Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:08

Bandida schreef:
Ik heb wel eens contact gehad met mensen van Deuber, en die wilden wel komen passen (= een passer/verdeler dichterbij met hun zadels langs sturen). Ze maken vanalle types.. (en natuurlijk ook de Startrekk zadels).
http://www.deuber-partner.com/
Misschien een idee?

Leuk...ik zou er in feite graag een espaniola bij hebben, heb 4 paarden, maar nog geen geld voor 4 zadels...een goeie boomloze zou wel leuk zijn.
Ben verlekkerd op deze: http://www.die-sattelgalerie.de/Startrekk-Espaniola-Sondermodel-1
Heb wel gezien op ebay dat prijzen van startrekk zadels sterk uiteen lopen....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:17

Cambiar schreef:
Leuk...ik zou er in feite graag een espaniola bij hebben, heb 4 paarden, maar nog geen geld voor 4 zadels...een goeie boomloze zou wel leuk zijn.
Ben verlekkerd op deze: http://www.die-sattelgalerie.de/Startrekk-Espaniola-Sondermodel-1
Heb wel gezien op ebay dat prijzen van startrekk zadels sterk uiteen lopen....

Ja dat zou wel een oplossing zijn, die panelen zijn aan te passen (als dat al nodig zou zijn).

ps: Skoll & Hati in je profiel, leuk!.. dat is zeldzaam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:38

Moragh schreef:
Afbeelding
Even algemene info voor allen: McClellan bomen hebben geen heel groot oppervlak. Is op zich niet erg als je er maar niet met al teveel gewicht in wil gaan zitten. Wil je dat wel dan zal je een manier moeten vinden om het oppervlak om het gewicht over te verdelen groter te maken. Een corrector bijvoorbeeld.

McClellan bomen pakken vrij hoog naast de schoft want ze hebben geen, zoals bij engelse zadels, lange takken aan de boom. Dit heeft nadelen: het zadel ligt aan de voorkant wat meer op de trapezius en paarden die die trapezius veel spannen of er gevoelig op zijn zullen het zadel dan meer voelen (overigens zijn paarden met een te zwaar ontwikkelde trapezius meestal met een zadel dat de schouders afknelt gereden, of het zijn hele schrikkerige, snel hol lopende paarden) .
Het grote voordeel van het hoge liggen van een McClellanboom is dat de schouders van het paard er heel makkelijk onderdoor roteren. Zeker bij heel veel bewegen (zoals bij de caveleriepaarden waar het zadel voor ontworpen is), maar ook voor trektochten ed. Vaak zie je paarden die een overontwikkelde trapezius hebben zelf sterk verbeteren met een McClellan achtige boom, juist omdat ze die schouder weer fatsoenlijk kunnen bewegen.

Gen.McClellan heeft het in de Krim van de tartaren goed afgekeken ;)
Het concept is identiek aan het ´boogschietzadel´ van de Balkan en de tartaren.
Het is regelracht een variant van het ´nomadenzadel´ wat in de 4de eeuw na Christus als ineens van de chinese zee tot en met de balkan in gebruik komt en blijft tot en met vandaag.

Het McClellan-type is in de amerika, ondanks de bekendheid van het ´western´ zadel, met afstand het meest geproduceerde zadel. Politie en leger gebruiken het nóg.
Het is ook het zadel waarop de bereden commandos in Rhodesië en Zuid Afrika voor kozen ten koste van de engelse standaarduitrusting.
Orthoflex maakt verschillende McClellan modellen met flex-panelen. Heel voorspelbaar vooral populair voor..... lange afstand rijden :D

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop voor Huli, Bandida.

Mbt jouw vraag; Nee, Bokt is een vrouwenhuis met jeugdjournaal niveau.
Ik voldoe niet aan de criteria en het is niet mijn probleem dat mijn teksten niet passen in dat kader.
Dan deel ik toch geen kennis :)* Mis ik niets aan :D
Veel te veel leuke dingen hier om me over mutsengeneuzel&valsewijverij te buigen *\o/*
Ik stuur je zo een paar _O- :wow: _O- links.

