Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:van headplate 1 naar 5 ?! Maar voelde je dan niet dat het zadel veeeeel te strak lag ? En gaf je paard dan niets aan ?
Aimee schreef:Bij een nieuw aangekochte Wow is een half jaar echt niet normaal
Zeker een paard dat van een niet-passend zadel over gaat naar een goed passende Wow zal in de eerste 3 tot 6 weken (bij goede training natuurlijk) zo'n enorme groei doormaken dat het zadel in die periode sowieso aanpassing behoeft.
Over het algemeen kun je er vervolgens vanuit gaan dat het paard wederom een behoorlijke groeistuip in de bespiering krijgt na de eerste aanpassing, waardoor na 6 tot 12 weken wederom een aanpassing noodzakelijk zal zijn.
Mijn ervaring is dat na de tweede redelijk snelle aanpassing de grootste groeistuipen eruit zijn en overgegaan kan worden naar langere tussenperiodes. Die blijven uiteraard wel afhankelijk van het paard. Een paard dat qua bespiering echt van heel ver moet komen, zal gedurende een langere periode vaker aanpassingen nodig hebben.
Seven schreef:ook mijn ruin is erg veel gegroeid in 3 maand 2 boommaten, hij begon wel minder te lopen en wat lastiger te buigen wat logisch is natuurlijk dus naar die 3 maand was mn eerste check nu kijken we het aan 3 maand of hij nog veel lijkt te groeien zoja wil ik dat we naar die 3 maand weer een zadelcheck doen.
Nu was mijn ruin in de rug heel arm bespierd en verzuurd en een goed teken dat hij zo extreem gegroeid is
Aimee schreef:Je hoeft jezelf toch ook niet te verdedigen.
Je hebt alleen een mening die alleen al door de groei van je eigen paard tegengesproken wordt.
Het enige wat ik aangeef, is dat een groei zoals jouw paard heeft doorgemaakt niet helemaal abnormaal is bij de overgang naar een Wow zadel en dat daarom zo'n zadel nou eenmaal vaker aanpassingen behoeft. Zeker in de eerste periode na aanschaf.
Mrijn schreef:Is hier inmiddels een Wow-eigenaar die regelmatig zweetbladen wisselt van dressuur naar spring? Ik heb nu dressuurbladen en een extreem ondiepe zitting (nog ondieper dan de huidige springzittingen) en het lijkt mij handig om daar springbladen bij te kopen in plaats van een middenklasse springzadel (dat nooit zo fijn ligt en zit als mijn Wow). Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel moeite het is om te wisselen en of dat ze kwaliteit van de schroefgaten wel ten goede komt. Een andere optie zou kunnen zijn om mijn dressuurbladen te verruilen voor veelzijdigheidsbladen, maar dat vind ik in de dressuur zo'n raar gezicht (nog even lof of het lekker zit).
Prisjee91 schreef:Mrijn schreef:Is hier inmiddels een Wow-eigenaar die regelmatig zweetbladen wisselt van dressuur naar spring? Ik heb nu dressuurbladen en een extreem ondiepe zitting (nog ondieper dan de huidige springzittingen) en het lijkt mij handig om daar springbladen bij te kopen in plaats van een middenklasse springzadel (dat nooit zo fijn ligt en zit als mijn Wow). Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel moeite het is om te wisselen en of dat ze kwaliteit van de schroefgaten wel ten goede komt. Een andere optie zou kunnen zijn om mijn dressuurbladen te verruilen voor veelzijdigheidsbladen, maar dat vind ik in de dressuur zo'n raar gezicht (nog even lof of het lekker zit).
Ik wou ook beide zweetbladen maar heb toch voor veelzijdigheids gekozen. Ten eerste natuurlijk om het flink in de portemonnee scheelt en ten tweede omdat ik er zeer prima op kan dressuren. Als je het blad versteld zodat die recht hangt (dus niet die 2,5 cm naar voren) en de beugels op de achterste zit hij echt niet anders als een dressuurblad.. hij heeft alleen aan de voorkant waar je die blokken kan veranderen wat meer een boog ipv recht maar verder is het eigenlijk gewoon het hetzelfde. Althans, voor mijn gevoel! Wil je wel blokken bij die je kan veranderen zodat ik ze bij dressuur anders kan doen als bij het springen.