Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:34

Engels (hoge) neusriem gebruiken? Of een neusriem met sper riem kopen en die eraf snijden

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:39

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:06

PeerAppel schreef:
Ik ben op zoek naar (bij voorkeur) een neusriem die anatomisch is, géén sperriem heeft en bevestigt wordt door middel van 2 gespjes ipv 1. Voorkeur voor neusriemen die geen aansnoersysteem hebben.

Dat mag dan 'klassiek' zijn met een tapstoelopende vorm
[ [url=m/XKEhcT.jpg]Afbeelding[/url] ]

maar ook de wat 'modernere' vorm zoals dit.
[ [url=m/knGRpF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bestaat dit? :+

Ik kwam dit tegen https://www.bremasruitersport.nl/paard/ ... t-wit.html

Ook met zwart onderlegd https://www.ruitermania.nl/a-48066379/n ... wit-zwart/

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:04

MoOtJuHh schreef:
Zijn er ook andere aanbieders van tap toelopende neusriemen, zonder lak, niet rond genaaid en wit onderlegd?

Ik kan alleen Briddle2Fit vinden, maar vind dat echt belachelijk duur. Daar zou ik bij een compleet hoofdstel voor kunnen kopen (maar heb alleen een nieuwe neusriem nodig).

Zoekwoorden zouden mij al helpen. Taps toelopende neusriem hielp niet echt bij mij.

Zoek horsesolutions eventjes op facebook, zij maakt hoofdstellen en onderdelen op maat voor schappelijke prijzen!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:34

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik wat mee. :D

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:06

Hoofdstel nu wat aangepast NAV tips hier.

Afbeelding

Heb het idee dat ze dit fijner vind dan traditioneel hoofdstel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:30

Watnou, leuk paardje heb je!
Ik zou de neusriem 1 of 2 gaatjes lager doen. Hij zit nu precies op de zenuwen onder het jukbeen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:30

MoOtJuHh schreef:
Zijn er ook andere aanbieders van tap toelopende neusriemen, zonder lak, niet rond genaaid en wit onderlegd?

Ik kan alleen Briddle2Fit vinden, maar vind dat echt belachelijk duur. Daar zou ik bij een compleet hoofdstel voor kunnen kopen (maar heb alleen een nieuwe neusriem nodig).

Zoekwoorden zouden mij al helpen. Taps toelopende neusriem hielp niet echt bij mij.

Equibling heeft deze ook.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:01

Handig dit topic!

Heeft iemand tips voor mij?

Ik zoek een zwart hoofdstel (anatomisch);

Vrijheid direct achter oren.
Geen aansnoerneusriem.
Prijs tot ong 100.

Bestaat dit of moet ik in de hogere prijsklasse gaan kijken?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:39

SweetVanille schreef:
Handig dit topic!

Heeft iemand tips voor mij?

Ik zoek een zwart hoofdstel (anatomisch);

Vrijheid direct achter oren.
Geen aansnoerneusriem.
Prijs tot ong 100.

Bestaat dit of moet ik in de hogere prijsklasse gaan kijken?

Met een beetje zoekwerk door dit topic vind je er genoeg!

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:01

Stal_Fiore schreef:
Watnou, leuk paardje heb je!
Ik zou de neusriem 1 of 2 gaatjes lager doen. Hij zit nu precies op de zenuwen onder het jukbeen.

Dank je!
We zijn ook erg blij met ons lieve meisje!

Hmm nu lager hangen hahaha
Gaat lukken, had m naar aanleiding van hier juist wat hoger gehangen.

Morgen even testen! Thx!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:22

Heeft er iemand van jullie de caveson van barefoot (kaptoomneusriem) die hem gebruikt met bit eraan?

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:27

Ik rijd nu een paar maanden met de Equibling Boston. Helaas vormt de neusriem zich toch niet mooi om het hoofd van mijn paard. Ik dacht eerst dat het de nieuwigheid vh hoofdstel was. Maar helaas. Hij sluit gewoon niet mooi aan. Daarnaast is het leer behoorlijk uitgerekt. De gesp van de sperriem zit nu precies bij zijn mond. Dat kun je niet anders stellen.

Paard loopt er verder stukken beter op dan een regulier trenshoofdstel. Wil alleen nog weleens zijn mond opendoen.

Nu neig ik naar de Schockemohle Beta. PS of Sweden is ook nog een optie, maar daarvan vind ik het witte stiksel zo lelijk.
Iemand nog een goed advies?

Als ik wat anders heb gevonden mag de Equibling op MP. Dus mocht iemand interesse hebben?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:50

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:28

Ik heb de Schöckemohle Beta gekocht. Frontriem was veel te groot voor mijn paard en ik vond de neusriem vrij lomp staan. Ik heb m daarom retourgestuurd. Voor dat geld, wil ik er wel echt blij mee zijn.

Nu al sinds begin September de Waldhausen S-line Sensation in bestelling. Die lijkt er namelijk op, maar hoop dat die beter zit.

Hoofdstel komt helaas pas begin November binnen, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Ik rij nu met de BR Bolton. Een Full met bit op kortste gaatje, maar leer is ook gerekt, dus bit hangt net een fractie te laag. Wel een mooi en fijn hoofdstel verder.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:51

Dat is lastig he boemel, die pasvorm. Hopelijk past je volgende hoofdstel goed!

Ik was bij kramer geweest en had daar een hoofdstel full gekocht:

Afbeelding

Frontriem was te groot en neusriem zat niet goed.

Toen heb ik 3 verschillende types maat cob besteld. 1 hoofdstel was te klein. De andere paste precies en de laatste had nog veel gaatjes over. Je kunt het dus nooit voorspellen.

