WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:17

van headplate 1 naar 5 ?! Maar voelde je dan niet dat het zadel veeeeel te strak lag ? En gaf je paard dan niets aan ?

Snoevie

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:26

Nou de eerste passing zal dat aardig verkeerd zijn geweest

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:01

@batje Goed dat het nu opgelost is, het is zo fijn als je weer lekker kan rijden!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:53

Snoevie schreef:
Nou de eerste passing zal dat aardig verkeerd zijn geweest

Of juist niet.
Het zadel lag kennelijk dusdanig goed dat het paard zo enorm kon groeien in de bespiering.
Alleen hadden er tussendoor wel wat meer servicebeurten gedaan mogen worden.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:14

Dank je MarChak! Het is na alle (zadel)ellende inderdaad heerlijk om er gewoon weer op te kunnen stappen en met een fijn lopend paard weg te rijden! :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:36

.
Maris schreef:
van headplate 1 naar 5 ?! Maar voelde je dan niet dat het zadel veeeeel te strak lag ? En gaf je paard dan niets aan ?

Nee helemaal niets gevoeld, ik heb mijn zadel eind okt. 2010 gekocht, in februari een check en nu 5 maanden later weer een check. Ik vind om de 5 maanden een check toch netjes ;) .
Ik stond er zelf ook wel van te kijken.
Fysio heeft hem twee weken geleden gezien en paard was lekker soepel in hals, rug.
Twee wervels zijn losgemaakt, maar fysio zei dat dit waarschijnlijk al langere tijd geleden door glijer of iets in de wei was gekomen. Dus onder en achter het zadel lekker soepel en los :D
Voor de volgende zadelcheck laat ik weer eerst de fysio komen, zo heb ik een goed beeld of alles goed gaat....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:43

Om de 5 maanden vind ik in de eerste periode na aankoop van het zadel heel erg weinig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:20

ook mijn ruin is erg veel gegroeid in 3 maand 2 boommaten, hij begon wel minder te lopen en wat lastiger te buigen wat logisch is natuurlijk dus naar die 3 maand was mn eerste check nu kijken we het aan 3 maand of hij nog veel lijkt te groeien zoja wil ik dat we naar die 3 maand weer een zadelcheck doen.

Nu was mijn ruin in de rug heel arm bespierd en verzuurd en een goed teken dat hij zo extreem gegroeid is :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:28

Aimee schreef:
Om de 5 maanden vind ik in de eerste periode na aankoop van het zadel heel erg weinig.

Daarover verschillen wij dan van mening, ik vind een half jaar normaal ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:35

Bij een nieuw aangekochte Wow is een half jaar echt niet normaal :n
Zeker een paard dat van een niet-passend zadel over gaat naar een goed passende Wow zal in de eerste 3 tot 6 weken (bij goede training natuurlijk) zo'n enorme groei doormaken dat het zadel in die periode sowieso aanpassing behoeft.
Over het algemeen kun je er vervolgens vanuit gaan dat het paard wederom een behoorlijke groeistuip in de bespiering krijgt na de eerste aanpassing, waardoor na 6 tot 12 weken wederom een aanpassing noodzakelijk zal zijn.
Mijn ervaring is dat na de tweede redelijk snelle aanpassing de grootste groeistuipen eruit zijn en overgegaan kan worden naar langere tussenperiodes. Die blijven uiteraard wel afhankelijk van het paard. Een paard dat qua bespiering echt van heel ver moet komen, zal gedurende een langere periode vaker aanpassingen nodig hebben.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:36

Bij mij is arie het eerste jaar 4 keer geweest waarvan de 1e 2 keer om de 2 maanden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:42

Heb je niet toevallig recente foto's, Ymke? Ik ben wel benieuwd naar hoe hij er nu uit ziet! :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:47

Aimee schreef:
Bij een nieuw aangekochte Wow is een half jaar echt niet normaal :n
Zeker een paard dat van een niet-passend zadel over gaat naar een goed passende Wow zal in de eerste 3 tot 6 weken (bij goede training natuurlijk) zo'n enorme groei doormaken dat het zadel in die periode sowieso aanpassing behoeft.
Over het algemeen kun je er vervolgens vanuit gaan dat het paard wederom een behoorlijke groeistuip in de bespiering krijgt na de eerste aanpassing, waardoor na 6 tot 12 weken wederom een aanpassing noodzakelijk zal zijn.
Mijn ervaring is dat na de tweede redelijk snelle aanpassing de grootste groeistuipen eruit zijn en overgegaan kan worden naar langere tussenperiodes. Die blijven uiteraard wel afhankelijk van het paard. Een paard dat qua bespiering echt van heel ver moet komen, zal gedurende een langere periode vaker aanpassingen nodig hebben.

Tsja, ik voel mij niet geroepen om mijzelf te moeten verdedigen.......

