voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:33

Marcella schreef:
De ouderwetse dubbeldikke die standaard in de budgetpads zaten.

Oh oké, en kan ik die ook zo knippen dat ze in een grandeur passen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:45

Dat moet je even aan pmarena vragen dat weet ik namelijk niet.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:21

Marcella, deze moeten zo ook in de grandeur passen hoor. zijn te toch te groot, kun je ze idd gaan knippen

Daan1982

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:51

ik bedoelde sodeletuut, sorry Marcella

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:58

Ik kan ze met geen mogelijkheid in de grandeur krijgen.. :=

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:04

Dan zou ik ze wat smaller maken, Grandeur heeft wel eens dat de 'zakken' wat kleiner genaaid zijn. zeg maar.

je kunt ze aan de bovenzijde kleiner maker, ik zou dan een stanleymesje gebruiken, gaat makkelijker.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:05

Oh oké, dus ik hoef dat rechte stuk er niet af te halen? Want ik dacht dat het daar aan lag.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:11

de bovenkant bedoel ik als je het 'rechtop' zet, heb je een rechte en een gebogen kant, de rechte kant steek je bovenin in je pad, (wijst naar de ruggengraat), de gebogen kant moet onderaan (wijst naar de buik), dat is het model van de zakken van de pad.
als je van de rechte kant een stuk afhaalt, dan blijft het model behouden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:15

Oké, dankje! Dus als ik daar een cm over de hele lengte vanaf snijd en dan recht afrond met het mesje dan is het goed?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:30

dat moet zo lukken ja, je kunt natuurlijk zelf het beste zien hoeveel eraf moet, kan ik helaas niet zien van hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:31

Tuut : heb je een Grandeur of een Barefoot pad :)

En zijn de inlagevakken , als je aan de onderkant van de pad kijkt , dan recht of lopen ze in een golfje ?

Want als ze in een golfje lopen dan krijg je er natuurlijk geen rechte inlage netjes in , en de dubbeldikke inlages zijn natuurlijk wel rechte inlages (met nog een extra gegolfde inlage er bovenop).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:33

Thanks! :) Ik zal nog even kijken, want ik heb zelf het idee dat het pas vanaf het midden (dus dat rechte stuk) mis gaat. :P

Pmarena, ik heb een Grandeur van 2009. Volgens mij lopen ze in een golfje. Kan ik het rechte gedeelte er ook gewoon afknippen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:36

Als de vakken in een golfje lopen is de simpelste oplossing om het rechte stukje weg te snijden , zodat de hele dubbeldikke inlage dat golfje krijgt aan de onderkant :j

Maar je kunt natuurlijk ook doen wat Natas (yankeestar) zegt :)

Alleen krijg je dan dat de inlage wel wat aan de smalle kant wordt , en niet voorbij het smalste deel van het inlagevak kan komen. Je vult dan de uitstulpingen niet op zeg maar.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:49

Oké, dan ga ik denk ik het rechte stuk er maar afsnijden. En kan ik ook iets doen om de afronding wat zachter te maken? Ik vind het net een houten plank zo hard.. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:53

Tja het is gewoon een stevige inlage , soepeler gaat hij niet worden :P

Je kunt de hoekjes er af knippen , zodat je als je langs de zij-rand kijkt geen harde vierkante rand ziet , maar een driehoekje zeg maar :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:17

okee, ja, klopt pmarena en sodeletuut, deze inlages zijn van onder ook recht ja, precies wat pmarena zegt, eerst dat rechte stukje eraf, zodat het geheel aan de onderzijde een golfje wordt, past dit nog niet, dan pas de bovenkant kleiner maken, begin met cm, niet te veel hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:21

Thanks allebei! Ik ga binnenkort even aan de knip, paardlief heeft eerst vakantie. :) (en zadel is ook uitgeleend :P )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:59

Vakantie :P

Beestje heeft het normaal ook al niet zo zwaar volgens mij , luizenleven zeg :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:09

Nee ze heeft het niet zwaar, maar ze heeft artrose en ze is de laatste dagen nogal stijf in de achterhand, dus ik laat er volgende week een osteopaat bij komen. Maar ik ga eerst tot en met maandag weg, en dan ben ik drie dagen thuis, en dan weer weg. Dus ik wil in die drie dagen er tussen even een osteopaat langs hebben, en als ik dan de week erna terug kom, kunnen we weer rustig opbouwen als het goed gaat allemaal.