:evaw:

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:07

Heee HC !!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:55

Moragh schreef:
Even algemene info voor allen: McClellan bomen hebben geen heel groot oppervlak. Is op zich niet erg als je er maar niet met al teveel gewicht in wil gaan zitten. Wil je dat wel dan zal je een manier moeten vinden om het oppervlak om het gewicht over te verdelen groter te maken. Een corrector bijvoorbeeld.

McClellan bomen pakken vrij hoog naast de schoft want ze hebben geen, zoals bij engelse zadels, lange takken aan de boom. Dit heeft nadelen: het zadel ligt aan de voorkant wat meer op de trapezius en paarden die die trapezius veel spannen of er gevoelig op zijn zullen het zadel dan meer voelen (overigens zijn paarden met een te zwaar ontwikkelde trapezius meestal met een zadel dat de schouders afknelt gereden, of het zijn hele schrikkerige, snel hol lopende paarden) .
Het grote voordeel van het hoge liggen van een McClellanboom is dat de schouders van het paard er heel makkelijk onderdoor roteren. Zeker bij heel veel bewegen (zoals bij de caveleriepaarden waar het zadel voor ontworpen is), maar ook voor trektochten ed. Vaak zie je paarden die een overontwikkelde trapezius hebben zelf sterk verbeteren met een McClellan achtige boom, juist omdat ze die schouder weer fatsoenlijk kunnen bewegen.

Mag ik hier ook even op terug komen :o ? Wat heeft het dikgedrukte gegeven voor invloed op de positie van het zadel op de rug? Kunnen deze types tegen of zelfs over de schouder worden gelegd i.p.v. de 3 vingers regel?

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:42

hoe komen jullie toch allemaal aan die zadels?? :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:02

Huertecilla schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop voor Huli, Bandida.
Veel te veel leuke dingen hier om me over mutsengeneuzel&valsewijverij te buigen *\o/*
Ik stuur je zo een paar _O- :wow: _O- links.

Aaaaah HC :D
Merci merci.. ik leg het je wel eens in detail uit, 't is geen gokje, dit bevalt hem echt goed.

Spijtig.. maar je hebt wel ergens een punt, ik blijf ook weg uit topics waarvan ik weet dat alleen maar beleefd mijn mening zeggen gelijk rel gaat geven omdat het niet 'mainstream' is, of gewoon omdat ik het ben.. helemaal klaar mee, tijd zal het toch wel leren ;)
Maar in dit topic is dat toch wel anders? Ik vind de sfeer hier best ok en gewoonlijk heel behulpzaam.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:38

Ach sorry, misschien mijn fout. Ik heb er spijt van...ik moet leren wegblijven van forums als het de slechte periode van de maand is, kan het echt niet helpen, zit dan nogal heel snel op m'n paard ;( ...
Bedankt Huertecilla om zulk interessante info te delen. Hopelijk vergeeft u het me.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:02

Citaat:
Spijtig.. maar je hebt wel ergens een punt, ik blijf ook weg uit topics waarvan ik weet dat alleen maar beleefd mijn mening zeggen gelijk rel gaat geven omdat het niet 'mainstream' is, of gewoon omdat ik het ben.. helemaal klaar mee, tijd zal het toch wel leren ;)
Maar in dit topic is dat toch wel anders? Ik vind de sfeer hier best ok en gewoonlijk heel behulpzaam]

Ik heb geen idee waar jullie het over hebben, ben ook redelijk nieuw waarschijnlijk, maar ik vind dit een fijn topic met veel info.

Goed, dit gezegd hebbende, heb ik ook nog een vraag en ik hoop dat HC nog meeleest.
Wie kan mij vertellen hoe lang het dragende deel is van de Malibaud? Draagt dit zadel over de volle 50 cm?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:51

Bandida ook bij jou een hoop gebeurt dus.. Fijn dat 't wel goed gaat met je paarden en leuk dat je dus weer met Huli aan de slag kan met z'n nieuwe zadel. Misschien een idee om het slow life topic weer eens boven te halen? Ik ben ook weinig actief op bokt eigenlijk..

