Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:17

Daphara schreef:
plutolover schreef:
Ik kwam tot conclusie dat mijn singel niet meer past om mijn jonge haf, nu mocht ik een neopreen singel lenen van 65 cm van stalgenoot.

Nu mij vraag hoe vinden jullie dat die zit? Ik heb nu geen zin om heel veel geld kwijt te zijn aan een singel,

Aangezien hij vroeg of laat ander type zadel krijg

[ [url=m/YQE7db.png]Afbeelding[/url] ]

Qua lengte is die goed, maar deze is recht of niet? Persoonlijk zou ik voor een asymetrisch model gaan. Je paard heeft al best een buikje en je zadel ligt nu wat te ver naar voren.

Zoiets als dit:

https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... -zwart.htm

Of deze, die is heerlijk zacht:

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... zilver.htm

Dit is ook een mooie optie:

https://www.agradi.nl/collegiate-dressu ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/hkm-singel-leer-s ... -zwart.htm

Die zijn allemaal onder de €75, dus niet “heel veel geld”, hoewel een goede singel echt het verschil kan maken voor je paard (mits het zadel goed past), ik zou toch adviseren er goed over na te denken of dat niet een beetje budget waard is.
Je kiest een singel niet bij je zadel, maar bij de bouw van je paard, een ander zadel betekend niet dat je een andere singel nodig hebt als je een echt goed passende singel hebt.

Klopt maar hij is nog vollop in de groei hij is net 4.
Voor mijn oudere haf heb ik dure singles en die passen niet. Rij ik nu met een br banaanvorm singel.. alleen deze is nu te klein voor m’n andere haf.

Ik wil best een goede singel maar dan wel als hij wat meer uit gegroeid is. Hij heeft ind wat buik.

Het kan zijn dat ik zelf zadel te veel naar voren heb gelegd.

Dank jullie wel

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:25

Voordeel is dat de bouw niet veranderd als hij uitgezwaard is. Hooguit wordt hij wat breder nog.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:47

Floran schreef:
Maar als je over wil op bijv een vzh zadel moet je wel wat anders natuurlijk. Ik vind het zadel ook wat te ver naar voren liggen, komt dit door je singel? Zo ja dan zou ik idd daphara's advies volgen. Als het niet door de singel lijkt te komen,zou ik lekker met deze singel blijven rijden. Vind het verder zo gek nog niet namelijk

Te ver naar voren liggen kan zeker door de singel komen. En op een vzh zadel kan een zadelmaker ook lange singelstoten zetten. Maar er zijn ook anatomisch asymmetrisch gevormde singels voor vzh zadels.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:02

BrankaZ schreef:
Floran schreef:
Maar als je over wil op bijv een vzh zadel moet je wel wat anders natuurlijk. Ik vind het zadel ook wat te ver naar voren liggen, komt dit door je singel? Zo ja dan zou ik idd daphara's advies volgen. Als het niet door de singel lijkt te komen,zou ik lekker met deze singel blijven rijden. Vind het verder zo gek nog niet namelijk

Te ver naar voren liggen kan zeker door de singel komen. En op een vzh zadel kan een zadelmaker ook lange singelstoten zetten. Maar er zijn ook anatomisch asymmetrisch gevormde singels voor vzh zadels.

Ik zal het anders verwoorden:
- wordt het zadel naar voren getrokken door de singel? of legt plutolover zelf het zadel al te ver naar voren? of past het zadel niet goed? ik zou eerst kritisch al die punten nalopen voor het meteen aan de singel ligt.
- ik ben er zeker van op de hoogte dat je lange singelstoten aan een vzh zadel kan zetten en dat er verschillende types vzh singels zijn. Maar het ging me er meer om dat plutolover aangeeft nu niet teveel geld uit te willen geven omdat er nog het eea gaat veranderen wat betreft zadel. Ik begrijp dit volkomen en probeer dus mee te denken. Soms is een singel/zadel niet perfect maar voor de time being acceptabel. Persoonlijk ben ik bij een net niet perfecte optie wel voorstander van de simpele neopreen singel van goede lengte ipv allerlei al dan niet anatomisch gevormde of te korte singels die op de verkeerde plekken drukken.
@ plutolover; mocht je sowieso iets nieuws nu moeten aanschaffen omdat dit een geleende singel is, dan zou ik inderdaad wel voor asymmetrisch of misschien nog liever crescent model gaan ivm het buikje

