WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:29

ik heb hier idd een x gehad dat mn kussen leger was ,maar die was niet met gel dichtgemaakt.na dat de gel er in zat nooit meer gehad, wow heeft idd geen halve inches....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:11

Vreemd verhaal :o Zeker met die halve inchmaten erbij, die Wow niet heeft.
Als ze bij mij leeg zouden lopen terwijl de slangetjes dicht gemaakt zijn, zou ik de kussens terug laten sturen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:27

Kowloon schreef:
Hi, dat heb ik ook, alleen lopen mijn kussens soms wel erg snel leeg. Ik heb een grotere set kussens gekregen en dat gaat al beter. Heb nu zelf een pompje aangeschaft, want het zadel gaat echt scheef liggen.
Als mijn paard er niet zo fijn mee zou lopen had ik hem meteen terug gegeven. Heeft niemand anders daar last van?

Ik heb dat ook met een zadel van mij gehad. Geen WOW zadel wel flair systeem. Na een maand zat er te weinig lucht in het zadel. Bij mijn zadel hebben ze de luchtzakken eruit gehaald, opgepompt en in het water gelegd. Bleek dat de ventiel of aansluiting van die slangetjes niet goed was. Daar is een heel nieuw setje aan gemaakt. Is nu ongeveer 8 maanden geleden, heb geen last meer gehad van leeglopende kussens.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:06

Over het Flair systeem, dus in een ander zadel dan Wow, heb ik wel vaker gehoord dat dat kan gaan lekken :j

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:09

Fietsband en autoband kan ook lek raken :D .
Ik heb nu een Zaldi zadel op Flair, zo gekocht en die was dus lek (waarschijnlijk hebben ze het zadel daarom ook verkocht?)
En ik heb sinds januari een Stubben zadel op Flair laten zetten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:18

Snoevie; ik denk zelf dat hij wat breder had gemogen inderdaad. Viel me wel op dat het zadel wat hoog lag.....
Nouja paard heeft er geen last van gehad en ik moet zeggen dat hij het laatste half jaar wel flink gegroeid is.
Hij mag nu ook wel stoppen met groeien, want het wordt een echte tank :D

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:51

Hi,
dat van die halve maten kan kloppen hoor. Dat gokte ik, maar ze had iig een kleinere maat kussens onder het zadel gezet.
Ik heb er ook verschikkelijk van gebaald en vindt het nog steeds niet kunnen maar....
1. ik heb nu 2 sets kussens geprobeerd en beide geven hetzelfde probleem. Het rechter kussen wordt binnen een paar weken aanmerkelijk zachter (eerst was het een paar dagen). Het linker kussen gaat mee, maar minder snel.
2. Mijn paard krijgt echt een andere kwaliteit van lopen, sinds ik met dit zadel rijd

Dus ja, wat moet je dan. De passer is inmiddels 4 keer bij mijn paard geweest en weet de oplossing ook niet.
Ze heeft me voor het passen zien rijden en zelfs vaker, dus als mijn rijstijl niet bij de wow gepast had, dan had ze dat eigenlijk moeten zeggen.

Het vreemdste vind ik nog dat ik met een flair systeem gereden heb, waar dit niet bij gebeurde.

Het is wel raar, want eigenlijk ben ik nu mijn eigen zadelpasser geworden. Misschien dat ik er over een paar maanden eens een andere wow expert bij haal en vraag wat die er van vindt. Als ik dit van te voren geweten had, had ik niet voor dit geld dit zadel gekocht. De achterkant van het zadel is ook wat scheef gestikt, kwam ik achter toen mijn zadel scheef ging liggen. Geen ramp, maar dat verwacht je niet van een zadel in die prijsklasse.
Feit blijft dat mijn paard er lekker mee loopt en als de kussens gelijk zijn, ik er ook heel goed op zit.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:13

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar hoe kan je rijstijl nu niet bij een zadel passen???

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:19

Het lijkt me, dat als je zadel scheef wordt door je eigen manier van rijden, dat je jezelf toch eens flink achter de oren gaat krabben. Want dan doe je óf met rijden echt iets heel erg verkeerd, óf zit er een (fabrikage)fout in het zadel.
Ik sluit geen van beide uit. Maar een zadel wordt nou eenmaal door mensen handen gemaakt, dus er worden fouten gemaakt. Ik heb zelf een paar fabrikagefouten gezien en zou daar een leeglopend zadel toch echt op na laten kijken, ook als het bij twee sets kussens gebeurd. Hup, hele zadel terug naar Engeland.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:00

Apart verhaal Knowloon, er moet toch een reden zijn waarom je kussens leeglopen. Als dit door je rijstijl komt ben ik toch wel benieuwd hoe hij door jouw stijl je zadel leeg rijd

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:45

Dat vraagt om een filmpje, lijkt me :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:55

Heb een afspraak met Marjolein op de 28e! yay! :D

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:48

Niet aan je rijstijl twijfelen hoor! Het kan niet zijn dat jij hoe dan ook je zadel lek maakt met je rijstijl. Dat er lucht uit je zadelkussens ontsnapt is een technisch verhaal. Of de ventieltjes of een ander lek.
Direct je zadelpasser terug laten komen. Effe naar Engeland je zadel opsturen is wel het laatste wat je wilt. Dat snap ik ook wel. Kun je weken, misschien wel maanden niet rijden! Ik stuur je een mailtje..

