Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ominira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:40

oke ik kom weer even aanzetten met een vraagje. Ik ben dus opzoek naar een hoofdstel voor mijn hackamore alleen ik wil er wel graag een die een anatomisch kopstuk heeft en een keelriem die bij de kaak zit. nu heb ik 2 hoofdstellen gezien die hieraan voldoen alleen zijn deze heel duur...
het gaat om zo'n model in het bruin:

Afbeelding

Afbeelding

alle suggesties zijn van harte welkom, alvast bedankt :D

Skogan

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:39

Mooi! Waar heb je ze gevonden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:51

Kopstuk van barefoot contour.
Is er ook in 2tone bruin

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 05:37

Ominira schreef:
oke ik kom weer even aanzetten met een vraagje. Ik ben dus opzoek naar een hoofdstel voor mijn hackamore alleen ik wil er wel graag een die een anatomisch kopstuk heeft en een keelriem die bij de kaak zit. nu heb ik 2 hoofdstellen gezien die hieraan voldoen alleen zijn deze heel duur...

[ [url=m/EGqYCh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JlK4jy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets?

https://www.reitsportgroskorth.de/gebis ... zaum-rondo

Ominira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:08

darkadia schreef:
Ominira schreef:

Zoiets?

Bedankt voor je tip, was heel handig! :j
Heb er inmiddels eentje in bestelling dus even afwachten tot hij er is. :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:43

Ominira schreef:

Zoiets?

Bedankt voor je tip, was heel handig! :j
Heb er inmiddels eentje in bestelling dus even afwachten tot hij er is. :D

Ik ben benieuwd! Stuur je even een foto als ie binnen is?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:00

Hoi!

Ik ben benieuwd wie ervaring heeft met de fra Rebecca?
Ik twijfel over verschillende hoofdstellen. Rij nu met de fra Pardoes maar die vind ik ondanks wat geknutsel met riempjes niet stabiel genoeg liggen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:28

Sorry dat ik kom storen, ik was hier al eerder en heb toen een side pull aangeschaft waar we een tijdje mee rondgehobbeld hebben.
Paard is heel braaf er mee, maar daar had ik ook niet echt schrik voor. Echter toen ik wat serieuzer wilde gaan rijden, en contact hield, ging hij erg tegenwerken.
Buiten rijden we met losse teugel en had ik dit nooit echt gemerkt, want hij loopt gewoon braaf zijn rondje. Maar in de bak was ineens alle stelling verdwenen, eigenlijk alles alsof het de eerste keer was dat we het deden.

Ik denk om deze reden dat Dexter die druk op zijn neus echt niet prettig vindt, ik heb toen mijn trens terug gebruikt en lief is op mijn pinken te rijden. Ik weet dat dit tussen mijn oren kan zitten maar ik denk écht dat hij de trens verkiest boven de side pull.

Nu overweeg ik om eens andere vormen van bitloos te proberen, maar ik had bij kin/kaakgekruist altijd het idee dat het niet echt 'los' liet. En is dit wel aangenaam als ik bv contact op de teugel houd?
Hackamore hebben we geprobeerd maar dat was niks voor ons. Hij snapte er helemaal niks van, die scharen klapten naar buiten, eigenlijk deden we alles verkeerd :+

Dus voor de mensen die gekruist rijden, waarom hebben jullie dit gedaan en wat zijn de voordelen tov sidepull? Hoe zit het met die release?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:16

Welke optoming gebruiken jullie voor een goede HO(!)?

Vanzelfsprekend begrijp ik dat HO! primair niet in je handen zit. Grondwerk, rijden in de bak, buitenrijden... gaat vrijwel altijd goed en in principe op de pinken.
Alles in principe op zit en intentie.

Maar het is een loeisterke buffel, en wanneer hij het opeens op zijn heupen krijgt knijpt er toch tussenuit. In de vrije ruimte wel te doen, maar wanneer je een weg tegenkomt uitermate onveilig.
Mijn instructrice is doodkalm, zeer begiftigd en doet werkelijk zo'n beetje alles op zit en intentie en kwam dit ook even 'tegen' met hem.

