Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:53

" break " away!!
"brake" = "rem" , "Break" = 'breken.
Het staat ook fout op Marktplaats; als docent Engels moet ik daar echt op reageren ;) :D 8-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:54

ElCid schreef:
http://www.horsechannel.com/horse-keepi ... -5335.aspx
Voor degenen die vinden dat de paarden perse een halster om moeten is dit misschien een oplossing. Een zelfmaak break away halster, scheelt kosten, verhoogt de veiligheid.

en,... hout is absoluut niet 100% veilig als dat breekt krijg je splinters en scherpe punten.

ThanX bedankt voor tip en opmerking. Tsja ik moet nog even goed bestuderen wat hier in Zuid-Tunesie de beste manier is, ook qua budget.
Ik zit helaas in n nog wat middeleeuwse situatie, zonder goede landbouwartikelenhandel. Ik kijk momenteel de kat uit de boom, observeer eerst goed.
Misschien bouwen we een muur, dat is hier gebruikelijk. Niets is 100 % ben ik bang.

bedouin

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:10

Zonder plaatjes kom ik niet helmaal uit de beschrijving van dat breakaway halter, had al gegoogled, maar kan niets vinden wat verheldering schept. Zou het wel iets zijn wanneer de paarden aan een koord staan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:33

http://www.moonrakerqh.com/tack/gfx/halter-75-4105a.jpg

De riemp waarmee je het halster achter de oren ( kopstuk?) vastmaakt is van dunner materiaal gemaakt, meestal leer wat sneller breekt dan bijv. nylon. Wat ze ook wel doen is het stukje waar het kopstuk aan vast komt van dun leer maken, wat dus aan de ring zit ; zie foto= bruine stukje http://www.kensingtonproducts.com/images/kehsb.jpg . Daar zit de gesp aan, bij te veel druk breekt dat en dan kan je het stukje weer vervangen door een nieuw stukje wat met 2 leernagels/ holnieten wordt vastgemaakt.
Ik hoop dat het zo duidelijk wordt.
Voor paarden die aan een koord staan zou ik zowiezo een leren halster gebruiken, dat is zachter dan nylon en breekt ook veel sneller.
Een echte reakaway breekt misschien dan weer te snel!!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:38

Super, wordt al duidelijker zo.
Ik heb in ieder geval 2 iets oudere leren halsters liggen die ik al flink heb zitten invetten. Nu nog op zoek naar 2 andere. Of aan de knutsel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:39

je hebt van kavalkade toch ook halster met elastiek :). Verder vind ik het ook wel een questie van
je wei paardveilig maken :). Bij ons kunnen ze nergens aan vast komen zitten alleen hun eigen
voeten met heel veel pech.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:42

Wij hebben ze altijd af ... Hebben al een paar keer gehad dat ze de volgende dag onder de wonden zaten. ( terwijl deze gewoon goed zat niet te los niet te strak.) we hebben nu nergens meer last van.
Als ze weg lopen of uitbreken gaan ze toch niet ver weg ze blijven op het erf en gaan gras zoeken...
Laatst bijgewerkt door sam98 op 18-07-09 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:42

Maar sommige paarden zijn kunstenaars in het opzoeken van problemen, maar een goed passend, dus strak om het hoofd zittend ( leren) halster en een wei zonder uitsteeksels maken het risico al veel kleiner.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:48

Ik vind het wel n goeie hoor om bewust na te denken over de afweging nylon of leer, wel of niet halster. Uitstekend wanneer alles in orde blijkt te zijn of risico's geminimaliseerd kunnen worden.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:53

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:05

en wat denk je dat er met zon halster gebeurt als het perongeluk niet losgaat? Snijd heel zijn hoofd open..

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:15

Ik heb niet heel het topic gelezen hoor. Maar mijn paarden staan op de wei met halster stal altijd zonder. Nu sta ik in een zijweg van een 100km weg. Ik denk dan stel er gebeurd iets dat ze uitbreken dan kan je ze altijd makkelijker pakken?

Maar dat zijn dus 2 kanten of verongelukt door het halster of verongelukt misschien omdat de mensen die je paard op vingen hem niet konden pakken omdat die geen halster aan had?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:15

Onze paarden staan meestal wel met halster in de wei. We hadden ze eerder zonder staan maar toen ze het pad naast de bak kwamen asfalteren was het voor onze buurman zonder paardenervaring, onmogelijk om ze eruit te krijgen. We hebben wel bewust de halsters hoog en redelijk aan zitten. Een paardenhoef zal er denk ik niet doorheen gaan maar ze kunnen natuurlijk altijd ergens achter blijven hangen. We hebben wel schrikdraad dus de paaltjes zijn eigenlijk onbereikbaar voor ze. Op stal hebben ze nooit een halster om, zelfs niet voor 5 min. Ze kunnen namelijk hiermee achter de scharnieren van de deuren blijven hangen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:16

de paarden waar ik nu kom staan met halster op de wei..omdat de een mishandelt is en het een ramp is hem steeds om en af te doen en als ze het eenmaal om heeft vind ze het niet erg... ze heeft overgins geen ijzers... de shet staat zonder daar deze makkelijk naar je toe komt en je dus makkelijk halster aan en uit kunt doen, de draver staat helaas ook met, dit omdat hij moeilijk te vangen is (hij komt wel! maar zodra je hem wilt pakken doet hij moeilijk) met halster heb je hem zo gelokt met een snoepje (zodat zn hoofd bij je hand komt) en dan kun je hem makkelijk pakken..en halster omdoen dan is een ander verhaal! dan is hij weer veel te snel weg.