Maar ik vroeg me af of er ergens een goede uitleg te vinden is hoe een anatomisch hoofdstel /neusriem precies moet zitten.

Heb nog wat hele donkere foto's van het passen van de cob hoofdstellen. Wat vinden jullie er van en waar moet je nou echt op letten?

Hoofdstel 1
Afbeelding
Hoofdstel 2
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de donkere foto's. Ik ga ze nog een keer passen als ik weet hoe ze precies horen te zitten.
Wel allemaal echt super mooi en soepel leer!
Mocht iemand interesse hebben in de kramer hoofdstellen dan mag je ze ook bij mij kopen ipv via internet. Anders stuur ik ze gewoon terug.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:59

Waar ik vooral op let zijn de jukbeenderen en het zwevend neusbot, deze horen allen vrij te liggen (rood gemarkeerd). Dit betekend dat de neusriem onder het jukbeen en boven het zwevend neusbot hoort. Einde van het zwevend neusbot kun je vinden door in de holtes te voelen. Er zijn nog meer punten, maar dit zijn eigenlijk wel de makkelijkste om op te letten.
Afbeelding

Als de neusriem op het zwevend neusbot ligt en het hoofdstel heeft losse bakstukken, dus bakstukken die niet aan de neusriem zitten zoals een normaal Engels hoofdstel, dan vind ik dat niet zo kwalijk. Als er gereden wordt met een hoofdstel waarbij het bit/de bakstukken laag aan de neusriem zijn verbonden, zoals de micklem en fairfield lingus, vind ik dit wel 'kwalijk'. Er wordt dan namelijk ook (enigszins beperkt) op de neus ingewerkt.

Hoofdstel 1 en 3 vind ik veel te dicht bij de ogen liggen én op het jukbeen. Hoofdstel 2 vind ik beter liggen, maar kan ik niet helemaal goed beoordelen ivm de donkere foto's.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:21

J0anieke schreef:
Waar ik vooral op let zijn de jukbeenderen en het zwevend neusbot, deze horen allen vrij te liggen (rood gemarkeerd). Dit betekend dat de neusriem onder het jukbeen en boven het zwevend neusbot hoort. Einde van het zwevend neusbot kun je vinden door in de holtes te voelen. Er zijn nog meer punten, maar dit zijn eigenlijk wel de makkelijkste om op te letten.

Bij dit specifieke schedel, zou de neusriem dan niet net over het puntje komen waar de zenuwen het schedel weer uitkomen? Of zou die dan nog hoger moeten? maar dan weer op of te dicht op de zij-zenuw zitten (andere gemarkeerde deel)?
Lijkt erop dat de juiste plek voor de neusriem echt heel precies komt en afhankelijk van het zwevende deel meer of juist geen ruimte heeft.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:18

Zeker waar, alleen kun je van buiten niet zien waar bij jou paard dat punt zit (zover ik weet, heb me daar nooit in verdiept).

Aan de andere kant is deze foto niet van geheel opzij genomen, maar van schuin voor. Het is dus moeilijk te zeggen of je niet meer ruimte hebt dan op deze foto lijkt..

Dit is trouwens wel één van de redenen waarom ik voor een JH cassino ben gegaan, die riempjes staan lichtelijk naar buiten en 'zweven' daardoor over dat deel van het hoofd. :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:22

hoofdstel 1 vind ik niet echt anatomisch, neusriem en sperriem zitten vlak bij elkaar.
Hoofdstel 2 lijkt op die eerste foto te spannend, 3de foto vind ik beter ogen.

Ik krijg morgen mijn bestelling van hooks binnen, ik ben uiteindelijk voor een Fairfield Imber gegaan. Die prijs lag me beter dan de PS of Sweden :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:44

Hoe vinden de kenners dit hoofdstel zitten? Ik kom er zelfs met het plaatje van het paardenhoofd (skelet) er niet helemaal uit.
Zie wel dat ik de neusriem in ieder geval goed in het midden moet doen.

(Let trouwens niet op het zand op haar hals. Ze ging rollen :oo )

Afbeelding
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:54

Als eerste valt me op dat die niet recht zit.. :') Links heeft je paard bv. veel meer ruimte bij het jukbeen als rechts. Ik denk ook dat hij net iets op het zwevend neusbot ligt, maar gezien je bit niet direct aan je neusriem zit zou ik me daar geen zorgen over maken... Als je het hoofdstel recht doet denk ik dat hij best wel oké ligt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:57

Haha ja dat was wat ik zelf al typte. Dit is denk ik mis gegaan bij het rol-incident :')
Dank voor je bericht! Over het neusbot twijfel ik zelf inderdaad een beetje :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:58

Zou het hoofdstel om die reden niet wegdoen hoor! Vind hem heel gaaf bij je paardje staan! :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:14

Als dat hoofdstel hierboven recht zit, zit het mooi.
Het zwevende neusbot-gedeelte is vooral belangrijk wanneer je (zoals de micklem of de lingus) het bit direct aan de neusriem hebt, waarbij je dus de druk van het bit ook over de neusriem verdeeld. Of (en dat is IMO nog belangrijker) wanneer je het bitloos gebruikt.
Op de foto's zit hij op de eerste te dicht op het jukbeen, maar heeft de andere kant nog ruimte over.(dus grote kans dat wanneer het recht zit het goed zit)
Wat je eventueel zou kunnen proberen is de neusriem 1 gaatje ruimer aan beide kanten, dan kan je de neusriem in het totaal hoger doen.