Daar dien ik bij aan te tekenen dat ik vanwege dit gedrag er weer een bit in heb gehangen. En ook een bit stoort hem niet echt, wellicht zelfs nog minder. Alhoewel: dat zeg ik verkeerd. Het stoort hem wel degelijk, en ik zou hem dan ook liever bitloos rijden. Ik wil echter ook niet op mijn kop op een 80 km weg eindigen.

Hij is niet bang aangelegd, maar vooral erg fit en fris en overziet niet echt onhandige dingen... rent een sloot in oid. Mijn merrie is zuinig op zichzelf, en daarmee ook zuinig op mij. Die kun je in principe met 'niks' rijden.

In de bak rijd ik met een Micklem sidepull.

Enfin, wellicht doe ik hier nog wat inspiratie op......

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:23

Granoek, ik rijdt met een kaakgekruisd hoofdstel, had er platte riempjes bij maar die hielden inderdaad druk onder de kaak. Heb er ronde riempjes bij besteld en deze laten wel los. Het is niet zo dat je er dan door heen kan kijken, maar als je voelt, merk je dat de druk er af is.

Ik rijdt altijd met een licht teugel contact of het nu met of zonder bit is.
Alleen buiten wil ik nog wel eens met een los teugeltje rijden. Maar wat dat betreft is mijn rijden met bit of zonder bit niet verschillend met deze optoming.

Ninx, geen ervaring mee maar ik hoor altijd dat de beste HO zit in een Hackmore.
Kunnen andere mensen je vast beter over informeren, dan ik.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:29

MarliesV schreef:
Granoek, ik rijdt met een kaakgekruisd hoofdstel, had er platte riempjes bij maar die hielden inderdaad druk onder de kaak. Heb er ronde riempjes bij besteld en deze laten wel los. Het is niet zo dat je er dan door heen kan kijken, maar als je voelt, merk je dat de druk er af is.

Ik rijdt altijd met een licht teugel contact of het nu met of zonder bit is.
Alleen buiten wil ik nog wel eens met een los teugeltje rijden. Maar wat dat betreft is mijn rijden met bit of zonder bit niet verschillend met deze optoming.

Ninx, geen ervaring mee maar ik hoor altijd dat de beste HO zit in een Hackmore.
Kunnen andere mensen je vast beter over informeren, dan ik.

Oké goede tip! Waarom verkoos jij kaakgekruist over kingekruist? :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:32

Ninx schreef:

Vanzelfsprekend begrijp ik dat HO! primair niet in je handen zit. Grondwerk, rijden in de bak, buitenrijden... gaat vrijwel altijd goed en in principe op de pinken.

Maar het is een loeisterke buffel, en wanneer hij het opeens op zijn heupen krijgt knijpt er toch tussenuit. In de vrije ruimte wel te doen, maar wanneer je een weg tegenkomt uitermate onveilig.
Mijn instructrice is doodkalm, zeer begiftigd en doet werkelijk zo'n beetje alles op zit en intentie en kwam dit ook even 'tegen' met hem.

Daar dien ik bij aan te tekenen dat ik vanwege dit gedrag er weer een bit in heb gehangen. En ook een bit stoort hem niet echt, wellicht zelfs nog minder. Alhoewel: dat zeg ik verkeerd. Het stoort hem wel degelijk, en ik zou hem dan ook liever bitloos rijden. Ik wil echter ook niet op mijn kop op een 80 km weg eindigen.

Hij is niet bang aangelegd, maar vooral erg fit en fris en overziet niet echt onhandige dingen... rent een sloot in oid. Mijn merrie is zuinig op zichzelf, en daarmee ook zuinig op mij. Die kun je in principe met 'niks' rijden.

Moeilijk dit hoor! Mijn vriend houdt er niet van als ik bitloos weg ga, om deze reden. Is toch 900kg wat met je gaat lopen, ik snap hem wel maar tegelijk loopt hij ook los door het bit heen als hij echt wil gaan.
Je hebt langs de ene kant hackamore die wat meer druk kan geven, mààr als hij dan gaat lopen en je moet zooo veel druk daar op zetten (hoe ik het begrijp) kan dit ook helemaal fout gaan..

