Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:20

Celebi schreef:
Ik ga er helaas ook in mee dat je zadel nog steeds achterover lijkt te hellen. Heb de foto even gescreenshot en ik heb de foto 8,2 graden kunnen draaien tot het geheel voor mijn idee recht lag. Dan valt het laagste punt in de zitting ook meer in het midden. Goed, misschien is het in het echt anders en vertekend het, maar met mijn ervaring van slecht aangemeten zadels door 'deskundige' zadelpassers/zadelmakers heb ik toch echt mijn twijfels hier. :(

Dat snap ik hoor, en ik heb ook geen geweldige ervaring met verschillende zadelpassers. Maar hier lijkt het centrum ook wel echt in het midden te liggen.

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:50

Dit is de nieuwe banaanvormige singel van Kerbl. Ik ben voor de 70 cm gegaan, heb nu aan elke kan nog 2 gaatjes over. Ik ben er heel tevreden over, wat denken jullie? Bedankt voor de tips :)
Afbeelding

Sintara

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:58

Ziet er netjes uit zo op de foto :j hopelijk is paard er zelf ook blij mee?

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:03

Sintara schreef:
Ziet er netjes uit zo op de foto :j hopelijk is paard er zelf ook blij mee?

Ja, ze leek het heel fijn te vinden!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:42

Ik vind het er netjes uitzien zo :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:42

Ik vind dat de gespen al wel erg uitgerekt zijn, de rechter gesp zit al net boven het neopreen. Laat staan als je hem even hebt gebruikt en het nog meer uitrekt. Ik heb deze singel zelf ook gebruikt en ik heb hem snel weer weggedaan. Heel onstabiele singel die het zadel naar voren trekt. Heb je een foto na een uur rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:57

xSCWx schreef:
Ik vind dat de gespen al wel erg uitgerekt zijn, de rechter gesp zit al net boven het neopreen. Laat staan als je hem even hebt gebruikt en het nog meer uitrekt. Ik heb deze singel zelf ook gebruikt en ik heb hem snel weer weggedaan. Heel onstabiele singel die het zadel naar voren trekt. Heb je een foto na een uur rijden?

Ook mijn ervaring ja. Super oncomfortabel voor je paard die gespen rekken meteen uit en liggen dan op de huid.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:30

Is de kwaliteit van de singel dan achteruit gegaan? Bij mij ligt hij super mooi

Hier de singel die ik in september aangeschaft heb, de Kerbl via Agradi, de 75 cm
Heb geen recente foto's want ik rijd nu met mijn springzadel

Afbeelding
Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:51

Kan ook zijn dat hij te strak aangesingeld is

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:35

Sorry Deniees maar ik vind hem bij jou te ver naar voren liggen. Ik denk dat dat ook ligt aan je zadel, omdat het wat achterover ligt en een paar cm naar achter mag.

Bij de Fjord is hij idd érg strak aangesingeld, maar ligt hij veel mooier.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:04

Avalanche schreef:
Sorry Deniees maar ik vind hem bij jou te ver naar voren liggen. Ik denk dat dat ook ligt aan je zadel, omdat het wat achterover ligt en een paar cm naar achter mag.

Dat is inderdaad de kanttekening bij het feit dat ik nu nog enkel met mijn springzadel rijd, ik vond het zadel namelijk ook niet lekker liggen. Aangezien ze nu nog in de groei is en mijn springzadel wel goed ligt, ligt het dressuurzadel even te verstoffen. Kan dan later kijken of deze nog mooi passend te maken is of dat we voor een ander zadel moeten gaan.

Denk daardoor dus voornamelijk dat die zaken door het zadel komen, en niet echt door de singel zelf.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:23

Hoi hoi,
Ik heb nu een hele poos een fijne singel, maar merk dat mijn zadel in de zomer naar voren schuift wanneer m'n paard iets buikiger is :D Ik heb sinds een paar maand een nieuw zadel die niet schoof, maar begint nu wel weer te schuiven. Ik denk dat de singel daar een aandeel in heeft. Ik ben daarom opzoek naar een crescent singel voor de buikige zomermaanden. Een must is wel een leren singel, of in ieder geval een singel met een harde kern.

Nu vond ik deze 2 singels:
https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... t-75cm.htm
https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... asper.html

Iemand ervaring met deze 2 singels? Vooral de 2e ben ik wel benieuwd naar of het zou werken.
Het paard + zadel waar het om gaat:

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:28

DenieesB schreef:
Avalanche schreef:

Dat is inderdaad de kanttekening bij het feit dat ik nu nog enkel met mijn springzadel rijd, ik vond het zadel namelijk ook niet lekker liggen. Aangezien ze nu nog in de groei is en mijn springzadel wel goed ligt, ligt het dressuurzadel even te verstoffen. Kan dan later kijken of deze nog mooi passend te maken is of dat we voor een ander zadel moeten gaan.