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:56

Oh, nou dan denken we daar anders over Floran. Ik heb toch liever de perfecte singel voor het model en maat van je paard op dat moment. Mijn (nu net) 5 jarige merrie heeft al 3 verschillende eigen singels (en de singel van mijn ruin ter leen) gehad in haar korte carrière en nu ze drachtig is zal singel nummer 4 vast ook snel gaan volgen (ik overweeg de Edix Crescent van 100 of 105 cm)
Ik koop singels veelal ook 2e hands en verkoop ze weer zodra ze er uit gegroeid/ontwikkeld zijn, dat is in de maten waarmee ik werk net wat lastiger dan een standaard maat, maar toch prima te doen.

Voor een 60-65 cm singel die plutolover nodig heeft, zijn echt honderden op marktplaats te vinden, dus zelfs op een klein budget, is er imo geen goed excuus om niet een passende singel te gebruiken en deze neopreen rechte singel vind ik niet passen bij het postuur van haar paard. Daarnaast hoeft nieuw kopen ook niet duur te zijn, de Horka Anatomica, die ik als voorbeeld linkte voor haar, wordt ook bij verschillende aanbieders verkocht en er zijn zo vaak kortingsacties, ik heb die singel voor €40 nieuw gekocht.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:57

Floran schreef:
Ik zal het anders verwoorden:
- wordt het zadel naar voren getrokken door de singel? of legt plutolover zelf het zadel al te ver naar voren? of past het zadel niet goed? ik zou eerst kritisch al die punten nalopen voor het meteen aan de singel ligt.
- ik ben er zeker van op de hoogte dat je lange singelstoten aan een vzh zadel kan zetten en dat er verschillende types vzh singels zijn. Maar het ging me er meer om dat plutolover aangeeft nu niet teveel geld uit te willen geven omdat er nog het eea gaat veranderen wat betreft zadel. Ik begrijp dit volkomen en probeer dus mee te denken. Soms is een singel/zadel niet perfect maar voor de time being acceptabel. Persoonlijk ben ik bij een net niet perfecte optie wel voorstander van de simpele neopreen singel van goede lengte ipv allerlei al dan niet anatomisch gevormde of te korte singels die op de verkeerde plekken drukken.
@ plutolover; mocht je sowieso iets nieuws nu moeten aanschaffen omdat dit een geleende singel is, dan zou ik inderdaad wel voor asymmetrisch of misschien nog liever crescent model gaan ivm het buikje

Ik heb een crescent singel voor mijn andere haf een br en die past bij mijn oudere haf prima maar is niet in het bruin. En diegene die ik gezien heb is 150€..

Dus even in dubio. Ik heb meerdere singles die zou ik kunnen verkopen en dan kan ik wel extra bij leggen,

Het zadel is pas nog aangemeten. Dit zadel is bedoeld om in te rijden. Zodra mijn oudere haf met pensioen gaat, krijgt mijn jonge haf dat zadel mits het past (zadel kan aangepast worden)

Vandaar voorkeur bruin. Omdat het andere zadel bruin is.

Daphara: in het bruin kom ik ze weinig tegen.. of zijn niet in de maat 65 of uitverkocht. Voorkeur gaat naar een crescent of zit elastiek in, dat wil ik niet, heb al vaker singles gehad met elastiek maar dan gaan de zadels (bij m’n oudere haf) juist meer heen en weer schuiven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:21

Sorry, maar een zadel dat schuift, past niet. Ook niet bij een Haf. Je zadel zou zo moeten liggen dat de singel er alleen is voor extra zekerheid, maar als je singel nodig is om je zadel op de plek te houden gaat er iets niet goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:19

En eerlijk gezegd, ik heb een bruin zadel maar ondertussen 1 bruine maar ook een zwarte singel. Comfort van paard gaat voor mijn smaak. Dus als ik een nieuwe singel nodig heb zoek ik of die er in bruin is, als ik die niet kan vinden koop ik toch gewoon een zwarte. Zoals nu dus een bontsingel. Staat een grotere bruine in bestelling maar dat duurt een tijd en was niet goedkoop. Als je een goedkope optie wilt moet je kijken naar wat bij paard past en niet naar de kleur, vind ik.