Ik zou persoonlijk zonder halster doen denk ik, al is het wel erg fijn (stel dat ze eens uitkomen) dat ik of iemand anders hem makkelijk kan vangen. Maar ze krijgen er ook schuurplekken van :P en daar ik ze 24/7 op de wei zal hebben staan vind ik dat dus minder!

dus als het ff kan zonder!!

in zoverre ik altijd hoor word het heel erg afgeraden een paard met een knoophalster oftewel touwhalster de wei in te doen! deze zijn voor te begeleiden en te trainen!!! niet voor in de wei....

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:18

mijn paard en nog een paar andere die 24/7 buiten lopen staan zonder halster. de paarden die 's nachts naar binnen gaan staan met halster op het land. zelf doe ik ook dan altijd het halster. en ook op stal is het hier halsters af.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:47

Nooit, zeker mijn merrie niet, kruipt overal tussen en onder. Ook op stal niet. Doe het bij geen enkel paard trouwens. Ooit een pony geweten die zich zo heeft opgehangen in zn box. Iets enger kun je je niet voorstellen volgens mij. Als het om de een of andere reden toch zou moeten, dan zou ik een speciaal halster omdoen, die breekt bij het minste.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:50

die van mij staan ook zonder halster in de wei en op stal , ben veel te bang dat ze ergens aan blijven hangen .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:51

Twiggy2008 schreef:
felicity schreef:
Mijn paarden staan overdag op de wei met een halster. Ik heb daar een flapje aan tegen het verbranden van de neus. Ik weet anders niet hoe ik dat kan voorkomen. s'nachts staan ze wel zonder halster op stal.

Dat vind ik dan wel weer een goede reden, want dan moet je wel een halster om doen inderdaad. :j

Blijkbaar bestaan er volledige maskers waardoor ze geen halster meer nodig om hebben...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:13

hier hebben ze helaas 24/7 een halster om..
Zowel op stal als in de wei, scheelt de staleigenaresse werk, dus de halsters mogen niet af ..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:30

Hm, ik zit nog eens na te denken, maar bij ons kunnen ze onmogelijk met het halster aan de omheining blijven hangen!
Ik heb een nogal aparte constructie op het land, en daardoor is het echt onmogelijk!
Dus op het land hoef ik er niet bang voor te zijn, hooguit op stal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:34

bedouin schreef:
Via deze link een knoophalster als alternatief in de weide. beschrijving in het engels maar wel met duidelijke tekeningen.
http://www.frontrangefrenzy.com/horse-h ... alter.html

Touwhalsters mag je nooit gebruiken om vast te zetten of om laten als de paarden los lopen. Behalve als je ze van "breekbaar" materiaal maakt.
Het zijn trainings halsters en het touw breekt vrijwel nooit, maar kan wel diep in de huid snijden als een paard eraan trekt.
Dus dat is absoluut geen optie, sterker nog, op sommige sites wordt ook duidelijk gezegd dat touwhalsters alleen voor training ( grondwerk/ rijden) gebruikt mogen worden. Het zijn geen halsters in de zin van vastzet/ vang attributen!!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:09

Bedankt voor de duidelijke waarschuwing! Och hemel, hier in Zuid Tunesie staan er zoveel paarden aan een zelfgeknoopt halster! Ik ben in ieder geval blij met alle reacties in deze thread en het maakt het voor mij makkelijker hier in Tunesie de juiste uitleg te geven aan degenen die ervoor open staan.
Gelukkig staan paarden hier meestal dicht bij huis en dus onder direct toezicht.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:13

mijn vzpony's hebben wél een halster om, maar zij hebben dan ook niets om zich aan vast te maken, behalve de paaltjes maar daar zit schrikdraad op, dus ze hebben vrijwel niets om zich aan op te hangen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:41

Ik doe ook liever mijn pony's geen halster om in de wei,maar wat als ze uitbreken of iemand laat ze los?Zie ze dan maar eens te vangen zonder een halster om.Ik heb de halsters zo om zitten dat ze makkelijk over het hoofd schuiven.Ik vind met regelmaat een halster in de wei wat van de pony is af gevallen.
Ik doe ze nooit strak om.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:27