Fitzroy schreef:Schangah schreef:De micklem is door de FEI goedgekeurd voor dressuur.
en bij de toegestane hoofdstellen bij de knhs staat ook een model met gecombineerde keel/neusriem (ook in Stang en trens uitvoering). Volgens mij valt het hoofdstel daar onder.
Wat bij de FEI is goedgekeurd wil niet automatisch zeggen dat dit ook voor de KNHS geldt.
Idd is de inwerking daadwerkelijk anders en is het geen gecombineerde keel/neusriem. Ik heb even de plaatjes uit het reglement erbij gepakt en het lijkt op geen van de afgebeelde hoofdstellen.
Omdat de inwerking anders is, moet de KNHS hier iets van vinden. Vooralsnog zou ik iemand uitsluiten met dit hoofdstel omdat deze niet in de reglementen is opgenomen en dus de diervriendelijke werking nog niet officieel goedgekeurd. (ja, dan ben ik maar het zeikerige jurylid)
Volgens de video op youtube krijg je pas inwerking op de neus op het moment dat je de extra bitclipjes bevestig aan de neusriem. Je neemt dan druk op de tong weg van het bit. Misschien kan je toch beter eerst even het filmpje met de uitleg bekijken.