Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:28

siskeh schreef:
Als dat hoofdstel hierboven recht zit, zit het mooi.
Het zwevende neusbot-gedeelte is vooral belangrijk wanneer je (zoals de micklem of de lingus) het bit direct aan de neusriem hebt, waarbij je dus de druk van het bit ook over de neusriem verdeeld. Of (en dat is IMO nog belangrijker) wanneer je het bitloos gebruikt.
Op de foto's zit hij op de eerste te dicht op het jukbeen, maar heeft de andere kant nog ruimte over.(dus grote kans dat wanneer het recht zit het goed zit)
Wat je eventueel zou kunnen proberen is de neusriem 1 gaatje ruimer aan beide kanten, dan kan je de neusriem in het totaal hoger doen.

Als ze dat doet zit ze waarschijnlijk tegen t jukbeen aan. Liever dan iets op het zwevend neusbot? Ik vind hem zo (als die recht zit) echt niet verkeerd zitten.

Simbaa

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:16

Dank allen voor jullie reacties! Zal nog eens een rechte foto maken en kijken of ik een beetje kan spelen met de neusriem :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:58

Ik stap van de QHP Sedna toch weer over op een lage neusriem.
Mijn paard lijkt het extra riempje onder zijn kin gewoon vervelend te vinden.
Dan is een lage neusriem de enige oplossing.

Mocht iemand interesse hebben in mijn QHP Sedna, let me know.
Full in de kleur zwart, inclusief teugels.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:09

Wat denken jullie, zit deze zo goed?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:16

Ik vind t een beetje gek ogen, omdat de neusriem ver onder t jukbeen langs loopt. Hij houdt de punten die vrij moeten wel vrij, dus hij ligt wel goed.

Edit: zie nu op de site van Hooks dat hij bij dat paard ook zo laag langs t jukbeen loopt, dus hij ligt gewoon goed! :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:15

Ik snap wat je bedoeld. De voorbeeldfotos op hooks zijn ook niet zo duidelijk.
Maar ik denk dat hij wel gelijkaardig zit?

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:00

Ja precies, zit gelijkwaardig. Denk dat dit model dat gewoon heeft.

fj_024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:48

hoihoi,

ik ben altijd al een beetje verliefd geweest op de ps of sweden pioneer, maar vind deze toch erg duur en heb daar op het moment geen geld voor.

nu zag ik de br mirfield voorbij komen. lijkt exact op de ps of sweden, behalve dat het geen keelriem heeft, en met donkere stiksels afgewerkt is. bij agradi zelfs maar €125 !
iemand ervaring met dit hoofdstel, of de kwaliteit van het leer van br?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:39

Met welke modellen mag je wedstrijden rijden?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:46

Barb schreef:
Met welke modellen mag je wedstrijden rijden?

Met heel veel wel en ook best wat niet :+. Je kunt het best wat modellen uitzoeken die je fijn lijken en dan in het reglement opzoeken of het mag of niet.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:16

Ik zal wel even heel blond zijn maar zo te zien zijn de meeste wel toegestaan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:19

Ik kruip als meelezer even onder Mn steen vandaan, ik ben ook op zoek naar een nieuw hoofdstel en wil graag iets wat anatomisch gevormd is, heb nu een traditionele kieffer met gecombineerde neusriem maar die is bijna ‘op’
Iemand noemde een paar pagina’s terug de walhausen s-line sensation, maar ik kan nergens een plaatje vinden van dit hoofdstel op een paardenhoofd :') heeft een van jullie al ervaringen met dit hoofdstel en misschien een foto?
Ik vind zo’n kopstuk met uitsparing erg interessant, welke typen hoofdstel hebben dit nog meer?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:42

Pallatin schreef:
Ik kruip als meelezer even onder Mn steen vandaan, ik ben ook op zoek naar een nieuw hoofdstel en wil graag iets wat anatomisch gevormd is, heb nu een traditionele kieffer met gecombineerde neusriem maar die is bijna ‘op’
Iemand noemde een paar pagina’s terug de walhausen s-line sensation, maar ik kan nergens een plaatje vinden van dit hoofdstel op een paardenhoofd :') heeft een van jullie al ervaringen met dit hoofdstel en misschien een foto?
Ik vind zo’n kopstuk met uitsparing erg interessant, welke typen hoofdstel hebben dit nog meer?

ik heb een nieuwe met zo'n uitsparing, foto staat op deze pagina.
Is de Fairfield Imber
Niet supermooi zoals een PS enz, maar wel heel fijn soepel leer en maar 60 euro...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 02:49

De Waldhausen S-line had helaas wat leverproblemen. 1 November... als het goed is. Hoop dan een foto te kunnen maken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:17

Farjen schreef:
Pallatin schreef:

ik heb een nieuwe met zo'n uitsparing, foto staat op deze pagina.
Is de Fairfield Imber
Niet supermooi zoals een PS enz, maar wel heel fijn soepel leer en maar 60 euro...

