voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:28

bedankt voor de tip Sodeletuut. Heel kort zijn de paarden gelukkig niet. (maar vind die westernzadels wel vaak erg lang)

duidelijke foto's van de pommels!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:18

Oke, ik ben overtuigd, wie heeft er een xxl pommel liggen die toch te groot is? Ik neem hem graag over :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:50

Ik heb trouwens een Equiflex westernzadel op mijn brede fjord liggen (semi-boomloos). En ik vind dit het ideale zadel voor boscrossen.
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:01

ik heb een equiflex zadel te koop (zelfde vriendin welke een boomloos zadel wil gaan komen) zadel is voor haar wat aan de zware kant, verder is het een prachtig zadel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:04

Tja het is inderdaad niet een echt licht zadel ben ook een krukje nodig om op te zadelen, maar ja ben dan ook zelf klein. ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:00

Vandaag is Dribbelkont met haar Ghost meegeweest naar maar mijn paard. Paard was superbraaf en liet alles rustig over zich heenkomen, terwijl ze toch wel wat een verleden heeft wat zadels betreft. Het viel me in stap niet tegen. Voelde lekker zacht. Was even zoeken naar de beugellengte. Diverse keren op en af gestegen. Paard zakte direct met de neus naar de grond, wat ik zelf erg opvallend vond, want dat doet ze al jaren erg moeizaam.
Draf ging met veel beweging en de Ghost geeft wat betreft echt geen steun. Ik klapte telkens voorover met mijn bovenlijf. Toen de beugelriemen naar voren gedaan, ging het al wat beter. Ik denk dat wanneer we ze nog verder naar voren doen, het nog beter zou gaan.

Zadel lag met de standaard inlages helaas wel te strak op de schoft. Dribbelkont vertelde me dat er ook dikkere inlages zijn en een pommeltje. Dat zou het aanzienlijk verbeteren.
Helaas wel last van mijn rug na de tijd en dat was wel min of meer mijn probleem. Ik zou de Ghost wat langer moeten testen om te kijken waar dat aan ligt. Houd hem in ieder geval in gedachte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:06

Het naar voren vallen op zich / gespannen houding zorgt natuurlijk ook al snel voor rugpijn :)

Op zich geven de dijwrongetjes wel veel stevigheid / grip , alleen je ervaart niet echt een zitje zeg maar...dat blijf ik het jammere aan de Ghost vinden. Een Ghost seatsaver (vanwege de wrongetjes) op een Barefoot (vanwege de lekkere diepe zit) is nog steeds het fijnste wat ik heb gevonden qua zadel :P

Maar er is nu ook een mooie dressuur-Ghost zag ik , is dat geen optie voor je wellicht ? :)

www.buitenzinnig.nl

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:11

@ Ankem: voordat je besluit tot de Ghost zou ik zeker de Trekker ook nog eens testen, die gaf mij na een zwangerschap met bekkenklachten veel meer en beter steun dan de Ghost.

Voor de Ghost is/was wel een soort boogje te krijgen dat een hode schoft vrij houdt, heb er verder geen ervaringen mee, dat heb ik bij mijn tonnetje nooit hoeven gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Swift op 12-08-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:13

Ankem, dat had ik inderdaad ook met de ghost op mijn paard, dat de schoft mega strak zat. Daarom heb ik ook niet zo lang gereden, maar zat wel lekker idd.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:55

Dit is hoe de "oude L"maat pommel er op ligt:Afbeelding Afbeelding Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:59

Jep steenbok net zo k*t als op de mijne!!!
De voetjes van de pommel prikken in dr vlees en hij sluit ook niet mooi aan!

Haal maar snel de XXL is een wereld van verschil.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:55

pmarena schreef:
Het naar voren vallen op zich / gespannen houding zorgt natuurlijk ook al snel voor rugpijn :)

Op zich geven de dijwrongetjes wel veel stevigheid / grip , alleen je ervaart niet echt een zitje zeg maar...dat blijf ik het jammere aan de Ghost vinden. Een Ghost seatsaver (vanwege de wrongetjes) op een Barefoot (vanwege de lekkere diepe zit) is nog steeds het fijnste wat ik heb gevonden qua zadel :P

Maar er is nu ook een mooie dressuur-Ghost zag ik , is dat geen optie voor je wellicht ? :)

http://www.buitenzinnig.nl

Heb je een plaatje van die ghost-seatsavers? En waar ze evt. te koop zijn? Omdat die trial-wrong seatsaver in het zwart echt nergens te vinden is (al maanden zoekertjes uitstaan) is dit misschien een optie? Of bedoelde je dezelfde er mee?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:19

Safiera schreef:
pmarena schreef:

Heb je een plaatje van die ghost-seatsavers? En waar ze evt. te koop zijn? Omdat die trial-wrong seatsaver in het zwart echt nergens te vinden is (al maanden zoekertjes uitstaan) is dit misschien een optie? Of bedoelde je dezelfde er mee?

