het gaat om zo'n model in het bruin:

alle suggesties zijn van harte welkom, alvast bedankt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ominira schreef:oke ik kom weer even aanzetten met een vraagje. Ik ben dus opzoek naar een hoofdstel voor mijn hackamore alleen ik wil er wel graag een die een anatomisch kopstuk heeft en een keelriem die bij de kaak zit. nu heb ik 2 hoofdstellen gezien die hieraan voldoen alleen zijn deze heel duur...
[ [url=m/EGqYCh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JlK4jy.jpg]Afbeelding[/url] ]
darkadia schreef:Ominira schreef:oke ik kom weer even aanzetten met een vraagje. Ik ben dus opzoek naar een hoofdstel voor mijn hackamore alleen ik wil er wel graag een die een anatomisch kopstuk heeft en een keelriem die bij de kaak zit. nu heb ik 2 hoofdstellen gezien die hieraan voldoen alleen zijn deze heel duur...
Zoiets?
https://www.reitsportgroskorth.de/gebis ... zaum-rondo
Ominira schreef:oke ik kom weer even aanzetten met een vraagje. Ik ben dus opzoek naar een hoofdstel voor mijn hackamore alleen ik wil er wel graag een die een anatomisch kopstuk heeft en een keelriem die bij de kaak zit. nu heb ik 2 hoofdstellen gezien die hieraan voldoen alleen zijn deze heel duur...
Zoiets?
https://www.reitsportgroskorth.de/gebis ... zaum-rondo
Bedankt voor je tip, was heel handig!![]()
Heb er inmiddels eentje in bestelling dus even afwachten tot hij er is.
MarliesV schreef:Granoek, ik rijdt met een kaakgekruisd hoofdstel, had er platte riempjes bij maar die hielden inderdaad druk onder de kaak. Heb er ronde riempjes bij besteld en deze laten wel los. Het is niet zo dat je er dan door heen kan kijken, maar als je voelt, merk je dat de druk er af is.
Ik rijdt altijd met een licht teugel contact of het nu met of zonder bit is.
Alleen buiten wil ik nog wel eens met een los teugeltje rijden. Maar wat dat betreft is mijn rijden met bit of zonder bit niet verschillend met deze optoming.
Ninx, geen ervaring mee maar ik hoor altijd dat de beste HO zit in een Hackmore.
Kunnen andere mensen je vast beter over informeren, dan ik.
Ninx schreef:Welke optoming gebruiken jullie voor een goede HO(!)?
Vanzelfsprekend begrijp ik dat HO! primair niet in je handen zit. Grondwerk, rijden in de bak, buitenrijden... gaat vrijwel altijd goed en in principe op de pinken.
Alles in principe op zit en intentie.
Maar het is een loeisterke buffel, en wanneer hij het opeens op zijn heupen krijgt knijpt er toch tussenuit. In de vrije ruimte wel te doen, maar wanneer je een weg tegenkomt uitermate onveilig.
Mijn instructrice is doodkalm, zeer begiftigd en doet werkelijk zo'n beetje alles op zit en intentie en kwam dit ook even 'tegen' met hem.
Daar dien ik bij aan te tekenen dat ik vanwege dit gedrag er weer een bit in heb gehangen. En ook een bit stoort hem niet echt, wellicht zelfs nog minder. Alhoewel: dat zeg ik verkeerd. Het stoort hem wel degelijk, en ik zou hem dan ook liever bitloos rijden. Ik wil echter ook niet op mijn kop op een 80 km weg eindigen.
Hij is niet bang aangelegd, maar vooral erg fit en fris en overziet niet echt onhandige dingen... rent een sloot in oid. Mijn merrie is zuinig op zichzelf, en daarmee ook zuinig op mij. Die kun je in principe met 'niks' rijden.
In de bak rijd ik met een Micklem sidepull.
Enfin, wellicht doe ik hier nog wat inspiratie op......
Zinzi_jewel schreef:Een hackamore rijdt je vaak verkeerd mee
Het is een losse verbinding .
Als je hackamore opzij klapt heb je een zijwaartse hand hulp .
Hack is echt voor los vast en je paard al goed op zit en been gereden wordt .
Mijn paard loopt het fijnste op haar hackamore of op de pelham
Maar beide met een los vast verbinding
Vragen en los
Granoek schreef:Sorry dat ik kom storen, ik was hier al eerder en heb toen een side pull aangeschaft waar we een tijdje mee rondgehobbeld hebben.
Paard is heel braaf er mee, maar daar had ik ook niet echt schrik voor. Echter toen ik wat serieuzer wilde gaan rijden, en contact hield, ging hij erg tegenwerken.
Buiten rijden we met losse teugel en had ik dit nooit echt gemerkt, want hij loopt gewoon braaf zijn rondje. Maar in de bak was ineens alle stelling verdwenen, eigenlijk alles alsof het de eerste keer was dat we het deden.
Ik denk om deze reden dat Dexter die druk op zijn neus echt niet prettig vindt, ik heb toen mijn trens terug gebruikt en lief is op mijn pinken te rijden. Ik weet dat dit tussen mijn oren kan zitten maar ik denk écht dat hij de trens verkiest boven de side pull.
Nu overweeg ik om eens andere vormen van bitloos te proberen, maar ik had bij kin/kaakgekruist altijd het idee dat het niet echt 'los' liet. En is dit wel aangenaam als ik bv contact op de teugel houd?
Hackamore hebben we geprobeerd maar dat was niks voor ons. Hij snapte er helemaal niks van, die scharen klapten naar buiten, eigenlijk deden we alles verkeerd![]()
Dus voor de mensen die gekruist rijden, waarom hebben jullie dit gedaan en wat zijn de voordelen tov sidepull? Hoe zit het met die release?
Ninx schreef:Welke optoming gebruiken jullie voor een goede HO(!)?
Vanzelfsprekend begrijp ik dat HO! primair niet in je handen zit. Grondwerk, rijden in de bak, buitenrijden... gaat vrijwel altijd goed en in principe op de pinken.
Alles in principe op zit en intentie.
Maar het is een loeisterke buffel, en wanneer hij het opeens op zijn heupen krijgt knijpt er toch tussenuit. In de vrije ruimte wel te doen, maar wanneer je een weg tegenkomt uitermate onveilig.
Mijn instructrice is doodkalm, zeer begiftigd en doet werkelijk zo'n beetje alles op zit en intentie en kwam dit ook even 'tegen' met hem.
Daar dien ik bij aan te tekenen dat ik vanwege dit gedrag er weer een bit in heb gehangen. En ook een bit stoort hem niet echt, wellicht zelfs nog minder. Alhoewel: dat zeg ik verkeerd. Het stoort hem wel degelijk, en ik zou hem dan ook liever bitloos rijden. Ik wil echter ook niet op mijn kop op een 80 km weg eindigen.
Hij is niet bang aangelegd, maar vooral erg fit en fris en overziet niet echt onhandige dingen... rent een sloot in oid. Mijn merrie is zuinig op zichzelf, en daarmee ook zuinig op mij. Die kun je in principe met 'niks' rijden.
In de bak rijd ik met een Micklem sidepull.
Enfin, wellicht doe ik hier nog wat inspiratie op......