Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:33

Snoevie schreef:
lees nu eens even.
ik vind een bontje niet pertinent onzin,alleen vind ik het onzin als het als mode artikel gebruiken,en dan vaak een smoes erbij verzinnen om het te 'verantwoorden' zegmaar.

mag ik dan vragen waarom je zadelmaker een bontje heeft geadviseerd?
ik heb namelijk van mijn zadelmaker gehoord dat dat echt alleen kan als het zadel op het bontje aangepast is,en dan vraag ik me weer af,waarom zou je dat willen?

(misschien ben ik een dombo,maar wat is de reden op de foto?je zadel lijkt trouwens op de rand van je bontje te liggen aan de achterkant)

Dat is het volgende punt ja..als mensen een bontje kopen..kopen ze hem vaak te klein, zoals op deze foto en dan is het echt niet goed..je kussens moeten binnen de rand vallen..

Ik heb afgelopen jaren 4 zadelmakers om advies over een bontje gevraagd en met zijn allen zeggen ze dan dat dat absoluut niet de oplossing is..

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:33

Het zadel is aangepast aan het paard, aangezien deze al ouder is verschuift het zadel. Daarom heb nagevraagd wat de beste optie is voor dit probleem en dat was een zadelbontje. Het zadel ligt nu super goed na mijn mening en ik heb er geen spijt van dat ik dit aangeschaft heb!

Waarom ik de foto geplaatst heb: Ik wilde laten zien dat het zadel goed op het bontje past, de rand komt er gewoon achter dus kan zijn dat het lijkt!

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:34

flugeltje schreef:
Snoevie schreef:
lees nu eens even.
ik vind een bontje niet pertinent onzin,alleen vind ik het onzin als het als mode artikel gebruiken,en dan vaak een smoes erbij verzinnen om het te 'verantwoorden' zegmaar.

mag ik dan vragen waarom je zadelmaker een bontje heeft geadviseerd?
ik heb namelijk van mijn zadelmaker gehoord dat dat echt alleen kan als het zadel op het bontje aangepast is,en dan vraag ik me weer af,waarom zou je dat willen?

(misschien ben ik een dombo,maar wat is de reden op de foto?je zadel lijkt trouwens op de rand van je bontje te liggen aan de achterkant)

Dat is het volgende punt ja..als mensen een bontje kopen..kopen ze hem vaak te klein, zoals op deze foto en dan is het echt niet goed..je kussens moeten binnen de rand vallen..

Ik heb afgelopen jaren 4 zadelmakers om advies over een bontje gevraagd en met zijn allen zeggen ze dan dat dat absoluut niet de oplossing is..

Ik wilde eerst een kleinere maat meenemen maar heb de grootste meegenomen!
De randen komen uit achter de kussens en het bontje past er echt goed onder maar kan lijken dat dat op deze foto anders is!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:35

maar dat je paard ouder is heeft toch niets met het aanpassen van je zadel te maken?
waarom kon dat niet?(ben niet nieuwsgierig ofzo)

ok als je zadel aangepast is op een bontje........kan dat weinig kwaad denk ik......alleen snap ik het niet zo goed

KylaSanne

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:38

de rug van het paard veranderd voortdurend wat jij natuurlijk ook weet.
Ze is smaller geworden (behoorlijk afgevallen en ziet er nu echt goed uit maar dat heeft hier even niets mee te maken.) Het zadel is begonnen met schuiven en ik vond het geen fijn idee dat dat zadel de hele tijd verschuift, het zit trouwens ook voor geen meter.
De boom is wijd genoeg voor een bontje en dit heeft dan ook geen verdere gevolgen voor de gezondheid van mijn paard na mijn mening!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:39

je bedoeld dat de rug regelmatig van model veranderd zegmaar?
en inderdaad als het schuift past het niet.

jammer dat je zadel niet correct aangepast kan worden

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:40

Snoevie schreef:
je bedoeld dat de rug regelmatig van model veranderd zegmaar?
en inderdaad als het schuift past het niet.

jammer dat je zadel niet correct aangepast kan worden

Ik heb gedacht bij het aanschaffen van het zadelbontje, is dit geen optie dan ga ik over op het aanpassen van het zadel maar het zadel ligt nu prima!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:43

ik vind dat het aanpassen van je zadel je eerste gedachte zou moeten zijn.

oke,het kan geen kwaad als het nu goed past,maar een zadel zonder veel spul eronder is toch fijner?
(imo dan hoor,ik vind het trouwens ook best mooi,daar niet van)

maar waarom heeft je zadelmaker je dan een bontje aangeraden(met aanpassen verdiend ie toch meer aan je ;) )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:44

Heb een tijdje dit topic gevolgt en wat een poespas. Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid of je met of zonder bontje rijd.

