Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:39

ik kan aannemen dat een WoW heel ander gevoel geeft voor hen, ook het verschil met en zonder ruiter.
Het is niet echt een goede vergelijking, maar liggen op een foam matras, eentje met springveren of een luchtbed voelt toch ook anders aan voor ons.

Ik ken zelf bitter weinig mensen en paarden met een WoW. Dus weet niet veel van de reactie van andere paard. De ervaring met mijn paard is dat ze veel op haar rug "accepteert" zo lang je "niet vraagt". Met de WoW liep ze vanaf seconde 1 ruimer, wel heel onwennig en meer "schrikreacties" en bij het aanpassen was ook heel duidelijk wat ze aangenaam vond en wat niet (bokken).

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:43

ja, met opzadelen is ze braaf, vanaf ik ze dan aan het werk zet in het grondwerk wordt ze heel fanatiek, ze trekt haar poep in vertrekt al bokkende maar ze loopt daarna weer even ontspannen als voorheen, lekker actief achterbeentje, hoofd/hals houding heel netjes... en als ik rij is ze ook heel ontspannen... maar die explosies in het begin, daar maak ik me wat zorgen over... maar het kan inderdaad wel zijn dat het 'onwennig' aanvoelt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:16

@Kay-Kim: je hebt je zadel nog maar kort, en je paard heeft langere tijd stil gestaan. Ik zou het nog heel even aankijken. Als het blijft kan je een (dun) bontje proberen. Bij die van mij was het toen gelijk over.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:30

Roodvos schreef:
@Kay-Kim: je hebt je zadel nog maar kort, en je paard heeft langere tijd stil gestaan. Ik zou het nog heel even aankijken. Als het blijft kan je een (dun) bontje proberen. Bij die van mij was het toen gelijk over.

ja, dat klopt dat ze lang heeft stil gestaan maar ze heeft al wel meerdere keren zo lang stil gestaan, operatie, zadel dat niet paste,... toen heeft ze nooit zo gedaan... maar ik ga inderdaad nog even aankijken. Want als het uit pijn zou zijn dan zou ze ook 'stout' moeten zijn met opzadelen zoals vroeger het geval was met een slecht zadel... maar dat is niet het geval...

Bovendien heeft ze wel 3 maanden 'stil' gestaan ivm rijden maar ik doe wel 4-5 keer per week grondwerk, zijgangen nemen we mee, cirkels, achtjes, achterwaarts,... dus ze heeft wel altijd voldoende beweging gehad...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:20

Vandaag en gisteren was ze terug haar zelf :) heel braaf, ontspannen :) en ook met rijden ging het weer goed

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:43

Fijn!

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:39

Vandaag is mijn fitter weer geweest en ik heb weer hoop! :) Ze heeft toch maar een platte boom gebruikt en een ondiepe zitting. Daarbij lucht aangepast zodat het zadel aan voorzijde meer omhoog komt om de overbouwdheid te compenseren. Ook heeft ze de zweetbladen naar achteren geplaatst. Resultaat: zadel blijft op zn plek liggen, lijkt veel meer in balans en ik zit gewoon recht! En mn paardje liep een stuk vlotter. Dus als we er zo zijn zou dat super zijn! :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:41

Dat rijdt een stuk beter , zo
Bizar he, wat ze soms met een beetje lucht kunnen veranderen ook. Ik zat de vorige keer gewoon niet zo lekker...beetje lucht erbij ( weet niet eens waar) en nu zit ik alweer maanden goed.
Gaat t nog steeds goed, KK?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:41

Vandaag te slecht weer om iets te doen (heb alleen een weitje :)) maar gisteren was ze echt heel fijn, doe dan gewoon met touwhalstertje grondwerk en ze liep lekker laag met haar hoofd en goed actief achter! Dus eigenlijk heel fijn over de rug... met rijden was ze ook fijn, goed in de hand,... maar ik zet mij soms scheef waardoor het zadel ook wat scheef zakt dus een werkpunt voor mij

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:21

Mijn paard reageerde ook heftig op de WoW. Een van de weinige keren dat ik eraf gelazerd ben :P Weet nog niet of ik dat volgend jaar weer aandurf met mijn dan 4-jarige. Die is al zo gevoelig (rugspier loopt dicht langs de huid).