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:52

Je hoeft jezelf toch ook niet te verdedigen.
Je hebt alleen een mening die alleen al door de groei van je eigen paard tegengesproken wordt.
Het enige wat ik aangeef, is dat een groei zoals jouw paard heeft doorgemaakt niet helemaal abnormaal is bij de overgang naar een Wow zadel en dat daarom zo'n zadel nou eenmaal vaker aanpassingen behoeft. Zeker in de eerste periode na aanschaf.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:06

Is hier inmiddels een Wow-eigenaar die regelmatig zweetbladen wisselt van dressuur naar spring? Ik heb nu dressuurbladen en een extreem ondiepe zitting (nog ondieper dan de huidige springzittingen) en het lijkt mij handig om daar springbladen bij te kopen in plaats van een middenklasse springzadel (dat nooit zo fijn ligt en zit als mijn Wow). Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel moeite het is om te wisselen en of dat ze kwaliteit van de schroefgaten wel ten goede komt. Een andere optie zou kunnen zijn om mijn dressuurbladen te verruilen voor veelzijdigheidsbladen, maar dat vind ik in de dressuur zo'n raar gezicht (nog even lof of het lekker zit).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:54

Aimee schreef:
Heb je niet toevallig recente foto's, Ymke? Ik ben wel benieuwd naar hoe hij er nu uit ziet! :j

Nee, maar die kan ik wel een keer maken :j

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:26

Seven schreef:
ook mijn ruin is erg veel gegroeid in 3 maand 2 boommaten, hij begon wel minder te lopen en wat lastiger te buigen wat logisch is natuurlijk dus naar die 3 maand was mn eerste check nu kijken we het aan 3 maand of hij nog veel lijkt te groeien zoja wil ik dat we naar die 3 maand weer een zadelcheck doen.

Nu was mijn ruin in de rug heel arm bespierd en verzuurd en een goed teken dat hij zo extreem gegroeid is :D

Dit was bij viv ook het geval.
Marjolein jij wilde toch nog rij foto`s zien?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:00

ja ik ben heel benieuwd naar rijfotos soraya :))

mijn ruin heeft lekker vakantie ben druk aan t verbouwen dus pak hem daarna weer op

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:00

Aimee schreef:
Je hoeft jezelf toch ook niet te verdedigen.
Je hebt alleen een mening die alleen al door de groei van je eigen paard tegengesproken wordt.
Het enige wat ik aangeef, is dat een groei zoals jouw paard heeft doorgemaakt niet helemaal abnormaal is bij de overgang naar een Wow zadel en dat daarom zo'n zadel nou eenmaal vaker aanpassingen behoeft. Zeker in de eerste periode na aanschaf.

Prima hoor.......

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:51

Mrijn schreef:
Is hier inmiddels een Wow-eigenaar die regelmatig zweetbladen wisselt van dressuur naar spring? Ik heb nu dressuurbladen en een extreem ondiepe zitting (nog ondieper dan de huidige springzittingen) en het lijkt mij handig om daar springbladen bij te kopen in plaats van een middenklasse springzadel (dat nooit zo fijn ligt en zit als mijn Wow). Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel moeite het is om te wisselen en of dat ze kwaliteit van de schroefgaten wel ten goede komt. Een andere optie zou kunnen zijn om mijn dressuurbladen te verruilen voor veelzijdigheidsbladen, maar dat vind ik in de dressuur zo'n raar gezicht (nog even lof of het lekker zit).

Ik wou ook beide zweetbladen maar heb toch voor veelzijdigheids gekozen. Ten eerste natuurlijk om het flink in de portemonnee scheelt en ten tweede omdat ik er zeer prima op kan dressuren. Als je het blad versteld zodat die recht hangt (dus niet die 2,5 cm naar voren) en de beugels op de achterste zit hij echt niet anders als een dressuurblad.. hij heeft alleen aan de voorkant waar je die blokken kan veranderen wat meer een boog ipv recht maar verder is het eigenlijk gewoon het hetzelfde. Althans, voor mijn gevoel! Wil je wel blokken bij die je kan veranderen zodat ik ze bij dressuur anders kan doen als bij het springen. :j

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:12

Prisjee91 schreef:
Mrijn schreef:

Ik wou ook beide zweetbladen maar heb toch voor veelzijdigheids gekozen. Ten eerste natuurlijk om het flink in de portemonnee scheelt en ten tweede omdat ik er zeer prima op kan dressuren. Als je het blad versteld zodat die recht hangt (dus niet die 2,5 cm naar voren) en de beugels op de achterste zit hij echt niet anders als een dressuurblad.. hij heeft alleen aan de voorkant waar je die blokken kan veranderen wat meer een boog ipv recht maar verder is het eigenlijk gewoon het hetzelfde. Althans, voor mijn gevoel! Wil je wel blokken bij die je kan veranderen zodat ik ze bij dressuur anders kan doen als bij het springen. :j

Maar ga jij ze dan ook echt steeds rechter hangen en dan weer terug of houd jij ze op 1 stand? Ik vind het nog wel een overweging waard. Heeft iemand ervaring met starten met een vz zadel? Ik ga in september starten en begin in de M. Kijkt de jury niet raar aan tegen een vz-zadel?
Als het goed is komt Kerry binnenkort naar stal dus ik zal het hem ook eens voorleggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:14

het zal de jury een worst zijn of jij met vzh of dressuur start joh...........gewoon lekker gaan rijden...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:51

Als je lekker zit met vzh zweetbladen, gewoon doen.
Ik had op m'n vorige wow ook vzh, met verstelbare wrong, maar had daar niet de steun aan die ik prettig vond. Ik rij nu met dressuurbladen, ook verstelbaar, en daar zit ik veel prettiger mee. Maak er af en toe ook een sprongetje mee en dat is ook geen probleem.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:59

ik ben het wachten beu :+ en ik ga volgende week zaterdag op vakantie, wedden dat ik vrijdag een telefoontje krijg dat mijn zadel er is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:04

Ik zou toch wel goed uit testen of het doorzitten goed genoeg gaat met veelzijdigheidsbladen :o
Bij voorkeur gelijk 60 meter uitstrekken proberen, want ik neem aan dat je verder wilt dan de M.
En laat iemand het op video opnemen, zodat je het zelf ook terug kan kijken.