Maar hier ligt de singelplek naar voren en schouders ver naar achteren. Met een normale singel kruipt het zadel naar voren, omdat de singel hem daarheen trekt. Dat heeft dan niks met niet passen te maken, bij model singel die die afstand overbrugt schuift er niks. Of het nu elastiek is of niet. Ik ben niet zo'n fan van elastiek want mensen singelen dan vaak te strak aan, maar ik singel best los aan en zadel beweegt niet van zijn plek. Met elastiek hoort het ook niet te schuiven. Want dan gaat het met een normale singel toch ook wringen omdat zadel wil bewegen. Ik heb er dus 1 met elastiek en 1 zonder en geen enkel verschil.
Wij zijn door blijven zoeken tot we een zadel hadden die dat niet deed. En ja, dat heeft echt een tijd geduurd en gaf een hoop frustratie. Maanden mee bezig geweest en wel 6 zadels gehad denk ik.

Zadel nu blijft zelfs met veel te losse singel liggen, dan hoor ik de gespen rinkelen en controleer ik hem en kan je er echt een vuist tussen doen, dat is wat overdreven los. (Wel goed voor eigen balans ook) Maar ik singel dus absoluut niet strak aan, als je strak moet singelen om te laten liggen ligt zadel ook niet goed. Ik laat hem aansluiten en dan er nog makkelijk tussenkomen zonder moeite/trekken

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:24

Ik was ook nooit fan van elastiek, maar aan mijn vzh heb ik er nu wel een (van wintec) en die is erg fijn. Het elastiek is heel stijf, als ze haar ribben goed open gooit rekt hij een gaatje mee denk ik. Maar dat wordt toch wel gewaardeerd :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:04

Hey, even een vraagje voor de mensen die een Edix Crescent hebben, hebben jullie wat foto's voor mij van hoe die ligt. Ideaal aan die singels vind ik dat ze tot erg grote maten gaan, maar ik vraag me af of ze echt wel zo crescent zijn en liggen als dat de naam doet vermoeden.

Mijn Shire merrie zit nu al aan de korte kant op een asymetrische singel van 85 cm (Rossner Comfort). Voor het mooie zou ze al naar een 95-100 cm moeten en dat is nou juist net het probleem, want die maten zijn niet te krijgen in standaard dressuursingels.
Ze is daarbij nu ook 2 maand drachtig, dus ik moet iets op de groei gaan kopen en verwacht dat ik dan richting een 110 cm zou moeten (zodat ze de singel na de dracht ook nog kan gebruiken).

Maar ik twijfel over de ligging, hij lijkt mij meer als asymmetrisch te zullen liggen dan als een crescent.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:56

Sintara schreef:
Ik was ook nooit fan van elastiek, maar aan mijn vzh heb ik er nu wel een (van wintec) en die is erg fijn. Het elastiek is heel stijf, als ze haar ribben goed open gooit rekt hij een gaatje mee denk ik. Maar dat wordt toch wel gewaardeerd :)

Ik ben absoluut wel fan van elastiek.

De paarden ook, die vinden ademen fijn :D en ik heb bij heel wat paarden singelnijd kunnen oplossen, door ze simpelweg meer comfort te geven. Met elastische singel deden de paarden na een paar keer helemaal niet moeilijk meer over die singel, en toen heb ik ook tegen de eigenaren gezegd dat hun paarden best wel een goede reden hadden om boos te worden over de singel :D
Jij en ik zouden ook superboos worden als iemand onze broekriem zo strak vast zou maken dat we niet meer normaal konden ademen, daar ben je na een paar keer echt wel klaar mee. Dat paard dus ook, en ik vind dat ie gelijk heeft :j

Mensen singelen gewoon veel te strak aan. Dat moet niet. De singel is niet bedoeld om je zadel op de plek te houden. Een singel is bedoeld puur om het zadel vast te maken, maar normaal gezien zou je zonder singel gewoon moeten kunnen rijden, zonder dat het oncomfortabel wordt voor ruiter en paard of dat zadel alle kanten op schuift.