Andere WoW is weer netjes aangepast na een revalidatieperiode. Ben met dat paard erg tevreden over het zadel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:34

Vandaag was ze weer heel braaf :) wel alleen grondwerk gedaan, maar lekker ontspannen :)Afbeelding
Afbeelding

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:07

Lekker ontspannen :)
Als je ooit van je zadel afmoet, dan hoeft hij geen strikje hoor. Zo prachtig <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:35

Soms baal ik, dat ik "gewoon" n zwarte heb genomen....Maar ja, had net nieuwe zwarte laklaarzen...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:45

Heb alleen zo van de foto het idee, dat je zadel ietsjes te veel op schouder ligt. Een paar cm naar achter zou vrijerstaan.

Had dat met mijn wow ook, legde ik steeds iets te veel naar voren, en nu nog denk ik wel eens, Hoi ligt te ver naar achter, maar dan voel ik zijn schouder blad Door en ligt ie er mooi 100% achter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:04

Hij moet inderdaad iets naar achter, lijkt het. Ik had er ook moeite mee bij die van mij

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:07

ja ik heb er ook echt moeite mee om hem 'juist' te leggen maar check altijd goed dat hij achter de schouder ligt (door schouder te volgen meet mijn hand), maar als ik het zo van de foto zie denk ik inderdaad hetzelfde :) volgende keer iets meer naar achter leggen
Laatst bijgewerkt door BritHittepit op 21-02-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:08

Kay_kim heeft kussens die 1 inch verder uitsteken dan de zitting. Wrs gekozen door de fitter omdat de schoft hoog is,en de rug verzonken. Zo krijg je draagvlak over de hele rug,en de zitting op de juiste plek.
Onthou bij het wowzadel dat er geen boomtakken zijn,de headplate houdt zich puur op in de zitting.
Mooi dat je fitter hiervoor gekozen heeft!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:17

Nielojram schreef:
Kay_kim heeft kussens die 1 inch verder uitsteken dan de zitting. Wrs gekozen door de fitter omdat de schoft hoog is,en de rug verzonken. Zo krijg je draagvlak over de hele rug,en de zitting op de juiste plek.
Onthou bij het wowzadel dat er geen boomtakken zijn,de headplate houdt zich puur op in de zitting.
Mooi dat je fitter hiervoor gekozen heeft!

ja inderdaad :) vond het zelf niet zo mooi, haar schoft is niet heel hoog maar ze heeft een lange schoft, ze zei inderdaad dat mijn paard een groot draagvlak 'aankan' voor betere drukverdeling en ik maar een kleine inchmaat nodig heb, daardoor voor deze oplossing gekozen :)

Afbeelding

hier ze je haar rug een beetje op

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:16

Als ik grondwerk doe of longeer met zadel, klappert de achterzijde van het zadel en het zadel beweegt enorm. Is dat normaal? Zal ook te maken hebben met het feit dat de kussens zijn afgesteld op mijn gewicht denk ik? Heeft iemand anders dit ook?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:18

Ja dat komt omdat het luchtkussens zijn. Wanneer je er niet op zit is de druk ook niet verdeeld en trekt eigenlijk alleen de singel (en dus komen de kussens een beetje omhoog). Daarom voor het passen ook altijd erop :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:45

Ja :-)
Met H singel ligt het al beter, vind ik.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:21

K_K heb je iets van stijgbeugel zakken of wat voor systeem is dat? Nog nooit gezien.
Is wel fijn voor vieze stijgbeugels dat ze niet op zadel hangen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:03

Skipper schreef:
K_K heb je iets van stijgbeugel zakken of wat voor systeem is dat? Nog nooit gezien.
Is wel fijn voor vieze stijgbeugels dat ze niet op zadel hangen.

ja inderdaad :) zijn er van Harry's horse :) wou ook dat mijn zweetblad niet beschadigd word of vies wordt van mijn beugels daarom deze zakjes aangeschaft

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag lekker ontspannen bitloos gereden :)

Ze was Zooooo braaf en ontspannen vandaag, heb echt genoten :)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:49

Het is inderdaad een prachtig zadel. Leuk dat je foto's plaatst.
Ik heb mijn zadel in de verkoop gedaan. Mijn pony kreeg last precies op het punt tussen de luchtzakken. Nu heb ik getwijfeld om er wol in te laten zetten maar dat is toch een beetje zonde. Ik heb nu een ander passend zadel dus deze is even overbodig. Al heb ik nog een 3 jarige, dus wellicht dat hij er geen last van krijgt.