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:43

Mijn dekje schuift nu.
Misschien toch weer mijn BR pakken met het rubber erop.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

steinstein schreef:
Mijn dekje schuift nu.
Misschien toch weer mijn BR pakken met het rubber erop.

o wat vervelend, het scheelt inderdaad nog weleens per dekje ik heb nu een heel dun Euro star dekje deze blijft mooi liggen.
Ik heb gisteren voor het eerst gereden met mijn stuk bredere zadel :D
Het lag keurig na het rijden en paard liep fijn. Zag alleen dat 1 schroef achter van het kussen scheef er in zit gedraaid, wel muurvast maar weet niet of het wat uitmaakt. Zal marjolein wel even sms-en.
Ik ben verder super tevreden, zadel ligt echt heel mooi.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:28

Heb met mijn andere dekje gereden van BR en die bleef super liggen

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:48

steinstein schreef:
Heb met mijn andere dekje gereden van BR en die bleef super liggen

Dat is fijn ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:50

nou mijn zadel schuift als een gek,vooral als ik wil aangalopperen,dus Marjolein komt weer bij me langs.

ik kan niet meegalopperen in de les omdat ik anders op haar hals schuif voor mijn idee............echt balen!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:55

Snoevie schreef:
nou mijn zadel schuift als een gek,vooral als ik wil aangalopperen,dus Marjolein komt weer bij me langs.

ik kan niet meegalopperen in de les omdat ik anders op haar hals schuif voor mijn idee............echt balen!

Das niet handig

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:15

Dat is één ding die je echt moet beseffen als je aan een WOW begint. Je blijft aanpassen aan de conditie van het paard. Mijn zadelpasser wees me erop om echt minstens 1x per jaar je zadel te laten nakijken. En ook als je paard niet van conditie veranderd. Soms ben ik dat weleens beu maar ik vind het toch wel de moeite waard zolang mijn paard zo fijn blijft lopen onder zijn wow-zadel. Heb een paar maanden geleden een aantal andere zadels geprobeerd maar geen ervan gaven het paard zoveel schoudervrijheid als mijn wow.
Van schuivende dekjes of moeilijke singels hebben we gelukkig geen last. Op sommige dagen lijken de (ijzereren) tabs tegen het schoftbot aan te komen. Dan ga ik eraf en leg er mijn bonte dekje van mattes op. Daarmee komt het zadel wel weer hoger bij de schoft maar gaat het achter weer iets zakken en ga ik teveel naar voren leunen, vooral tijdens het lichtrijden. Ook mijn paard krijgt daarvan kale plekjes in de lendenen. Het komt dus erg nauw om de lucht goed afgesteld te hebben op de conditie van het paard.
Wie van jullie heeft kussens zonder tabs, hoe ligt dat rondom de schoft? Is het een stabiel zadel? Bij opstijgen bijvoorbeeld, raken er dan harde onderdelen tegen het schoftbot? Dat kan bij de tabs wel zo zijn. Ik stap mede daarom altijd op met een kruk. Mijn recente zadelpasser vond ook dat het paard beter af zou zijn met kussens zonder tabs. Dat lijkt mij eigenlijk ook. Misschien moet ik even zeggen.. Het vzh zadel waar ik het hier over heb ik tijdelijk aangepast op dit paard. Om de wow op hem te proberen. Het is eigenlijk van mijn andere paardje waar het prima op lag. Ben nu op zoek naar een 2ehands dressuurzadel 18" van maximaal 2 jaar oud met vaste kniekussens. Waarschijnlijk dus zonder tabs.. maar moet ik eerst proberen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:54

Als de tabs de schoft van het paard raken, ligt het zadel gewoon niet goed.
Maar in dat geval kan ik me ook niet voorstellen dat je je hand nog tussen zadel en schoft krijgt aan de bovenkant.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:03

Ik heb sinds een week nieuwe kussens zonder tabs. Mijn zadel ligt nu veel mooier om de schoft, eerder lag het zadel meer op mijn paard dan er omheen zeg maar........ vandaag gereden en voor het eerst gegaloppeerd, zadel ligt keurig.
Ik stap altijd met krukje op zadel blijft dan netjes liggen. Ik vond zonder tabs een groot verschil mijn zadel ligt nu ook rechter op mijn paard, had eerder de neiging om wat achter over te hangen. Bij mijn paard ligt de schoft helemaal vrij.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:40

Alleen zonder tabs ligt het zadel echt om de schoft ( bij hoge schoft ). Soms vraag ik me dan af of de spieren rond de schoft zich dan wel goed kunnen ontwikkelen....
Maar het zadel ligt wel stabiel ( wel een schuivend dekje trouwens )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:02

maar ik blijf het gek vinden,als je zadel stabiel is,hoe kan je dekje dan toch schuiven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:13

door de beweging van de lucht misschien ? Zadel blijft gewoon goed liggen, dekjes schuiven naar achteren.