar Nienke schreef eerder dat ze onderdelen niet verwisseld. Dan blijft zij met die delen zitten natuurlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:40

Mrijn schreef:
Ik heb vandaag een les lange teugelen van Piet Bakker gehad en hij was wel onder de indruk van het hoofdstel. Hij vond het een slim ontwerp dat het bit mooi stabiel liet liggen. Ik moest van hem alleen het bit nog een gat laten zakken en nu zit echt het hele hoofdstel dus op het laatste gaatje. Als je een paard hebt met een wat grover hoofd, heb je dus al snel een full nodig!

Afbeelding
Meer foto's in het topic over de les.

hahaha ik wou net deze link plakken, met de mededeling dat deze bokker er 1 had ;)
bokker met dit hoofdstel

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:44

Dyonne schreef:
Precious, hoe vergelijk jij de maten qua neusriem etc?
Ik vind dat erg lastig.
Als ik zo meet zou mijn pony Cob ook moet passen, alleen heeft ze normaal altijd overal maat pony in. Dus lijkt me een ponymaat beter. Al zit ik ook wel beetje met de frontriemmaat.
Maar Nienke schreef eerder dat ze onderdelen niet verwisseld. Dan blijft zij met die delen zitten natuurlijk.

Waar ik kan, meet ik...
Maar gelijk de neusriem: da's puur op de gok. Mijn paard heeft nu wel een smal neusje (AV) dus daar maak ik me niet te veel zorgen om. Meestal loop ik vast bij de front-en de keelriem. Die zijn altijd veel te kort bij een ponymaatje.

Het wordt pas echt moeilijk als ze een beetje tussenin zitten... Wat neem je dan? Pony of Cob? Ik veronderstel dat een Cob mss ook nog wel net zou passen, mits ik alles op het kleinste gaatje doe, maar dan heb ik alsnog twijfels over de neusriem. Deze moet nl. gewoon goed zitten hé.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:23

Ik zou de frontriem sowieso verwisselen als ik eerlijk ben omdat het echt een heel erg lomp ding is. Ik heb nu bij WonderWanita een iets doorhangende frontriem met zwarte steentjes besteld met extra smalle lusjes.

Over de pasvorm: ik denk dat de neusriem het belangrijkst is. Als die op de juiste hoogte zit, moet het kinriempje nog ruim onder het bit door kunnen. Bij mijn paard was het bruggetje tussen de kniks te kort, waardoor de kinriem halverwege haar neus zat en alleen met veel geweld vast kon. Je ziet ook op de foto dat de riempjes aan de zijkant van het hoofd ter hoogte van de frontriem nog goed zit, maar ter hoogte van de neusriem zit het ongeveer op haar jukbeen ipv 2 cm er onder.

Je zou de neusbrug van je paard moeten meten op de hoogte waar je voelt dat de neusgaten overgaan in bot. Daar moet de neusriem komen te liggen. Als je dan van de buitenant van alk neusgat meet, moet je ongeveer de ruimte tussen de kniks moeten hebben. De keelriem zit vrij laag bij dit hoofdstel. Bij Sien ging die vrij makkelijk zicht terwijl zij wel een zware kaak heeft.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 12-10-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:24

Neusriem is het belangrijkst inderdaad. Daar zou ik met jouw AV zeker een pony voor nemen. Keelriem zit laag.. dikke kans dat je op dat vlak geen last hebt van haar brede kaken. Bakstukken zijn redelijk ruim verstelbaar. Frontriem kan je er natuurlijk afhalen en er zelf een passende op doen :j Ik wissel alleen niet uit, vanwege dat ik dan inderdaad met onderdelen blijf zitten ;)

Ruilen mag altijd.. geld terug gaat helaas niet...