[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:42

Ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed komt! Haar geestelijke gesteldheid is al veel beter, nu nog de lichamelijke conditie erbij :). En die grote beweging... Het ziet er prachtig uit, maar het is echt even oefenen met het uitzitten :). Voornamelijk omdat ze dan haar hoofd de lucht in steekt en haar hele rug wegdrukt, dit in combinatie met een boomloos zadel en je zit op een stuiterend stuk beton :).

Toen ze echt heel mager was heeft ze een tijdje op drachtige merrie voer gestaan, op advies van de paardenvoer winkel hier in de buurt. Ze is daar nu een maandje van af en staat op een combinatie van wiesencobs, spelt, luzerne en Marshall Force. Allemaal vrij kleine hoeveelheden (Force wel de aanbevolen hoeveelheid). Ze is op zich nu wel op gewicht qua vetjes, het is echt de spieren die erbij moeten en dat kost tijd... Maar ik dwaal af :). Ik zal eens kijken op de FB groep - thanks ;).

jokari

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:04

Wat een prachtig paard Oshaa ! Hoop dat je haar terug in die conditie krijgt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:58

We dwalen af als we het over voer hebben, maar spelt is niet echt nodig - en de Marstall Force bevat best veel ijzer - daar hebben de meeste paarden al te veel van en komen dan koper te kort. Maar om dat allemaal zeker te weten is een bloed of haartest de aangewezen manier.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:57

Ik ga me ook maar eens voegen in dit topic. Ik heb al wat langer mail contact met buitenzinnig en vanavond te horen gekregen dat er van de week een testpakket met de roma en firenze mijn kant op komt. Ik ben heel benieuwd naar de zit vooral omdat ik snel last heb van mijn heupen. Kan op een barefoot bv niet lang zitten(cherokee, london en lexington getest) de lexington zat nog het best maar daar werdt ik erg voorover in geworpen.
Ik ga voor deze modellen omdat ik ook KNHS start maar mogelijk wil ik een kleine zitting erbij met fenders eraan voor buitenrijden. Een voordeel dat dat allemaal kan, hopelijk zit het als ik hoop dan kunnen alle boomzadels op marktplaats haha

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:32

De positieve verhalen over de Cheyenne drytex zijn heel leuk om te horen. Maar deze zal ik niet zo makkelijk kunnen gebruiken bij een haf die rond is zonder schoft en dan bij een new forest die minder rond zal worden en wel schoft heeft??
Of ik moet 2 pommels erbij kopen?

@kadira
Heb je skyriding.be al bekeken of gevraagd?
Bij hen wil ik ook een testzadel vragen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:38

MaricoGraphy schreef:
De positieve verhalen over de Cheyenne drytex zijn heel leuk om te horen. Maar deze zal ik niet zo makkelijk kunnen gebruiken bij een haf die rond is zonder schoft en dan bij een new forest die minder rond zal worden en wel schoft heeft??
Of ik moet 2 pommels erbij kopen?

Hier ook een drytex Cheyenne en mijn fjord is het ene moment rond en andere moment kan er een schoft uitsteken.

Nadeel van cushing paard dat niet altijd goed wil eten en dan nog ook op onbeperkt goede kwaliteit hooi krijg. }:0 ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:39

Ja, dan kan je inderdaad 2 pommels er voor aanschaffen.. heb ook een Cheyenne, de lederen versie.
Ik rij er mee op alle paarden, heb nu 3 pommels, de M, L en XXL. De S zal ik niet nodig hebben bij een trekpaard ;) Het is even een handigheidje, maar op den duur gaat dat verwisselen iets makkelijker. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:48

OK thnx. Dan zou ik xxl moeten hebben voor de haf vermoed ik?
En voor de nf zal m voldoende zijn. Maar ik kan altijd een testzadel vragen met beide pommels.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:51

Je kunt ook de sjablonen uitprinten en op karton plakken en passen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:53

XXL is echt heeeeel breed hoor. Zelfs op de trekpaarden gebruik ik hem nauwelijks. Rij nu een trekpaard met de M pommel. Maar als hij echt totaal geen schoft heeft en echt rond, dan moet je idd de XXL nemen.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schoftbreedte/ Hier kan je ook een sjabloon uitprinten om op te meten bij je paard. Staat precies wat je moet doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:55

Dank je voor dat sjabloon.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:58

Inderdaad de maatsjablonen even gebruiken MaricoGraphy. Het is soms zo lastig in te schatten... Bij mijn Tinker, die niet extreem rond is maar natuurlijk wel breder dan warmbloeden, begon ik met de maat M pommel en na 2 maanden training kon ik over naar de XXL pommel. Puur omdat ze daar spieren had opgebouwd, voor de rest viel het tankgehalte nog aardig mee.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:23

