[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:36

Die ervaring heb ik niet met de freemax :n Ik heb jaren geleden een oud model barefoot gehad, dat was echt te breed voor mij.
Nu een freemax en die zit heerlijk :j
Als ik jou was zou ik Ella van boomloos zadelpasservice eens langs laten komen, zij heeft meerdere westernmodellen in het assortiment en kan dan met jou kijken wat jou en je paard past. Daarna kun je zelf op zoek naar een tweedehands of nieuw zadel :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:41

@achterom: zal ook sterk ruiter/paard afhankelijk zijn altijd :) sowieso altijd verstandig om meerdere merken te proberen natuurlijk. (Ik vond bijv bij de boomzadels billy cook zadels ook belachelijk breed zitten, kreeg ik echt last van, terwijl ik op zowel continental equiflex als op circle Y zó wegreed en uuuuuuuuren kon rijden)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:52

Ik heb een freemax western op mijn fjord, maar vind hem in tegenstelling tot andere zadels helemaal niet breed :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:02

Skippy01 schreef:
@achterom: zal ook sterk ruiter/paard afhankelijk zijn altijd :) sowieso altijd verstandig om meerdere merken te proberen natuurlijk. (Ik vond bijv bij de boomzadels billy cook zadels ook belachelijk breed zitten, kreeg ik echt last van, terwijl ik op zowel continental equiflex als op circle Y zó wegreed en uuuuuuuuren kon rijden)

Precies! Ik was eerst helemaal verliefd op de barefoot London. Maar die zat voor mij echt echt mega onprettig toen ik die destijds op mijn pony probeerde. Ghost vond ik spuuglelijk (sorry! Y;( ) Maar nu hebben we 2 ghosts en geen barefoot (althans, geen zadel ). Ik ben iig blij dat ik me niet helemaal had vastgepind op 1 merk

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:05

Maartje1990 schreef:
Skippy01 schreef:

Precies! Ik was eerst helemaal verliefd op de barefoot London. Maar die zat voor mij echt echt mega onprettig toen ik die destijds op mijn pony probeerde. Ghost vond ik spuuglelijk (sorry! Y;( ) Maar nu hebben we 2 ghosts en geen barefoot (althans, geen zadel ). Ik ben iig blij dat ik me niet helemaal had vastgepind op 1 merk

Haha, ik vond Ghost eerst ook écht lelijk. Inmiddels mijn 2e. Eerste was een quilty met opengewerkte pommel - gekocht voor mijn vorige paard overigens. Nu een barocco met weggewerkte pommel. Dat laatste maakt wel een enorm verschil al: die pommel wegwerken! Worden ze stukken mooier van! Met testen vorig jaar Barefoot, Ghost en Hidalgo erop gehad. Barefoot zat breed en pony zat precies tussen 2 maten pommels in. Hidalgo kwam ze enorm van het achterbeen af, dus dat werd hem ook niet. Dus toch weer op Ghost uitgekomen. Of dat blijvend is: geen idee, ze was nog net geen 4 toen ze het zadel kreeg en verandert enorm qua massa, bespiering en uiteraard veranderen schouder en ruggengraat nog komende jaar. Maar op dat moment was het uit de geteste zadels voor haar echt het fijnste.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:07

Dank voor jullie ervaringen. Ik vond ghost ook eerst spuuglelijk, maar hoe meer ik er naar kijk, vind ik ze toch wel steeds minder lelijk worden.

Heb nu 2 ghost zadels te leen om te proberen. Ben benieuwd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:08

Ik had echt precies hetzelfde hoor Maartje! Ghost vond ik ook lelijk, de Barefoot London of barrydale, een van die moest het worden. Uiteindelijk op mn merrie verdween ze onder die zadels en ik vond ze echt niet lekker zitten. :+ Toen toch de ghost geprobeerd omdat die nog het meeste op model dressuur leek en was meteen verliefd tijdens het rijden :')
Nu vind ik ghost overigens helemaal niet lelijk meer, ben nog steeds super blij met mn zadel en paard loopt er ook beter mee <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:06

Skippy01 schreef:
Een vriendin heeft een Freemax en dat vind ik zelf dan weer wél vrij breed zitten de keren dat ik er even op gezeten heb...
Maar was dat op je eigen paard of op haar -misschien wel bredere- paard ??

