Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:54

Leuke test, maar aangezien er in bijna geen zadel meer wol zit (tenzij je synthetisch wol ook als wol rekent) weet ik niet hoeveel waarde je eraan moet geven. Daarnaast is wol na een bepaalde periode zijn veerkracht kwijt, dus ik zou ook oudere wolzadels eens willen testen...

Daarnaast is het waarschijnlijk weer op de gewone hoog-schofterige Warmbloed getest....

Maar eens kijken hoe het hele artikel eruit gaat zien...

Singelsysteem van Malibaud is eigenlijk 3-punts-singel dus niet getest. Volgens mij is malibaud wolgevuld, maar zou ik na moeten vragen voor 100% zekerheid.

Hier iets meer info:
http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/18 ... uimvulling

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 09:29

Juliette86 schreef:
Bandida schreef:
Eindelijk eens wat nuttig voorpaginanieuws ;-)
[VN] 'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Wat zit er in een mailbaud en onder welk singel systeem valt die? Lijkt mij nou niet echt een 'traditionele' manier van aansingelen met een bevestiging aan elk einde.

Dat staat hier in het topic vast al verschillende keren, zelfs met prentjes, uitgelegd ;)

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:05

voor de liefhebbers,ik zag gisteren een malibaud op marktplaats staan...

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:00

yole schreef:
Voor de liefhebbers van historische ecuyer zadels:

Afbeelding

klik ende kwijl... ;)

http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/sadelsamling.html

----------------------------------------------------------------------------

Ohhhhh, ik kan hier echt lang naar blijven kijken, wat gaaf zeg!
Zie het al helemaal voor me hoe het op mijn zwarte paard staat.

Denk dan ook wel dat daar een groot kostenplaatje aanzit!

Prachtig, prachtig.

Jammer dat "paardrijden in stijl" een oude topic is... want ik vind het geweldig om te zien
hoe mensen te paard gaan met de meest geweldige uitrusting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:45

boshuisje schreef:
Jammer dat "paardrijden in stijl" een oude topic is... want ik vind het geweldig om te zien
hoe mensen te paard gaan met de meest geweldige uitrusting.

Gewoon heractiveren als je wat wil melden *\o/*

Ik rij zo: Door het terrein, door het verkeer, mooie kleren, geen optoming op een betrouwbaar veilige welwillende hengst en on topic;
- met mooi goed bij alles (paard, gebruik, ruiter) passend gewicht verdelend ecuyer zadel (met pistoolhouders, sellette en ´banketstaaf´) op correct dempend vulspul onder een goudbrokaten sierdek.
Ik heb gelukkig geen verstand van ruiterij....

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:02

Kom even binnenvallen. Soms heb ik de energie om stukjes uit dit topic te lezen maar scroll liever door naar de plaatjes. Ik heb op dit moment een boomloos Dream zadel wat voor ons nogsteeds super werkt! Toch kriebelt het soms om weer voor een ander zadel te kiezen. Mijn pony is en kruising paint/haflinger en ik zou tegenwoordig zeggen met een medium rugje. Eerst was hij heel rond en weinig schoft, maar dat kwam waarschijnlijk ook door de vetjes. Wel vrij kort maar niet super kort.

Ik vind die malibaub wel intressant. Waarom omdat ik denk ik graag de trektocht kant opwil maar ook wil blijven gymmen en rechtrichten. Het lijkt me alleen zo'n knoerhard zadel! Kunnen de malibaudervaringsdeskundige hier meer over vertellen en hoe dit eventueel op te lossen is?

Zijn ze al te testen hier in nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:23

peaches schreef:
Het lijkt me alleen zo'n knoerhard zadel! Kunnen de malibaudervaringsdeskundige hier meer over vertellen en hoe dit eventueel op te lossen is?

Kwestie van zitvlees kweken. Eenmaal gewend aan een hardseat willen de meesten niet anders meer :) .

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:38

is er dan nog verschil tussen hardseat en een harde zit? Vroegah....reed ik eindeloos op "harde" dressuur of veelzijdigheidszadels en kwam altijd bont en blauw thuis. Toen ik eindelijk een barefoot onder mijn kont wilde wist ik zeker dat het volgende zadel zeker voor mijn pony maar ook fijn voor mij moest zitten.

Ik vraag me dus af of ik eraan zou wennen en of er anders een oplossing voor is net als dat je over de spaanse en portugeese zadel vaak een bontje hebt.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:54

Een hard seat komt er eigenlijk op neer dat het leer gewoon kaal op de zadelboom is gezet. Daar zit geen laagje tussen. Bij de oude engelsezadels was de zitting nog enigzins over de boom gespannen en gaf hierdoor een beetje veer.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:11

Met een schapenvacht zadelovertrek is een Malibaud heerlijk zacht zitten!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:25

peaches schreef:
Het lijkt me alleen zo'n knoerhard zadel! Kunnen de malibaudervaringsdeskundige hier meer over vertellen en hoe dit eventueel op te lossen is?

Euh niet :D
Ze zijn erg hard ja.. maar eerlijk gezegd, dat went erg snel. Je kan er uiteraard een wolletje over doen, maar dat is dan 'een wolletje op een plank'. Iets zachter, maar vooral warmer 's winters.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:29

peaches schreef:
Vind het een erg gaaf zadel maar lijkt me ook zo hard zitten en lijkt me erg lang. Vind die brede knop errug mooi!

