[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:41

In dat geval heb ik niks gezegd :o

Als alles goed gaat krijg ik volgende week EINDELIJK het testzadel dat ik al 6 weken geleden heb aangevraagd *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:43

:P

Oef...dat heeft wel serieus lang geduurd zeg -O-

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:45

Mischien dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag. Ik heb 2 barefoot arizona zadels, 1 met vps en 1 zonder vps, nu is het zo dat als ik opzadel het zadel op de "juiste" plek neer leg maar dat het zadel toch elke keer een klein stukje naar voren schuift, ondanks dat ik diverse singels heb geprobeerd en diverse pads.
Nu is mijn vraag kan dit kwaad? En zo ja hebben jullie mischien nog tips wat ik evt. nog meer zou kunnen proberen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:46

Ja, gemiddelde wachttijd 3 weken, de precieze datum stond er niet bij maar na bijna 4 weken heb ik naar de definitieve wachttijd geïnformeerd (waarom ze dat dan niet meteen doormailen...) en toen kwam het zadel net naar haar retour en moest het nog naar een andere tester.

It better be worth the wait ~~}>

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:12

Ben ik weer eventjes.

Diva_Jenny: heb je ook een voor en na foto? want misschien valt het best mee. Heb je ook al eens de curved gebruikt zoals ik die heb? Onze pony heeft namelijk een oplopende borst waardoor alles in de "oksels" gaat liggen. Nu moet ik zeggen: ik heb een curved in combi met een trekker zadel. Bij dat zadel komt de voorste singelstoot zeg maar uit het zweetblad (dus helemaal vooraan het zadel) uit het zadel. Bij een BF is dat vaak toch nog verder naar achteren. Bij de Stella die ik gehad heb had ik nml hetzelfde euvel dat het continue naar voren schoof.

Kirsha: wat voor zadel is het?

Vandaag dochter eindelijk over kunnen halen weer eens (na een jaar) het Trekker ponyzadel uit de mottenballen te halen. De afwisseling tussen Trekker en Christ lijkt mij gewoonweg goed plus dat ze nu op een belangrijk punt aankomt met ponylief. Het sturen in draf en galop. In stap lukt het best aardig om pony op de hoefslag te houden. In draf en galop wordt het wat anders. Zeker als je bijna 9 bent, zonder beugels met een Christ zadel rijdt en daarbij licht rijdt. Dus balans bij elke stap blijven houden, meegaan in de beweging etc etc... en dan ook nog een vrij halsstarrige pony op de hoefslag houden die gewoonweg die ene hoek en lange zijde oh zo eng vindt.

Dus had ik haar als tip gedaan om met Trekker met beugels te rijden. Dan hoeft ze haar balans een stuk minder te zoeken tijdens de draf. Ze ging met dit argument overstag. Het is haar goed bevallen. Dochter was duidelijk wat groter dan een jaar geleden en past wat dat betreft beter op het zadel. Haar benen zijn ook duidelijk langer (beugels moesten gaatje langer, hetgeen betekend dat we straks andere beugelriemen moeten gaan gebruiken. Want dit was het onderste gaatje). Ze vond zelf dat ze de bewegingen van ponylief zelfs nog beter kon voelen dan met de Christ.

Zadel heb ik weer helemaal opnieuw gepast, pommel versteld etc. Belangrijke notitie hierbij is dat pony geen enkele keer hapte of naar deed, terwijl ze een verleden heeft met zadels. Zadel bleef vandaag perfect liggen, ook bij hals strekken etc in de draf en in de galop (pony heeft de neiging effe lekker te gaan stofzuigen in galop, waarbij ruitertje dus ineens FLOEP naar voren duikt. Zadel bleef keurig liggen en dochter zat er nog op. Wel hikkend van de lach natuurlijk).

Het beviel haar erg goed en aangezien het een pro endurance zadel is zal ze hiermee ook moeten kunnen springen. Zij blij, ik blij, pony blij. Stap, draf ging prima. Sturen ook een stuk beter. Alleen de galop is even wennen, maar dochter kennende is dat zo gepiept.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-10-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:15

Klinkt goed Zilfstar! +:)+

Mijn testzadel is een Cherokee maat 1. Ben benieuwd :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:17

wat fijn :D
heb je foto van haar en het zadel?
vind het erg leuk om dat te zien :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:18

Alleen een oude foto van vorig jaar.

Afbeelding

Dit is pony vorig jaar met passen vh zadel.
Daar is (behalve de mestvlekken :P ) niet veel aan veranderd.
Ja pony is wel iets minder dik, maar wel dikke wintervacht al.
Misschien dat ik deze week nog een foto kan maken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:22

vond ook foto's van mensen die cross rijden met een trekker zadel. dus het komt wel goed :)
welke kleding maat heeft je dochter nu? ben benieuwd tot hoe groot ze nog in dat zadel kunnen rijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:25

Dochter is nu iets van 128 maar heeft kledingmaat 134 (lange armen). Zadel is verstelbaar, van ik meen 15 tot 17 inch. Zitting is nu dus vrij klein maar kan nog flink opgerekt worden door de cantle naar achteren te verplaatsen.