Maar een luizenleventje heeft ze sowieso, haha. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:41

Okee , ja dat komt dan wel goed uit inderdaad ! Succes :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:37

Heeft iemand van jullie al eens met een airpad gereden?
Ik ga uittesten hoe het rijd met een airpad onder mn Barefoot London zadel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:48

pmarena schreef:
Op een andere foto worden ze niet mooier hoor , ze ZIJN gewoon spuuglelijk :P

Maarja ze werken als een tierelier , dus ook ik neem de lelijkheid maar voor lief want ik wil echt niet meer zonder rijden met die springbok van mij :P

Op de bestaande seatsaver gaat het niet , anders had ik dat zelf ook wel gedaan :P

Als je kijkt naar de vorm van de wrong-seatsaver dan zie je dat er een extra punt naar beneden zit die de normale seatsavers niet hebben , en daar zit de wrong op.

Je zou wel kunnen experimenteren met zelfklevend klittenband natuurlijk maar ik betwijfel of dat goed blijft zitten eigenlijk.

De wrong op het dekje daar ben ik geen voorstander van , dan duw je hem teveel in de schouder van het paard ben ik bang.

Bedankt! Met een wrong op het zadel heb je dat minder, dat hij in de schouder wordt geduwd? Want onder het dekje kom je inderdaad met het singelsysteem in de war dat gemaakt is om het zadel glad te trekken zeg maar.

Ik ga echt zelf knutselen, wil misschien wel een dun leren tweede zweetblad maken, en daarin een kniestuk (die kan ik zo van een oud knutselzadel halen dat ik heb liggen), met daaronder inderdaad zelfklevend klittenband en een wrong. Denk dat dat best stevig zou zitten. Maar ik heb altijd grootse plannen :o Eerst maar eens uittekenen en meten, ook hoe het allemaal vastgemaakt zou moeten worden. Ik moet de werking van het zadel natuurlijk niet verpesten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:03

Een tweede zweetblad met daar de wrong in verwerkt , of in ieder geval bovenop het onderste zweetblad zodat de wrong met het aansingelen niet door het zadel in het paard wordt geduwd , is een veel beter idee inderdaad :j

Ik zelf moet overigens niks van kniewrongen hebben , blijf het een verstoring vinden tussen ruiter en paard , ik vind dat contact zonder teveel rommel er tussen juist wel prettig en heb ook iets met mijn heup , die kan enorm gemeen gaan verkkrampen / op slot schieten als ik te breed zit. Heb dat met allerlei zadels maar met de Barefoots gelukkig nooit :)

Maar misschien dat ik het met een Barefoot met kniewrongen ook wel zou hebben....

Het fijne aan de wrong-seatsaver is dat het DIJ-wrongetjes zijn. Die liggen dus tegen de bovenkant van je dij , een beetje zoals stockzadel-oortjes. Geeft een heel veilig en stevig zitgevoel maar zijn toch niet storend aanwezig zoals een kniewrong dat wel is. (voor mij)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:23

Ik heb ook de schurft aan wrongen hoor. Maar misschien is dat anders als je de hele weg bergafwaarts gaat 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:37

Daar zijn dijwrongetjes ook prima voor :j

Ik zit echt al jaren met smart te wachten op een soepel stockzadel-achtig boomloosje , geloof dat Barefoot nu zachtjes aan ook wel iets in het idee begint te zien maar het is nog een lange weg volgens mij :P