Ik zelf ben niet bepaald blind ofzo en kan zien en merken of iets niet goed zit bij mn paard. Heb zelfs een ander zadel aangeschaft omdat die dus te krap was (met en zonder bontje offcourse).
Merk heel goed dat het bontje het zadel "iets" krapper maakt maar niet crusiaal kleiner.

Het paard waar ik op rij, moet ik zelfs betalen voor betalen (huur haar dus) en het had nog geen eens een zadel dat paste... ja je zult wel denken huh..! Dat had ik ook. Heb nu een zadel met een verstelbare boom en ligt goed. Niet op de schoft, mooie ruimte eronder, niet drukkend op de schouders dus niet te smal en ligt niet op het schouderblad. En schuift niet. En me paard loopt dus nu heerlijk met dit zadel, geen gezeur meer met opleggen wat ze eerst dus wel had. Ook heb ik hier dus een bontje onder liggen omdat ik zelf heb gemerkt dat ze liever dat bontje eronder wil hebben. Ze word gewoon saggie als ik dat bontje niet heb gebruikt. Volgens mij heeft ze ook geen ander lichamelijke problemen, maar kan dit natuurlijk ook niet na laten kijken of ze hier last van heeft.

Conclusie bij mij is dat ik dus wel het bontje gebruik en me zadel dus gewoon ietsje breder zet zodat het allemaal lekker past.

Dit is dus mijn visie hierop..!

Wel ben ik het mee eens dat een bontje het dus wel "iets" krapper maakt dan normaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:46

wat is dan de reden dat je paard 'saggie' word als je bontje er niet onder ligt?
misschien irriteerd haar toch iets?(bobbel in de vulling oid?)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:49

Nee, dat zadel was ook pas opgevuld en het zadel waar ik nu mee rijd ook, dus ga ervan uit dat het allemaal goed is gebeurt!

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:52

haha misschien een eerlijkere zadelmaker dan andere :P
Ik vind het een hele eerlijke en goede man, ik word trouwens helemaal het gek van verkoperd die je het duurste aan willen smeren.. als ik zoiets door heb ben ik van plan daar nooit meer terug te komen hoor :+

Annel0es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:52

Ik hoorde laatst ook dat het niet goed was.
Ik rijd vanaf nu ook zonder..het staat wel mooi.. maar ik hoorde dat het onnodig was.
En mijn zadel past wel gewoon goed.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:53

Nivada schreef:
Heb een tijdje dit topic gevolgt en wat een poespas. Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid of je met of zonder bontje rijd.

Typisch bokt maar ik denk dat het af en toe wel goed is om zo over een onderwerp te discussieren!
Daar leert ieder wat van en weet je ook hoe anderen er over denken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:53

Mijn ene paard krijgt nu ook een bontje onder het zadel. Maar ik doe eerst het bontje dan het dekje en dan het zadel. Zij heeft een wondje gehad onder het zadel. Wat niet door het zadel kwam. En zolang ze hier nog wat gevoelig is krijgt ze er een bontje overheen.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:54

Annel0es schreef:
Ik hoorde laatst ook dat het niet goed was.
Ik rijd vanaf nu ook zonder..het staat wel mooi.. maar ik hoorde dat het onnodig was.
En mijn zadel past wel gewoon goed.