Bij mijn haf zit een L in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:36

dieseltje09 schreef:
Ik ga me ook maar eens voegen in dit topic. Ik heb al wat langer mail contact met buitenzinnig en vanavond te horen gekregen dat er van de week een testpakket met de roma en firenze mijn kant op komt. Ik ben heel benieuwd naar de zit vooral omdat ik snel last heb van mijn heupen. Kan op een barefoot bv niet lang zitten(cherokee, london en lexington getest) de lexington zat nog het best maar daar werdt ik erg voorover in geworpen.
Ik ga voor deze modellen omdat ik ook KNHS start maar mogelijk wil ik een kleine zitting erbij met fenders eraan voor buitenrijden. Een voordeel dat dat allemaal kan, hopelijk zit het als ik hoop dan kunnen alle boomzadels op marktplaats haha

Op die Barefoot modellen krijg ik ook last van mijn heupen, komt simpelweg door de zweetbladen en kniewrongen waardoor je breder zit :)

Een model zadel met dijwrongen is dan een betere keus dus wat dat betreft zal de Ghost zeker een oplossing kunnen zijn :j
(BF JustAdjust ook trouwens :P )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:39

Volgens mij komt het gewoon door de massieve zweetbladen aan veel boomloze zadels, dat je het gevoel hebt een Repelsteeltje te worden :+

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:07

Pmarena, ik dacht lat ik eens die mooie (spaanse?) lichte veiligheidsbeugels met korfjes bestellen (eh het is denk ik al weer een jaar ofzo terug dat de foto in dit topic stond :o ) maar ik zie ze niet op je site. Ben ik (veels) te laat? :+ Ik wil aan mijn toekomstige boomloze zadel echt (fijne) veiligheidsbeugels :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:08

Nou ik denk dat ik mijn keuze van ander zadel heb gemaakt.

Afbeelding
De grandeur barebackpad dressuur met een christ pad met inlages.
Heb er heerlijk mee gereden zit stevig en fijner dan de Christ premium die ik heb gehad. Ookal waren de grote dijwrongen wel lekker op de christ. Op deze zijn ze wat kleiner.
Vind dit prettiger dan de ghost roma die ik nu heb om te testen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:11

Joh - Daphneej - wat een aparte keuze, maar lekker zitten, dat doen ze :j

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:15

Het staat wel mooi zeg. Kan je daar ook mee lichtrijden?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:15

Is het wel goed om beugels te gebruiken op je barebackpad of is dat met dit type anders?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:20

Er zitten in de barebackpad zelf 3 inlagen, 1 vilt, 1rubber achtige en 1 van FRA mesh. In de christ pad er onder zitten ook dikke vilten inlages. Ik ben gewend op
met een christ barebackpad te rijden en dus lichtrijden op je eigen benen en niet op de beugels. Die zitten er aan voor de wegvlieg acties die meneer elke rit wel vertoond. maar lichtrijden met zo veel inlagen moet wel kunnen als je het beheerst kan lijkt me.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:20

Je kunt het gebruiken als normaal zadel, mits en indien... :o de conditie van je paard moet goed zijn, je moet niet al te veel in je beugels hangen, bij veelvuldig en langdurig gebruik kan je extra/andere inlagen overwegen en/of er een extra pad voor boomloze zadels onder leggen (uiteindelijk zijn de meeste boomloze zadels begonnen als tamelijk dun leren zakje met beugelriemen en daarbij werd altijd aanbevolen om er een pad voor boomloos onder te doen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:32

Jenny: klopt die zijn even uit het assortiment, we wachten op een aangepaste / nieuwe versie.

Barefoot laat metalen artikelen altijd door een ander maken en dat gaat niet bepaald vlekkeloos waardoor beugels en hackamores enzo steeds maanden niet leverbaar zijn -O-

Hee Daphne wat grappig dat je voor de Grandeur gaat! Daar hoor je toch niet zo gek veel over....mocht je rij-foto's hebben dan zou dat super leuk en interessant zijn :j

Houdt hij de ruggengraat nog wel goed vrij of ligt alles toch best dicht tegen elkaar?
Ik vind het zo'n stapel van lagen op de plaatjes :o

Zo te paard ziet hij er wel leuk uit +:)+

Werken de wrongen nog wel echt als goede stevoge dijwrongen?

Die van de Christ daar blijf ik echt extreem verliefd op, die zachte vulling die zich perfect aanpast aan je been :+:

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:51

pmarena: Ik vind de inlagen vlakken van de Grandeur echt bijzonder en super leuk gedaan! Ze hebben er zeker over nagedacht en geeft eeen super mooi kanaal van sowieso 2 cm hoog. De knie wrongen zitten precies goed (ook voor mijn korte pootjes) en de verdikking aan de voorkant heb ik ietsje dikker gemaakt en dat zit prima. ik zal morgen even de hele pad ontleden en op de foto zetten voor jullie. Hopelijk kan er binnenkort iemand mee om foto's te maken met iemand er op.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:29

Heb daar idd ook naar zitten kijken (de barok variant dan), maar blijft er ook echt nog genoeg ruimte vrij als je erop zit? Mijn paard heeft nog niet zoveel spieren en een redelijk spitse rug, en daarom toch voor n echte boomloos gegaan. Ook omdat ie met een eerder barebackpad toch wel verzet toonde.
En die beugels van grandeur zitten met klittenband toch? Dus daar kun je sowieso niet mee opstijgen oid.