Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:15

Maar moonfish, je kunt toch met de bitriempjes de hoogte van het bit verstellen als de neusriem op de juiste hoogte zit??
daar zijn de bitriempjes voor!
Die dienen zegmaar als bakstuk.
De neusriem doe je op de hoogte waar hij hoort en met de losse riempjes (die aan het bit en aan de ringen van de nesuriem zitten) verstel je de hoogte van het bit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:20

Als de neusriem op de juiste hoogte zit zijn sowiezo de bitriempjes al te kort.
En dan kan de neusriem A niet meer dicht, en B trekt de neusriem het bit ontzettend omhoog.
Dat gaat hem niet worden.

Ik heb eerst het hoofdstel op de juiste maat omgedaan, en toen het bit erbij gehangen en afgesteld. :)
Het is niet zo dat ik niet weet hoe een hoofdstel hoort te zitten, maar het gaat gewoon niet.
Misschien dat het met een extra full wel kan, maar dat weet ik niet.

Bitloos red de kaak én neusriem het niet.
Wat betreft de maat mogen de bitriempjes wat mij betreft langer, evenals de neus en kaakriem.
Voor de rest viel het hoofdstel netjes.

De bitclips heb ik nog niet geprobeerd trouwens.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:28

Kun je het hoofdstel dan niet ruilen voor een extra full?
Zou zonde zijn als het net niet lekker past!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:33

Dat gaat niet Raja, ik heb hem tweedehands gekocht.
Dan zie je het nadeel van tweedehands een hoofdstel kopen. :+
Maar misschien beslis ik ooit om toch een extra full te kopen, maar dat weet ik nog niet.

Degene van wie de paarden zijn vond hem wel mooi zitten, ik weet het nog niet zo goed.
Paard leek er prima op te lopen en ik mag hem gewoon gebruiken.
Nu even een bit regelen zodat ik niet telkens het bit er af hoef te halen.

Wat ik wel jammer vind is dat het hoofdstel voor bitloos te klein is..
Gelukkig heb ik meerdere bitloze hoofdstellen en meerdere neusriemen en kleiner spul, dus dat scheelt.
Daarom kon de Multi ook niet ontbreken aan het rijtje trouwens, ik vind het een boeiend ding. :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:40

O, das idd wel jammer dan...
Kan je er ook niet een gaatje bijmaken in het riempje?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:44

Nee dat gaat niet, er is inderdaad nog een stukje over bij de kaakriem zonder gaatje.
Maar dat red het riempje niet qua lengte denk ik, maar dat kan ik nog eens goed bekijken.
Nu heb ik het hoofdstel daar gelaten, misschien dat ze hem zelf ook willen testen.
Ze vond het in ieder geval een mooi ding. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:03

Moonfish13, als ik jouw berichtjes zo lees zou het best kunnen dat je een maat te klein hebt. Kan je jouw hoofdstel anders niet weer te koop aanbieden? Volgens mij ben je hem zo kwijt, dan heb je weer wisselgeld voor een extra full.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:12

Moonfish, weet je zeker dat het een full is?? Gezien je beschrijving dat die voor paarden met een cobmaat zelfs al te klein lijkt?
En heb een foto ervan?

Voor wie het vroeg, als je mijn berichtjes in dit topic nakijkt kom je ook foto's tegen van het bruine hoofdstel.
Oorspronkelijk wilde ik een zwarte, maar die kon toen niet geleverd in ponymaat, dus maar een bruine genomen. Geen spijt van.
Even een foto opgezocht.
Afbeelding

En nog eentje in gebruik met bit, en als kaptoom tegelijk.
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:57

Foto's heb ik niet.
Ik heb 100% zeker een standard horse Dyonne.

Verkopen gaat wat lastig, bovendien moet ik op een nieuwe echt een hele hoop bijleggen. :)

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:10

Vandaag de mijne opgehaald bij Pas de Deux! Ter plaatse in elkaar gezet (eitje) en een Shetlanderhalster ernaast gehouden om te kijken of het moest gaan lukken. 165 hele euries, dus een appelbitje kon er ook nog wel bij. Direct vol goede moed naar stal, waar mijn ponietje vanavond gelukkig stond (hoef dan niet zo ver te lopen).

Je hoeft niet zo te frunniken en plukken met dit hoofdstel, want je legt het er dus gewoon zo op. Toch een handige bijkomstigheid als je paard veel manen heeft! Of niet van plukken houdt als je een hoofdstel achter z'n oren wringt. Op het kleinste gaatje viel hij bij mijn pony met kort minihoofd toch nog wat laag, dus ik heb er 4 gaatjes bijgeprikt op het kopstuk. Dat deed ik nadat ik had besloten dat hij zou blijven, anders kon ik hem niet meer terugbrengen (kosteloos overigens, afgezien van bezinekosten naar Pas de Deux).