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:08

DubbelDun schreef:
Skippy01 schreef:
Een vriendin heeft een Freemax en dat vind ik zelf dan weer wél vrij breed zitten de keren dat ik er even op gezeten heb...
Maar was dat op je eigen paard of op haar -misschien wel bredere- paard ??

Op haar paard, maar daar had ik eerder ook al met andere zadels op gezeten ;) En haar paard is eerder smaller dan breder dan de mijne :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:34

Ik zat op de Barefoot (London) ook veel te breed, heb nu een Wellington en die zit heerlijk en veel smaller.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:39

Ik heb zelf een behoorlijk brede Fries dus dat is wat betreft mijn heupen ook een nadeel. :+

Ghost vind ik echt hele lelijke zadels (sorry) maarja als het echt zo fijn is dan is het misschien wel het overwegen waard. :)

Freemax is voor mij een beetje onbekend, ik vind ze overigens wel super mooi. Kan iemand mij meer informatie geven?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:13

Petrichor schreef:
Ik heb weer een vraagje.. Welk boomloos (western) zadel is geschikt voor mensen met heupklachten?

Ik heb altijd al heup klachten gehad maar sinds ik mijn Nevada heb zijn de klachten erger. Ik ben 2 weken ziek geweest en heb toen niet gereden. Gisteren en vandaag heb ik wel gereden en nu heb ik dus zoveel pijn in mijn heupen dat ik bijna niet kan lopen.

Misschien zit ik toch te breed op de Nevada? Welk zadel zou wel geschikt zijn voor mij?

Ik gebruik bij mijn Nevada een hipseaver ook van Barefoot. Daardoor kom je duidelijk minder breed te zitten en bij mij is het een verschil van dag en nacht wat heup- en onderrug klachten betreft.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:21

Petrichor schreef:
Ik heb zelf een behoorlijk brede Fries dus dat is wat betreft mijn heupen ook een nadeel. :+

Ghost vind ik echt hele lelijke zadels (sorry) maarja als het echt zo fijn is dan is het misschien wel het overwegen waard. :)

Freemax is voor mij een beetje onbekend, ik vind ze overigens wel super mooi. Kan iemand mij meer informatie geven?

Er loopt een topic over de Freemax western. Als je vragen hebt mag je mij ook benaderen.

[WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Meleyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:09

Ik heb een vraag. Ben opzoek naar een bbp en wil eiglk de Fra Dardo. Heb een smalle dpony met een erg korte rug. Nu twijfel ik dus best over de maat of het wel zou passen. Kzag dat ie alleen in shetty/pony (denk dat dat te klein is?) is of full. Heeft iemand enig idee of het zal passen?

Ik woon trouwens in Turkije dus passen gaat beetje moeilijk :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:30

Hidalgo Milwakee (western) zit ook smal weet alleen niet of dat model er nog is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:40

Skippy01 schreef:

Grappig, mijn vorige zadel was een billy cook, daar zat ik dan weer heerlijk op/in :j alleen bleek die minder geschikt voor mijn paard uiteindelijk.

Meerdere merken proberen is sowieso een goed idee :j
Tijdens het pasconsult heb ik gereden met de Freemax, startrekk western en de Silverado. Voor ons was de Freemax de beste optie.

Met hetzelfde paard heb ik ooit ook een barefoot virginia rose geprobeerd, maar dat werkte ook niet helaas.
Terwijl mijn barebackpad van hetzelfde merk dan wel weer heel goed werkt voor ons :j

Overigens ben ik klein met korte benen, mijn paard is niet breed, maar wel rondgeribt. Dus dat is geen ideale combinatie :n

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:48

Vraagje. Ik rijd met een trekker zadel. Heb een poos niet gereden vanwege een gebroken vinger..

Nu heb ik vandaag weer gereden en nu zit er wat speling op mijn voorboogje.

