Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:07

Vandaag is de osteo langs geweest bij mijn pony. Ze had (zoals ik al verwachtte) wel wat blokkades op de lendenen maar geen hele extremen waar ze echt pijn aan had. Alleen wat kleine ongemakjes waardoor ze haar rug daar vast ging zetten. Ze heeft ook hele goede uitleg gegeven over hoe gangenpaarden hun rug achter de 18de rib heel actief bewegen in tegenstelling tot 'gewone' paarden.

Voor nu kan ik gewoon door rijden met mijn Startrekk western maar moet wel op letten dat ze haar rug na de 18de rib goed blijft gebruiken. Mijn zadel is iets te lang maar draagt niet te ver door. Dus er zit geen gewicht waar het niet mag zitten maar de skirts kunnen haar wel beperken in beweging. Ga me op equitana wel eens oriënteren op kortere aparte zadels.

@Esther; ik hoorde dat jij woensdag eind van de middag bij ons op stal komt (massimo en trekker). Jammer dat ik moet werken, was er graag bij geweest :) .

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:14

Citaat:
Voor nu kan ik gewoon door rijden met mijn Startrekk western maar moet wel op letten dat ze haar rug na de 18de rib goed blijft gebruiken. Mijn zadel is iets te lang maar draagt niet te ver door. Dus er zit geen gewicht waar het niet mag zitten maar de skirts kunnen haar wel beperken in beweging. Ga me op equitana wel eens oriënteren op kortere aparte zadels.

Een vriendin van mij in Duitsland heeft onlangs een kort en licht westernzadel tweedehands kunnen kopen.
Even een linkje van de site:
http://www.logos-innovation.eu/catalog, ... 23,63.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:24

10tje2 schreef:
Citaat:

Een vriendin van mij in Duitsland heeft onlangs een kort en licht westernzadel tweedehands kunnen kopen.
Even een linkje van de site:
http://www.logos-innovation.eu/catalog, ... 23,63.html

Deze is inderdaad erg kort met 45cm http://www.logos-innovation.eu/product,de,nr._pl0001__phoenix_light,298,,4,23,64.html. Jammer genoeg erg prijzig ;( . Daar heb je een hele mooie korte sommer voor. Hoe heeft zij de aankoop gedaan? Gewoon op de gok gekocht of is er iemand langs geweest voor aanmeten?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:56

Citaat:
[Jammer genoeg erg prijzig ;( . Daar heb je een hele mooie korte sommer voor. Hoe heeft zij de aankoop gedaan? Gewoon op de gok gekocht of is er iemand langs geweest voor aanmeten?

Op de gok. Ze wist wel precies wat ze zocht. Ze zijn inderdaad erg prijzig als je er eentje nieuw wil kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:03

Op de gok een boomzadel kopen durf ik niet aan. Zelfs met boomloos ben ik al een paar keer op mn neus gegaan }:0 .

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:12

Juliette86 schreef:
Op de gok een boomzadel kopen durf ik niet aan. Zelfs met boomloos ben ik al een paar keer op mn neus gegaan }:0 .

Ik ook niet meer hoor. Dan laat ik toch liever iemand met verstand van zaken komen. Trouwens, ik heb al moeite met verkopen zonder passen eerlijk gezegd. Ik vind het veel te belangrijk voor het welzijn van een paard dat een zadel past. Ook daarom schiet de verkoop van mijn Guichard niet op; mag niet weg zonder te passen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:58

10tje2 schreef:

Dat zijn leuke zadels...
Ik ben er ook nog een hele leuke tegen gekomen, ben gek van het desing van Peruviaanse zadels, maar voor mijn type paarden is zo'n zadel veel te smal qua boom.
Nu zag ik dat deze zadels uitgerust waren met flexibele panelen, volgens de verkoper passen ze op élk paard, enige wat je moet doen is de juiste singel kiezen :+ . Zou het toch ook niet durven wagen om zo eentje te kopen zonder te kunnen passen. Jammer, ze zijn wel prachtig en geschikt voor a la brida rijden! Lijkt wel of je hiermee erg hoog op je paard zit...
http://www.american-flex.com/RainTree.htm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De tekst is wel typisch op z'n Amerikaans :D

Aïe, ik vond deze foto op een andere site, het zadel ligt toch ook niet horizontaal, de dame is er wel wild van, maar ik vrees dus dat ze zich daar niet bewust van is...
http://www.raintreetack.com/images/uploads/PerformanceSaddleDORNsmall.jpg
http://www.cooleremail.net/users/raintreetack/saddlepads_flex$panel$info.html

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:21

Juliette86 schreef:
Ze heeft ook hele goede uitleg gegeven over hoe gangenpaarden hun rug achter de 18de rib heel actief bewegen in tegenstelling tot 'gewone' paarden.