Erg mooi ja. Beetje in de Wade-tree traditie waar we het hierboven al even over hadden. Overdreven lang is die niet hoor, zeker niet vergeleken met een standaard Western. Maar de zit zou wel eens kunnen tegenvallen. De beugels staan vrij ver naar voor, en de zit van het zadel is gebouwd op 'benen vooruit'.
Hard.. tja, dat is oefenen ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:45

peaches schreef:
is er dan nog verschil tussen hardseat en een harde zit? Vroegah....reed ik eindeloos op "harde" dressuur of veelzijdigheidszadels en kwam altijd bont en blauw thuis.

Tijdens een 10-dagenrit in de bergen tussen Spanje en Frankrijk, zaten we ook op goedkopere hardseat-zadels: idd bont en blauw. Wat duurder hardseat-zadel + hard getraint aan een betere (basis)zit en ik wil niet anders meer.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:51

_bella_ schreef:

waar heb je het bondje vandaan krijg een zere kont op dat ding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:31

lars schreef:
_bella_ schreef:

waar heb je het bondje vandaan krijg een zere kont op dat ding

Hue&Hott heeft ze in de catalogus.
Als je goedkoper wil, past een ´universeel´ beetje stretchig nepbontje voor een western zadel al snel.

Het is echter een kwestie van rijtechniek.

Persoonlijk vind ik het een zeer sterk punt van dit zadel dat het de ruiter afstraft wanneer die niet op de anatomisch correcte manier zit/beweegt.

Voor ruiters die deze willen léren is het in het begin erg veel gevraagd en zelfs contraproductief omdat ze niet ontspannen kúnnen zitten.

Een bontje op een Malibaud is een tussenstap. Een stap die niet simpel is als je geen goede instructie krijgt. Wijlen Sakso Solinkski is wat dat betreft voor mij erg nuttig; dat was samen met de maker Aimee Mohammed de bedenker van De Malibauds.

Voor mij wat de Malibaud waar het hier over gaat, de Randonnee, op zich ook een tussenstap. Naar de Ecuyer.
De fotos met mijn hengstzijn altijd met de Ecuyer; hoge school dressuur terreincrossen *\o/*

Bandida heeft zich van de zomer ook een Ecuyer aangeschaft na de drie stappen; ´gewoon´- Malibaud met bontje - Malibaud zonder bontje - Ecuyer +:)+
Het is contra-productief om een stap over te slaan. Dat is de reden waarom de péperdure Ecuyers relatief vaak vrijwel ongebruikt verkocht worden.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:42

Heb je voor mij een plaatje wat je bedoelt met jou zit? Ben meer een beelddenker en heb weinig aan een lap tekst, maar ben wel erg benieuwt. Heb nu al zoveel manieren van zitten gehad. Het liefst zit ik op mn pockets, zoals parelli dat noemt en dan dus freestyle rijd. Voor de finesse zitten ze dan weer anders.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:56

Lees toch nog even het topic door Peaches, daar kon je echt mooie voorbeelden in zien en veel van je vragen worden dan ook beantwoord....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:49

Moragh schreef:
Lees toch nog even het topic door Peaches, daar kon je echt mooie voorbeelden in zien en veel van je vragen worden dan ook beantwoord....

Staan ook links in en verwijzingen naar perfecte standaardwerken.

Bv de site van 'Dr.Deb' maar dan alleen als lekkermaker voor de standaardwerken want het is volstrekt onvoldoende voor begríp.

Voor begrip zijn de werken van Schusdziarra en Nicholson essentieel. Of goede les als je niet zelf wil/kan studeren. Het enige alternatief voor zelf investeren is het laten uitleggen door iemand die er in geïnvesteerd heeft.
Lézen van dit topic vanaf het begin is een mooi begin van het competentiemodel; je realiseren dát je iets niet kan/weet.

Er staat ook een nuttige uitleg van een belangrijk stuk natuurkunde op mijn site. Begrip van het belang van actie = - reactie en de consequenties ervan voor correct rijden is cruciaal: http://www.homocaballus.eu/NL/3.php

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:18

Ik kwam trouwens op de eerste pagina al een beeld van de anatomisch correcte houding tegen.
Volledig in balans in een totaal ontspannnen onafhankelijke, diepe zit en goed beencontact met ontspannen benen, met het zwaartepunt op de sterke plek van de rugbrug.

Zou bij elke manege onder de definitie van paardrijden en het doel van dresseren aan de muur moeten hangen:
http://vayacontios.com/uploaded_images/ ... 771722.jpg

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:28

Prachtig foto van mijn geboorteland. +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:00

Ik bokte toevallig op deze mooie spullen. Is eens iets anders dan de gangbare barokke stijgbeugels. Even een bestelling plaatsen...hier mensen die eventueel geïnteresseerd zouden zijn in iets?
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZEMRJJT3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:06

voor de liefhebbers...
ik spotte van de week 2 malibauds te koop,hier op bokt!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:50

Linkje werkt niet Cambiar ;-)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:51

wauw egt super mooi
die hoofstel en die prachtoge zadel
had ik dat maar ik kwijl er over als ik kijk :D