Kan me niet herinneren of dat zo was. Dus niet in de breedte.. maar van voor naar achteren. Denk dat hey totaal een cm is.

Iemand een idee of dit kwaad kan. En wat ik er aan zou kunnen doen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:54

Olikea schreef:
Vraagje. Ik rijd met een trekker zadel. Heb een poos niet gereden vanwege een gebroken vinger..

Nu heb ik vandaag weer gereden en nu zit er wat speling op mijn voorboogje.

Kan me niet herinneren of dat zo was. Dus niet in de breedte.. maar van voor naar achteren. Denk dat hey totaal een cm is.

Iemand een idee of dit kwaad kan. En wat ik er aan zou kunnen doen?

zitten de schroefjes nog vast???

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:26

Geen idee eigenlijk. ik zal er morgen eens goed naar kijken. Ik was thuis en dacht toen ineens.. hoort dat wel.
Was een drukke dag en dan valt het kwartje soms wat laat bij me :')

Waar moeten die ergens zitten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:10

Olikea schreef:
Geen idee eigenlijk. ik zal er morgen eens goed naar kijken. Ik was thuis en dacht toen ineens.. hoort dat wel.
Was een drukke dag en dan valt het kwartje soms wat laat bij me :')

Waar moeten die ergens zitten?

Links en rechts van waar de pommel het zadel in gaat + ringetje aan de buitenkant
Afbeelding
Als je de kussens er af haalt zie je volgens mij ook nog een schroef aan de binnenkant (maar dat kan ook Startrekk zijn :o heb al lang geen Trekker meer in mijn handen gehad)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:16

Dank je, Die van onder die weet ik, die gebruik je ook om de zitting te vergroten of verkleinen. Ik zal die ringen eens goed aan draaien morgen.
Ik hoop echt niet dat het iets ernstigs is. Ik ben er heel zuinig op. vind het een heerlijk zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:18

+:)+ Succes

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 08:06

Achterom schreef:
Skippy01 schreef:

Grappig, mijn vorige zadel was een billy cook, daar zat ik dan weer heerlijk op/in :j alleen bleek die minder geschikt voor mijn paard uiteindelijk.

Meerdere merken proberen is sowieso een goed idee :j
Tijdens het pasconsult heb ik gereden met de Freemax, startrekk western en de Silverado. Voor ons was de Freemax de beste optie.

Met hetzelfde paard heb ik ooit ook een barefoot virginia rose geprobeerd, maar dat werkte ook niet helaas.
Terwijl mijn barebackpad van hetzelfde merk dan wel weer heel goed werkt voor ons :j

Overigens ben ik klein met korte benen, mijn paard is niet breed, maar wel rondgeribt. Dus dat is geen ideale combinatie :n

Ah, héél anders gebouwd dan ik dus ook. Lang, met redelijk lange (en brede ;) ) benen. Mijn paard is rondgeribt en niet héél breed, maar zéker niet smal. Op de merrie die ik een paar jaar terug reed (smal en niet zo rondgeribt) zat ik qua zadels ook anders: daar lag de barefoot arizona nut heerlijk op en zat ik ook heerlijk in. Nou ja: passen dus, voor ruiter én paard :D (en stiekem is dat ook gewoon nog hartstikke leuk ook, een aantal van die gave zadels proberen :j )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:31

Marcella schreef:
Hidalgo Milwakee (western) zit ook smal weet alleen niet of dat model er nog is.

Ja, die is er nog, in Spezial uitvoering

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:03

Ik heb advies nodig mbt mijn inlages. Ik heb vorig jaar zomer een nieuwe ghost pad gekocht, daar zaten vrij stugge inlages in die voor mijn pony net te dik leken te zijn. Bij Grandeur zelf moosgummi inlages gekocht die ik op maat moest knippen.
Nou zijn de randen van de originele ghost inlages afgevlakt (en dunner) en ik was benieuwd of dit ook bij de moosgummi inlages zou moeten en zo ja, op welke manier kan ik dat het beste doen? Het zijn moosgummi inlages van 12mm dik en op het op maat snijden ging al vrij moeizaam.
Alvast bedankt voor jullie advies!