Hierna paste hij helemaal goed, denk ik. Het ponyhoofd van mijn Dartmoor is zo kort dat na het passend maken het keelriempje nu als een oude-stijl-keelriem valt, iets te ver naar achteren eigenlijk. Maar ik denk dat dat niet echt storend zal zijn, zolang ik niet haar keel dichtgesp. Het hoofdstel zit ver van haar ogen. Het neusriempje valt goed! En dat is denk ik wel erg belangrijk. Lastig vastmaken allemaal want haar baard is nu zeker 15 cm lang. Wel begint haar baard al te jeuken dus binnenkort vallen misschien al die haren uit.

Ik vind dat het neusriempje wat bol is gaan staan. Ik heb nl. de neusriem nog niet heel strak zitten (mijn pony is 2,5 en daar heb ik haar nog niet aan laten wennen, waarom zou ik ook eigenlijk). Maar ik besef wel dat dit een nieuw hoofdstel is dat van twee lagen leer is, maar toch al zacht genoeg is om te passen. En om een minihoofd moet alles best buigen, dus dat zal zich even moeten zetten. Het leer is dus een klein beetje stug, maar toch heel buigzaam, m.a.w. sterk. Echt geweldig mooi materiaal, voelt erg luxe aan en blijkt van superkwaliteit. Ik heb om alle multi-opties uit te proberen er thuis flink aan zitten rukken en trekken want dat vertrouwen straalt het wel uit. Alle gespen zijn lekker soepel en hebben rolletjes, waardoor je je leer niet zo langs een gesp krast als je iets versteld. Heel fijn en heerlijk in en uit elkaar te halen. Ook alle passanten waren makkelijk te sluiten, de eerste keer al.

Ik was bang dat de aan te klikken/gespen bitwerking bij mijn pony niet zou gaan lukken, omdat haar kleine hoofd met het hoofdstel daar geen ruimte meer voor zou hebben (bitringen, riempjes, clips, neusriem, ik dacht waar moet ik dat allemaal nog laten?). Maar zelfs bij haar korte hoofd kan dat! Dat was wel de grootste verrassing. De mond wordt mooi vrij gelaten, de hoek in de neusriem doet zijn werk. En dat paste dus met een appelbitje met gewone grote ringen. Het past allemaal heel goed!
Ze was trouwens erg blij met het appelbitje. Wat overigens 11 cm was (kleiner hadden ze niet) en dat het haar maar iets te groot was! Conclusie: mijn pony heeft een vierkant hoofd; héél kort (Shetlandmaat) en ook breed (mondje bijna 11 cm), best gek! Het was de eerste keer met een bitje happen en dat deed ze met plezier. Terwijl het bit even aan een kant hing omdat ik nog iets aan de andere kant aan het verstellen was, zat ze er zelf naar te happen en hield het zelf in haar mond, haha! Al zou het voor een keer zijn geweest, het appelbitje heeft vandaag zijn geld al opgebracht, want de positieve associatie is gekweekt. Even later pakte ze nl. een metalen bit ook zelf beet (toen wij ons verwonderden over haar 'brede' bekkie en wel eens een gebroken trens van 11cm erin wilden zien).
Ze denkt in ieder geval goed mee. En ze bleef ook keurig stilstaan. Dat gebeurt ook lang niet altijd, als ze vindt dat iets nieuws om haar hoofd niet lekker zit (en ik frunnik soms wat af).

Na het passen hebben we meteen een wandeling ermee gemaakt met het touw aan het ringetje op de neus. Een goede test, want mijn Iberische kaptoompje gebruikte ik hier eerder voor, maar die schoof veel teveel over haar neus, hij draaide bijna op zijn zij. Deze bleef eigenlijk heel erg goed op zijn plek zitten! Nou goed, hij schoof 1 à 2 cm opzij met een lossige neusriem, als ik pal opzij trok, logisch toch?