Zowel Juliette als Cambiar, leuke dames hebben jullie thuis staan!

Ik heb nog even zitten meten op de rug van mijn zweetvos, die heeft toch ook een erg kort ruggetje.. Die orthoflex endurance cutback is te lang met zn korte panelen van 52, een mclellan modelletje die ik heb liggen ligt niet zo goed, kort western zadeltje ook te lang, enkel mn dressuurzadel ligt wel aardig. Nu kan ik voorlopig toch weinig rijden dus is de zadelzoektocht toch even wat naar de achtergrond verdwenen..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:09

Waarom kan je weinig rijden Lakshmi?

En over dragend deel: jullie denken vaal TE zwart-wit en willen zwart-witte antwoorden.

Elk paard is anders en dus ook hoe een zadel ligt (en dus draagt op de rug) is per paard anders.
Voorbeeld: een overbouwd paard is heel anders dan een paard waar de rug recht is
Bij sommige paarden zal de 50 cm max dragen, meestal draagt het z'n 4 cm minder.

Helemaal precies zal ik het weten als ik meerdere paarden heb gezien met malibauds.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:43

Citaat:
En over dragend deel: jullie denken vaal TE zwart-wit en willen zwart-witte antwoorden.

:D Voor het eerst dat ik voor zwart-witdenker wordt uitgemaakt :)) Ik vind dat vaal wel een erg leuke verschrijving trouwens in dit geval.

Maar kennelijk ligt het dus genuanceerder, afhankelijk van de bouw van het paard. We zullen het wel gaan zien binnenkort!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:47

Haha, ik moest effe 2 keer kijken voor ik mijn fout zag (tikkie lexdixisch...), maar inderdaad wel grappig.

Niet l*llig bedoelt trouwens hoor, maar met paarden (en hun ruggen) moet je gewoon per geval kijken...

Vandaag was is ook weer bij heel leuk paardje... met rug van 40 cm.... Dan gaan westernzadels dus al heel snel over (bijna alle zadels trouwens...)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:59

Citaat:
Niet l*llig bedoelt trouwens hoor, maar met paarden (en hun ruggen) moet je gewoon per geval kijken...

Heb ik ook niet zo opgevat hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:07

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:15

Hoeveel vingers heb je nu achter de schouder? Lijkt meer dan 3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:19

Moragh schreef:
Hoeveel vingers heb je nu achter de schouder? Lijkt meer dan 3?

Ik denk een 4 damesvingertjes. Heb een beetje ruim getekend maar het zal niet meer dan 1-2 cm schelen. Krijtje was nieuw en werkte niet helemaal mee :o .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:26

Lijkt inderdaad vrij ruim op de foto

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:44

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:46

lakshmi schreef:
Bandida ook bij jou een hoop gebeurt dus.. Fijn dat 't wel goed gaat met je paarden en leuk dat je dus weer met Huli aan de slag kan met z'n nieuwe zadel. Misschien een idee om het slow life topic weer eens boven te halen? Ik ben ook weinig actief op bokt eigenlijk..

Jaja, zo is het leven he.. maar uiteindelijk is alles wel weer in z'n plooi gevallen.
Slowlife..ooow ja, dat zou erg leuk zijn, dat was echt een gezellig topic! En nu ben ik er ook wel weer voor in de stemming :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:52

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:26

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:39

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:56

Tja we kunnen nu zeggen 'maar dat weten we toch al honderden jaren', ergens is dat wel zo, daar waar wegens het landschap of andere randfactoren geen rek zit op de functionaliteit van het materiaal waren ze al lang achter hetzelfde gekomen.. maar harde data zijn altijd nuttig, 't is de start naar het beantwoorden waarom het beter is, en zo naar verbetering van een hoop materiaal dat nu niet echt ideaal te noemen is.

Huertecilla schreef:
Als het goed is heeft madame De la Huerta je nóg een *\o/* fotolink gestuurd.

De foto's van de meute die door je huis host had ik gezien ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:12