[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:35

Zie ik goed dat de voor- en achterkant nog glimmerig is ook :oo
Ik zou er met een witte rijbroek niet eens op durven te gaan zitten :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:36

Ojee dat is wel he toppunt van zoet. :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:36

DubbelDun schreef:
Zie ik goed dat de voor- en achterkant nog glimmerig is ook :oo
Ik zou er met een witte rijbroek niet eens op durven te gaan zitten :D

yup, roze glitter.... hoe verzìn je het........ :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:37

Speciaal voor prinsesjes die van roze houden :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:49

Van welk merk is dat? Linkje naar een verkoper?

Oké sorry grapje :))

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:25

Buitenzinnig schreef:
DubbelDun schreef:
Ik begrijp dat je dus niet alleen 'commecieel' bent als je zélf iets verkoopt, maar ook als je linkt naar iets van anderen ?? Terwijl je daar zelf niets mee te maken hebt c.q. beter van wordt.

In het eerste geval kan ik me daar wel in vinden als het té gek gaat worden en er overduidelijk alleen gepost wordt om het eigen product te kunnen verkopen.
In het 2e geval zie ik het toch als een manier om anderen te laten delen in je kennis van wat er zoal op de markt is zonder dat je er zelf beter van wordt. En is dat niet wat de bedoeling van een forum is ?? :)

Kennelijk wordt dat gezien als reclame voor anderen..

Wanneer dit vaker wordt gedaan inderdaad, als je een keer zo’n tip wilt geven dan is dat geen probleem. Het komt weleens voor dat gebruikers vaak reclame maken voor anderen zodat bedrijven dit niet zelf hoeven te doen en weten dat dit op het forum niet mag en dat proberen we tegen te gaan.

Ik begrijp trouwens dat het lastig kan zijn en mensen krijgen niet gelijk een pb wanneer het commercieel wordt maar wel wanneer in meerdere berichten links en verwijzingen naar hun product of dienst wordt gemaakt terwijl een gebruiker hier niet expliciet om vraagt.

Mocht het nog onduidelijk zijn of jullie willen ergens uitleg over dan kun je gerust een pb sturen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:31

Tja ik plaats eigenlijk van 4 bedrijven wel eens wat. Boomloos zadel passervice, ghost (Buitenzinnig), barefoot en Equiculinair. Puur omdat ik daar zelf fijne producten vandaan heb en goede ervaring mee heb niet omdat ik perse voor die bedrijven reclame wil maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:40

Als ik idd ee. Bedrijf aan raad is dat puur vanwege eigen ervaring en/of ervaringen in mijn directe omgeving of omdat ik gewoon toevallig weet dat iemand iets heeft
Als dat dan al een foei kan zijn word het wel heel vermoeiend

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:51

Misschien is het een idee om dit verder te bespreken op forumzaken als daar behoefte aan is? Gaan we hier wel erg offtopic zo...
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 11-02-19 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:07

Duhelo schreef:
misschien is het een idee om dit verder te bespreken op forumzaken als daar behoefte aan is? Gaan we hier wel erg offtopic zo...

:o ... sorry.....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:10

Zoals ik eerder schreef mogen positieve ervaringen en tips zeker gedeeld worden, graag zelfs omdat andere gebruikers daar wat aan kunnen hebben.

Jullie mogen me hier ook zeker een pb over sturen zodat het hier ontopic kan gaan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:51

Kitty, of een ander die het weet..

passen de edix polypress inlagen ook passend in de kifra pad western?
of zijn er vergelijkbare inlagen hiervan die goed passen , en niet zweven die gewoon net als de orginele kifra inlagen op evt maat te knippen zijn

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:47

Ik heb vandaag weer iets voor mij nieuws over boomloze zadels gehoord.
Namelijk dat de pommel in boomloze zadels zoals Barefoot toch drukpunten geeft. Zelfs bij bij ghost, met flexibele pommel dat deze nog niet flexibel genoeg zou zijn.

Heeft iemand hier meer informatie over? Zijn daar onderzoeken van, die dit onderbouwen of juist ontkrachten?