Daarom is het ook belangrijk dat een singel dat passende zadel (want ik ben met Floran eens dat het daar begint) niet uit balans trekt, en dat die singel op een plek ligt die fijn is voor het paard :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:02

Daphara schreef:
Hey, even een vraagje voor de mensen die een Edix Crescent hebben, hebben jullie wat foto's voor mij van hoe die ligt. Ideaal aan die singels vind ik dat ze tot erg grote maten gaan, maar ik vraag me af of ze echt wel zo crescent zijn en liggen als dat de naam doet vermoeden.

Mijn Shire merrie zit nu al aan de korte kant op een asymetrische singel van 85 cm (Rossner Comfort). Voor het mooie zou ze al naar een 95-100 cm moeten en dat is nou juist net het probleem, want die maten zijn niet te krijgen in standaard dressuursingels.
Ze is daarbij nu ook 2 maand drachtig, dus ik moet iets op de groei gaan kopen en verwacht dat ik dan richting een 110 cm zou moeten (zodat ze de singel na de dracht ook nog kan gebruiken).

Maar ik twijfel over de ligging, hij lijkt mij meer als asymmetrisch te zullen liggen dan als een crescent.

Hier zijn foto's.

En als jouw meisje de singelplek naar voren heeft en niet echt buikig is (want deze singel is daar niet fijn mee :D ) zou ik hem gewoon bestellen, passen en terugsturen moest het geen match zijn :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:04

Avalanche schreef:
Sorry, maar een zadel dat schuift, past niet. Ook niet bij een Haf. Je zadel zou zo moeten liggen dat de singel er alleen is voor extra zekerheid, maar als je singel nodig is om je zadel op de plek te houden gaat er iets niet goed.

Niet helemaal mee eens.. door de buik en ver naar voren singelgroef kan singel naar voren glijden en daardoor zadel mee nemen.

Mijn oudere haf heeft weinig schoft en rond gerust enige singel die goed pas en geen zadels naar voren neemt is zo banaan singel,

Ik heb hem 17 jaar.. 17 jaar goede zadelpassers met goede namen langs geweest. Verschillende merken gehad.. en met geen goede singel schuiven ze allemaal wat naar voren. Niet extreem heb nu een gaston mercier zadel en dat zadel blijft wel goed liggen..

Met mijn jonge haf met meer schoft maar wel korte rug ben ik nog zoekend. Voordat ik m’n zadel op hem ging gebruiken heb ik het aan laten passen door een zadelmaker met verstand van dit merk.

De Edix crescent heb ik nu op het oog of de christ banaan singel deze is wel in bruin. Wel wat boven mijn budget.

Ik vind beetje over komen dat als je op budget wilt letten dat je dan ineens geen goede eigenaar bent. Duur hoeft niet altijd beter te zijn..

Mijn banaan singel van br is ook zwart en rij ik ook gewoon mee. Dan mag ik nog wel voorkeur hebben voor bruin. Ik heb afgelopen jaren (met m’n oudere haf) al zo veel singels geprobeerd en van alleen passen kan ik niet zeggen dat ik hem fijn vind met rijden., meeste singels waren boven 100€ maar konden niet terug.. en dan verkopen 2e hands krijg je amper war voor terug. Ik ben daarom wat voorzichtiger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:21

Daphara schreef:

Ik zou bij jouw merrie gaan voor asymmetrisch, ik verwacht dat dat mooier ligt dan een crescent, en in die zin lijkt met me voor haar een prachtige keuze. Ik heb gezien hoe hij ligt en ik denk dat hij bij jouw merrie heel mooi ligt.

Toevoeging: link met foto's :D https://www.edixsaddles.com/product/edi ... -dressage/

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 01:03

Avalanche schreef:
Daphara schreef:

Ik zou bij jouw merrie gaan voor asymmetrisch, ik verwacht dat dat mooier ligt dan een crescent, en in die zin lijkt met me voor haar een prachtige keuze. Ik heb gezien hoe hij ligt en ik denk dat hij bij jouw merrie heel mooi ligt.