edit: ik vond trouwens mooie fenders, met 'knee roll' zoals ze het in het engels noemen, die ipv westernfenders gewone beugelriemen onderaan hebben zeg maar (zodat het niet zo stug kan zijn, beugels die wegdraaien, alleen westernbeugels die er aan kunnen enz.)
bijv, hier: http://www.barefootsaddlesusa.com/Freef ... n13-bk.htm
Ze zijn wel heel duur, maar lijken me ideaal op een barefoot cheyenne! (al kun je voor die prijs beter een barefoot met wrongen kopen denk ik := )

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:46

Ik hang er nog geen conclusie aan waar de rugpijn vandaan komt, want dat kan inderdaad van het verhouden komen. Heb een Fries en die bewegen nogal groot ;) Daarbij zat ik niet helemaal in balans, omdat voor mijn idee mijn benen wat te ver naar achteren zaten.
Vandaag komt Trekking Saddles langs en gaan we ook weer van alles passen en proberen.
Ik weet nu dat mijn paardje wel kan ontspannen en met dr neus naar beneden. Dat moet, samen met het beste voor mijn lijf het uitgangspunt zijn en dan maakt het mij niet uit wat er op komt.

Wat ik wel opvallend vond, was dat ik op de Ghost direct voelde dat ik scheef zat, terwijl ik dat niet op mijn boomzadel voel. Ik zit scheef in de zin van 1 heup verder naar achteren, dan de andere.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:51

ankem schreef:
Wat ik wel opvallend vond, was dat ik op de Ghost direct voelde dat ik scheef zat, terwijl ik dat niet op mijn boomzadel voel. Ik zit scheef in de zin van 1 heup verder naar achteren, dan de andere.

Had dit dus ook met een boomzadel weinig tot niks voelen. En dan boomloos gaat er een wereld voor je open. ;)

Met een boomzadel kwam ik in de L2 maar niet verder en bleef hangen. Heb toen een cheyenne geprobeerd en wist gelijk wat de oplossing was. Na even weer een periode opnieuw erin komen weer gestart en bijna gelijk winst gereden. En heb toen met de kerst mijn eigen stalgenoten eruit gereden (incl. iemand met peperdure paarden) en heb was een zeer strenge jury.

Helaas kreeg ik op het laatst last van mijn heupen ondanks de dubbeldikke inlages bij mijn barefoot. Dus de overstap gemaakt naar een ander zadel. En uiteindelijk zelfs gestopt met dressuur wedstrijden (geen motievatie meer). Doe nu alleen nog boscrossen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:53

Safiera schreef:
pmarena schreef:

Ehm dat is gewoon de bovenkant van de Ghost zelf , niet los te koop zover ik weet :P

Voor de Barefoot heb je natuurlijk de wrong-seatsavers die ik een keer heb laten maken. Zwart is al langer dan een jaar uitverkocht en bruin daarvan heb ik er nog geen 10 meer liggen dus die is straks ook niet meer te vinden , ze worden maar heel schaars 2e hands aangeboden omdat niemand er meer vanaf wil tenzij ze bvb. een heel ander zadel gaan kopen....maar dan nog gaat de wrong-seatsaver vaak gewoon mee naar de nieuwe eigenaar van de Barefoot want die wil ook niet meer zonder als die het eens geprobeerd heeft :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:31

pmarena schreef:
Ehm dat is gewoon de bovenkant van de Ghost zelf , niet los te koop zover ik weet :P

Voor de Barefoot heb je natuurlijk de wrong-seatsavers die ik een keer heb laten maken. Zwart is al langer dan een jaar uitverkocht en bruin daarvan heb ik er nog geen 10 meer liggen dus die is straks ook niet meer te vinden , ze worden maar heel schaars 2e hands aangeboden omdat niemand er meer vanaf wil tenzij ze bvb. een heel ander zadel gaan kopen....maar dan nog gaat de wrong-seatsaver vaak gewoon mee naar de nieuwe eigenaar van de Barefoot want die wil ook niet meer zonder als die het eens geprobeerd heeft :)

hmm, jammer := Ik weet dat die zwarte al een hele tijd op zijn, was zelf indertijd nét te laat. Was toen aan het twijfelen of het wel nodig zou zijn (we hadden onze cheyenne amper ontvangen) en toen kon het dus ineens niet meer.