Ik heb dit namelijk van een persoon gehoord van wie ik weet dat deze heel veel kennis heeft, maar ik ben niet de persoon die alles klakkeloos van iemand aanneemt, dus vandaar mijn vraag...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:10

Amyd schreef:
Namelijk dat de pommel in boomloze zadels zoals Barefoot toch drukpunten geeft. Zelfs bij bij ghost, met flexibele pommel dat deze nog niet flexibel genoeg zou zijn.

Heeft iemand hier meer informatie over? Zijn daar onderzoeken van, die dit onderbouwen of juist ontkrachten?

Ik heb dit namelijk van een persoon gehoord van wie ik weet dat deze heel veel kennis heeft, maar ik ben niet de persoon die alles klakkeloos van iemand aanneemt, dus vandaar mijn vraag...

Bij sommige constructies kan ik me dat voorstellen - ook wanneer iemand, bijvoorbeeld, de dikke pad in de "kamer" trekt waardoor de ruimte nog kleiner wordt. Of wanneer iemand veel gewicht op die pommel zet. (of een verkeerde pad/helemaal geen pad) etc. Met andere woorden; voornamelijk door onoordeelkundig gebruik.

Bij sommige merken loopt de "pommel" ver naar beneden door en wanneer het dan te krap is, zou je drukpunten kunnen krijgen. Nu ben ik "van Ghost" en dus niet helemaal onbevooroordeeld :o maar ik kan me niet voorstellen dat onze pommel drukpunten geeft, het is geheel flexibel. Ik kan me wel voorstellen dat iemand het zadel wel heel erg strak aansingelt en dat dat irritatie geeft net naast de schoft. Freeform heeft ook geen rigide pommel.

Ik ken ook mensen die serieuze problemen hebben met dekjes en dekens, dus alles kan uiteindelijk irriteren.....
:\

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:15

Beste bokkers, na al 2 jaar naar volle tevredenheid een ghost te hebben. En er voor de andere toch ook maar een heb gekocht :+ heb ik nu de vraag hoever de kussens van de ghost ongeveer uit elkaar moeten. Ik kom er niet uit en heb ze naar mijn mening nu te ver uit elkaar. Hoe kom ik op de optimale afstand?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:40

Ik denk, kort gezegd, dat een zadel dat niet past, kan gaan drukken :+

Maar ik geloof niet zo dat boomloos automatisch druk van de pommel betekent. Zeker inderdaad bij ghost niet, omdat dat een flexibele pommel is en ik bij mijn paard merkte dat haar schoft heel mooi opvulde in de periode dat ik met een ghost reed, terwijl hij daarvoor juist wat puntig was.

Nu ik overgestapt ben naar Barefoot, is haar schoft rond en vol gebleven. Ik denk niet dat dat het geval zou zijn geweest als daar (teveel) druk had gezeten.

Voorwaarde volgens mij is dus wel dat het past; dat de pommel niet te klein is en dat het dekje niet knelt.

Jammer genoeg geen onderzoek, maar hierbij dus wel een persoonlijke ervaring. Ik hoop dat je daar ook wat aan hebt :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:36

Gladijs schreef:
Beste bokkers, na al 2 jaar naar volle tevredenheid een ghost te hebben. En er voor de andere toch ook maar een heb gekocht :+ heb ik nu de vraag hoever de kussens van de ghost ongeveer uit elkaar moeten. Ik kom er niet uit en heb ze naar mijn mening nu te ver uit elkaar. Hoe kom ik op de optimale afstand?

Je had in vorig topic al een foto van zijkant geplaatst toch ?
Als dat zelfde zadel is, kun je foto maken over midden rug en schoft detail, dan kan dat worden beoordeeld.