Denk daardoor dus voornamelijk dat die zaken door het zadel komen, en niet echt door de singel zelf.

Dat denk ik ook hoor, als ik je zadel zo bekijk. Je singelt ook zeker niet te strak :)

Ik ben benieuwd naar een foto met je dressuurzadel :j

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:49

Avalanche schreef:
Dat denk ik ook hoor, als ik je zadel zo bekijk. Je singelt ook zeker niet te strak :)

Ik ben benieuwd naar een foto met je dressuurzadel :j

Springzadel denk ik dat je bedoelt? *D

Afbeelding

Helaas helaas, zadelpasser is afgelopen vrijdag geweest en het zadel blijkt te knellen bij der schouders en vrij te liggen op het middenstuk, ze is te breed geworden :+
Boomtakken zijn al 1x verbreed door infrarood en vrees dat nog een x verbreden niet voldoende gaat zijn, plus dat waarschijnlijk uberhaupt de boomvorm niet meer matcht bij haar.

Nu zitten we dus zonder zadel en moet ik op zoek naar een andere zadelpasser (zadelpasser die is geweest kon niets betekenen dus daar zijn we lekker mee) -O-
Maar: zo veel ervaringen zo veel smaken, waar doe je goed aan en waar begint de zoektocht naar een goede zadelpasser.. :(

Even over zadel/singel objectief: ik vind deze singel ook niet helemaal lekker liggen omdat je ziet dat de singel naar voren ligt ten opzichte van het zadel. Hij trekt het zadel niet naar voren, maar optimaal is het niet. Ik zou (indien ik met dit zadel had blijven rijden) in elk geval een anatomische springsingel proberen, denk dat dat wel goed zou liggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:17

Nog steeds niet mooi, maar goed te verklaren doordat je zadel niet meer past. Dat heeft ook echt wel invloed op je singel. Wel zonde.....

Hele nieuwe zadels zijn geen leuke grappen.....

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:30

Eileen_ schreef:
Hoi hoi,
Ik heb nu een hele poos een fijne singel, maar merk dat mijn zadel in de zomer naar voren schuift wanneer m'n paard iets buikiger is :D Ik heb sinds een paar maand een nieuw zadel die niet schoof, maar begint nu wel weer te schuiven. Ik denk dat de singel daar een aandeel in heeft. Ik ben daarom opzoek naar een crescent singel voor de buikige zomermaanden. Een must is wel een leren singel, of in ieder geval een singel met een harde kern.

Nu vond ik deze 2 singels:
https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... t-75cm.htm
https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... asper.html

Iemand ervaring met deze 2 singels? Vooral de 2e ben ik wel benieuwd naar of het zou werken.
Het paard + zadel waar het om gaat:

[ [url=m/viz19Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou sowieso die kavalkade niet doen, door de buikflap heb je kans dat die niet goed ligt.

Ik zou iets simpels adviseren met de gespen iets meer op het uiteinde van de singel, vanwege de beperkte ruimte tot het dekje, want ook de lengte mag zeker 10-15 cm langer dan de huidige singel.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:00

Mag ik jullie advies vragen?

Mijn zadelmaker gaf aan dat ik een banaan singel moet aanschaffen voor onze tinker. Ze is buikig en alle singles trekken nu de singelstoten/zadel mee naar voren.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer in singel land. Welke zouden jullie adviseren?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:03

Kelszz_ schreef:
Mag ik jullie advies vragen?

Mijn zadelmaker gaf aan dat ik een banaan singel moet aanschaffen voor onze tinker. Ze is buikig en alle singles trekken nu de singelstoten/zadel mee naar voren.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer in singel land. Welke zouden jullie adviseren?

Plaats een foto van de zijkant van je paard met zadel en aangesingeld. Meld even welke singel in welke maat je nu hebt en dan pas kunnen we goed mee kijken/denken in de beste oplossing.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:22

Iemand tips? De singel die ik nu heb is wat betreft materiaal echt super fijn, ik heb zo’n FRA supersingel maar zadel word naar voor getrokken…
Vooral de achterste stoot word schuin naar voor getrokken.
Op de foto hieronder is het ook te zien, even om beeld wat duidelijker te maken, de achterste singelstoot zit als hij echt recht zou hangen gelijk aan mijn beugelriem :+
Ik weet uit ervaring dat een prolite of stella(beide gehad) los liggen in de flap aan de voorkant, dus alleen de achterste rand “draagt” dus dat is geen optie.