O daar ben ik wel benieuwd naar aangezien ik zelf ook een gangenpaard rijd. Kun je daar iets meer over vertellen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:24

Cambiar schreef:
Aïe, ik vond deze foto op een andere site, het zadel ligt toch ook niet horizontaal, de dame is er wel wild van, maar ik vrees dus dat ze zich daar niet bewust van is...
http://www.raintreetack.com/images/uploads/PerformanceSaddleDORNsmall.jpg
http://www.cooleremail.net/users/raintreetack/saddlepads_flex$panel$info.html

Gezien het buikje van dat paard wordt er gewoon niet fanatiek genoeg gereden, om last te krijgen van dat soort zaken :P .

@Pasterza; In stap bewegen alle paarden de rug na de 18de rib wiegend van links naar rechts en in galop heel licht golvend. In draf houden de meeste paarden dat deel vast (m.u.v. bewegingswonders). Aangezien de tölt net zoals de stap een drietakt is, beweegt de rug evenredig. Voor een goede ondergetreden tölt heeft de rug daar dus de ruimte nodig om te wiegen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:56

Juliette86 schreef:
.

@Pasterza; In stap bewegen alle paarden de rug na de 18de rib wiegend van links naar rechts en in galop heel licht golvend. In draf houden de meeste paarden dat deel vast (m.u.v. bewegingswonders). Aangezien de tölt net zoals de stap een drietakt is, beweegt de rug evenredig. Voor een goede ondergetreden tölt heeft de rug daar dus de ruimte nodig om te wiegen.

Maar elk zadel zou niet voorbij de 18e rib mogen dragen dus die vrijheid moet er zowiezo zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:20

Moragh schreef:
Juliette86 schreef:
.

Maar elk zadel zou niet voorbij de 18e rib mogen dragen dus die vrijheid moet er zowiezo zijn!

Ik heb het ook niet over dragen ;) . Maar blijkbaar kunnen bij sommige paarden 'niet dragende' skirts al belemmering geven, omdat het paard hier dus continu tegenaan loopt.

Zo draagt mijn boomloosje zeker niet na de 18de rib als ik erop zit maar na de zitting en cantle heb ik nog een 8cm loos leer. De inlages in het zadel zelf zijn te soepel om na de zitting door te dragen maar wel stug genoeg om bij extreme beweging in de weg te zitten.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom de (over het algemeen) lichamelijk 'stugge' quarter beter om kan gaan met een mega westernzadel dan een flexibelere arabier of warmbloed.

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:25

Ah ja, dat is ook zo hoor! Zo heb ik (bij een gangenpaard!) ookal helemaal irritaties aan de uitsteeksels van de lendenwervels gezien omdat het zadel maar vooral ook de skirt 9en dek) irriteerden.

En als een paard alleen maar rechtuit zou lopen dan heeft het ook minder last van een te lang zadel (tenzij de nieren teveel druk krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:32

Moragh schreef:
Ah ja, dat is ook zo hoor! Zo heb ik (bij een gangenpaard!) ookal helemaal irritaties aan de uitsteeksels van de lendenwervels gezien omdat het zadel maar vooral ook de skirt 9en dek) irriteerden.

En als een paard alleen maar rechtuit zou lopen dan heeft het ook minder last van een te lang zadel (tenzij de nieren teveel druk krijgen)

Vandaar waarschijnlijk ook het advies van de osteo om dat gebied extra goed in de gaten te houden. Ze had er nu nog niet veel last van (geen pijn, alleen kleine blokkades) maar ik heb ook nog nooit intensief getraind. Was altijd blij als ik er 2 uurtjes per week op zat in totaal. Nu begint ze in het bakwerk ook wat beter te worden en begint het bij mij te kriebelen :) . Het wordt afwachten hoe het gaat lopen als ik meer ga rijden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:43

Moragh schreef:

En de rugspieren zelf dan, die kunnen onder een te lang zadel, zonder steun van de ribben, toch ook niet ontspannen, loslaten, ´dragen´?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:57

Jawel hoor, die rugspieren lopen over de hele rug (ik heb het nu over de longissimus dori) en die kunnen zeer goed gewicht dragen. Het zijn dikke spieren die in de lengterichting van de ruggengraat lopen en die kunnen dus makkelijk spannen en ontspannen. De ribben geven natuurlijk wel wat ondersteuning, maar de spier zelf is een hele sterke.
Dus de spier is niet het probleem. (dat is ook de reden die een paar zadelmakers in Nl aangeven om een toch maar zo lang mogelijk zadel te maken voor een paard: hoe langer het zadel des te groter het opp is om het gewicht over te verdelen. De rugspeir kan dat prima aan... Maar ja, dat gaat dus ergens wringen...)