Kun je niet iemand meenemen die langs loopt en hem vasthoudt, en zo opbouwen? Weet niet of je dit met optoming opgelost krijgt! Als ze willen gaan ze toch denk ik altijd..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:34

Een hackamore rijdt je vaak verkeerd mee
Het is een losse verbinding .
Als je hackamore opzij klapt heb je een zijwaartse hand hulp .
Hack is echt voor los vast en je paard al goed op zit en been gereden wordt .
Mijn paard loopt het fijnste op haar hackamore of op de pelham
Maar beide met een los vast verbinding
Vragen en los

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:36

Zinzi_jewel schreef:
Een hackamore rijdt je vaak verkeerd mee
Het is een losse verbinding .
Als je hackamore opzij klapt heb je een zijwaartse hand hulp .
Hack is echt voor los vast en je paard al goed op zit en been gereden wordt .
Mijn paard loopt het fijnste op haar hackamore of op de pelham
Maar beide met een los vast verbinding
Vragen en los

Ik denk dat ik sowieso niet goed bevestigd heb, niet goed gebruikt, weet zeker dat het aan mij lag hoor. En hij werd er dan zenuwachtig van, wat ik kan begrijpen. Maar daarna niet meer echt geprobeerd..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:46

Granoek, dit hoofdstel wat voorhanden en een kingekruisd niet. Vandaar de keuze.

Sidepull hadden we geprobeerd maar dat werd hem niet, ruis op de lijn, pony onrustig, ik geen stuur of wat dan ook en dan lekker doordenderen terwijl ze normaal op de pinken te rijden is.

Het is een forse haflinger met een sterke eigen mening. Maar niet een die je kan dwingen, je moet dingen vragen en samenwerken en duidelijkheid is belangrijk.

Ik heb overigens om mijn neusriem een bontje zitten, die vond ik te scherp en hard en dat is bij ons niet nodig met dit systeem.
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:51

Ah oké!
Ik had het kunnen weten, dat hij die druk op de neus niet leuk ging vinden. Hij heeft het nooit fijn gevonden als ik mijn hand op zijn neus leg en druk zet (voor hem achteruit te zetten bv), maar mijn kwartje is nooit eerder gevallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:35

Granoek schreef:
Sorry dat ik kom storen, ik was hier al eerder en heb toen een side pull aangeschaft waar we een tijdje mee rondgehobbeld hebben.
Paard is heel braaf er mee, maar daar had ik ook niet echt schrik voor. Echter toen ik wat serieuzer wilde gaan rijden, en contact hield, ging hij erg tegenwerken.
Buiten rijden we met losse teugel en had ik dit nooit echt gemerkt, want hij loopt gewoon braaf zijn rondje. Maar in de bak was ineens alle stelling verdwenen, eigenlijk alles alsof het de eerste keer was dat we het deden.

Ik denk om deze reden dat Dexter die druk op zijn neus echt niet prettig vindt, ik heb toen mijn trens terug gebruikt en lief is op mijn pinken te rijden. Ik weet dat dit tussen mijn oren kan zitten maar ik denk écht dat hij de trens verkiest boven de side pull.

Nu overweeg ik om eens andere vormen van bitloos te proberen, maar ik had bij kin/kaakgekruist altijd het idee dat het niet echt 'los' liet. En is dit wel aangenaam als ik bv contact op de teugel houd?
Hackamore hebben we geprobeerd maar dat was niks voor ons. Hij snapte er helemaal niks van, die scharen klapten naar buiten, eigenlijk deden we alles verkeerd :+

Dus voor de mensen die gekruist rijden, waarom hebben jullie dit gedaan en wat zijn de voordelen tov sidepull? Hoe zit het met die release?

Ik rij kaakgekruist. Men met Mn pony met iDeal. En met barefoot contour juwel op de haflinger. De release van de barefoot is echt super (iDeal is minder), zodra ik los laat schiet het terug.