Die heb ik idd gezien, maar deze heeft een lage neusriem zo te zien en ik wil het liefst een gecombineerde...ik vind veel hoofdstellen van hooks erg mooi en behoorlijk goedkoop...
Edit: ik vind de Neston erg mooi, maar die is rondgenaaid en dat vind ik minder, maar zo’n model en dan met zo’n kopstuk als de imber zou perfect zijn
@boemel, ik ben benieuwd

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:08

Merken jullie veel verschil met een anatomisch hoofdstel? En wat merk je dan precies?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:10

persoonlijk merk ik niet veel verschil. ik vind het zelf mooier staan en bij paarden met een fijner gebouwd hoofd staan minder riempjes ( en vaak dunner) beter (vind ik).

fj_024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:17

niemand bekend met br mirfield? ps of sweden pioneer look a like voor de helft goedkoper dus zou graag willen weten hahah :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:50

Mijn paard had het lusje van mijn micklem kapot getrokken. Dus weggebracht ter reparatie. En weer met mijn hoofdstel net lage neusriem gereden. Kon ik meteen testen of het nog verschil maakt. Ik moet zeggen dat ze op de micklem beduidend fijner loopt. Even Zacht in de mond maar op de micklem is haar stelling en buiging mooier en loopt ze stabieler nagefelijk dan op mijn lage neusriem. Alsof ze minder riempjes en de stabiliteit van de micklem toch wel heel fijn vindt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:03

Ik merk wel duidelijk verschil tussen mijn Engelse hoofdstel, de jh cassino en de micklem. Opzich loopt ze wel aardig met haar oude Engelse hoofdstel. De micklem was een ramp, paste haar wel oké, maar eigenlijk net niet goed genoeg. Ze ging toen ook vaak knikken tijdens het rijden. Met de JH cassino loopt ze tot nu toe het beste, maar t verschil is niet heel groot in vergelijking met mijn Engelse hoofdstel. De JH cassino vind ik wel het mooiste liggen van de drie, geeft haar ontzettend veel 'vrijheid' op haar hoofd en het hoofdstel ligt toch stabiel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:07

Ik merk eigenlijk niet echt verschil bij mijn paard.
Meestal pak ik nu dan ook gewoon mijn hoofdstel-zonder-neusriem uit de kast en rijd ik daarmee. Dat geeft haar nog de meeste ontspanning en de fijnste aanleuning eigenlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:09

Ik denk dat het enorm verschil maakt wat voor hoofdstel het is, anatomisch is er in ook weer 100 vormen.
Ik rij nu met de lingus, en ja, daar merk ik wel verschil in. IPV heel veel irritatie van het hoofdstel/bit, merk ik nu dat enkel wanneer haar emmertje vol loopt die irritatie er nog is. (uit zich in schuren van dr hoofd op dr benen)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:22

Misschien kunnen mensen hier meedenken. :)

Vanwege het korte gras heeft mijn paard vaak door overmatig speeksel opgezette speekselklieren in haar kaak en bij haar kin.

Ik ben daarom dus naar een hoofdstel met zo weinig mogelijk strakke gespen. Modellen zoals de micklem vallen dus al af (strakke keelriem).

Iemand een idee?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:45

upendo schreef:
Misschien kunnen mensen hier meedenken. :)

Vanwege het korte gras heeft mijn paard vaak door overmatig speeksel opgezette speekselklieren in haar kaak en bij haar kin.

Ik ben daarom dus naar een hoofdstel met zo weinig mogelijk strakke gespen. Modellen zoals de micklem vallen dus al af (strakke keelriem).

Iemand een idee?

Ik heb een sd design, weinig riempjes

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:54

de lingus heeft ook weinig riempjes.