Binnenkort foto's van deze extreme passing en meer testresultaten! Welllicht ook van een pony die voor het eerst met een bitje in loopt (maar waar nog geen druk op hoeft te worden gezet). Of aan de lange lijnen, wat we nu ook beter kunnen gaan proberen omdat de hulpen bij de neusriem beter gaan doorkomen als ik probeer te gaan sturen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:52

moonfish extra full is wel voor hele grote hoofden. Wat voor een paarden zijn het dan? Ik zal van de week eens foto's maken van mijn standaard/full competitie.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:00

Standaard full nog te klein? Jeetje, dan hebben ze wel een héél groot hoofd.
Mijn Tinker-x heeft een érg lomp hoofd en past de standaard horse precies, kin- en keelriem zitten op het laatste(meest losse) gaatje, maar de bitriempjes zitten daar in tegen op het vierde gaatje. Als ik er een groter zou nemen zou de neusriem veel te laag komen en dan zouden op zijn beurt de bitriempjes te kort zijn. Snap je het nog? hihi.
Misschien toch even een foto plaatsen met het resultaat?
Ik heb trouwens voordat ik het hoofdstel ging gebruiken alles goed ingevet en wat soepeler gemaakt door het veel te bewegen tussen mijn handen. Dat scheelde ook, was het leer niet meer zo stug.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:18

Het zijn gewone KWPNers Schangah, kleine paarden van rond de 1.60-1.65 met maat cob.
De ander is een fries met een niet heel groot hoofd, kleine full.
Allemaal hebben ze bij mijn Marylot de neusriemop het strakste gaatje zitten, en een Cob van marylot past ook prima.
Libby's die heel klein valt past ook netjes. Barefoot alles op zijn strakst.

Een foto ga ik niet doen.
Bakstukken redden het wel aardig overigens, maar de neus, kaak en bitriempjes niet.
Dinsdag ga ik nog eens verder borduren, maar ik denk dat er niet veel aan te doen is. :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:32

moonfish13, een foto kan wel meer zeggen dan duizend woorden. Ik begrijp dat je die niet wilt plaatsen, maar dan blijft het lastig om je een tip te geven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:46

moonfish13 schreef:
Het zijn gewone KWPNers Schangah, kleine paarden van rond de 1.60-1.65 met maat cob.
De ander is een fries met een niet heel groot hoofd, kleine full.
Allemaal hebben ze bij mijn Marylot de neusriemop het strakste gaatje zitten, en een Cob van marylot past ook prima.
Libby's die heel klein valt past ook netjes. Barefoot alles op zijn strakst.

Een foto ga ik niet doen.
Bakstukken redden het wel aardig overigens, maar de neus, kaak en bitriempjes niet.
Dinsdag ga ik nog eens verder borduren, maar ik denk dat er niet veel aan te doen is. :+

Heel apart, mijn merrie van 1,70 heeft gewoon de standaard en ze heeft een normaal hoofd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:55

Dat kan, maar ik ga gewoon echt geen foto plaatsen. :)
Lijkt mij gewoon dat het hoofdstel gewoon aan de kleine kant is, jammer maar helaas.
Ik zie het wel, het kan nog maar het kan beter.

Een maat groter zie ik voor nu gewoon niet zitten.
Dat omdat ik er dan een nieuw moet kopen en ik dat gewoon te veel geld vind.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:00

Mijn ruin is 1.68 en heeft een vrij grof hoofd.
Qua lengte zou hij een cob nog passen van een "normaal" hoofdstel, maar omdat hij een vrij grote omvang van neus heeft, heb ik hie altijd een full van.
De Micklem heb ik in Standard Horse gekocht en die zit als gegoten!!

Afbeelding
Kopstuk is inmiddel omgedraaid ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:04

Ligt de neusriem bij jou nu inderdaad boven het zwevende neusdeel?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:06

Ja, daar zit ie nu idd

Afbeelding
Zoals het kopstuk wel hoort ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:12

Is de neusriem sirieus al weg boven het zwevende neusbot?!

Ik heb hem op ongeveer dezelfde hoogte en dan zit je nog boven het zwevende neusdeel.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:19

bij mijn paard zit hij ook zo, maar dan wel al op laatste gaatje bij de neusriem, en laatste gaatje bij de keelriem, op filmpje kan de man er anderhalve hand tussen de mond en de neusriem leggen, dat klopt wel hier. Ik ben helemaal weg van dit hoofdstel! Mijn paard kreeg schuur plekken op zijn neus van normale gecombineerde neusriem, alles geprobeerd, maar dit is het! Beter aanleuning ook, paard is meer ontspannen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:25

Naar mijn weten begint het zwevende neusdeel bij mijn paard ongeveer waar het bredere wit begint. Net iets erboven, dus net onder de neusriem.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:36

Tja, anshrop, wat je zegt, zoals het hoofdstel past, staat het ook op de voorbeeldplaatjes.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:37

Je kunt het ook voelen, het moet liggen boven de "inhammen" in de schedel/neusbot:

Afbeelding

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:45

@Raja: ik heb wel het idee dat je kaakriem een gaatje losser mag omdat het nu lijkt op de foto dat die je bakstuk iets naar beneden getrokken wordt als het ware, als je snapt wat ik bedoel.........
Neusriem ligt prima ;) en kopstuk ook (foto 2) ;)