Toevoeging: link met foto's :D https://www.edixsaddles.com/product/edi ... -dressage/

Dit is ze met de Rossner Comfort van 85 cm (asymmetrisch dus) het zijn video stills uit een spring filmpje en een galop filmpje, de beweging vertekend dus iets. Maar de laatste foto geeft weer dat de gespen vrij blijven als het been naar achter komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet begint deze singel nu ook al wat aan de korte kant te worden en de gespen trekken nu toch ook scheef.
Vanwege de sterk groeiende spiermassa op de schouders, ligt het zadel wat verder naar achteren dan toen het begin dit jaar net nieuw aangemeten was, de stoten zullen altijd wel iets blijven trekken, want ze zal nog breder gaan worden in de schouders.
Het zadel is onlangs weer helemaal aangepast, ze moet al naar een 3x groter kopijzer (4 maand na het nieuw aanmeten), ik ben toch wel wat blij dat ik een Fairfax zadel heb gekozen, die is tenminste goed aan te passen, want Shires groeien lang door.

Afijn, de singel zal een combinatie van crescent en asymmetrisch moeten worden en dan kom je boven de 85 cm al snel op de Edix crescent uit, veel andere keuze is er gewoon niet. De vraag is dan, welke lengte zouden jullie nemen, zodat ze fatsoenlijk de dracht ermee door kan, maar dat die idealiter na die tijd ook nog zal passen.

Spoiler:
Ps mijn laars ziet er gek uit, de rits knapte na het opstappen, gelukkig hadden we zwarte tape in de auto liggen en hebben we de laars gewoon rondom mijn kuit vast getaped.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 01:39

Gave foto's. En ik denk dat de Edix echt prachtig gaat liggen bij je paard.
Ze is helemaal niet zo buikig, ze heeft alleen de singelgroeve wat verder naar voren liggen dan waar je je zadel recht boven wilt hebben. Dan is asymmetrisch denk ik een heel fijne keuze, plus dat het middenstuk de lijn van de groeve gewoon volgt, dus als ze ronder zou worden, kom je niet in de problemen. Wel even goed uitmeten, de gespen komen onder de flap en blijven daar ook, en je wilt de flap precies tegen je dekje aan hebben :)
In jouw geval zou ik voor 105 gaan, want onder de gespen zit geen elastiek, dus je houdt aan beide kanten 2,5 cm over, dus je wilt hem niet langer hebben.

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:20

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:20

JacKing schreef:
BUSSE Singel Opti Summer Curved
iemand bekend met deze singel?
https://www.equusvitalis.nl/busse/singe ... dr-d-zwart

hij lijkt zeer geschikt voor een kort rond paard ?
ik heb de br half ronde met wol geprobeerd maar de ellebogen floepten daar nog erg overheen

Is alleen te zeggen als je een foto van het paard met zadel vanaf de zijkant laat zien.
Als je dan gelijk even meld van welk merk & model en hoe lang de huidige singel is, dan kan er goed meegekeken worden in wat je mogelijk nodig hebt en of bovenstaande singel zou kunnen passen.

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:17

@daphara
hierbij de fotos. merrie is 161 rond en kort. heeft 1,5 jr geleden een veulentje gehad
zadel blijft wel ok liggen, onlangs nagekeken
deze singel rijden we nu mee een rider pro neopreen met memoryfoam 65 cm
Afbeelding
zit redelijk maar elleboog klemt toch nog wel tegen de singel (zeker nu ik weer eens heel kritisch beoordeel)
Afbeelding

onlangs geprobeerd (geen foto's) br banaan singel met wol 65 cm. elleboog floepte over het materiaal. geen succes

dit is een leren heel zacht anatomisch mooie uitsnede 75cm, in stand ziet het er super uit, met lopen loopt ze gelijk met de ellebogen er tegen aan dusdanig dat ze niet meer wilde lopen. kon ook niet met mijn hand ertussen dat deed pijn
Afbeelding

lemieux anatomisch (niet leer) met wol 70cm, ook hierbij floept de elleboog er tegen aan
Afbeelding

ik denk aan
een hkm https://www.agradi.nl/hkm-singel-lamsvel-zwart-zwart-70.htm
Afbeelding

ook busse opti summer https://www.kifrahorse.nl/Dressuursingel-Opti-Curved-Summer
lijkt me iets
Afbeelding