Dus heeft iemand toevallig ideeën? Voorkeur materiaal is er niet maar het liefste niet te dik. Elastisch alleen als alles een beetje meebeweegt zoals met de fra en niet zoals sommige elastische singels dat je 3 extra gaatjes kan singelen omdat het elastiek zo heftig uitrekt.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:40

dieseltje09 schreef:
Iemand tips? De singel die ik nu heb is wat betreft materiaal echt super fijn, ik heb zo’n FRA supersingel maar zadel word naar voor getrokken…
Op de foto hieronder is het ook te zien, even om beeld wat duidelijker te maken, de achterste singelstoot zit als hij echt recht zou hangen gelijk aan mijn beugelriem :+
Ik weet uit ervaring dat een prolite of stella(beide gehad) los liggen in de flap aan de voorkant, dus alleen de achterste rand “draagt” dus dat is geen optie.

Dus heeft iemand toevallig ideeën? Voorkeur materiaal is er niet maar het liefste niet te dik. Elastisch alleen als alles een beetje meebeweegt zoals met de fra en niet zoals sommige elastische singels dat je 3 extra gaatjes kan singelen omdat het elastiek zo heftig uitrekt.

[ [url=m/Av2uQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso naar een crescent model en een maatje groter dan wat je nu hebt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:40

Daphara schreef:
dieseltje09 schreef:

[ [url=m/Av2uQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog groter? Als ik hem nu aansingel zit alles al op het dekje :+

Cresendo was ik ook al van plan, vraag nu wat is echt een fijne? Die FRA van mij is super fijn dun, en dan welke draagt niet alleen op de achterste rand? Dat is waar ik met veel tegenaan loop

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:29

dieseltje09 schreef:
Daphara schreef:

Nog groter? Als ik hem nu aansingel zit alles al op het dekje :+

Cresendo was ik ook al van plan, vraag nu wat is echt een fijne? Die FRA van mij is super fijn dun, en dan welke draagt niet alleen op de achterste rand? Dat is waar ik met veel tegenaan loop

Je gespen horen minimaal ter hoogte van de groene lijn te liggen om de oksel vrij te houden en de gevoelige buikplaat te ontlasten, dus ja, je hebt echt minimaal een maat groter nodig.

Afbeelding

Ik zou beginnen met een simpele goedkope crescent singel van agradi of zo. Gewoon om te kijken hoe het bevalt met de ligging en van daaruit verder zoeken… moet die meer of minder gebogen, korter of langer enz.

Kies er één met de gespen wat meer op het uiteinde van de singel , i.p.v. met van die lusjes er nog boven, want je hebt maar beperkt ruimte tot aan je dekje/zweetblad.

Als ik weet welke maat je nu hebt, dan kan ik wel even mee zoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:02

Ik kwam tot conclusie dat mijn singel niet meer past om mijn jonge haf, nu mocht ik een neopreen singel lenen van 65 cm van stalgenoot.

Nu mij vraag hoe vinden jullie dat die zit? Ik heb nu geen zin om heel veel geld kwijt te zijn aan een singel,

Aangezien hij vroeg of laat ander type zadel krijg

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:31

plutolover schreef:
Ik kwam tot conclusie dat mijn singel niet meer past om mijn jonge haf, nu mocht ik een neopreen singel lenen van 65 cm van stalgenoot.

Nu mij vraag hoe vinden jullie dat die zit? Ik heb nu geen zin om heel veel geld kwijt te zijn aan een singel,

Aangezien hij vroeg of laat ander type zadel krijg

[ [url=m/YQE7db.png]Afbeelding[/url] ]

Qua lengte is die goed, maar deze is recht of niet? Persoonlijk zou ik voor een asymetrisch model gaan. Je paard heeft al best een buikje en je zadel ligt nu wat te ver naar voren.

Zoiets als dit:

https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... -zwart.htm

Of deze, die is heerlijk zacht:

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... zilver.htm

Dit is ook een mooie optie:

https://www.agradi.nl/collegiate-dressu ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/hkm-singel-leer-s ... -zwart.htm

Die zijn allemaal onder de €75, dus niet “heel veel geld”, hoewel een goede singel echt het verschil kan maken voor je paard (mits het zadel goed past), ik zou toch adviseren er goed over na te denken of dat niet een beetje budget waard is.
Je kiest een singel niet bij je zadel, maar bij de bouw van je paard, een ander zadel betekend niet dat je een andere singel nodig hebt als je een echt goed passende singel hebt.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 05:56

Maar als je over wil op bijv een vzh zadel moet je wel wat anders natuurlijk. Ik vind het zadel ook wat te ver naar voren liggen, komt dit door je singel? Zo ja dan zou ik idd daphara's advies volgen. Als het niet door de singel lijkt te komen,zou ik lekker met deze singel blijven rijden. Vind het verder zo gek nog niet namelijk