Vindt op de bewuste foto zadel achter wel erg veel loskomen.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:50

@peetstap
Moest even zoeken hoe ik dat kon vinden _O- maar nee dat is niet het zadel.
Super! Ik ga kijken of ik foto’s kan maken, bedankt!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:20

Vraagje:
Ik kan de Barefoot van mijn verzorgpony overnemen voor mijn eigen paard dat er binnenkort komt. Klopt het dat ik dan hiervoor alleen de goede pommel of fork moet kopen om het zadel passend te maken?
Er zit nu zo'n Barefoot kussenpommel in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:24

Maddoxx schreef:
Vraagje:
Ik kan de Barefoot van mijn verzorgpony overnemen voor mijn eigen paard dat er binnenkort komt. Klopt het dat ik dan hiervoor alleen de goede pommel of fork moet kopen om het zadel passend te maken?
Er zit nu zo'n Barefoot kussenpommel in.

In principe is dat vaak voldoende. Bij zo’n zachte pommel is het zelfs niet eens perse nodig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:02

Afbeelding
Afbeelding

Het betreft dit zadel. Ik vind 'm zelf als ik erop zit iets te strak trekken. En nee, ik rijd deze pony ondertussen niet meer ivm mijn lengte en zijn leeftijd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:20

Amyd schreef:

Ik rij al járen met een Barefoot Nevada. Met daaronder een hele dikke neopreen westernpad. Mijn echtgenoot heeft een Flir camera voor zijn werk waar je warmte in verschillende gradaties mee kunt meten. Hoe roder bepaalde plekken zien, hoe warmer het daar is. De camera kan zelfs per plek de temperatuur meten. Een paar jaar terug heeft hij 's foto's gemaakt, zeg maar een soort van thermoscan, nadat ik een half uur intensief gereden had met de Barefoot en pad. Het was goed te zien waar mijn gewicht het meeste overkwam. Die plekken waren beduidend warmer. De wervelkolom lag mooi vrij en er was geen enkel teken op de foto's te zien dat het zadel ergens extra zou drukken of knellen.

Een paar jaar terug heb ik een paar keer een bekende chiropracter bij 1 van de paarden gehad omdat die zich vergleden had in de wei en kreupelde vanwege het SI gewricht wat iets verzet was. Ik heb haar toen ook even de andere paarden laten checken. Zij was zeer te spreken over de hals en de rug van de paarden en hun soepelheid. Ik heb haar toen gezegd dat ik ze al jaren met een boomloos zadel reed en ze gaf aan dat het absoluut geen problemen bij mijn paarden gaf. Integendeel ze waren heel mooi soepel en bespierd ondanks hun inmiddels vrij hoge leeftijd :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:05

Ik heb weer een vraagje.. Welk boomloos (western) zadel is geschikt voor mensen met heupklachten?

Ik heb altijd al heup klachten gehad maar sinds ik mijn Nevada heb zijn de klachten erger. Ik ben 2 weken ziek geweest en heb toen niet gereden. Gisteren en vandaag heb ik wel gereden en nu heb ik dus zoveel pijn in mijn heupen dat ik bijna niet kan lopen.

Misschien zit ik toch te breed op de Nevada? Welk zadel zou wel geschikt zijn voor mij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:52

Als je een breed paard hebt zullen de meeste boomlozen je in meer of mindere mate heupklachten bezorgen. Hoe smaller je paard des te fijner zullen je heupen het vinden.
Maar er zijn zadels met meer een A-vorm. Veelal zetten deze zadels vanwege de hogere opbouw je wel iets verder van je paard af.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:13

@petrichor, op Barefoot zit ik zelf ook breed op mijn huidige paard. Dat voel ik gelijk in mijn knieën en na een tijdje ook in mijn heupen. Op de merrie die ik jaren terug reed, had ik er geen enkele moeite mee, maar ja, heel ander type paard.

Ik heb zelf nu Ghost erop liggen, dat zit heel smal. Met testrijden toen ook op Hidalgo gezeten en ook dat zat niet breed. (wel barokke modellen overigens ipv western, maar qua opbouw van de zitting zelf scheelt dat misschien niet gek veel).

Een vriendin heeft een Freemax en dat vind ik zelf dan weer wél vrij breed zitten de keren dat ik er even op gezeten heb. Minder dan Barefoot wel, maar voelde voor mij niet smal genoeg.