Afbeelding

of deze https://www.hetgareel.nl/chamberlain-dressuursingel-gel-elastiek-anatomisch-14985/

Afbeelding

heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:25

De hoek van de foto kan natuurlijk vertekenen, maar het zadel lijkt ver naar voren te liggen en achterover te kiepen. Kan dat kloppen?

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:21

denk dat het vertekend :o dit dekje steekt ook wat naar voren uit
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:14

Leg het zadel eens op zonder dekje?

Is het mogelijk de singelstoten wat te verplaatsen? Want ik heb het idee dat die het zadel naar voren trekken, plus dat ik het idee heb dat je te strak singelt. De voorste singelstoot mag sowieso losser.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:41

JacKing schreef:
@daphara
hierbij de fotos. merrie is 161 rond en kort. heeft 1,5 jr geleden een veulentje gehad
zadel blijft wel ok liggen, onlangs nagekeken
deze singel rijden we nu mee een rider pro neopreen met memoryfoam 65 cm
[ [url=m/fwZPSE.jpg]Afbeelding[/url] ]
zit redelijk maar elleboog klemt toch nog wel tegen de singel (zeker nu ik weer eens heel kritisch beoordeel)
[ [url=m/Ljh4SB.jpg]Afbeelding[/url] ]

onlangs geprobeerd (geen foto's) br banaan singel met wol 65 cm. elleboog floepte over het materiaal. geen succes

dit is een leren heel zacht anatomisch mooie uitsnede 75cm, in stand ziet het er super uit, met lopen loopt ze gelijk met de ellebogen er tegen aan dusdanig dat ze niet meer wilde lopen. kon ook niet met mijn hand ertussen dat deed pijn
[ [url=m/Df6Cz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

lemieux anatomisch (niet leer) met wol 70cm, ook hierbij floept de elleboog er tegen aan
[ [url=m/Jnf4oD.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik denk aan
een hkm https://www.agradi.nl/hkm-singel-lamsvel-zwart-zwart-70.htm
[ [url=m/VqUhaT.jpg]Afbeelding[/url] ]

ook busse opti summer https://www.kifrahorse.nl/Dressuursingel-Opti-Curved-Summer
lijkt me iets
[ [url=m/eO0mVS.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUtncT.jpg]Afbeelding[/url] ]

of deze https://www.hetgareel.nl/chamberlain-dressuursingel-gel-elastiek-anatomisch-14985/

[ [url=m/nVHyzu.jpg]Afbeelding[/url] ]

heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips

Ik zou sowieso alleen zoeken in de crescent singels, dus maansingels waarbij de gespen niet recht tegenover elkaar liggen, want je paard heeft een behoorlijke buik en de singelgroeve ligt ver naar voren. Vanwege de buik zou ik een crescent singel nemen die ook asymetrisch is met een uitsnede aan de buikzijde, zo kun je de gespen naar achteren krijgen en de ellebogen vrij. Idealiter een W-singel dus.

Zoals dit:

Afbeelding

Sowieso 75 cm en misschien wel 80cm (als je geen 75 hebt in dat merk) om de gespen weg te houden bij de ellebogen.

Ik zou deze (van de foto hierboven) adviseren in 75 cm.
https://www.drunensruiterhuis.nl/dressu ... stiek.html

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:51

daphara dankje deze singel is/lijkt op de 3e foto met zadel daar loopt ze met de elleboog tegenaan. ik ben nu gaan kijken naar een ronde (maan/ crecent) en dan ook dun. of zoiets als die chamberlain of passierblu wave of de prestige a43
avalanche ik heb de stoten al eens anders gedaan maar dat had een negatief effect. ik had haar nu koud op stal aangesingeld voor de foto mogelijk vertekend dat ook. het schuift wel makkelijk zijwaarts als het niet goed is aangesingeld

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:01