De nieren dus, en vooral de overgang van rugwervels naar lendenwervels. Net als bij ons is is dit het meest bewegelijke deel van de rug en dat moet dus vrij blijven om met name niet in de buiging te hinderen.
Beetje knullig plaatje misschien maar maakt evt wel duidelijk
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... ingrug.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:06

Ik vind dat een heel duidelijk plaatje +:)+ .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:27

Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar ik heb het daar over de longissimus dorsi, niet de longissimus dori ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:03

Moragh schreef:
Jawel hoor, die rugspieren lopen over de hele rug (ik heb het nu over de longissimus dori) en die kunnen zeer goed gewicht dragen. Het zijn dikke spieren die in de lengterichting van de ruggengraat lopen en die kunnen dus makkelijk spannen en ontspannen. De ribben geven natuurlijk wel wat ondersteuning, maar de spier zelf is een hele sterke.
Dus de spier is niet het probleem.

Klopt niks van. De longissimus dorsi is juist een heel platte spier, de extensoren die langs de wervelkolom lopen zijn redelijk dik (en dat heeft niets met wel of niet goed ontspannen te maken).
Daarbij ongeacht de dikte dragen rugspieren géén gewicht, daarvoor zitten ze aan de verkeerde kant van de romp.... Verdiep je eens in spierfunctie voor je allerlei onjuiste beweringen op het net zet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:13

Dat is dus ook wat ik gehoord/gelezen heb.. Men is het blijkbaar weer eens niet met elkaar eens?

Ik snap wel waar het idee vandaan komt dat de longissimus dorsi zou dragen, je zit er immers recht boven.. Maar echt dragen doet imo het skelet en een hele reeks andere spieren.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:07

Fijn dat je zo subtiel even langskomt in het topic Kuggur.

Zonder bedbodem geen matras, het een kan je ook nooit zonder het ander zien, maar het zadel rust nu eenmaal (met name) op de longissimus dorsi en die kan dat prima aan. Anders zouden we ook gewoon weg niet op paarden kunnen zitten.
Het hele systeem van (verschillende lagen) spieren, peesplaten/fascia en uiteindelijk skelet maakt de hangbrug waar wij op gaan zitten compleet, dus ja waar draagt het paard precies...

Vanuit het zadel gezien wil ik (en wel meer mensen hoor...) dus een goed ontwikkelde longissimus dorsi hebben (Maar ook een mooi ontwikkelde trapezius, goede latissumus dorsi en dan uiteraard de tegenhangende buikspieren).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:51

Wel dan moet je je zorgvuldiger uitdrukken; onder dat soort redenaties draagt ook de huid en de vetlaag van de rug gewicht. Als je het hebt over gewichts dragende spieren ga ik ervan uit dat je bedoelt dat de spieren op grond van hun functie gewichtsdrager zijn, niet omdat de ruiter er toevallig met zijn achterwerk op zit, de door jouw genoemde "matrasfunctie". Primaire functie van een spier is niet passieve polstering.

NB, uit de post van Laura blijkt dat ik niet de enige bent die je hebt verward...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:13

Een paard is in mijn optiek niet gemaakt om mensen te dragen dus ik zie niets in het paard als "gewichtsdragers" , op zijn hoogst een spier die gewicht kan verdragen.
Maar als ik mij niet duidelijk uitgedrukt heb dan spijt dat mij.
In het vervolg zal ik eerst mijn boeken erbij halen, mijn spelling controleren en 15 x kijken of iemand anders mijn post verkeerd zou kunnen interpreteren.

Tot nu toe dacht ik dat men mijn input kon waarderen, maar ik denk dat iedereen weer even zelf info mag gaan verzamelen ipv vragen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:37

'Fout' verwoorden en 'verkeerd' interpreteren is menselijk. De kans hierop wordt alleen maar groter wanneer je niet in persoon bezig bent maar op papier of via een pc.

Ieders mening, gedachtengang, hersenspinsel, opie, kennis en ervaring is hier welkom. Laten we proberen dat netjes en respectvol te weerleggen wanneer je het daar niet mee eens bent ;) . Van een open discussie worden we wijzer en geeft iedereen de gelegenheid om uitspraken te verduidelijken en/of nuanceren :) .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:51

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:55