Goede keus, als het geen verandering brengt in de ligging ben ik het ermee eens dat het in dat geval onnodig is!!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:55

KylaSanne schreef:
Nivada schreef:

Typisch bokt maar ik denk dat het af en toe wel goed is om zo over een onderwerp te discussieren!
Daar leert ieder wat van en weet je ook hoe anderen er over denken!

klopt klopt, maar het is er toch ook om je eigen mening te geven. En die staat er nou toch? Wat ik ermee bedoelde is dat er soms zo heftig gereageerd word, maarja geef je gelijk.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:55

FriesWytske schreef:
Mijn ene paard krijgt nu ook een bontje onder het zadel. Maar ik doe eerst het bontje dan het dekje en dan het zadel. Zij heeft een wondje gehad onder het zadel. Wat niet door het zadel kwam. En zolang ze hier nog wat gevoelig is krijgt ze er een bontje overheen.

Veroorzaakt dit geen drukplekken?
Maar wat heeft het sjabrak dan voor een functie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:32

over een paard wat chagrijnig reageert op een zadel zónder bontje,dan zou ik toch twijfelen aan de pasvorm,of dat er misschien iets anders mis is.

je hebt trouwens ook sjabrakken met een bontlaag eronder,gek genoeg zie je daar geen hond mee rijden,terwijl het juist makkelijker zou zijn?(bontje en sjabrak in 1?)

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:36

Dan heb je een bontje aan een dekje, moet dit dekje in de was heb je geen dekje :+
Dan zou je er meer aan moeten schaffen maar dan is in dit geval een los zadelbontje een makkelijkere optie :P

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:37

Ik heb er wel een van maar die is alleen voor concoursen (wit namelijk := )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:39

Volgens mij is mn verhaal erg duidelijk toch? Ik zelf kan er niks anders meer aan doen, want ze is niet van mij.

Ze heeft nu al een hele tijd geen reactie meer gegeven op het zadel dus dan lijkt het mij dat het goed is zo. Zie het probleem niet zo. Lichaamstaal zegt genoeg neem ik aan!

Oja en ze reageerde altijd sago op het "ouder" zadel dus niet op deze.

Het sjabrakje met bont zie ik de functie ook niet zo van in. Heb dr nog geen 1tje gezien met ruggegraatvrijheid en volgens mij zijn ze dan net zo dun, dus niet bepaald mee verend. En hij word ook nog es ontzettend vies.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:41

Nivada schreef:
Volgens mij is mn verhaal erg duidelijk toch? Ik zelf kan er niks anders meer aan doen, want ze is niet van mij.

Ze heeft nu al een hele tijd geen reactie meer gegeven op het zadel dus dan lijkt het mij dat het goed is zo. Zie het probleem niet zo. Lichaamstaal zegt genoeg neem ik aan!

Oja en ze reageerde altijd sago op het "ouder" zadel dus niet op deze.

Het sjabrakje met bont zie ik de functie ook niet zo van in. Heb dr nog geen 1tje gezien met ruggegraatvrijheid en volgens mij zijn ze dan net zo dun, dus niet bepaald mee verend. En hij word ook nog es ontzettend vies.

Even een reactie op bovenstaand.
Je plaatst hier een reactie waar een andere bokker meer over wil weten omdat het voor diegene niet duidelijk is, dan hoef je niet zo uit de hoek te komen en boos te reageren omdat een ander doorvraagd!

Op zich valt het wel mee, deze dekjes vind ik niet ontzettend snel vies worden hoor!
En dan doe je hem een keer in de was, gaat de kwaliteit niet van achteruit want het is imitatiebont.
Bovendien is die van HH behoorlijk dik!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:44

een bontje heeft pas zin als het direct op de rug word gelegd!
en sorry als ik nieuwsgierig naar beweegredenen ben,ik zal het niet meer vragen
is bokt daar niet voor dan?of reageer ik dan beledigend?

bedankt KS

inderdaad die dekjes worden best vies,maar je zadelbontje ook toch?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:45

ik boos..? hihi echt niet.. Ik vraag gewoon of mijn verhaal duidelijk is en geef daarna wat uitleg. Misschien was die uitroep teken teveel, ja jammer dat je niet kan zien hoe iemand het bedoelt als het getypt word. Boos ben ik nooit en bedoel het dan ook helemaal niet zo. Vraag lekker door zou ik zeggen. This toch discusseren en dat doe ik dan ook.

Word dat imitatie bont niet op een gegeven moment heel dun dan?