Nu na een hele tijd wennen en er mee leren rijden, zie je overduidelijk dat mijn zusje haar benen al veel stiller heeft liggen. Maar zeker toen ik zelf in het zadel reed vandaag, miste ik echt wat kniewrong. Ik steek m'n benen namelijk enorm af (maar ook omdat ik de pony amper durfde aanraken :o ) en heb het gevoel dat ik 'zwabber', zeker wanneer ponylief uitwijkt of bijvoorbeeld in een galopje.
Ook m'n zusje blijft het missen. Als ze dan op mijn boomzadel zit roept ze als eerste hoe vreselijk hard het zit en dat ze geen paard voelt, en vervolgens dat haar benen heerlijk stevig liggen :j (ik heb een thorowgood griffin endurance met zelfs kuitwrongen er op)

Die bruine wrong-seatsavers vind ik op de foto op fijnzadel.nl echt lelijk. Heb je misschien een andere foto nog? Als ze echt bijna op zijn is het misschien tóch handig er gewoon een te kopen. Aan de andere kant moet het ook weer op de maat 0 passen (samen met ons, haha... mijn zusje en zeker ikzelf zijn eigenlijk te groot voor de maat 0 dus er is eigenlijk amper ruimte tussen m'n bovenbeen en de pommel).

Ik heb nu het idee om misschien van dat zelfklevende klittenband op het zadel te plakken (of wie weet wel op het dekje zodat het zadel bolt... of is dat een slecht plan?) en daar kniewrongen van wintec op te doen. Zelfde principe alleen kunnen we dan de positie van de wrong op een wat andere plek doen. Een andere soort verdikking moet ook onder het zadel (bij je knie) te naaien zijn denk ik eigenlijk. Alleen weet ik niet of je dan teveel aan het zadel knoeit en misschien de drukverdeling of het singelsysteem teveel wordt aangetast. Wat denken jullie?

Kwam hier niet laatst een plaatje voorbij van een cheyenne met superdikke dijwrongen? Ik ben handig zat, wat dat betreft :)
Zelf wil ik voor op mijn pony echt echt echt een london en lexington testen. Maar dat roep ik al een hele tijd :o Zodra er bruine dry-tex dressuurvarianten worden gemaakt, ben ik echt de eerste die er een koopt, absoluut! Licht(er) bruine leren cheyennes of cherokees mogen ze ook nog gaan maken, en dan in maat 0, wat dat wenst mijn zusje ;) Haha, iedereen maar aan de barefoot, dan kunnen ze misschien echt meer van dit soort specials doen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:43

Op een andere foto worden ze niet mooier hoor , ze ZIJN gewoon spuuglelijk :P

Maarja ze werken als een tierelier , dus ook ik neem de lelijkheid maar voor lief want ik wil echt niet meer zonder rijden met die springbok van mij :P

Op de bestaande seatsaver gaat het niet , anders had ik dat zelf ook wel gedaan :P

Als je kijkt naar de vorm van de wrong-seatsaver dan zie je dat er een extra punt naar beneden zit die de normale seatsavers niet hebben , en daar zit de wrong op.

Je zou wel kunnen experimenteren met zelfklevend klittenband natuurlijk maar ik betwijfel of dat goed blijft zitten eigenlijk.

De wrong op het dekje daar ben ik geen voorstander van , dan duw je hem teveel in de schouder van het paard ben ik bang.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:14

Zo ik kom ook even binnen vallen. Ik ben me voor mijn nieuwe pony aan het orienteren voor een zadel.
Ik ben er al van overtuigd dat het boomloos word (tenzij het blijkt echt niet te passen) en bij voorkeur een barefoot.
Ik heb ooit in een ver verleden een cheyenne getest, maar dat was een van de eerste barefootjes en niet te vergelijken met de huidige generatie. Nu heeft een stalgenootje een arizona die we al even op mijn pony hebben gelegd, maar die is net aan kwa lengte. Kan wel omdat er op het achterste stukje toch geen druk komt, maar is vrij veel zadel op zo'n kort rugje.
Nu hoorde ik dat de cheyenne in de zelfde maat wat korter is dus misschien een betere optie?
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel de arizona als de cheyenne? Zit er nog meer verschil in, kwa schuiven bijvoorbeeld en zit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:06

Omschrijf je pony en jezelf eens qua maten en voorkeuren , en wat je met het zadel wil doen ? :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:14

Ik moet voor pony zoiezo een maat 0 hebben en zelf pas ik daar ook in (ik heb maat 34/36). Dan blijft er natuurlijk niet erg veel keus over verder.
Ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden dus wat dat betreft geen speciale eisen kwa uiterlijk, moet het alleen zelf wel mooi vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:03

Nouja , als het dan inderdaad tussen een Cherokee en Cheyenne gaat is het simpel , want een Cherokee maat 0 bestaat niet :P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:16

Ik heb het volgens mij nergens over de cherokee. Ik had het over de arizona en cheyenne.

Edit: Aha ik zie het al je ben in de war met een ander topic waar je net in reageerde :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:24

Hoi!

Ik val ook even binnen! Sinds gister een boomloos zadel voor mijn hafje, maar de pommel past mijns inziens niet goed. Dus ik ga vandaag even met de sjablonen aan de slag.
Wat bij mij wel het probleem is, is dat het zadel goed ligt zonder grandeur pad, maar te smal is mét grandeur pad :s Moet ik dan de pommel passen op de GP, of niet :?

Ow, en waar halen jullie die harde grotere pommels trouwens? Ik vind ze enkel tot maat L?

Groetjes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:31