Wbt rijden lopen wijzelf momenteel ook tegen wat dingen aan. Op Mn linkerhand is ze heel zwaar, maar we zijn pas kort in de bak aan t rijden en ze moet oa naar de tandarts dus wellicht dat t daardoor komt?

Ik koos voor dit systeem omdat ik er al fijne ervaring mee had met mijn pony. Heb ook iets sidepull achtigs gebruikt dat vond ik minder.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:22

Ninx schreef:

Ik herken dit verhaal, ivm mijn temperamentvolle, karaktervolle PRE merrie.
Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, in een grote schuur, daarna een ander paard volgend op de openbare weg en dat ging prima....tot ik off road op landwegjes ging rijden, deze merrie schooooot echt plots weg en dan begon ze vrolijk te rodeön als ze koppaard gepasseerd was, zo van: jihaaa, ik ben nu de baas!!! Op hellingen slaagde ze er zelfs in om met vier benen de lucht in te gaan!
Ik ben dan zelf aan het ontwerpen gegaan, en iets gemaakt wat ze bij criollo paarden ook gebruiken, maar met strop effect, die ik zowel kingekruisd als kaakgekruisd kon gebruiken.
https://youtu.be/metWe7AEwfw
Moet zeggen, als ze weg willen, dan gaaaaaaan ze ook. No mather welke optoming.
Toen is iemand anders met haar gaan rijden omdat ik niet meer durfde, terug met bit in, eerste keer dat ze op veld weg schoot, zat de merrie bijna op haar gat toen dat meisje aan de teugels kwam. Nochtans had ze simpel, gebroken bitje gebruikt.
Ik besefte toen dat ik dit niet wou en nog liever niet reed dan een bit te gebruiken. Ik wou ook niemand anders meer met mijn merrie'tje laten rijden.
Ik ben gaan lessen bij Jossy Reynvoet, heel intensief grondwerk doen, waarna ze verbeterde. Als ze op buitenrit begon te bokken viel ik terug op zijn lesgeef concept, dat blokte de angst bij mij en greep terug naar de juiste energie modus van tijdens fe lessen en ik deed dan opnieuw de oefeningen die we aangeleerd hadden.
Deze merrie is super braaf geworden, vooral toen ik met de fiets meeging en mijn vriend en ik 's avonds gingen rijden, alleen, weg van haar kudde. Ook uren aan de hand stappen helpt, waarbij je volledig het tempo bepaalt die jij wil, in feite doe je omgekeerde wat zij op dat moment doet, stapt ze traag, vraag je voltte stap, stapt ze te snel, ga je traag tempo vragen, doet ze dat niet, vaak stoppen en haar mee met je lichaam achteruit vragen als jij achteruit gaat.
Ik vertel je dit verhaal omdat ik, na talloze zaken ontworpen te hebben, er vast van overtuigd ben dat GEEN ENKEL bitloze optuiging meer zekerheid kan bieden. Dan moet je wellicht terug naar de mechanische middelen die werken op pijnreflex zoals hackamores en dergelijke.
Enkel de juiste training en heel veel doorzettingsvermogen maken het mogelijk om ergens veilig bitloos alleen te gaan rijden met temperamentvolle, karaktervolle paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:24

Ik zou in de bak eens kaakgekruisd willen proberen.
Iemand tips voor een hoofdstel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:27

Anoniem schreef:

Barefoot contour juwel.... maar heb ik de mijne niet ooit van jou gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:34

Nee haha, ik heb die nooit gehad..

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:44

Anoniem schreef:

Hier positief over de fra dietsji. Wel kleine maatvoering. Nadeel zijn de nylon kaakriemen. Trekken stof en zand aan. Kaakgekruiste biothane hoofdstel staat op mijn verlanglijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:45

Ben vooral benieuwd naar een hoofdstel met goede release...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:45

Nou die wat ik noem heeft echt een super goede release. Je ziet m echt loslaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:22

Mensen hier ervaring met de bitloze passervice?