Afbeelding
DIT was dochter vorig jaar. Ong 122 lang. Ze is een vrij dun maar gespierd dametje :D En zal naar verwachting maar iets van 165 cm groot worden uiteindelijk. Ze is nu bijna 9. Voorlopig kan ze nog met pony en zadel toe. :+

Voor het idee en vergelijk (beenlengte bijv), dit is dochter nu (Met Christ-zadel)

Afbeelding

(NB ik zie ook wel dat pony nu wat minder buik heeft dan vorig jaar zomer haha)

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:31

Voor en na foto's zal ik eens maken. Het is ook niet veel wat het naar voren schuift, hooguit een cm of 2. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gereden met zo'n rosner comfort singel (die is omgebouwd tot western singel) in de hoop dat het hielp maar helaas nog niet en poown lief heeft zich er ook nog eens op stuk gelopen -O-

Wel een foto van laatst tijdens een rit waarbij het ook iets naar voren geschoven was, nog wel met neopreen singeltje. Dit is trouwens de arizona zonder vps

Afbeelding

Maar wat ik tot nu toe ook geprobeerd heb beide zadels blijven naar ongeveer dit punt schuiven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:36

Het is toch ook wel een kittig buikje...dat zal de spelbreker wel zijn :=

Geinig Z. dat ze nu weer zo blij was met de Trekker :)

Bij veel Barefoot zitten de singelstoten wat verder naar achteren inderdaad, daarom zijn die duurdere modellen met V-singelstoten ook zo fijn :j

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:39

Ja dat buikje komt door de 3 veulens die ze heeft gehad, dus als iemand daar de oplossing voor heeft := Ik krijg het er met geen mogelijkheid afgetraind.
Maar zou het kwaad kunnen dat het zadel op deze plek ligt? Ze lijkt er geen last van te hebben.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:59

Ik twijfel weer of mijn barefoot wel past -O-

Vandaag hebben we een kort buitenritje gehad en was duidelijk te zien dat de zweetafdruk aan de achterkant natter was dan aan de voorkant. Heb er ook eventjes een foto van gemaakt!

Afbeelding

Waar kan dit aan liggen? Ik heb een dubbel setjes inlages erin en de ruggengraat is wel heel mooi vrij. Er zit een medium pommel (een vaste) en ik heb eigenlijk het idee dat deze breed genoeg is. Het enigste wat ik me kan bedenken is dat ik de gene ben die te ver achterin het zadel dit en daardoor meer druk geef aan de achterkant..

Ik hoop dat er een oplossing voor is want ik wil mn barefootje nu niet meer kwijt :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:00

De afdruk is eigenlijk altijd natter aan de achterkant, is dat je bij andere zadels niet opgevallen? :P
Daar begint de natte plek meestal :)

Diva: ideaal is het niet zo dat zadel, maar als jullie het allebei niet storend vinden....er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen :o

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:34

Ohh gelukkig Pmarena! Dus ik hoef me geen zorgen te maken?
Is me nooit opgevallen bij mijn andere zadels eigenlijk..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:36

M_hartje_M schreef:
Ohh gelukkig Pmarena! Dus ik hoef me geen zorgen te maken?
Is me nooit opgevallen bij mijn andere zadels eigenlijk..

Denk toch wel dat het klopt hoor,bij alle zadels waar ik mee heb gereden(en dat zijn er al veel geweest := )was het altijd aan de achterkant natter..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:37

Pfoe dat is me echt een pak van mn hart.. Ik heb al zoveel leed met zadels en was al dolgelukkig dat ik eindelijk eentje gevonden had die paste :D

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:13

Weet iemand hoelang de zweetbladen zijn van de cherokee, vanaf het dieptepunt van het zadel zeg maar? Of zijn die evenlang als van de london?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:17

Ik heb hier een maat 1 naast me liggen, ik meet hem even helemaal rond, dus van onderkant zweetblad naar onderkant andere zweetblad: 110 cm

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:17

Friso_lover schreef:
Weet iemand hoelang de zweetbladen zijn van de cherokee, vanaf het dieptepunt van het zadel zeg maar? Of zijn die evenlang als van de london?

Volgens de site van pmarena:

Cherokee:
Maat 1: 53 cm
Maat 2: 55 cm

London:
Maat 1: 55 cm
Maat 2: 57 cm

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:21

Oh thanks! Kon het niet vinden bij veelgestelde vragen, moet ik volgende keer toch beter zoeken :+

Stond er gewoon onder. Achja, ben blond.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:24

Geen probleem, ik heb vandaag weer een goede daad verricht :+

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:28

Haha, zeker weten :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:30

-O-